Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
01/06/2006
Д О К Л А Д
по законопроект за кредитните институции, № 602-01-30,
внесен от Министерски съвет на 02.05.2006 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
по законопроект за кредитните институции, № 602-01-30,
внесен от Министерски съвет на 02.05.2006 г.
На редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси, проведено на 01.06.2006 г. беше разгледан законопроектът за кредитните институции, внесен от Министерски съвет.
От името на вносителя на заседанието присъстваха г-н Любомир Дацов – зам.министър на финансите, г-жа Емилия Миланова – подуправител на Българската народна банка, г-жа Димана Ранкова – зам.председател на Комисията за финансов надзор.
Законопроектът беше представен г-н Дацов и г-жа Миланова.
Той се внася в изпълнение на поетия от Правителството на Република България ангажимент за въвеждане на изискванията на Директива 2000/12/ЕO относно предприемането и осъществяването на дейност от кредитни институции и изменящата я Директива 2000/28/EО; Директива 2000/46/EО относно предприемането, осъществяването на дейност и надзора над дейността на институциите за електронни пари; Директива 2001/24/ЕО относно реорганизацията и прекратяването на кредитни институции и Директива 89/117/ЕИО относно задълженията на клоновете на кредитни институции и на финансови институции, установени в държава членка, чиито главни управления се намират извън тази държава членка, относно публикуването на годишни счетоводни документи.
Предвижда се законопроектът да влезе в сила от датата на присъединяването на Република България към Европейския съюз.
Със законопроекта се цели основно хармонизиране на българското законодателство с правото на Европейския съюз и осигуряването на стабилна, надеждна и сигурна банкова система и защита на интересите на вложителите. Той е разработен на базата на сега действащият Закон за банките, като преразглежда и доразвива правната уредба при регулирането на банковата дейност. С него се регламентира статутът на кредитните институции, условията за започване на дейност, управлението и надзорът върху дейността им, изискванията за конфиденциалност във връзка с извършваната дейност, съхраняването и оповестяването на информация.
Законопроектът определя като кредитни институции банките и дружествата за електронни пари. Той урежда принципа на единния лиценз, който осигурява взаимно признаване на правото на лицензираните кредитни институции, както и на техните дъщерни финансови институции да извършват дейност на територията на всички държави членки без да е необходимо допълнително разрешение от надзорните органи на приемащата държава. С него се въвеждат прагове за акционерно участие, при достигането на които се изисква разрешение от Българската народна банка и се създава нова уредба за вътрешните експозиции на банките, с която се цели пресичане на възможностите за заобикаляне на банковия регулатор.
Урежда се също правният режим и основните изисквания за дейността на дружествата за електронни пари – правно-организационна форма, допустими дейности, собствен капитал и разрешени инвестиции.
Въвежда се понятието “професионална тайна”, което не е съществувало досега в българското банково законодателство. Професионалната тайна е определена като информацията, която Българската народна банка придобива или създава за целите на банковия надзор или във връзка с него и чието разгласяване би увредило търговския интерес или престижа на банка или нейни акционери. Тя не представлява служебна тайна по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация. Урежда се режимът за защита на информацията, представляваща професионална тайна; регламентират се субектите и предпоставките, при които може да бъде предоставяна такава информация.
В разпоредбите на законопроекта се регламентира уредбата на банковия надзор, като се въведени изискванията за разпределението на надзорните правомощия между органите на изпращащата и приемащата държава, както и принципите, субектите и редът за осъществяване на консолидиран надзор.
Законопроектът въвежда европейските изисквания за реорганизация и прекратяване на кредитни институции. Режимът на специалния надзор при опасност от неплатежоспособност на банка се урежда като вид реорганизационна мярка. Регламентирани са и случаите, при които банка може да бъде поставена под специален надзор, както и правомощията на Българската народна банка при оздравяване на банка, която е поставена под специален надзор.
Със законопроекта се разширяват и подобряват процедурите за ликвидация на банка, като за първи път се предвижда уредба за продажба на предприятието на действаща банка. Уредбата за закриването на клон на банка също е нова.
Клоновете на кредитни институции, лицензирани в държава-членка се освобождават от задължението за публикуване на годишните счетоводни отчети за собствената си дейност. Въвежда се възможността за обжалване на всички административни актове на Българската народна банка.
След приключване на обсъждането законопроектът се прие единодушно с 13 гласа „За”.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от проведеното гласуване Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за кредитните институции, № 602-01-30, внесен от Министерски съвет на 02.05.2006 г.
01.06.2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
ПЕТЪР ДИМИТРОВ