Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
27/07/2006
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
по законопроекта срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти,
№ 602-01-57, внесен от Министерски съвет на 12.07.2006 г.
На редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси, проведено на 27.07.2006 г. беше разгледан законопроектът срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, внесен от Министерски съвет.
От името на вносителя на заседанието присъстваха г-н Георги Кадиев – заместник министър на финансите и г-н Апостол Апостолов – председател на Комисията за финансов надзор.
Законопроектът беше представен от г-н Апостолов, който посочи, че законопроектът срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти се внася в изпълнение на поетият от Правителството на Република България ангажимент за въвеждане и прилагане на изискванията на Директива 2003/6/ЕО относно злоупотребата с вътрешна информация и манипулирането на пазара (пазарна злоупотреба) и директивите по нейното прилагане.
В обхвата на законопроекта попадат както действия, извършени на територията на Република България относно финансови инструменти, които се търгуват на регулиран пазар в страната или в държава-членка, така и действия, които са извършени на територията на държава-членка и се отнасят до финансови инструменти, които са допуснати до търговия на регулиран пазар в Република България. Обхванати са и всички финансови инструменти, които се търгуват на регулиран пазар в Република България или в държава-членка, или за които е поискано допускане до търговия на такъв пазар, дори и сделките с тези финансови инструменти да са сключени извън регулирания пазар. Целта е да бъдат обхванати всички случаи, които могат да съставляват търговия с вътрешна информация и които водят до накърняване ефективното функциониране на капиталовия пазар.
Законопроектът регламентира двете форми на пазарна злоупотреба - търговията с вътрешна информация и манипулирането на пазара на финансови инструменти, като дефинира подробно двете понятия. Той въвежда категорични забрани за извършването на пазарни злоупотреби, като предвижда различни мерки за тяхното предотвратяване и разкриване с оглед създаване на условия за развитието на открит, прозрачен и ефективен пазар на финансови инструменти.
С разпоредбите на законопроекта са въведени изисквания към емитентите за своевременно уведомяване на Комисията за финансов надзор и регулирания пазар, на който финансовите инструменти са допуснати за търговия, за вътрешната информация, която пряко се отнася до тях. Предвидена е възможност емитентите да могат да отложат за определен срок предоставянето на тази информация и нейното публично оповестяване.
С оглед създаването на възможност за разкриване на търговията с вътрешна информация и проследяване на разпространението на вътрешната информация, в законопроекта е предвидено изискване емитентите да изготвят списък на лицата, които работят за тях по трудов или по граждански договор и имат достъп до вътрешна информация, която се отнася до тях. Списъкът следва да се актуализира и съхранява в продължение на 5 години от неговото изготвяне или актуализиране.
Детайлно са регламентирани изискванията за изготвянето, представянето и разпространението на препоръки, както и реквизитите, които следва да съдържат съответните препоръки.
Предвидено е инвестиционните посредници да уведомяват Комисията за финансов надзор за сделки с финансови инструменти, за които имат съмнение, че съставляват търговия с вътрешна информация или манипулиране на пазара на финансови инструменти. Уредени са подробно съдържанието и начинът за извършване на уведомяването, като е въведена забрана уведомяването да се съобщава на трети лица, включително на лицата, за чиято сметка е извършена сделката.
В законопроекта са включени и разпоредби относно взаимодействието и сътрудничеството между държавите-членки във връзка с предотвратяването, разкриването и разследването на пазарните злоупотреби.
Контролът по спазването на закона и на актовете по прилагането му е възложен на Комисията за финансов надзор и нейния заместник-председател, ръководещ управление “Надзор на инвестиционната дейност”, като са регламентирани техните правомощия и възможността да прилагат принудителни административни мерки и да налагат административни наказания. Във връзка с това са предложени и съответни допълнения в Закона за Комисията за финансов надзор.
В заключителните разпоредби на законопроекта са предложени изменения в Закона за публичното предлагане на ценни книжа, в който са отменени разпоредбите отнасящи се до вътрешната информация и манипулирането на пазара на ценни книжа, тъй като същите се уреждат с внесения законопроект. Изменят се и разпоредбите, уреждащи предоставянето на определена информация на Комисията за финансов надзор от страна на емитента, които също се уреждат в законопроекта.
След приключване на обсъждането се проведе гласуване, което приключи със следните резултати: “За” – 15 гласа без “Против” и “Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от проведеното гласуване Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, № 602-01-57, внесен от Министерски съвет на 12.07.2006 г.
27.07.2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
ПЕТЪР ДИМИТРОВ