Комисия по бюджет и финанси
27/07/2006
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
по законопроект за данъците върху доходите на физическите лица,
№ 602-01-61, внесен от Министерски съвет на 19.07.2006 г.
На редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси, проведено на 27.07.2006 г. беше разгледан законопроектът за данъците върху доходите на физическите лица, внесен от Министерски съвет.
Законопроектът беше представен от г-н Георги Кадиев – заместник-министър на финансите.
Законопроектът за данъците върху доходите на физическите лица се внася с цел привеждане на българското законодателство в областта на данъчното облагане на доходите на физическите лица в съответствие с правото на Европейския съюз и въвеждане на ясни правила за данъчното третиране на доходи от различни източници.
В него са запазени кръгът на данъчно задължените лица и обхвата на източниците на доходи, подлежащи на облагане, като е предложен нов механизъм за ползване на данъчните облекчения. В сега действащият Закон за облагане доходите на физическите лица данъчни облекчения се ползват само от доходи от трудови правоотношения, от стопанска дейност и от наем. С внесеният законопроект базата е разширена и се предвижда ползването на всички данъчни облекчения на годишна база от всички източници на доходи.
Усъвършенстван е механизмът за ползването на данъчното облекчение за деца, като за лицата, работещи по трудово правоотношение е предвидено то да може да се ползва чрез работодателя, който да преизчисли годишния размер на данъка. По този начин ще бъдат облекчени лицата, работещи само по трудово правоотношение, които понастоящем за да ползват данъчно облекчение за деца трябва да подават годишна данъчна декларация. Освен това е прецизиран и кръгът на лицата, които имат право на данъчни облекчения за деца, като е предвидено в случаите на развод, родителят, на когото не са предоставени родителските права също да може да ползва облекчението, но при условие, че другият родител декларира, че няма да ползва данъчното облекчение за данъчната година.
По отношение на вноските за доброволно пенсионно и здравно осигуряване и застраховане е запазен размерът на данъчното облекчение до 10 на сто, но в същото време се въвежда годишен лимит от 1440 лв. и облекчението се ползва за доходи от всички източници, в това число и за доходи от наем, прехвърляне на имущество и други. Премахнат е окончателният данък в размер 12 на сто, който се дължеше при обратното получаване на сумите по договорите.
Доходите от лихви в местни банки и взаимоспомагателни каси, изплатени на физически лица, установени в държава-членка на Европейския съюз, които понастоящем се облагат с 15 на сто данък при източника по Закона за корпоративното подоходно облагане, се освобождават от облагане, като с това се цели равно третиране на местните физически лица и тези, установени в Европейския съюз.
Предвидено е изравняване на размера на окончателния данък за облагане на доходите от дивиденти, без значение дали лицето, което изплаща дохода е местно или не. Предложено е размерът на окончателния данък да е 7 на сто. Сега доходите от дивиденти на местни физически лица от източник в чужбина се облагат с 12 на сто, а тези изплатени от местни дружества – със 7 на сто.
В законопроекта се предвижда нормативно признатите разходи за лицата, упражняващи занаятчийска дейност, която не подлежи на облагане с патентен данък, да са в размер на 50 на сто, а не 35 на сто както е по сега действащия режим.
От кръга на патентните дейности е предложено да отпаднат транспортните дейности, таксиметровите превози и превозите по допълнителни автобусни линии, като е предвидено лицата, осъществяващи тези дейности да се облагат на база резултата от стопанската дейност.
Със законопроекта се дава възможност за намаляване на данъка при прекратяване на дейността през данъчната година за всички дейности без хотелиерството и ресторантьорството, тъй като за тях годишният размер на данъка е съобразен със сезонния им характер.
Нови моменти има по отношение на едноличните търговци. Уредена е възможността за ползване на лично имущество на собственика за дейността на предприятието, която в действащият закон липсва. Регламентирано е и правото за приспадане от следващи дължими авансови и годишни вноски на надвнесен данък по годишна данъчна декларация от едноличен търговец.
Законопроектът предвижда срокът за подаване на годишната данъчна декларация и за внасяне на дължимия данък да бъде един – до 30 април на следващата година, като в случаите, когато данъчната декларация е подадена до 10 февруари (сега 31 януари) и в същия срок е внесен данъкът, лицата ползват 5 на сто отстъпка от сумата за довнасяне по декларацията. Когато данъчната декларация е подадена до 30 април по електронен път и данъкът е внесен в същия срок също се ползва отстъпка от 5 на сто от сумата за довнасяне.
В законопроекта на този етап не са предложени промени в действащите месечна и годишна скали за определяне на данъка, тъй като те ще бъдат уточнени в хода на бюджетната процедура за 2007 г.
По време на обсъждането стана ясно, че в резултат на проведени допълнителни срещи между Министерство на финансите и представители на фондовете за доброволно осигуряване между първо и второ гласуване ще бъдат направени предложения за промяна в предвидения режим за облагане на вноските за доброволно пенсионно и здравно осигуряване и застраховане.
След приключване на обсъждането се проведе гласуване, което приключи със следните резултати: “За” – 9 без “Против” и “Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от проведеното гласуване Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за данъците върху доходите на физическите лица, № 602-01-61, внесен от Министерски съвет на 19.07.2006 г.
27.07.2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
ПЕТЪР ДИМИТРОВ