Комисия по бюджет и финанси
28/09/2006
Д О К Л А Д
по законопроект за ратифициране на Конвенцията, съставена на основание член К.3 от Договора за Европейския съюз, за използване на информационните технологии за митнически цели и протоколите към нея, № 602-02-41, внесен от Министерски съвет на 30.08.2006 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
по законопроект за ратифициране на Конвенцията, съставена на основание член К.3 от Договора за Европейския съюз, за използване на информационните технологии за митнически цели и протоколите към нея, № 602-02-41, внесен от Министерски съвет на 30.08.2006 г.
На редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси, проведено на 28.09.2006 г. беше разгледан законопроектът за ратифициране на Конвенцията, съставена на основание член К.3 от Договора за Европейския съюз, за използване на информационните технологии за митнически цели и протоколите към нея, внесен от Министерски съвет. На заседанието присъстваха г-н Нахит Зия, заместник-министър на финансите и г-н Александър Раков, заместник-директор на Агенция „Митници”.
Законопроектът беше представен от господин Раков.
Конвенцията, съставена на основание член К.3 от Договора за Европейския съюз, за използване на информационните технологии за митнически цели, или т.нар. Конвенция CIS, е част от законодателството на Общността по глава 24 „Правосъдие и вътрешни работи”. Нейните разпоредби предвиждат митническите администрации на страните-членки да създадат и поддържат съвместна автоматизирана система за митнически цели, наречена „Митническа информационна система” (CIS). Целта на тази система, в съответствие с разпоредбите на конвенцията, е да подпомага при предотвратяване, разследване и преследване на сериозни нарушения на националното законодателство чрез засилване ефективността на сътрудничеството и контролната дейност, извършвани от митническите администрации на страните-членки, посредством бързо разпространение на информация. Митническата информационна система се състои от централна база данни, която е достъпна от терминали, разположени във всяка една страна-членка.
Категориите информация, от които могат да се включват данни в Митническата информационна система са следните: стоки; превозни средства; търговци; физически лица; тенденции в измамата и налични експертни становища, като конкретните данни във всяка от категориите се определят от страните-членки.
Пряк достъп до данните, включени в Митническата информационна система, имат единствено националните органи, определени от всяка страна-членка. Тези национални органи са митническите администрации, но се допуска включването и на други компетентни органи, които в съответствие с нормативните актове и процедурите на съответната страна-членка имат правомощия за постигане на целите на конвенцията. Всяка страна-членка изготвя и изпраща на останалите страни-членки и на Комитета за управление на конвенцията списък на компетентните органи с правото на достъп до CIS, като посочва за всеки един орган до кои данни има достъп и за какви цели. Данните, получени от Митническата информационна система, могат да се използват само от определените за целта национални органи на съответната страна-членка. Всяка страна-членка изготвя и представя на останалите страни-членки и на Комитета за управление на конвенцията списък с националните органи, които имат право да използват данни, получени от CIS.
Съгласно разпоредбите на чл. 17, всяка страна-членка определя национален надзорен орган, отговорен за защита на личните данни и осъществяващ независим надзор върху тези данни, включени в Митническата информационна система, за да се увери, че обработката и използването на данни, съдържащи се в CIS, не нарушават правата на заинтересованите лица. За целта надзорните органи имат достъп до Митническата информационна система. По двама представители от всяка страна-членка, избрани от съответния независим национален надзорен орган, влизат в състава на Съвместния надзорен орган, създаден съгласно чл. 18 от конвенцията. Националният надзорен орган на Република България е Комисията за защита на личните данни.
Разходите, възникнали във връзка с дейността и използването на Митническата информационна система от страните-членки на техните територии се поемат от всяка една от тях. Други разходи, възникнали при прилагането на конвенцията, с изключение на тези, които не могат да бъдат определени от дейността на Митническата информационна система, с цел прилагане на митническите и селскостопански правила на Общността, се поемат от страните-членки. Делът на всяка една страна-членка се определя като пропорция между брутния й национален продукт спрямо цялата сума на брутния национален продукт на страните-членки за годината, предхождаща годината, през която са извършени разходите.
В законопроекта се предлага да се ратифицират и следните протоколи:
1. Протокол, съставен на базата на член К.3 от Договора за Европейския съюз, относно тълкуването чрез преюдициални заключения от Съда на Европейските Общности на Конвенцията за използване на информационните технологии за митнически цели. Съгласно разпоредбите на чл. 1 от този протокол, Съдът на Европейските Общности има юрисдикция при условията, посочени в протокола, да издава преюдициални заключения относно тълкуването на Конвенцията за използване на информационните технологии за митнически цели. Предлага се Република България да представи декларация по реда на чл. 2, ал. 2 от протокола, с която да приеме юрисдикцията на Съда на Европейските Общности да издава преюдициални заключения по тълкуване на конвенцията.
2. Протокол, съставен на основание член К.3 от Договора за Европейския съюз, относно обхвата на изпирането на незаконно придобити средства в Конвенцията за използване на информационните технологии за митнически цели и включването в конвенцията на регистрационния номер на транспортните средства. С него се разширява обхватът на понятието „изпиране на незаконно придобити средства” и се добавя още една категория - регистрационният номер на транспортните средства, данни за която могат да бъдат въвеждани в Митническата информационна система.
3. Протокол, изготвен в съответствие с член 34 от Договора за Европейския съюз, който изменя Конвенцията за използване на информационните технологии за митнически цели, по отношение на създаването на идентификационна база данни за митнически досиета. В него се съдържат разпоредби за създаването на идентификационна база данни за митнически досиета, която да бъде включена към Митническата информационна система. Целта е да се позволи на националните органи, отговарящи за провеждане на митнически разследвания, когато откриват досие, или разследват едно или повече физически лица или търговци, да идентифицират компетентните органи на другите страни-членки, които разследват или са разследвали тези физически лица или търговци. За целите на идентификационната база данни за митнически досиета, всяка страна-членка, изпраща на другите страни-членки и на Комитета за управление на конвенцията списък със сериозните нарушения на нейното национално законодателство. Този списък включва само нарушенията, които са наказуеми чрез лишаване от свобода или заповед за задържане поне 12 месеца, или чрез глоба от поне 15 000 евро.
След приключване на обсъждането се проведе гласуване, което приключи със следните резултати: 15 гласа “За”, без “Против” и “Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от проведеното гласуване Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме законопроекта за ратифициране на Конвенцията, съставена на основание член К.3 от Договора за Европейския съюз, за използване на информационните технологии за митнически цели и протоколите към нея, № 602-02-41, внесен от Министерски съвет на 30.08.2006 г.
28.09.2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
ПЕТЪР ДИМИТРОВ