Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
22/11/2006

    ДОКЛАД
    по законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2007 г. № 602-01-100, внесен от Министерския съвет на 15 ноември 2006 г.

    На извънредно заседание на Комисията по бюджет и финанси, проведено на 22.11.2006 г., беше разгледан законопроектът за бюджета на Националната здравно-осигурителна каса за 2007 г., внесен от Министерския съвет на 15 ноември 2006 г.
    От името на вносителя на заседанието присъстваха д-р Емил Райнов – заместник-министър на здравеопазването и председател на УС на НЗОК, д-р Румяна Тодорова – директор на НЗОК, г-жа Жени Начева – директор на дирекция „Бюджет и финансови параметри” в НЗОК, г-н Георги Кадиев – заместник-министър на финансите и представители на Българския лекарски съюз.
    Проектобюджетът на Националната здравноосигурителна каса за 2007 г. е приет от Управителния съвет с Решение № РД-УС-04-179 от 18.09.2006 г. и е утвърден от Събранието на представителите с Решение № РД-СП-08-6 от 08.11.2006 г.
    Законопроектът е съобразен с Консолидираната фискална програма, разпоредбите на Закона за здравното осигуряване и Кодекса за социалното осигуряване.
    От името на вносителите законопроектът беше представен от д-р Райнов, който изтъкна, че законопроектът е изграден въз основа на очакваното изпълнение на бюджета за 2006 г. и потребностите за финансиране на здравните дейности през 2007 г. Той отразява особеностите в работата по осъществяване на здравноосигурителните плащания, съгласно националните здравни приоритети, и договореностите по националния рамков договор в сферата на болничната и извънболничната медицинска помощ.
    В приходната част на бюджета за 2007 г. се очаква да постъпят 1 182,3 млн. лева срещу 1 061,8 млн. лева по закона за бюджета на НЗОК за 2006 г. Ръстът е 11,3 на сто. Сумата на приходите за 2007 г. е съобразена с предвижданията за очакваните доходи на работещите в материалната сфера, разчетените средства за изплащане вноските за работещите в бюджетната сфера, както и за всички контингенти осигурени лица, чиито здравноосигурителни вноски са задължение на републиканския бюджет.
    Със законопроекта се предлага здравноосигурителните вноски да се запазят в размер на 6 на сто.
    От общия размер на очакваните приходи, 1 147,9 млн. лева или 97,1 на сто са от здравноосигурителни вноски. Тази сума нараства с 10,4 на сто спрямо закона за 2006 година. От здравноосигурителните вноски най-голяма е сумата на вноските на работници и служители от работодатели, която за 2007 г. е 459,2 млн. лева.
    Сумата на разходите е разчетена в размер на 1 464,9 млн. лева. или 7,9 на сто ръст спрямо закона за бюджета на НЗОК за 2006 г.
    От всички разходи, с най-голям относителен дял са разходите за здравноосигурителни плащания – 1 313,6 млн. лева или ръст от 7,7 на сто. Всички видове здравноосигурителни плащания се увеличават през 2007 г. спрямо закона за бюджета за 2006 г. За здравноосигурителни плащания за първична и специализирана медицинска помощ нарастването е с по 4,5 на сто спрямо закона за бюджета за 2006 г., за дентална помощ с 2,8 на сто, а за медико-диагностична дейност с 6,4 на сто спрямо закона за 2006 г. За здравноосигурителни плащания за лекарствени средства за домашно лечение и медицински изделия са разчетени – 282,1 млн. лева или нарастване с 4,5 на сто спрямо 2006 г. За болнична помощ са предвидени 680,2 млн. лева или нарастване с 10,7 на сто спрямо 2006 г.
    При разпределението на бюджетните средства за финансиране на здравноосигурителните плащания в отделните направления ще се прилагат изисквания, гарантиращи по-добри резултати от 2006 г., а именно:
    - осигуряване на равен достъп за всички здравноосигурени лица и пълна обезпеченост на оказваните специализирани и медико-диагностични дейности за диспансерно болните чрез определяне на потребностите от първична извънболнична медицинска помощ на базата на въведените регулативни стандарти;
    - отчитане на регионалните потребности от медицинска помощ за случаите извън регулативните стандарти – на базата на исторически доказано потребление и структура на населението по възрастови групи;
    - гарантиране на еднаква по обем медицинска помощ за всички райони на страната за един и същи обхват на услугите по видове;
    - отразяване на потребностите на населението от медицинска помощ;
    - осигуряване предлагането на медицински услуги на територията на страната по вид и специализация.
    Административните разходи на Националната здравноосигурителна каса за 2007 г. възлизат на 34,6 млн. лева или 2,9 на сто от планираните приходи и 2,4 на сто от всички разходи.
    В разходната част на бюджета е предвиден резерв за непредвидени и неотложни разходи в размер на 114,8 млн. лева. Тази сума е по-голяма от сумата по бюджета за 2006 г. с 10,8 млн. лева, което е резултат от увеличението на приходите от здравноосигурителни вноски. Този резерв се предвижда в изпълнение на чл. 26 от Закона за здравното осигуряване.
    Общият размер на капиталовите разходи е 2,0 млн. лева и представлява 0,1 на сто от общите разходи.
    Предвидени са следните трансфери:
     Към Националната агенция по приходите – за събиране на здравно-осигурителните вноски – 5,1 млн. лева;
     От Министерство на здравеопазването по бюджета на НЗОК за финансиране на разходите за акушерска помощ по чл. 82, ал.1, т. 2 от Закона за здравето - в размер на 5,0 млн. лева, които се осигуряват за първи път;
     За покриване на отрицателната разлика между приходите и разходите по бюджета за 2007 г.се предоставя субсидия от републиканския бюджет в размер на 282,7 млн. лева. По този начин се запазва очакваният размер на средствата по депозитната сметка на НЗОК в БНБ към 31 декември 2006 г. (297,8 млн. лв.)
    Бюджета на НЗОК за 2007 година е с балансирано салдо.
    Предлага се неизпълнението на приходите по чл.1, ал.1 по законопроекта да се компенсира със средства от централния бюджет.
    Освен това се предвиждат механизми на национално ниво за по-ефективно управление на бюджетните средства на касата.
    Със законопроекта се предлагат изменения и допълнения на Закона за здравното осигуряване, с които се цели бюджетът да утвърждава годишната стойност на отделните видове медицински дейности, а конкретните цени и обеми на същите да се договарят с представителите на съсловните организации на лекарите и стоматолозите, ежегодно в срок до 15 декември на съответната година; уточняване правата на чуждите граждани във връзка с приемането в Европейския съюз и допълнително регламентиране на задълженията на здравноосигурените лица за изчисляване и внасяне на здравноосигурителната вноска.
    По законопроекта се проведе дискусия за изясняване на предложеното увеличение на приходите, разходите и предложенията за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване
    След обсъждането се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: “За” - 11 народни представители, 1 “Против” и 1“Въздържал се”.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2007 г., № 602-01-100, внесен от Министерския съвет на 15 ноември 2006 г.

    22 ноември 2006 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:


    ПЕТЪР ДИМИТРОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума