Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
22/11/2006

    ДОКЛАД

    по законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 г.,
    № 602-01-99, внесен от Министерския съвет на 15.11.2006 г.

    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ


    ДОКЛАД

    по законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 г.,
    № 602-01-99, внесен от Министерския съвет на 15.11.2006 г.


    На извънредно заседание проведено на 22 ноември 2006 г. Комисията по бюджет и финанси съвместно с Комисията по труда и социалната политика обсъди внесения от Министерски съвет законопроект за бюджет на Държавното обществено осигуряване за 2007 г.
    От името на вносителя на заседанието присъстваха г-жа Емилия Масларова - министър на труда и социалната политика, от Националния осигурителен институт - г-н Йордан Христосков – управител, г-жа Весела Караиванова-Начева – подуправител и г-жа Христина Митрева – главен директор и от Министерство на финансите - г-н Кирил Ананиев - заместник-министър и г-н Георги Кадиев – заместник-министър.
    Законопроектът за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2007 г. беше представен от г-жа Масларова и от г-н Христосков.
    Законопроектът е разработен на основата на очакваното изпълнение на бюджета на ДОО за 2006 г., основните макроикономически показатели за 2007 г., очакваните средна месечна брутна работна заплата – 396,34 лв.; среден месечен осигурителен доход – 391,68 лв. и предложената от Министерски съвет минимална работна заплата от 170 лв. Така законопроектът е съобразен и с разчетите на консолидираната фискална програма за 2007 г., предвидени за държавното обществено осигуряване.
    Очакваното изпълнение на приходната част на бюджета на ДОО за 2006 г. спрямо заложеното в Закона за бюджета на ДОО за 2006 г., е 102,6 на сто или със 79,4 млн. лв. повече, а на приходите от осигурителни вноски е 103,7 на сто. По основните приходоизточници очакваното изпълнение е както следва: осигурителни вноски от работодатели – 103,6 на сто, лични вноски от работници и служители – 104,5 на сто и вноски от самонаети лица – 110,4 на сто. Неизпълнение на приходите за 2006 г. се очертава в главницата и лихвите по ревизионните актове за начет с 37,7 на сто по-малко спрямо плана.
    В частта на разходите се очаква икономия от 6,8 млн. лв. или усвояване от 99,86 на сто.
    В края на 2006 г. консолидираният бюджет на ДОО се очаква да приключи с подобрен резултат от 107,3 млн. лв., с който ще се намали заложената в Закона за бюджета на ДОО за 2006 г. субсидия от републиканския бюджет.
    Предлаганият законопроект е изграден върху следните показатели:
    1. Средногодишният брой осигурени лица - 2 762 234 или със 112 хиляди повече спрямо очакваното изпълнение за 2006 г.;
    2. Средногодишният брой пенсионери - 2 270 197 или с 16 419 по-малко спрямо очаквания брой за 2006 г. в резултат на продължаващото нарастване на пенсионната възраст за жените и ограничаване политиката на ранното пенсиониране;
    3. Средногодишният брой осигурени лица, включени в програмите “От социални помощи към осигуряване на заетост” и “Подкрепа на майчинството” - 35 000 бр., в т.ч. 2 000 по новата програма;
    4. Средногодишният брой безработни лица с право на обезщетение - 74 353;
    5. Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица - 220 лв.;
    6. Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица - 1 400 лв.;
    7. Осигурителните вноски по отделните осигурителни рискове са в размерите за 2006 г., като вноската за допълнително задължително пенсионно осигуряване се предлага да се увеличи от 4 на 5% от 1.01.2007 г.;
    8. Съотношението на вноските между работодател/работник - 65:35 се запазва;
    9. Обезщетенията при безработица от 90 лв. минимален до 160 лв. максимален размер.
    10. Увеличаването на срока, през който се получава обезщетение за бременност и раждане от 135 на 315 дни, т.е. до навършване на 9–месечна възраст на детето.
    11. Увеличаването на обезщетението за отглеждане на малко дете от 10-месечна до двегодишна възраст – от 160 лв. на 170 лв. месечно.
    12. Индексирането на пенсиите с 8,5 на сто от 1.07.2007 г.;
    13. Увеличаването от 1.07.2007 г. на минималния размер на личната пенсия за осигурителен стаж и възраст с 8,5 на сто (от 85,00 лв. на 92,23 лв.). Минималните размери на останалите видове пенсии за трудова дейност са обвързани с новия минимален размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст.
    14. Увеличаването на максималния размер на пенсиите от 01.07.2007 г. – от 455 лв. на 490 лв. (35 на сто от максималния осигурителен доход за предходната година - 1 400 лв.);
    15. Увеличаването от 1.07.2007 г. с 8,5 на сто на социалната пенсия за старост (от 63 лв. на 68,36 лв.) и на всички свързани с нея минимални пенсии, които се изплащат от републиканския бюджет;
    16. Изплащането на добавки към пенсиите на репресираните лица по чл. 9 от Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресираните лица в процент от средната пенсия за осигурителен стаж и възраст за предходната година - около 10 000 лица при среден размер на добавката 55,68 лв. за 2007 г.
    17. Увеличаването на бюджетните заплати с 10 на сто от 1.07.2007 г.

    Приходи.
    В консолидирания проектобюджет на ДОО се предвижда да постъпят общо приходи в размер на 3 400,6 млн. лв. или повече от 2006 г. с 11,5 на сто. От общия размер на приходите осигурителните вноски са 3 363,4 млн. лв. или в повече с 371,4 млн. лв.; от чуждестранни осигурителни институти за пенсии по международни спогодби 3,8 млн. лв. или в повече с 0,8 млн. лв.; от глоби, санкции и наказателни лихви 31,8 млн. лв. или в по-малко с 20,9 млн. лв.
    От общата сума на осигурителните вноски 3 363,4 млн. лв. за осигурителни вноски от работодатели за работници и служители са разчетени 2 172, 8 млн. лв.; за лични осигурителни вноски от работници и служители - 932,1 млн. лв. и за осигурителни вноски от самонаети лица – 149,5 млн. лв.
    В приходите е предвидено да постъпят и 99 млн. лв. от главници по ревизионни актове за начет.

    Разходи.
    По консолидирания бюджет на ДОО за 2007 г. са предвидени социалноосигурителни разходи (пенсии, социални помощи и обезщетения), разходи за издръжка на службите за социалното осигуряване и други разходи за отбранително-мобилизационна подготовка и средства за резерв за реформата в социалното осигуряване, в размер общо на 5 374,6 млн. лв.
    От общия размер на разходите 82,3 на сто са за изплащане на пенсии. Като абсолютна сума за 2007 г. пенсиите достигат 4 422,4 млн. лв. (без резерва за реформа в социалното осигуряване от 60 млн. лв.). В тази сума са включени разходите за пенсии по Кодекса за социално осигуряване (в размер на 4 131 млн. лв.) и от републиканския бюджет (208,8 млн. лв. за пенсии и добавки към пенсиите на участниците във войните, добавките към пенсиите на репресираните лица по чл. 9 от Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица; пенсиите по международни спогодби и за пощенска такса и ДДС).
    С предвидените разходи за пенсии през 2007 г. делът на пенсиите в БВП ще бъде 8,59 на сто.
    Втората по значимост група са разходите за социални помощи и обезщетения. За 2007 г. се предвижда те да бъдат в размер на 806,8 млн. лв., или 15,0 на сто от общите разходи. Към тази група се включват разходите за обезщетения и помощи по Кодекса за социално осигуряване – 532,4 млн. лв., разходите за здравноосигурителни вноски (за пенсионерите, безработните лица и за лицата до 18-годишна възраст и след навършване на тази възраст, ако учат редовно – до завършване на средно образование) в общ размер 273,7 млн. лв. и разходите за пощенски такси и ДДС върху обезщетенията за безработица – 0,7 млн. лв. Най-голям относителен дял в разходите за обезщетенията при временна неработоспособност заемат обезщетенията поради общо заболяване – 194 млн. лв., следвани от обезщетенията за бременност и раждане – 116,7 млн. лв., паричните обезщетения за безработица – 98,4 млн. лв. и за отглеждане на малко дете до двегодишна възраст – 74,7 млн. лв.
    Разходите за обезщетения при безработица ще бъдат в размер на 98,4 млн. лв. В тях са включени парични обезщетения в размер на 98,1 млн. лв. за 74 353 броя безработни лица, на които ще се плаща обезщетение със среден месечен размер от 110 лв. (при минимален размер 90 и максимален – 160 лв. месечно). Останалите 300 хил. лв. са обезщетения по чл. 233, ал. 1-4 и ал. 6 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
    В законопроекта са предвидени общо 19,8 млн. лв. за финансиране на дейността, свързана с профилактика и рехабилитация на осигурените лица. Целта е намаляване на разходите за парични обезщетения и пенсии за инвалидност от средствата на ДОО чрез вторична профилактика и рехабилитация на често или продължително боледуващите и болните с хронични заболявания, както и на лицата, пенсионирани поради инвалидност. Сумата, предвидена за 2007 г. ще покрие разходите за основните медицински услуги, нощувките и частичните парични помощи за хранене на 52 616 лица. (при среден разход на едно лице 375,46 лв.).
    Разходите за службите по социално осигуряване (централно управление и териториалните поделения на НОИ) за 2007 г., са в размер на 81,4 млн. лв. и 1,5 на сто от общите разходи. Спрямо 2006 г. те нарастват с 27,8 на сто. Това са разходи за заплати, осигуровки, издръжка на системата, членски внос и капиталови разходи. Най-голям относителен дял в разходите за издръжка на службите по социално осигуряване имат разходите за външни услуги (в размер на 11,3 млн. лв.).
    Средствата за работни заплати са планирани при средна численост на персонала – 3 735 души и средна брутна работна заплата – 536,83 лв. Разходите за издръжка на Националния осигурителен институт 23,6 млн. лв. спрямо 21,7 млн. лв. за 2006 г.
    Предлагат се 14,3 млн. лв. за капиталови разходи, което e със 74,3 на сто повече от 2006 г. Тези средства са необходими за създаване на материална база за съхраняването на архивни единици и развитието на информационната система на НОИ, както и за разработване, внедряване, подържане и експлоатиране на нови информационни подсистеми.
    В проектобюджета за 2007 г. са предвидени трансфери от централния републикански бюджет, в размер на 1 986,6 млн. лв. Те включват средствата, необходими за покриване на разходи, които не са свързани с осигурителни вноски – 539,2 млн. лв. и допълнителна субсидия за покриване на недостига от средства – 1 447,4 млн. лв.
    Разходите в размер на 539,2 млн. лв. са предвидени за:
    – пенсии за военна инвалидност, гражданска инвалидност, социални пенсии, персонални пенсии и др. (вкл. пощенска такса и ДДС) в размер на 192,9 млн. лв.;
    – добавки към пенсиите на участниците и пострадалите във войните, както и на наследниците, получаващи наследствена пенсия за загиналите в Отечествената война, в размер на 11 млн. лв., вкл. пощенска такса и ДДС;
    – добавки към пенсиите на репресираните лица по чл. 9 от Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица (вкл. пощенска такса и ДДС) - 6,7 млн. лв.;
    – здравноосигурителни вноски за пенсионери в размер на 245,7 млн. лв. Средствата са изчислени на базата на чистите разходи за пенсии (без добавки, ДДС и пощенска такса) и при здравноосигурителна вноска 6 на сто за 2007 г.;
    – трансфер за здравноосигурителни вноски за лицата до 18-годишна възраст и след навършване й, ако учат редовно – до завършване на средно образование – 22 млн. лв. за 1 670 000 деца с месечен размер на здравната вноска – 1,10 лв. (0,5 на сто върху 220 лв.);
    – вноски за фонд “Пенсии” за осигурителен стаж, зачетен при пенсиониране по чл. 9, ал. 3, т. 3 и ал. 6 и 7 от КСО – 0,5 млн. лв.
    Другата група трансфери между държавното обществено осигуряване и други бюджетни сметки са в общ размер на 10,3 млн. лв. Те включват:
    - предоставен трансфер от средствата на държавното обществено осигуряване на Агенцията за хората с увреждания към министъра на труда и социалната политика в размер 3,5 млн. лв. за помощно-технически средства;
    - предоставен трансфер към фонд "Условия на труд" в размер 6 млн. лв. за провеждане на мероприятия за подобряване условията на труд, в т. ч. 3 млн. лв. за намаляване на трудовите злополуки и професионалните болести и 3 млн. лв. за диагностика на професионалните болести;
    - предоставен трансфер за Държавната агенция за информационни технологии и съобщения в размер 0,8 млн. лв.

    Консолидираният бюджет на ДОО за 2007 г. показва превишение на приходите над разходите с 2,3 млн. лв., като излишъкът ще се използва за погасяване на заем № 4081 от Международната банка за възстановяване и развитие.
    Проектите на бюджетите на отделните фондове за 2007 г. показват следните резултати:
    1. Фонд “Пенсии” – недостиг от 1 603,4 млн. лв.
    2. Фонд “Пенсии, несвързани с трудова дейност” – балансиран на нула.
    3. Фонд “Трудова злополука и професионална болест” – превишение от 27,9 млн. лв.
    4. Фонд “Общо заболяване и майчинство” – недостиг от 38,4 млн. лв.
    5. Фонд “Безработица” – превишение от 221,6 млн. лв.
    6. Бюджет на НОИ – превишение от 1 392,2 млн. лв.
    Общият резултат по фондовете и по бюджета на НОИ е балансиран на нула.
    Със законопроекта се предлагат изменения и допълнения на Кодекса за социално осигуряване, които са във връзка с изплащането от НОИ на парични обезщетения и помощи по кодекса, в т.ч. синхронизиране с изискванията на Европейския съюз (Регламент 1408 от 1971 г.).
    През 2007 г. се очаква съотношението осигурени лица/пенсионери да бъде 100:82, докато през 2000 г. това съотношение беше 100:104.
    По законопроекта се проведе обширна дискусия, в която се изразиха становища и се поставиха редица въпроси, по-съществени от които са следните:
    - Възможно ли е намаляване на осигурителната тежест?
    - Каква е ролята на т.н. „Сребърен фонд” и каква е позицията на Министерството на труда и социалната политика, Министерство на финансите и Националния осигурителен институт?
    - Дали правим осигурителен модел или правим смесен модел с бюджетно финансиране на осигурителната система?
    - Осигурителните вноски за държавните служители да не се поемат от републиканския бюджет, а да бъдат както за работещите по трудово правоотношение лица;
    - Каква е корелацията между БВП, намаляването на пенсионерите и намаляването на дела за пенсии от БВП;
    - Как може да се реши въпросът с индексирането на пенсиите от 1 януари вместо от 1 юли, както е предложено?
    - Достатъчни ли са трите процента по-висока осигурителна вноска за работещите от първа категория труд, за да компенсират по-ранното им пенсиониране?
    - Какво може да се направи, за да се преодолеят съществуващите диспропорции, като например между размерите на новоотпуснатите пенсии и тези отпуснати от предходните години?
    - Каква е готовността на НОИ да поеме новата функция по изплащане на обезщетенията за временна неработоспособност от 1 януари?
    - Защо със законопроекта се предлагат промени в Кодекса за социално осигуряване и други закони, които не са пряко свързани с бюджета на ДОО и по-специално промените предложени от Комисията за финансов надзор?
    - Реален ли е баланса на бюджета на ДОО при условие, че дефицита му се балансира със субсидия от републиканския бюджет?
    - Какъв ще е ефекта от увеличението на минималната работна заплата на 180 лв. за бюджета на ДОО?
    Изрази се становище, че за по-ефективното управление дейността на ДОО е необходимо да се разработи стратегия в дългосрочен план от 15 години, в която да се формулират основните политики, които следва да се реализират през този дългосрочен план.
    Предложи се в началото на следващата година да се сформира работна група, която да подготви предложения, свързани с решаването на всички поставени въпроси при обсъждането, засягащи приходите, разходите и взаимоотношенията на бюджета на ДОО с държавния бюджет, с оглед те да намерят отражение в бюджета за 2008 г.
    Представителите на вносителите взеха отношение по зададените въпроси и дадоха допълнителни разяснения.
    След приключване на дискусиите се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: 10 гласа “За”, без “Против” и 2 гласа “Въздържали се”.
    Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването, Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 г., № 602-01-99, внесен от Министерския съвет на 15.11.2006 г.

    27.11.2006 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:


    ПЕТЪР ДИМИТРОВ

    Форма за търсене
    Ключова дума