Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
08/10/2008
    П Р О Т О К О Л

    № 24

    ЧЕТИРИДЕСЕТОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    ---------------------------------------------------------------------------------------------
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА
    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТА И СЪОБЩЕНИЯТА

    П Р О Т О К О Л

    № 24

    На 8 октомври 2008 година се проведе съвместно заседание на Комисията по икономическата политика, Комисията по бюджет и финанси и Комисията по транспорта и съобщенията при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Обсъждане на предложение за председател на Комисията за публичен надзор над регионалните одитори /във връзка с чл. 35б, ал. 4 от Закона за независимия финансов одит/.
    2. Гласуване на проект на решение за предложение до Народното събрание за одобряване на допълнителни бюджетни кредити по консолидираната фискална програма за 2008 г.
    На заседанието присъстваха: Димитър Иванов – изпълнителен директор на НАПИ, министър Михаил Миков, заместник-министър Любомир Дацов, Миглена Павлова – от Агенцията за обществени поръчки, Галя Манасиева – Агенцията за обществени поръчки, Йордан Кисьов – КРИБ, Мариана Коцева – Национален статистически институт.
    Заседанието беше открито и ръководено от пред. Румен Овчаров – председател на Комисията по бюджет и финанси, и от предс. Йордан Цонев – председател на Комисията по икономическата политика.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
    Откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси.
    Предлагам днешното заседание да протече при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Обсъждане на предложение на председателя на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори /във връзка с чл. 35б, ал. 4 от Закона за независимия финансов одит/.
    2. Гласуване на проект на решение за предложение до Народното събрание за одобряване на допълнителни бюджетни кредити по консолидираната фискална програма за 2008 година.
    Има ли други предложения във връзка с този дневен ред? – Няма.
    Който е съгласен да приемем този дневен ред, моля да гласува.
    Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
    Дневният ред се приема.
    Първо, искам да информирам Комисията по бюджет и финанси за това, което се случи днес в пленарната зала по Закона за политическите партии. Има четири внесени законопроекта от народни представители, които законопроекти са разпределени от председателя на Народното събрание към нашата комисия, но те не касаят по никакъв начин бюджета и финансите на държавата. Четирите законопроекта са следните:
    Законопроект на господин Йордан Бакалов, който касае публикуването в Интернет-страницата на отчетите на партиите;
    Законопроект на Минчо Христов, който касае премахването на държавната субсидия въобще.
    Другите два законопроекта са на бивши народни представители от „Атака”, които касаят преразпределението.
    Затова ви предлагам, без да си губим времето, защото няма смисъл да се занимаваме с тези неща, да напишем едно кратко становище, че предложените законопроекти не касаят бюджетната и финансовата политика на държавата, поради което Комисията по бюджет и финанси не смята за необходимо да ги обсъжда и разглежда.
    Има ли някой против това решение? – Няма.
    Който е съгласен да приемем

    РЕШЕНИЕ,
    че Комисията по бюджет и финанси не смята за необходимо да разглежда предложените законопроекти, тъй като те не касаят бюджетната и финансовата политика на страната, моля да гласува.
    Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
    Приема се.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ЗА ПУБЛИЧЕН НАДЗОР НАД РЕГИОНАЛНИТЕ ОДИТОРИ /ВЪВ ВРЪЗКА С ЧЛ. 35Б, АЛ. 4 ОТ ЗАКОНА ЗА НЕЗАВИСИМИЯ ФИНАНСОВ ОДИТ/.
    Знаете много добре, че преди ваканцията, буквално в последните дни на предната сесия ние приехме Закон за публичния надзор над регистрираните одитори. Съгласно този закон, в рамките на един месец трябва нашата комисия да предложи председател на комисията.
    Тъй като месецът вече изтече, аз днес ви предлагам да обсъдим кандидатурата на Николай Борисов Чаталбашев. За председател на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори.
    Искам да ви кажа, че тази кандидатура ни беше предложена от председателя на Института на дипломираните експерт-счетоводители проф. Динев. Кандидатурата също така беше подкрепена от председателя на Сметната палата господин Валери Димитров.
    Аз съм обсъдим предварително кандидатурата с двамата заместник-председатели, които подкрепиха направеното предложение.
    Ако искате ,мога да ви запозная с кадровата справка.
    Господин Николай Чаталбашев е роден на 1 април 1947 година. Женен. Живее в град София. Завършил е УНСС – магистър по икономика, специалност „Управление и планиране”, Академията за обществени науки – Москва, специалност „Управление на социално-икономическите процеси”, доктор по икономика, специалност „Усъвършенстване на системата за контрол в управлението на икономиката”, следдипломна квалификация по счетоводство с програмен продукт в УНСС.
    Професионален опит: Сметна палата от месец май 2003 година и в момента;
    От март 2006 година – главен експерт и организационен секретар към кабинета на председателя, член и секретар на Комисията за оценка на качествата на одита, тоест директно е в темата, за която говорим;
    От март 2005 година е главен експерт по методология на одитната дейност;
    От май 2003 година е експерт по организационно-информационно осигуряване на одитната дейност.
    Член на програмния съвет по обучение и повишаване на квалификацията на персонала на Сметната палата, лектор по проблемите на качеството на одитната дейност.
    Преди това е бил управител на фирма. Има управленски опит в различни сфери и нива на стопанския и обществения живот в глад Плевен.
    Ако имате някакви въпроси към господин Чаталбашев, той е тук.
    Няма въпроси.
    Поставям на гласуване тази кандидатура.
    Гласували: за 13, против няма, 1 въздържал се.
    Предложението се подкрепя и утре ще бъде внесено в пленарната зала. /Ръкопляскания/

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ГЛАСУВАНЕ НА ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ ЗА ПРЕДЛОЖЕНИЕ ДО НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ЗА ОДОБРЯВАНЕ НА ДОПЪЛНИТЕЛНИ БЮДЖЕТНИ КРЕДИТИ ПО КОНСОЛИДИРАНАТА ФИСКАЛНА ПРОГРАМА ЗА 2008 Г.
    Мисля, че всички този път имате разбивките за това как ще се харчат парите.
    Тъй като по тази точка заседанието е съвместно – на трите комисии: Комисията по бюджет и финанси, Комисията по икономическата политика и Комисията по транспорт и съобщения, ще помоля съвсем накратко представителите на Министерството на финансите да представят решението на Министерския съвет, след което народните представители ще имат възможност да задават съответните въпроси към министрите, заместник-министрите и ръководителите на агенциите и ведомствата по разпределението на бюджетния излишък, след което ще преминем към гласуване на решенията.
    Господин Дацов, имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители, дами и господа министри! Колеги! Съвсем накратко ще представя на вашето внимание икономическата обосновка на предложения ви проект за решение за одобряване на допълнителни бюджетни кредити от консолидираната фискална програма.
    Както знаете, миналата година, когато се дискутираше бюджета, правителството предложи, във връзка с необходимостта от поддържане на финансова стабилност на икономиката и поддържане на макроикономическите баланси, превишението на консолидирана основа да бъде 3 процента спрямо брутния вътрешен продукт.
    Вследствие на позитивно развитие на икономиката през тази година, както и на провеждането на редица структурни реформи, които доведоха до определен позитивен резултат, има повишаване на приходите спрямо изпълнението на приходната база с очаквана годишна база с приблизителност 3 – 4 процента. Това позволява, отчитайки естествено последното развитие на икономиката, както и на международните пазари, съответно Министерството на финансите да направи предложение за одобряване на допълнителни бюджетни кредити от консолидираната фискална програма за 2008 година в размер на 1 млрд. 206 млн. 203 хил. лв.
    Тези средства съответно са разделени в два основни пакета, както вие сте запознати. По-основно са наречени социален и инвестиционен пакет.
    Социалният пакет е в размер приблизително на 666 млн. лв., а инвестиционният пакет е в размер на оставащата част – от 540 млн. лв.
    Съответно цел тази сума е постигната, като Министерството на финансите залага за тази година фискална цел, която да бъде в размера приблизително на 3 процента – 3,5 процента от брутния вътрешен продукт във връзка с изискването за повишаване на фискалната стабилност и намаляването на различните икономически рискове, основно от промените, които настъпват в икономиките на Съединените щати и съответно в Европа.
    Аз ще се въздържа, господин председател, ако ми позволите, да представя отделните мерки, тъй като виждам, че всички основни господа министри са тук. Смятам, че те са много по-добре информирани и могат да представят своите политики.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Искам да информирам народните представители от Комисията по икономическата политика и от Комисията по транспорта и съобщенията, че на предното заседание на Комисията по бюджет и финанси ние помолихме всички министерства и ведомства, които ще получат средства допълнително, да направят предварителна разбивка за това как ще бъдат изразходвани тези средства.
    Към настоящия момент на практика са всички ведомства, с изключение на Министерството на вътрешните работи, но министърът е тук, той ще даде информация, ако има някакви въпроси към него. Очакваме само представителите на Министерството на околната среда и водите да ни представят своята предварителна справка.
    Така че ако народните представители имат въпроси по тези документи, които бяха в сайта на Народното събрание, могат да ги задават. Имате думата.
    МАРИЯ КАПОН: Благодаря Ви, господин председател. На миналото заседание аз поставих по едно от перата различни въпроси до министъра на финансите и до така важната за всички нас относно прозрачността вече Национална агенция „Пътна инфраструктура”. За което аз Ви благодаря, господин председател.
    По получената справка – разбивката, която е на стр. 4, т. ХІ, № 1, втората част – „текущ ремонт на а крупна инфраструктура и обезщетения за имоти, засегнати от национални инфраструктурни обекти – 90 млн.”.
    Аз искам само на вниманието на колегите да представя какво включва директорът на НАП в тази точка.
    Деветдесет милиона лева. От тях за зимно поддържане – 23 млн. 600 хил. лв.; знаци, маркировки, предпазни огради – 20 млн. лв.; неотложни аварийни ремонти 17 млн. 750 хил. лв. И текущи ремонти 28 млн. 650 хил. лв., което общо прави 90 млн. лв.
    Може би аз някак си не разбирам, но за мен е важен уточняващият въпрос – къде е всъщност втората част на текста, а именно обезщетение за имоти, засегнати от национални инфраструктурни обекти. Коя справка трябва да имаме предвид ние, когато я разглеждаме – тази, която е минала през Министерския съвет, или тази, която е подадена с разбивката?
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Как ще възприемем – да отговаряме на всеки въпрос или да събираме въпроси?
    РЕПЛИКИ: Да събираме въпроси.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Добре. Ще помоля господин Иванов да има готовност да отговори, след малко ще му дам думата.
    МЕЧЕВ: Колеги, моят въпрос е свързан също с господин Иванов. Аз имам следното питане.
    Отделят се 90 млн. лв. До края на годината да бъдат усвоени по магистрала „Тракия”. Моят въпрос е: каква готовност има, след всичките приказки, изговорени досега, до края на годината да бъдат усвоени тези 90 млн.?
    ГРИГОРОВ: Само да отговоря на госпожа Капон. То не беше на предното заседание. Там поискахме разбивка за зимното поддържане, не сме искали разбивка за първите 90 млн. за магистрала „Тракия”.
    МАРИЯ КАПОН: Колега, имаме първа точка – „Изграждане на магистрала „Тракия” – 90 млн.”
    ГРИГОРОВ: Само искам да ви кажа, че не сме искали такава разбивка.
    МАРИЯ КАПОН: Добре, коя е тогава тази разбивка?
    ГРИГОРОВ: За текущото поддържане.
    МАРИЯ КАПОН: Добре, но текущото поддържане е в рамките на втората точка. Вътре в този текущ ремонт от порядъка на 90 млн. лв. имаме зимно поддържане, безопасност, неотложни аварийни ремонти и текущи ремонти.
    Моят въпрос, колега, е къде е обезщетението за имоти.
    ГРИГОРОВ: Но не сме искали такава справка.
    МАРИЯ КАПОН: Извинявайте, ако това е 90 млн. лв., някак си с математиката не сме добре. Ако 90 млн. е цялата тази справка и 90 млн. лв. е перото, което имаме от Министерския съвет, за обезщетението е нула. Моят въпрос е: защо е включена тази точка в Министерския съвет?
    И ако вие сте съгласни Вашият министър-председател да бъде подвеждан, аз не съм съгласна министър-председателят на България да бъде подвеждан. Това е репликата.
    ГРИГОРОВ: И аз не съм съгласен. Искам да подложа две предложения на дискусия. Според мене 90 млн. лв. за текущо поддържане в края на годината са крайно недостатъчни и това го споделят мисля всички колеги от комисията. Ако въпросът, който зададе господин Мечев – тези 90 млн. лв. не могат да бъдат усвоени, все пак да помислим дали не би могло да отидат за зимното поддържане. Защото тези 23 млн. лв. няма да стигнат за разплащане на това ,което е дължимо от предишната зима.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Аз много благодаря, но ви дадох достатъчно възможност двамата да си говорите. Ако имате въпроси, задавайте ги. Иначе ние ще трябва да си излезем, а вие двамата да си приказвате.
    Господин Иванов, имате думата да отговорите.
    ДИМИТЪР ИВАНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господа и госпожи народни представители! По въпроса на госпожа Капон.
    В тази докладна записка правилно сте отбелязали за 90-те милиона лева. Но по-нататък има една друга цифра – 342 млн. лв.
    Освен това както каза заместник-министър Дацов, това е тема за частта „Текущо поддържане и ремонт”. Това е, което правителството е подало на вас като програма за допълнително финансиране. Тези средства, които сега ги посочваме, са допълнително към другите ,които ги имате представени.
    Общата сума, от която се нуждае агенцията, възлиза на 342 млн. лв.
    МАРИЯ КАПОН: Господин председател, мисля, че това са други 90 млн. лв.
    ДИМИТЪР ИВАНОВ: Това е така.
    МАРИЯ КАПОН: Защо ни ги давате тогава? Къде са записани?
    Господин председател, ако ми разрешите, защото е важно да ги уточним тези неща.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: За последен път Ви давам думата за уточняване.
    МАРИЯ КАПОН: Господин председател, мисля, че е важно да уточним цифрите.
    Имаме на две места в документа, който ни е даден от Министерския съвет. В народното събрание има Пътната агенция. Едната част е в така наречения излишък – Приложение 1, където имаме две точки – поправете ме, моля ви, ако греша. Първата е за изграждане на автомагистрала „Тракия” – 90 млн. лв. – въпросът на колегата Мечев беше по тази точка, втората е за текущ ремонт на пътна инфраструктура и за обезщетения на имоти – 90 млн. лв. Общо 180 млн. лв.
    По-нататък в Приложение 2,2 на база трансфери, имаме допълнителни бюджетни кредити по бюджета на Националната агенция „Пътна инфраструктура”. Тук имаме два допълнителни трансфера: единият е за изграждане на автомагистрала „Тракия” – 110 млн. лв., вторият е за проектиране на нови автомагистрали – 10 млн. лв. Това е отделно от другите.
    Моят въпрос е: тази разбивка, която вие ни давате, днес я получихме всички от бюджетна комисия, плюс тези пера ли е и къде се намира тя или е разбивката на онези 90 млн. лв., които ви прочетох, , където липсва една част?
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: На този въпрос, за да не го задаваме втори път, отговарям аз.
    Разбивките, които са правени, са правени само по Приложение 1. Те не касаят евентуалните средства, които евентуално могат да дойдат някога, но също така могат ида не дойдат.
    Така че разбивките, които са ви представени, са по Приложение № 1 и по отношение на Национална пътна инфраструктура и касаят само тези 90 млн., които господин Иванов се опита да ви каже за какво ще бъдат изразходвани с тези четири пера.
    МАРИЯ КАПОН: Значи потвърждавате, господин председател, че има разлика между документа, който ние получаваме от Министерския съвет, и разбивката която ни дава господин Иванов?
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Не, няма никаква разлика. Потвърждаваме, че няма разлика и документите, които получаваме като разбивка, касаят решението на Министерския съвет за 1 млрд. и 200 млн. лв., а не допълнителните средства, които са записани като евентуална възможност в Приложение 2.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Дацов, имам към Вас следния въпрос и моля ясно да ми отговорите.
    Говорим за 1 млрд. 206 млн. лв., които тези комисии днес ще гласуват. Имате 350 млн. лв., които евентуално ще бъдат одобрени при преизпълнение на приходите, които са същите тези 1,5 процента от приходната част, която може да харчи правителството без разрешение на парламента. Не са някакви други, нали? Това да го уточним. Уточняваме го, защото имаше две възможни тълкувания на ситуацията.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Уточняваме го.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Аз си помислих, че те могат да кажат за още едни 350 млн. лв.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Задават ни въпрос, без да очакват отговор.
    Има ли други въпроси, колеги?
    МИНИСТЪР МИХАИЛ МИКОВ: Ако позволите, господин председател. Тези средства, които се отделят – аз не съм представил справка, ако някой се интересува, мога детайлно да обясня, те частично решават някакви проблеми. Разбира се обаче, необходимостите във всяко ведомство са винаги по-големи.
    Плана „Шенген” – въпрос, който го поставих и в Министерския съвет. Ние ще се опитаме това, което сега взимаме от преизпълнението на бюджета ,част от него да го отчетем като национално финансиране и по плана „Шенген”. Защото имайте предвид, че там националното финансиране – не говорим за финансирането по европарите – е едно огромно натоварване. Става въпрос за три години, даже вече за две години и половина, за около 400 млн. лв. при свита рамка за изграждане на инфраструктура.
    Така че това, което не го пише тук, е, че ще се опитаме да доотчетем част от това и като национално финансиране по „Шенген”. Казвам го само за сведение на комисията.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, ако няма други въпроси, да преминем към гласуване.
    РУМЕН АНГЕЛОВ: Искам думата, господин председател. Не очаквах толкова малко въпроси.
    Моето едва ли е въпрос, но е предложение, тъй като, съветвайки се с юристите на парламента, това, което ще кажа, не е правено досега, тъй като в този проект за решение няма първо, второ, трето и не могат да се внасят никакви изменения. Беше ми обяснено от юристите, че по време на комисията и устно в залата може да се направят предложения. Искам още да кажа ,че това ми изказване е подкрепено от почти всички бургаски депутати.
    Предлагам този 1 млрд. 206 млн. лв. да бъде увеличен с 16,5 млн. лв. и тези 16,5 млн. лв. да бъдат записани като изграждане на пътен възел Бургас – Созопол – Средец.
    Миналия четвъртък с господин Иванов на изслушване през Комисията по транспорта говорихме по този въпрос. Той ни увери, че това е приоритет за управляваната от него структура. Аз се надявам, че това е приоритет и за министър-председателя като наш шеф, и за Министерския съвет.
    Уверявам всички министри и колеги – народни представители, че това е тежък проблем от национален характер, който сега всички ние бихме могли да го решим с не много пари – 16,5 млн. лв.
    Моля да бъде записано това мое искане в протокола на комисията. Убеден съм, че ме подкрепят всички бургаски депутати. Това е моето предложение.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря на господин Ангелов.
    Имате думата, господин Димитров.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Овчаров, понеже Вие сте човек, който обикновено стриктно следва процедурите, надявам се и този път тази добра практика да бъде спазена, а именно следното.
    Преди два месеца от СДС внесохме проектно решение целият излишък да отиде в Сребърния фонд. Това проекторешение не беше раздадено на комисиите. Настоявам то да бъде гласувано днес, тъй като в противен случай правилникът на парламента за пореден път няма да бъде спазен.
    Защо това проекторешение не е внесено заедно с предложението на Министерския съвет? Аз съм учуден. Ще попитам и господин Пирински къде се разваля комуникацията и какво се получава. Може би ще ни дадете светлина по този въпрос.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Господин Димитров, правилно, задайте въпроса към господин Пирински. Аз ще бъда изключително в съдействие на председателя на Народното събрание и ако има необходимост, ще разгледаме и Вашето предложение.
    В момента гледаме решението, внесено от Министерския съвет.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Тоест няма да го гледаме.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Преминаваме към гласуване.
    Който от Комисията по бюджет и финанси е съгласен да приемем това решение, моля да гласува.
    Гласували: за 18, против 2, въздържали се няма.
    Приема се.
    Решението на Министерския съвет се подкрепя от Комисията по бюджет и финанси.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Който от Комисията по икономическата политика е съгласен да приемем това решение, моля да гласува.
    Гласували: за 12, против 1, въздържали се няма.
    Приема се.
    ЙОРДАН МИРЧЕВ: На миналото заседание Комисията по транспорта и съобщенията изслуша изпълнителния директор на Национална агенция „Пътна инфраструктура”. В този състав ние работим и по един доклад за железопътния транспорт.
    Съгласно правилника ще предложа, първо, който от Комисията по транспорта и съобщенията е съгласен да приемем това решение на Министерския съвет за разпределението на 180 млн. лв. – 90 млн. лв. плюс 90 млн. лв. за Национална агенция „Пътна инфраструктура”, за БДЖ 30 млн. лв. и за Национална компания „Железопътна инфраструктура” също 30 млн. лв., което означава като цяло решението, разбира се, моля да гласува.
    Гласували: за 6, против 2, въздържали се няма.
    Приема се.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: С това съвместното заседание на трите комисии приключи своята работа.

    Стенограф:
    /Божана Попова/

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИА ПО
    БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:

    Румен Овчаров




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА:

    Йордан Цонев




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ТРАНСПОРТ И СЪОБЩЕНИЯ:

    Йордан Мирчев
    Форма за търсене
    Ключова дума