Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 31
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 31
На 12 ноември 2008 г., сряда, се проведе извънредно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2009 г., № 802-01-82, внесен от Министерски съвет на 31.10.2008 г.
2. Отчет за касовото изпълнение на бюджета на Народното събрание за 2007 г., № 850-06-225, внесен от Георги Пирински на 30.06.2008 г.
3. Представяне и обсъждане на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2009 г., № 802-01-84, внесен от Министерски съвет на 31.10.2008 г.
Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,50 часа и ръководено от г-н Румен Овчаров – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, имаме кворум, откривам заседанието на комисията.
Дневният ред включва три точки.
Има ли възражения? – Не виждам.
Дневният ред е приет.
По първа точка от дневния ред - ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2009 Г.
Продължаваме обсъждането. В заседанието на комисията от миналата седмица бюджетът беше представен, бяха направени изказвания. Имаше въпроси и отговори.
Имате думата за въпроси, изказвания, коментари.
СТОЯН ВИТАНОВ: В раздел „Държавни заеми” искам малко разшифровка, която би била полезна за всички колеги.
В приложение № 8 – предпоследния заем от Международната банка за възстановяване и развитие, до 50 млн. евро. За какво е предназначен по-конкретно?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Това е заемът, който се предвижда да бъде предоставен на ФЛАГ. Това е заемът за бедните общини. Общините са разделени в три групи. Става въпрос за първа група.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Вие знаете, че очакваме до края на месеца ФЛАГ да заработи. Вече е определена банката, която ще го обслужва. Изяснени са критериите, на базата на които общините са разделени на три категории. Тези, които са най-добре, те няма да имат право да се поемат от ФЛАГ лихвите и таксите по обслужването на заемите. А останалите общини са разделени на две групи – такива, които са в тежко финансово състояние и няма да имат възможност да поемат въобще лихвите и разходите по обслужването. За тях разходите ще бъдат поети 100%. И една друга средна група общини, в които 50% ще се поемат от разходите.
Това е една част от източниците. Знаете, че държавата също ще участва с 50 млн. лв. капитализиране на флаг. Така че догодина очакваме ФЛАГ да разполага с ресурс от около 200 млн. лв., който изцяло да отиде за подпомагане на общините , за усвояване на европейските средства, в това число и мостово финансиране, освен лихви и такси за обслужването.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря.
Господин Иванов.
ЕВГЕНИ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председател.
По отношение на мерките за стимулиране на развитие на малкия и среден бизнес е записано буквално, че държавата ще инициира създаване на държавна компания за изграждането на бизнес паркове. Дали това е най-удачната форма – държавна компания да изгражда подобна инфраструктура? Не е ли по-добре по линията на обществените поръчки да се направи един конкурс и да се определи най-добрият субект за изпълнението? От гледна точка на управлението на подобни процеси, факт е, че не винаги държавните компании са най-добре, най-гъвкави и най-мобилни в такава ситуация.
Благодаря.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Може би малко по-подробно на този въпрос ще трябва да ви отговори министърът на икономиката, а не точно ние от Министерството на финансите. Ние дори смятаме, че тази идея е доста в начална фаза, тъй като не сме виждали нищо конкретно като параметри и точен финансов разчет. Но самата финансова схема ще бъде извършена през финансиращата част на държавния бюджет и ще бъде свързана със създаването на компанията и влагане на средства в капитала на компанията.
Другото не е в компетенциите на Министерството на финансите.
ЕВГЕНИЙ ИВАНОВ: Може би прецизният текст е да отпадне определението „държавна компания”, а само компания, която да изгражда бизнес паркове.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: А как ще дадем пари на частна компания?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Това още ще се обсъжда.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Имате думата, госпожо заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, трябва да представя официалното становище на Министерството на земеделието и храните относно Бюджет 2009 и то е свързано с...
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Господин председател, протестирам. Министерството е приело бюджета на заседание на Министерския съвет. Няма да се противопоставяме в комисията едни на други.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Госпожо Бъчварова, предлагам Ви да си кажете мнението, без да го обявявате като позиция на министерство. (Оживление)
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Личната ми позиция по отношение на средствата, (оживление) които са предвидени в Бюджет 2009, са свързани, първо, с непредвидените средства в националните плащания към директните плащания. Те са изчислени в размер на 378 млн. лв. за 2009 г., което представлява, заедно с директните плащания, 60% от средствата, които получават останалите страни членки за подкрепа от Европейския съюз. И смятаме, че по този начин незалагането на тези средства ще доведе до сериозни икономически трудности в сектора „Земеделие”.
Искам само да подчертая, че за 2008 г. секторът „Земеделие” ще осигури около 8,5 до 9% от брутния вътрешен продукт, плюс факта, че експортът на сектора е значителен през този период на 9-месечието на 2008 г. И тези показатели за 2008 г. дават основание, че националната подкрепа, която ще се получи за 2009 г., ще даде възможност за стабилизиране на производството и доходите на земеделските производители. Така че предлагам тази тема да бъде обсъждана сериозно с икономически анализи от гледна точка на това какво ще загуби секторът, ако няма такава национална подкрепа.
Въпреки факта, че в Министерския съвет въпросът е обсъждан на един етап, предлагам да продължи дискусията в тази насока.
Благодаря.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Очевидно, че дискусията ще продължи между първо и второ четене.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Господин председател, съгласен съм да продължим на базата на икономически анализи. Съжалявам, че ще го кажа, но в Министерството на финансите до този момент никога не сме видели икономически анализ, подготвен от която и да е институция, освен този, извършен от Световната банка преди няколко години.
Освен това, така направен и адресиран въпросът с конкурентоспособността, относно подценяването на конкурентоспособността на нашите производители, искам да заявя, че поставя въпрос за ревизия на договора за присъединяване на България към Европейския съюз, тъй като определянето на тези нива е част именно от този договор. И анализът, който беше направен по това време от Европейската комисия, изрично показва, че точно нивата, които бяха определени за България, отговарят на конкретните икономически условия, които съществуват в момента при нас и по никакъв начин не поставят в по-лоши условия българските фермери.
Този въпрос за мен е много сериозен и с удоволствие ще се включим в дискусията, ако бъдат предоставени съответните анализи.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Разчитаме, че ще ги имаме между първо и второ четене, за да можем да продължим дискусията професионално.
Колеги, имат ели други въпроси? – Господин Имамов.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господа заместник-министри! Миналия път споделих опасенията си, че този бюджет съдържа в себе си сериозни рискове и то главно по отношение на приходната част. Последните данни, понеже ситуацията е изключително динамична, потвърждават, че България вероятно ще претърпи значителни поражения в резултат на негативното влияние на световната криза. Мисля, че този бюджет трябва да заложи на по-сериозни буфери и по-сериозни мерки срещу евентуални външни шокове. Тези мерки трябва да бъдат насочени към по-сериозно стимулиране на реалния сектор, ще добавя включително и на сектора на земеделието.
Надявам се, че между първо и второ четене политическите сили в коалицията ще намерят достатъчно добър подход и достатъчно средства, за да предложат промени в бюджета за 2009 г. в посока на увеличаване на помощта за реалния сектор, като се стимулират дейности, които създават добавен продукт.
Така че между първо и второ четене ние ще участваме активно в евентуална работна група, която ще разгледа тези възможности, за да избегнем евентуално принудителна актуализация на бюджета в средата на следващата година. Мисля, че имаме достатъчно време и достатъчно възможности до приемането на бюджета, за да предприемем още по-сериозни мерки в тази посока.
Благодаря ви.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря Ви, господин Имамов.
Имате думата, госпожо Масларова.
МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми народни представители, колеги! Искам да спомена само една цифра, тъй като напоследък се наблюдава доста напрежение по улиците, а също и от хората с увреждания. Това, което би трябвало да знаят народните представители, е, че по Програмата за интеграция на хората с увреждане в бюджета тази година са заложени 199 млн. лв., което е с 36,8% повече от 2008 г.
И като още една информация, тъй като се тиражират неща, които общо взето не отговарят на реалностите, или може би се изважда от контекста нещо, което някой иска да представи, едно дете с увреждане получава 70% от минималната работна заплата, която в момента е 154 лв. месечно, плюс двойна детска добавка от 50 лв., което прави 204 лв. Тук не слагам всички други добавки, които се дават за лекарства, за транспорт, за храна, за училище и т.н. За следващата година едно дете с увреждане ще получава средномесечно приблизително около 309 лв.
Нека да имат предвид това народните представители, когато коментират тези неща, защото действително хората остават с впечатление, извадена от контекста само една от политиките, че всъщност държавата не дава абсолютно нищо.
Тук не слагам всички други политики. Просто държа да го кажа и ще отида на заседание на Комисията по социалната политика.
Пожелавам ви успешна работа.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря за участието, госпожо министър.
Колеги, има ли други желаещи за въпроси и коментари по бюджета?
Знаете, че трябва да направим две гласувани. Първият вариант е с включен проект на Бюджета на Съдебната власт, съставен от Висшия съдебен съвет. И вторият е с включен проект на Бюджета на съдебната власт със становище на Министерския съвет. Разбира се, не отхвърлям възможността между първо и второ четене да търсим сближаване на двете позиции.
Моля народните представители, които подкрепят Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2009 г. с включен проект на бюджет на съдебната власт, съставен от Висшия съдебен съвет по чл. 1 и 2, да гласуват.
За – няма, против – 1, въздържали се – 13.
Проектът не се подкрепя.
Подлагам на гласуване Законопроекта за държавния бюджет за 2009 г. с включен проект на бюджет на Съдебната власт със становището от Министерския съвет по чл. 1 и 2.
Който е за, моля да гласува.
За – 12, против – 2, въздържали се – няма.
Законопроектът е приет.
Колеги, преминаваме към втора точка от дневния ред - ОТЧЕТ ЗА КАСОВОТО ИЗПЪЛНЕНИЕ НА БЮДЖЕТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ЗА 2007 Г.
Само искам да припомня, колеги, че този отчет беше разгледан на Заседанието на подкомисията.
Има думата господин Огнян Аврамов – главен секретар на Народното събрание.
ОГНЯН АВРАМОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители! Аз също искам да припомня, че Сметната палата направи одитна проверка на отчета за 2007 г. Отчетът беше приет без резерви. След това беше разгледан отчетът на подкомисията, където също беше приет. Така че в случая няма какво повече да се направи, освен ако има конкретика.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, имате ли някакви въпроси към отчета на Народното събрание? – Няма.
Който е за, моля да гласува.
За – 15, против – няма, въздържали се – няма.
Отчетът е приет.
Благодаря ви за участието.
Преминаваме към трета точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА БЮДЖЕТА НА ДЪРЖАВНОТО ОБЩЕСТВЕНО ОСИГУРЯВАНЕ ЗА 2009 Г.
Господин Христосков, имате думата.
ЙОРДАН ХРИСТОСКОВ: Благодаря.
Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, колеги! Ще ви представя съвсем накратко параметрите на Бюджета на държавното обществено осигуряване за 2009 г., като преди това искам да кажа, че са спазени всички законови изисквания към бюджетната процедура. Съобразили сме се с указанията на Министерството на финансите, с постановлението на Министерския съвет, с което стартира бюджетната процедура. Този законопроект е приет от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, съгласуван е с Министерския съвет и е внесен по съответния ред в Народното събрание. Предоставен е за становище и на Сметната палата, както изисква закона.
Преди да ви представя съвсем накратко тези параметри, искам да ви запозная с актуализираното и очаквано изпълнение на бюджета за 2008 г. на база данни от осеммесечието. Очакваните приходи са с 9,6 на сто повече, отколкото беше предвидено по Закона за бюджета на ДОО за 2008 г., като най-голямо очаквано изпълнение има от осигурителните вноски от работници и служители. Изключвам глоби и санкции, тъй като там абсолютната сума е малка. При работодателите се очаква преизпълнение с 5,8 на сто, а самоосигуряващите се с 6,3 на сто. Отново за поредна година има неизпълнение на приходите по актове за начет, събирани от НАП и от Агенцията за държавно вземане, което е част от Националната агенция за приходите.
Спрямо разходите очакваме преизпълнение с 1,4 на сто, като в резултат имаме икономия в областта на пенсиите с 0,5 на сто, но доста сериозен преразход, близо 20% в областта на краткосрочното осигуряване, в частност временната неработоспособност и майчинството. Една от причините е, че ние повишихме продължителността и сумите, които се изплащат на майките, и средния доход, върху който се изплащат обезщетенията, но също така имаме и много по-голям брой болнични листове, изплащани от НОИ.
Самият бюджет за 2009 г. Какви основни цели си поставя? Първо, да гарантира финансова основа и средства за своевременно изплащане на всички обезщетения. На второ място, да имаме по-добро изпълнение на функциите на НОИ по управлението на този бюджет и въобще по управлението на осигурителния процес, като акцентът пада върху изплащането на обезщетенията и контрола върху тях, налагането и прилагането на европейските регламенти и доизграждането на архивното стопанство. Както казах, залагаме на по-ефективен и по-ефикасен контрол, подобряване на обслужването и доизграждане на информационната система в частта й комуникации и въвеждането на IP свързаности.
Проектът на бюджет за 2009 г. е разработен на същите макроикономически параметри, както е разработен държавния бюджет. Ще концентрирам вниманието ви върху социално-осигурителните параметри.
Първо по приходната част. Средногодишният брой осигурени лица за 2009 г. се очаква да бъдат 2 млн. 883 хил. Ръстът на минималните осигурителни доходи по икономически дейности, които са в приложение № 1 към чл. 8, е 26,6 на сто. По-голямата част от тях са договорени между синдикалните организации по браншове и работодателските организации. Естествено за този ръст влияе и нарастването на минималната работна заплата от 220 на 240 лв. А минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се, се предвижда да бъде 260 лв. Максималният доход се запазва на ниво 2000 лв.
В резултат на политическото решение имаме нов размер на вноските за Фонд „Пенсии”. На практика имаме намаление от 22 на 18%, като за тези, които са родени преди 1960 г. са 18%, а за родените след 1960 г. са 13%, поради трансфер от 5-процентни пункта към втория стълб на пенсионното осигуряване.
Вноската на държавата няма да бъде като вноска, а ще бъде трансфер, равен на сумата от осигурителните доходи, върху които са платени осигуровките от работника и работодателя в размер на 12 на сто. По предложение на Министерството на финансите отпадна понятието осигурителна вноска, тъй като Евростат би я отчитал два пъти – веднъж като разход на държавата за осигурителни вноски, второ като разход за извършване на осигурителни плащания. При което тази сума от 2 млрд. и 69 млн. лв. би станала всъщност повече от 4 млрд. лв. и това ще даде напрежение по единия от критериите – не повече от 40% разходи от брутния вътрешен продукт. За останалите осигурителни фондове вноските се запазват в същите размери, като новият момент тук, а също и политическото решение е съотношението работник – работодател за 2009 г. и занапред да остане 60% за работодателя и 40% за сметка на работника.
Запазва се вноската в допълнителното задължително пенсионно осигуряване, но имаме ново разпределение. Поради това съотношение 10% за сметка на работодателя и 8% за сметка на работника, съотношението също се пренася и във вноските за допълнителното осигуряване.
Тук не е отбелязано, но вноската за Форд „Гарантирани вземания на работниците и служителите” се намалява от 0,5 на 0,1 на сто, поради наличието на достатъчен резерв в този фонд над 100 млн. лв.
В областта на пенсиите продължава тенденцията на намаляване на средногодишния брой на пенсионерите, като спрямо очакваното изпълнение това намаление ще бъде с около 18 хиляди души, а спрямо онова, което беше предвидено в проекта за бюджет за 2008 г., след това вече гласуван и като закон, са 44 хил. и 400 души. Съотношението осигурени лица – пенсионери, намалява от 82 души пенсионери на 100 работещи, на 76 пенсионери на 100 работещи. Тоест, тенденцията на намаление, заложена в реформата, дава резултати и се съхранява.
Увеличава се тежестта на всяка година осигурителен стаж от 1 април от 1 на 1,1 на сто, което автоматично води до увеличение на всички пенсии с 10 на сто, в това число е предвидено със същия процент да се увеличат минималните пенсии, в това число и социалните пенсии за старост.
Също така от 1 април максималната пенсия ще стане от 490 на 700 лв., а осъвременяването на пенсиите с 9,7 на сто ще се извърши от 1 юли, като това 9,7 на сто представлява разлика между предвиденото увеличение с 19,7 на сто от 1 юли по швейцарското правило, но авансово ще имаме едно увеличение с 10 на сто от 1 април и разликата между резултата от швейцарското правило и това 10-процентно увеличение ще бъде увеличението от 1 юли. Със същия процент ще се увеличат също така и гарантираните минимални размери пак от 1 юли. Тоест, ще имаме двукратно, на две стъпки увеличение през 2009 г. Тук са посочени конкретните размери, които ще придобият тези пенсии.
В областта на обезщетенията средногодишният брой безработни лица с право на обезщетение ще бъде около 55 хиляди души. Обезщетението е увеличено в минималните и максималните му граници с 10 лв. спрямо 2008 г. Запазва се продължителността на отпуска за бременност и раждане на 315 дни, като размерът на обезщетението е 90 на сто от среднодневното възнаграждение за последните шест месеца. Обезщетението за гледане на малко дете ще бъде равно на минималната работна заплата – 240 лв., а средногодишният брой осигурени лица, обхванати от програмата за профилактика и рехабилитация ще бъде около 63 хил. лв. при среден разход около 410 лв. на едно лице.
Колко струват тези политики, които са предвидени в законопроекта по отделни елементи?
Увеличаването на тежестта на всяка година трудов стаж в пенсионната формула от 1 на 1,1 на сто от 1 април води до увеличение на разходите с 382,9 млн. лв. Увеличаването на минималните размери на пенсиите за трудова дейност и на социалната пенсия за старост пак от 1 април с 10 на сто, увеличава разходите с 48,6 на сто. Осъвременяването на пенсиите с 9,7 на сто води до увеличение на разходите с 300 млн. лв. Това са допълнителните разходи до края на годината. Новият размер на максималната пенсия за осигурителен стаж и възраст води до увеличение на разходите. В момента са ограничени около 57 хил. и 800 души, които получават пенсия, равна на 490 лв., но реално техните пенсии са по-високи. След като бъде увеличена максималната пенсия на 700 лв. броят на ограниченията ще бъде около 17-18 хиляди души.
Увеличението на размера на обезщетението за отглеждане на малко дете от 220 на 240 лв. увеличава разходите с 11,2 млн. лв. и увеличението на минималните и максималните граници на обезщетението за безработица води до нарастване на разходите от този фонд с 3,9 млн. лв.
Как изглежда консолидирания бюджет? Приходите и трансферите общо са 7 млрд. 530 млн. и 400 хил. лв., в това число от осигурителни вноски 4 млрд. 293 млн. и 600 хил. лв. От неданъчни приходи – 22 млн. и 600 хил. лв. Трансфери от републиканския бюджет – 3 млрд. 214 млн. лв., в това число за фонд пенсии в размер точно на тези 12 на сто са 2 млрд. и 69 млн. лв.
Държавното обществено осигуряване за осигурителни плащания, които се извършват от бюджета – 352 млн. и 300 хил. лв. И за покриване на недостига, тоест класическата субсидия – 792 млн. и 300 хил. лв.
Разходите и трансферите са общо 7 млрд. 527 млн. и 800 хил. лв. За пенсии са 6 млрд. 584 млн. лв. За социални помощи и обезщетения 798 млн. лв. Трансфери, които НОИ предоставя за други фондове, в частност за Министерството на труда и социалната политика – 10 млн. лв. Те са за осигуряване на помощно-технически средства на инвалидите и също така за профилактични действия във Фонд „Условия на труд”.
Служби по социалното осигуряване, тоест издръжките на НОИ – 93,1 млн. лв. или 1,24 на сто. Тук искам да кажа, че сме спазили всички указания на Министерството на финансите и на Министерския съвет, в това число в последния момент новото указание – намалихме с 2,1 на сто разходите по издръжката.
Господин председател, ще спра дотук с представяне само на макропараметрите. По-нататък конкретни параметри по отделни параметри, но мисля, че с ваше съгласие можем да представим на Интернет страницата на комисията цялата презентация, за да може народните представители да я ползват и да се подготвят за дебатите в пленарната зала.
Само ще добавя, че в законопроекта са предвидени съответни промени в Кодекса за социалното осигуряване, свързани точно с новите политики. Тоест, двукратното осъвременяване на пенсиите, изменение на пенсиите от 1 април и от 1 юли, което налага промяна в Кодекса, новата политика на разпределение на вноската във Фонд „Пенсии” в тези съотношения – 8% за работниците и 10% за работодателите, плюс 12% трансфер от републиканския бюджет.
Ще припомня само, че е изпълнено едно предишно решение на Комисията по бюджет и финанси – средства, които минаваха през бюджета на НОИ за здравно осигуряване от Министерството на финансите, вече са извадени от нашия бюджет. Това също е отразено в Кодекса за социално осигуряване. Здравното осигуряване на лицата до 18 години, а ако учат – и след тази възраст, както и на пенсионери и на безработни, ще става вече директно от Министерството на финансите в Здравноосигурителната каса.
Това са промените в Кодекса за социално осигуряване.
Към законопроекта има три приложения – на минималните осигурителни прагове, диференцираната вноска за фонд трудова злополука и професионална болест, и също така в приложение е дадена и план-сметката на фонд гарантирани вземания на работниците и служителите. Като екзотика в минималните прагове сме включили вече и професионалните футболисти от А и Б група – съответно 750 и 450 лв. минимални прагове.
Благодаря за вниманието. Готови сме да отговорим на въпроси.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря, господин Христосков.
Колеги, имате думата за въпроси.
Господин Мечев.
МАРКО МЕЧЕВ: Имам такъв въпрос. Все пак, независимо от средствата, които ще влязат с 12-процентното вземане – над 2 млрд. лв., оказва се, че 792 млн. лв. ще бъде така наречената чиста субсидия. И миналата година стана въпрос за тези вземания, които се дължат от невнесени вноски от предишни години. Може ли господин Христосков да каже за тази година какво от тези вземания е погасено и очаква ли се тази субсидия от 792 млн. лв. за следващата година да бъде намалена с евентуално събрани такива средства?
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Господин Димитров, имате думата.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, господин Христосков! Аз имам два конкретни въпроса към Вас.
Първо, направи ми впечатление във Вашата презентация нещо, което го има като казус в последните години, а именно, че събираемостта от глоби и санкции на Националната агенция по приходите по отношение на осигурителните вноски продължава да бъде проблем. Имате ли конкретни предложения от НОИ как той да бъде решен, как тази събираемост ад се подобри? Какво може да бъде направено? Да ни кажете конкретно ваше предложение. Знаем, че има проблем и Вие го споменахте. Кажете какво може да бъде направено. Това е смисълът на една дискусия в Бюджетната комисия. Ние можем да променим закона.
И вторият конкретен въпрос е към всички колеги. Не знам защо уважаемите представители на тройната коалиция, които в последно време се срещат много активно на разни места извън парламента, са се отказали от увеличаването на вноската към допълнителното задължително пенсионно осигуряване. И ако за БСП това някак си може да бъде обяснено, либералните партии тук много се излагат. Ние от СДС ще предложим увеличаване на вноската от 5 на поне 6 процента за допълнително задължително пенсионно осигуряване. Независимо че има криза, това е подходът към устойчивост на пенсионната система. И наистина ще бъде учудващо, ако либералните формации не ни подкрепят в тази инициатива.
Много е важно това да бъде направено.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Господин Кънев.
ПЕТЪР КЪНЕВ: Мен ме интересуват не тези 9,6% ръст на приходите тази година спрямо плана, а ме интересува как върви отчетът? Примерно към 1 ноември.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, имате ли други въпроси?
Господин Григоров.
НИКОЛАЙ ГРИГОРОВ: Искам да попитам господин Димитров, дали това предложение за пенсионните фондове е съгласувано с Асоциацията или е Ваше предложение?
МАРТИН ДИМИТРОВ: Не чувствам необходимост от подобно съгласуване, защото, когато беше направена реформата, имаше обществено съгласие, че тази вноска постепенно ще расте до 8%. Това беше идеята на реформата. Така беше прието. Изведнъж тройната коалиция реши, че няма да прави това и няма обяснение.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Има ли други въпроси, колеги? – Не виждам.
Господин Христосков, имате думата.
ЙОРДАН ХРИСТОСКОВ: Благодаря.
Първо на въпроса на господин Мечев. На мен ми е трудно, както и миналата година, и сега да посоча някакво число на размера на просрочените задължения. Агенцията по приходите не е предоставила такава информация и в Надзорния съвет. Лошо е, че говоря зад гърба на колегите от Агенцията, но се страхувам, че те нямат такава информация. Те имат някакви данъчно осигурителни сметки, по които, ако съберем салдата, би следвало да бъде посочен размерът на просрочените задължения. Но нямат с установяване на данъчно установителни актове. Или, ако имат, тази информация на нас не се предоставя.
Мога да ви цитирам, господин Мечев, само колко пари са предвидени, като ще кажа, че тези пари, естествено, в никакъв случай няма да повлияят на намаляване на дефицита. Предвидено е 37 млн. и 300 хил. лв. по главници и 7 млн. лв. по лихви. Това е предвидено за 2009 г. Но за ваше сведение – очакваното изпълнение за 2008 г. е по главници 18,7 млн. лв., а по лихви при план 10 млн. е очаквано да бъдат събрани 8 млн. и 300 хил. лв. Тоест, сумите са в порядъка на 50 млн. лв., което в никакъв случай не би се отразило.
Само за сведение отново ще повторя, че когато НОИ прехвърли на НАП в 1 януари 2006 г. събирането на просрочените задължения, тогава главници и лихви бяха общо 463 млн. лв. Като сумираме събраните през тези две години суми, само лихвата (знаете, че е основния лихвен процент плюс 20 пункта), би следвало тези суми на просрочени задължения да бъдат много по-големи. Но колко са установени от тях и какво показват салдата – аз не мога да ви кажа.
Трудно ми е да се ангажирам с предложение, защото това е не в дейността на Националния осигурителен институт. Ако направя радикално предложение, то ще бъде тази дейност да се върне в НОИ. Съвсем отговорно го заявявам. Виждам, че господин Овчаров се усмихва, но няма нищо лошо една грешка да бъде призната и да бъде коригирана. Защото нашата система беше съвършено друга. Ние извършвахме ревизии и с ревизии установявахме размера на задълженията, като ползвахме персоналния регистър и така наречената система за управление на приходите, само да следим къде има разлики. Но размерът на задълженията ги установявахме с ревизии. И с ревизионните актове, които са вече с влезли в сила разпореждания, с механизма на разсрочването успявахме годишно да съберем по 50-60 млн. лв. само от разсрочвания.
За ваше сведение, тъй като разсрочванията се съгласуват с Националния осигурителен институт, ако не ме лъже паметта през 2008 г. нито едно разсрочване не е влязло в Надзорния съвет на НОИ. Ако колегите от НАП искат да ползват този инструмент, нека да разсрочват задължения. Но, за да ги разсрочат, те трябва най-напред да ги установят.
По този начин мисля, че отговарям и на господин Мартин Димитров.
Вноските за ДЗПО не бяха към мен, но преди малко имаше дискусия за сивата икономика и аз си позволих да направя един коментар, не зная дали тук ще бъде одобрено или не, тъй като се търсеха механизми, с които да бъдат насърчени хората да разкриват истинските си доходи, аз смятам, че ние трябва да вървим, ако не в 2009 г. то в следващите години целия размер от тези 8% лични вноски да бъдат насочени към допълнителното пенсионно осигуряване. Защото, ако от тези 10 млрд. лв. отстъпени за бизнеса, които докладвах на едно изслушване в комисията, 5 млрд. лв. бяха постъпили в допълнителното осигуряване, тоест пак да ги извадим от текущото потребление, те пак щяха да обслужват бизнеса, но чрез пазарните механизми, чрез механизма на капиталовия пазар. И тогава тези пари щяха да попаднат в онзи бизнес, който би увеличил много повече конкурентоспособността и брутния вътрешен продукт, и експортните възможности на страната, а не да бъдат просто трансферирани или преотстъпени 10 млрд. лв.
Но тук вече, както преди малко заместник-министъра, и аз се изказвам не като управител на НОИ, а като личност. (Оживление)
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Господин Ананиев, имате ли нещо да кажете по тези въпроси?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Естествено е, че ние сме работили през цялото време заедно с Националния осигурителен институт. Параметрите по приходите и разходите са неразделна част от консолидираната фискална програма. Всичко това, което ви се докладва, е в рамките на параметрите, които сме приели като ограничение – 40% на разходите; политиката, която е предвидена за пенсиите за 2009 г. и която е одобрена и от Съвета на коалицията, и от правителството, е отразена в този бюджет. Така че ние нямаме никакви различия.
Ние приемаме без възражения доклада на управителя на Националния осигурителен институт.
Благодаря.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря.
Господин Ненков.
НИКОЛАЙ НЕНКОВ: Вицепрезидент съм на КНСБ.
Само две изречения като въпрос и като припомняне на две наши предложения.
Относно формулата 12-10-8, ние предлагаме да бъде 12-11-7 с два мотива. Първо, тази формула 12-10-8 дава 2,4 пункта намаляване на осигурителната тежест, но при работодателя, при работника не дава нищо. И второ, по тази формула се нарушава принципа 60 на 40. Ако видите 18-те пункта как се разделят 60 на 40, всъщност се получава 45 към 55. Тоест, нарушено е нещо, което навсякъде в бюджета е записано, че е 60 към 40.
Повтарям – 12-11.7. Другият вариант е държавата да поеме още един пункт и да стане 13-10-7.
И второто е въпрос – защо се нарушава КСО по отношение на обезщетението за безработица? Там е записано 60% от изгубения трудов доход, а се предлага горен праг на обезщетението 220 лв. Тоест, аз, ако получавам 1000 лв., ако остана безработен, ще получавам 220 лв., вместо 600 лв.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря, господин Ненков.
Имате думата.
НИКОЛА АБАДЖИЕВ: Председател съм на Асоциацията на пенсионните фондове.
Уважаеми господин Овчаров, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Христосков! Провокиран съм от някои изказвания и предложения на депутатите и искам да задам следния въпрос.
До 2008 г. включително, в задължителното пенсионно осигуряване на страната участваха два субекта – осигурените лица и работодателите. От следващата 2009 г. се появява трети субект в лицето на държавата, която участва в тази пропорция, за която стана дума – 8-10-12. Моят въпрос към господин Христосков, а и към всички вас е следният. При положение, че се появява трети субект на задължителното осигуряване, в допълнителното задължително пенсионно осигуряване, която е част от задължителното пенсионна система на страната, макар и капиталопокривна, защо третият субект държавата не се включва в задължителното допълнително пенсионно осигуряване по някакъв начин? Ние отдавна предлагаме и мисля, че е логично, при положение, че имаме трети субект на задължително пенсионно осигуряване, той по някакъв начин да участва в капиталопокривната част. И нашето предложение беше поне 2% от тези 12 да се включат в задължителното пенсионно осигуряване.
Тук не говорим за проценти, моят въпрос е към логиката – при появата на този субект, защо този субект на пенсионното осигуряване не се включва в задължителното допълнително пенсионно осигуряване?
Благодаря ви.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Господин Христосков.
ЙОРДАН ХРИСТОСКОВ: Все пак нека да кажа, че един процентен пункт увеличение на вноските или трансфер към допълнителното задължително пенсионно осигуряване струва между 180- и 200 млн. лв., тъй като по-голямата част от работещите вече са родени след 31 декември 1959 г. И ако използвам израз на колегите от Министерството на финансите – липсва фискален комфорт, за да бъде проведена такава политика. (Оживление)
Защо държавата не се включва? Това, което каза преди малко господин Ненков. Първо, не съм съгласен с него и текстовете в закона го потвърждават, че има нарушение на законите, тоест всичко е разписано така, както са правилата. Работник и работодател ще разпределят тази вноска за Фонд пенсии от 18 или 13 на сто в съотношение 10 към 8. Тоест, пренесено е това съотношение 10 към 6 върху вноската.
Вярно е, че това е малко повече от съотношението 40 за сметка на работника и 60 за сметка на работодателя, което е за останалите фондове, но това много ясно е разписано в закона, че за Фонд „Пенсии” съотношението е в тези пропорции. Също така няма нарушение на закона като се казва, че максималният и минималният размер на обезщетението за безработица съответно 110 и 220 на сто, но има нарушение на принципите на осигуряването, тъй като това е вид застраховане. Примерът, който даде той за работника, осигурявал се върху 1000 лв., по формулата трябва да получи 600 лв., ние го задържаме на 220 лв. максимално обезщетение за безработица, което е близо 3 пъти по-малко от полагащото му се срещу платената застраховка.
Аз лично поддържам една позиция максималната граница на обезщетението да бъде по-висока и да отграничим работниците, които са останали временно без работа или са между две работи, от тези, които са социално слаби. Защото ние трябва да запазим техния статут на търсещи работа, на хора, които трябва добре да се представят. Но очевидно тук отново фискалните ограничения, за които става дума, са причина само с по 10 лв. да придвижваме тези минимални и максимални граници. Тоест, има нарушение на принципите, но то не е за първа година. Това е от много години насам като процент от минималната работна заплата. Изостават обезщетенията и в минималните, и в максималните граници.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря.
Има ли други изказвания? – Няма.
Колеги, който подкрепя бюджета на държавното обществено осигуряване за 2009 г., моля да гласува.
За – 12, против – няма, въздържали се – 1.
Законопроектът за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2009 г. се подкрепя.
Утре ще разгледаме бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2009 г.
Благодаря ви за участието.
Закривам заседанието на комисията.
(Закрито в 16,05 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Румен ОВЧАРОВ
Стенограф:
Н. Иванова