Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
14/05/2009
    П Р О Т О К О Л

    № 9

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ



    П Р О Т О К О Л
    № 9


    На 14 май 2009 г., /четвъртък/ от 14.30 часа в зала 134 на пл. “Княз Ал. Батенберг” 1 се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието се проведе при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Проект за решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на взаимно споразумение между Република България и Нордик инвестмънт банк за държавен заем за финансиране на трети етап от проект изграждане на интегрирана комуникационна инфраструктура на Министерство на вътрешните работи № 902 035 внесен от Министерския съвет.
    2. Отчет за изпълнението на бюджета на Народното събрание за 2008 г.
    3. Отчети на Сметната палата за дейността на Сметната палата 2004, 2005, 2006 и 2007 години.


    Заседанието бе открито в 14.30 часа и ръководено от господин Румен Овчаров – председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.


    * * *
    /Начало 14.30 часа/

    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси. С дневния ред сте запознати. Включили сме една нова точка, която касае бюджета на Народното събрание. Беше включена по искане на Подкомисията за контрол на публичните разходи.
    Някой възразява ли по включването й в дневния ред? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    В такъв случай се включва тази точка, а с дневния ред сте запознати и е приет.
    Първа точка
    Проект за решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на взаимно споразумение между Република България и Нордик инвестмънт банк за държавен заем за финансиране на трети етап от проект изграждане на интегрирана комуникационна инфраструктура на Министерство на вътрешните работи № 902 035 внесен от Министерския съвет.

    По точката присъстват представители на Министерство на вътрешните работи, заместник министър Андреев.
    Господин Андреев вие ли ще представите законопроекта?
    Г-Н РУМЕН АНДРЕЕВ: Благодаря г-н председател. Предложението касае решение на Министерския съвет, с което се предлага на Народното събрание даване на съгласие за водене на преговори и сключване на взаимно споразумение с Нордик инвестмънт банк при условията на последваща ратификация от Народното събрание. Това е един проект, който е от жизнено значение за Министерство на вътрешните работи и който решава в много голяма степен, много важни проблеми, включително и проблеми свързани с присъединяването ни към шенгенското пространство. Той също си има предистория, норвежката фирма НЕРА изгради пилотен проект в рамките на 1 млн., който беше дарен на Министерството. След което по двустранното споразумение с Кралство Норвегия в рамките на 20 млн. предвидени за България бяха насочени 5 милиона от тях за изграждане втория етап от тази комуникационна система.
    Исканото разрешение за преговори и за сключване на взаимно споразумение касае третия етап с който се завършва тази система. И от нея произтичат редица чисто практически ползи за Министерството, а също така и финансови. Поемайки почти 100 процента от трафика на Министерство на вътрешните работи, а и с възможност за предоставяне на свободни мощности и на други държавни учреждения и ведомства, Министерството на практика освобождава финансов ресурс, който ежегодно отива за наемане на различни свързочни средства, линии предимно от БТКА, което поне до тук на година струва на Министерството над 7 и половина милиона лева, с тенденция за увеличаване на тази цифра, поради все по-нарастващите необходимости и нужди от все по-бърз и сигурен трафик
    Финансовите условия, които са предложени от Нордик инвестмънт, без да съм финансов специалист, според мен са много добри, много изгодни. Всичко това е изложено в материалите, които са предложени на вашето внимание и ще ви помоля да подкрепите нашето предложение. Ако имате въпроси, готови сме да отговаряме.
    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря г-н Андреев. Колеги, въпроси имате ли?
    Г-ЖА МАРИЯНА КОСТАДИНОВА: Благодаря господин председател. Аз искам да разбера тази система има ли нещо общо с комуникационната система на Министерството на отбраната?
    Г-Н РУМЕН АНДРЕЕВ: Тази система няма много общо с комуникационната система на Министерство на отбраната. Тези две системи са със съвсем различно предназначение, до известна степен с различни принципи на изграждане и задачите, които решават са съвсем различни. Разбира се, там където има техническа възможност, те се правят съвместими, така че да могат да бъдат използвани. На много от участъците, част от трасетата се резервират взаимно. Тоест, осигурява се сигурност на връзката. Но по същество двете системи са различни.
    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ: Други въпроси. Някакви изказвания, коментари има ли? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 15 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    Благодаря ви господин заместник министър.

    Втора точка
    Отчет за изпълнението на бюджета на Народното събрание за 2008 г.

    Г-Н ОГНЯН АВРАМОВ: Господин председател, вчера малко по-обстойно на Подкомисията по отчета в публичния сектор бяха докладвани цифрите. Мисля че е необходимо само да се каже, че за 2008 година за Народното събрание бяха определени приходи в размер на 2 млн. 261 200 лв., съответно разходи с размер на 55 млн. 996500 лв. и субсидията от Централния бюджет възлезе на 53 млн. 35300 лв. Основната част от разходите по бюджета на Народното събрание за 2008 г., близо 35 процента без малко бяха предназначени за издръжка. А 33,6 % от размера на разходите бяха заделени за заплати на народните представители и за членовете на Европейския парламент, служителите назначени по трудови и служебни правоотношения.
    Малко повече от 20 процента бяха заделени за капиталови разходи. Останалата сума беше разпределена за осигурителни вноски, за възнаграждения и други плащания за персонал, резерви за непредвидени и неотложни разходи, членски внос на търговски организации и дейности.
    Може би по-важното, което трябва да се отбележи е, че относителния дял на планираните бюджетни кредити за капиталови разходи през 2008 г. в сравнение с тези за 2007 г. бяха увеличени спрямо общия размер на разходите, разбира се, с 6,4 на сто. И за първи път през 2008 г. в бюджета се утвърдиха бюджетни кредити за резерв за непредвидени и неотложни разходи.
    Други съществени моменти при изпълнението на бюджета за 2008 г. , няма да се спирам на натуралните и други показатели, които бяха детайлно представени, а ги има в представения писмен отчет. По скоро трябва да изтъкна следното. По приходната част на бюджета, през 2008 г. бяха извършени две вътрешни компенсирани промени в бюджета, обусловени от решението на Народното събрание за определяне на Лечебно възстановителната база на Народното събрание във Велинград, която знаете в началото на 2008 г. беше прехвърлена с акт на Министерския съвет към Народното събрание. И с промяна в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, ЛВБ във Велинград беше определена като допълнителен нов второстепенен разпоредител с бюджетни кредити.
    По разходната част съществено е следното. Имаме едно увеличение на трансферите от Централния бюджет през 2008 г. във връзка с годишния план за специализирано обучение на служителите. Те са в сравнително по-малък размер, малко по-малко от 55 000 лв. В хода на изпълнението на бюджета за 2008 г. бяха извършени девет вътрешно компенсирани промени по разходите на бюджета свързани преди всичко с осигуряване необходимите средства за възнаграждение на служителите от Лечебно възстановителната база във Велинград. Тук бяха отпуснати със заповед на председателя на Народното събрание 241 000 лв. от този неотложен резерв за който вече споменах за поемане на този разход.
    За осигуряване годишния размер на възнагражденията на народните представители през 2008 г., а знаем как се определя размера на заплатите, всяко тримесечие на база на данните от Националния статистически институт. Със заповед на председателя на Народното събрание от резерва за неотложни и непредвидени разходи, малко по-малко от 50 000 лв. бяха заделени за тази цел. Останалите вътрешно компенсирани промени по бюджета за 2008 г. бяха извършени с цел осигуряване на бюджетни кредити за издръжка на базата във Велинград и осигуряване на необходимите средства за реализиране целите и приоритетите в дейността на Народното събрание.
    Това което още бих отбелязал, господин председател, е че до края на 2008 г. Народното събрание през отчетната 2008 г. отчита приходи в размер на 2 млн. 850 900 лв. Това изпълнение представлява 96,28 % спрямо плана за 2008 г. Планираните приходи по бюджета, както знаем се реализират от звена и мероприятия в системата на Народното събрание и се формира от стопански дейности на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити. Това са преди всичко Редакция “Държавен вестник”, ЕНЦИОМ, издателска дейност, хранителен комплекс и вече за 2008 г., това е Лечебно възстановителната база във Велинград.
    На какво се дължи това леко неизпълнение на приходите. То е нормативно обусловено от прилагането на разпоредбите на Закона за Държавен вестник и Закона за търговския регистър. В резултат на тези законови промени публикуването на Държавен вестник в Интернет страницата на Държавен вестник от 1 юли 2008 г. и промяната в режима на регистрация на търговците доведе до значително намаляване на приходите на Редакция “Държавен вестник” от абонамент и обяви. Така че през 2008 г. Държавен вестник отчита едва 35,96 % от онези приходи, които е реализирал през 2007 г. Останалите второстепенни разпоредители също имат по-малко изпълнение на приходите. Само хранителния комплекс има преизпълнение 100,28 % спрямо определения му план за приходите през 2008 г.
    Друго съществено, което би следвал да се отбележи, че по бюджета на Народното събрание за 2008 г. е отчетена икономия в размер на 3 млн. 592 510 лв. Народното събрание оценявайки създалата се през бюджетната година конюнктура и фискалната цел на бюджет 2008 г., разбира се, отложи закупуването на автомобили за служебния парк на Народното събрание в размер на 1 млн. лв. Ограничи предмета на обществената поръчка за обзавеждане кабинетите на народните представители на парламентарните комисии със 100 000 лв. и засили контрола по целевото разходване на бюджетните средства. Това даде възможност да се реализира отчетената икономия. Данните показват, че икономическия и социалния съвет също е реализирал икономия. Знаем, че и той е второстепенен разпоредител към бюджета на Народното събрание, независимо, че е отделен орган. Второстепенните разпоредители към бюджета на Народното събрание също имат отчетени икономии.
    Мисля че с това се изчерпват основните моменти. Ако има въпроси по-добре да се отговори на тях.
    Благодаря.
    Г-Н ПЕТЪР КЪНЕВ: Имам едно предложение. Ние преди два дни целия този отчет го гледахме и ако уважаеми колеги, членове на Комисията доверяват на нашата многоуважаема подкомисия, ви предлагам да преминем към гласуване и да продължим нататък.
    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ: Имат възможност колегите народни представители да зададат въпроси. Госпожо Антонова имате думата.
    Г-ЖА НАДЯ АНТОНОВА: Благодаря господин председател. Нашата Подкомисия за отчетност на публичния сектор вчера на свое заседание разгледа отчета за изпълнението на бюджета за 2008 г. на Народното събрание. Подкомисията беше облекчена в това си занимание, тъй като отчета е твърде точен и подробен. Много добре и пълноценно беше представен вчера на подкомисията от господин Аврамов, тъй като наскоро приключи одита на Сметната палата по финансовото управление на бюджета, така че Подкомисията разполагаше с много материал, високо експертен материал, за да обоснове своето решение, което взе вчера.
    Ние подкрепихме единодушно отчета на изпълнението на бюджета за 2008 г., така както е внесен от председателя. Предлагаме на Комисията по бюджет и финанси да подкрепи това наше становище. И направихме извод като подкомисия, че тази година 2008 е първата цяла финансова година през която Народното събрание упражнява своя самостоятелен бюджет. И затова с особено внимание се отнесохме към отчета за изпълнението на бюджета. Приехме, че този подход при съставянето на бюджета и при неговото изпълнение за 2008 г. съдържа и елементи на програмно бюджетиране, ориентиране към крайния резултат. Освен това отчетохме, че е направена средносрочна бюджетна прогноза за бюджета на Народното събрание 2008 – 2010 г. и всичките тези компоненти заедно със законосъобразното изпълнение на бюджета за 2008 г., ни дават основание да считаме, че това са правилни стъпки, добре ориентирани в посока ефикасно и ефективно изпълнение на бюджета и за следващите години.
    Благодаря. Това е становището на подкомисията ни.
    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, въпроси имате ли? Господин Мечков има думата.
    Г-Н МЕЧКОВ: Аз имам един въпрос. Тук се отчита, че икономията основно е от не закупените автомобили. Въпросът ми е, разходите за поддръжка на този автомобилен парк, който за мен е вече много стар има ли някаква съпоставка примерно с предишната година? Защото имам чувството, че тези автомобили всяка година носят след себе си една голяма издръжка. От година на година отлагахте купуването на нови автомобили. Това за чия сметка е?
    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ: Господин Аврамов, ще отговорите ли?
    Г-Н ОГНЯН АВРАМОВ: За да се направи тази съпоставка трябва да се направят съответни разчети. На пръв поглед изглежда така. Действително автомобилния парк е много остарял. А действително вече дефектира непрекъснато. Но трудно е, защото разходите са едновременно и за поддръжка, текуща поддръжка на автомобилите. По-новите също се нуждаят от такава поддръжка. Така че би трябвало доста детайлно да се направи разчет и да се отделят тези разходи, които са само вследствие на силната амортизацията на автомобилите. Аз не бих се ангажирал със становището, че действително тези разходи превишават евентуално закупуването на нови. Друг въпрос е, че абсолютно сте прав, наистина се нуждае от подмяна автомобилния парк и то в един кратък период. За тази година поръчката тече и ще се реализира.
    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ: Вместо да ги купим автомобилите миналата година, ние ще ги купим сега. Колеги, други въпроси?
    Който е съгласен с отчета на Народното събрание, моля да гласува.
    Гласували 15 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се заедно с приложението. Благодаря ви господин Гаврилов и господин Аврамов.

    По трета точка
    Отчети на Сметната палата за дейността на Сметната палата 2004, 2005, 2006 и 2007 години.

    Г-Н ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Разбира се, става дума за отчети за години, когато все още не беше мандата на сегашната Сметна палата. Това са отчети, които засягат почти две години дейността на предишното ръководство на Сметната палата.
    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ: Кога ви изтича на вас мандата?
    Г-Н ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: 2014 година. Деветгодишен е мандата.
    Г-Н ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Господин Овчаров, само да вметна, че има три сметни палати, където мандатите са по 12 години. Това са Германия, Австрия и Унгария. А има две Сметни палати, които са пожизнени. В монархиите в Холандия и Англия са пожизнени.
    Искам да обърна внимание, че до тогава до 2005 г. одитната дейност на Сметната палата се е изграждала на принципа на известна специализация, на така наречените одити на изпълнението са били предоставени в отговорност на две специализирани отделения. От 2005 година, в същност от началото на 2006 г. тази дейност вече се извършва от всички отделени териториални поделения на Сметната палата. Тоест, липсва тази професионална специализация.
    Трябва да се отчете и това, че от 2006 г. Сметната палата беше натоварена с одит на имуществото и финансите на политическите партии. Това е нова функция, която беше възложена със Закона приет през 2005 г. в края на мандата на предишното Народно събрание. Това е една функция, която изисква значителен ресурс от време и хора, бих казал и е доста натоварваща, дори и в политически смисъл. Вие знаете колко са чувствителни тези одити. Същевременно ни беше възложено, това също трябва да се има предвид, допълнителна функция, знаете със Закона за публичност на имуществото на лицата заемащи висши държавни длъжности. Това не е одитна дейност. За тази цел ние отделихме специална дирекция в рамките на Сметната палата. С помощта на американската агенция за международно сътрудничество беше изграден специален софтуер и смятам, че доста добре се справя Сметната палата с това предизвикателство и с тази своя функция.
    Бих казал, че през последните години ние се опитваме непрекъснато да подобряваме дейността си в сферата на финансовия одит и в сферата на одита на изпълнението. Много внимателно обсъждаме одитните си програми. Смятам, че постигнахме успехи с одитите, който ни бяха възложени от Парламента за одита върху усвояването на европейските средства, средствата от Европейския съюз след присъединяването на България към Европейския съюз. Така че смятам, че от година на година дейността на Сметната палата става все по професионална. Бих казал, че имаме добри условия за обучение и за постигане на най-високите стандарти в професионалната дейност на палатите с най-добри работни практики. Разбира се, ние не сме съвършени в дейността си. има още много какво да се постига. Но имаме амбицията да предоставяме качествен продукт. И тъй като Парламента е основен потребител на нашите доклади, смятам че е много важно това взаимодействие.
    Искам да благодаря, че в рамките на това Народно събрание беше създадена Специализираната подкомисия за отчетност в публичния сектор, което беше много важно. Защото до 2006 г. нямаше подобна комисия специализирана за работа със Сметната палата, тъй като в държавите с развито законодателство и практика сметните палати взаимодействат в парламента със специализирани комисии или подкомисии. А това е един, според мен, сериозен успех за Народното събрание, че учреди такава подкомисия. Според мен и ние имаме известен принос, защото настоявахме за учредяването на тази комисия. И същевременно, разбира се и подкомисията по усвояването на европейските средства също има сериозни заслуги в това отношение.
    Мисля че особено през последните две години, диалога между Сметната плата и между парламента се засили много сериозно. И ние това смятам, че е много позитивно, защото в края на краищата ние сме еманация, своеобразно създание на парламента. И трябва нашата дейност да намира най-голям отзвук именно в Народното събрание.
    Разбира се, това е съвсем накратко. Аз тъй като казах това, което се е променило през тези четири години. Ако вие имате конкретни въпроси, искам да обърна внимание, че дори и логото на Сметната палата, последния ни доклад вече като дизайн и като полиграфия е доста по-добър в сравнение с другите, защото уточнихме и логото на Сметната палата и смятам, че вече с този отчет където и да го представим може да се гордеем, включително и в чужбина.
    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря господин Димитров. Колеги, въпроси имате ли?
    Г-Н ПЕТЪР КЪНЕВ: Аз не знам не е ли редно, тук с колегите, говорих, аз в последните четири години, съм председател на тази комисия за одит от страна на парламента на бюджета на Сметната палата. Ревизиите са минали, всичко мина нормално. Но аз знаех, че трябва да вървят заедно вашия отчет, заедно с нашия одит върху харченето ви. Не е ли редно да вървят заедно? Това е въпроса ми. Двата отчета са подписани от нас. Приети са. Няма никакви проблеми. Мисля че е редно в залата да вървят заедно.
    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ: Те къде са?
    Г-Н ПЕТЪР КЪНЕВ: Те са внесени в деловодството на парламента. Аз мисля, че не е редно нашата комисия да ги приема. тъй като това е временна комисия за одит на Сметната палата.
    Г-Н ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Нека да припомня. Това е нашия годишен финансов отчет, а се проверява и заверява от официална комисия, която включва депутати, народни представители и експерти одитори от частния сектор, които се подбират от бюджетната комисия по начало, избират се. И всяка година те ни правят одит и заверка на финансовия отчет. Наистина е добре в зала отчета за дейността ни да бъде представен заедно с докладите и отчетите на тази комисия за заверката.
    ПРЕДС. Г-Н РУМЕН ОВЧАРОВ:
    Ще проверим дали са минали. Ако не са минали, ще ги внесем. Някой възразява ли против това да ги внесем? Няма.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Който е за, моля да гласува. Гласували 15 “за”.
    Приема се.
    Някой по отношение на отчетите за дейността. Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува? Гласували 15 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приети са отчетите за дейността ви г-н Димитров.
    Закривам заседанието.


    СТЕНОГРАФ: ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ПО:
    БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:


    /С. Михайлова/ /РУМЕН ОВЧАРОВ/
    Форма за търсене
    Ключова дума