Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
12/01/2006
    П Р О Т О К О Л
    № 1

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси


    П Р О Т О К О Л
    № 1


    На 12 януари 2006 г., четвъртък, се състоя заседание на Комисията по бюджет и финанси с

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението между Република България и Комисията на европейските общности от името на Европейската общност, променящо Годишното финансово споразумение за 2006 г. по Програма САПАРД (Специалната присъединителна програма за развитие на земеделието и селските райони в Република България), № 502-02-34, внесен от Министерския съвет на 27.12.2005 г.
    2. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие за предоставяне на отпусната безвъзмездна помощ в размер на 381 000 щ. д. по Проект “Правни и регулаторни реформи в инфраструктурата”, № 502-02-33, внесен от Министерския съвет на 27.12.2005 г.
    3. Разни.


    Заседанието бе открито в 15,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията по бюджет и финанси, господин Петър Димитров.
    Към протокола се прилага списък на гостите и на присъстващите на заседанието членове на комисията.


    * * *

    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, мисля, че можем да започнем с падащия кворум, който имаме. Ако няма някой, който да възразява, че започваме с падащ кворум, предлагам да стартираме работата си.
    Най-напред искам да честитя на всички Новата година! Да сте живи, да сте здрави! Всички разбирате, че здравето на държавата зависи от нашето здраве и нашата работоспособност, така че да си пожелаем държавата да бъде като нас и ние - като държавата - в едно прекрасно състояние!
    Искам да благодаря на всички, които помагаха при подготовката на бюджета за 2006 г., за героизмът, който сега се казва ДОПК и НАП. Според мен създадохме един изключително висок стандарт за работа на народни представители и на комисия на парламента. Да се надяваме, че и през тази година ще продължим в същия дух.
    Раздаден ви е проекта за дневен ред. Имаме да разгледаме две ратификации, с които по принцип ще се безкрайно оперативни. Това ще зависи и от вносителите.
    Имате ли някакви предложения за промени в дневния ред? Няма.
    Искам да ви информирам, за да няма питания в тази посока - внесени са трите законопроекта, свързани с държавния финансов контрол. Правим някои консултации в тази посока, тъй като се оказа, че евродирективата е една. Ние сме произвели три закона, които трябва да минат през нашата комисия. Имаше настояване да стартираме с тази работа още днес, но си мисля, че ако е възможна някаква рационализация - ще я постигнем, затова ви информирам, че ще направим тези контакти и ако не е възможно да се постигне някакво обединяване, вероятно от другата седмица започваме да обсъждаме тези закони.
    Има ли съображения по дневния ред? Ако няма, който е съгласен да приемем предложения дневен ред, моля да гласува.


    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението между Република България и Комисията на европейските общности от името на Европейската общност, променящо Годишното финансово споразумение за 2006 г. по Програма САПАРД (Специалната присъединителна програма за развитие на земеделието и селските райони в Република България), № 502-02-34, внесен от Министерския съвет на 27.12.2005 г.
    2. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие за предоставяне на отпусната безвъзмездна помощ в размер на 381 000 щ. д. по Проект “Правни и регулаторни реформи в инфраструктурата”, № 502-02-33, внесен от Министерския съвет на 27.12.2005 г.
    3. Разни.

    Гласували: за - 12, против и въздържали се - няма.
    Дневният ред е приет.

    Продължаваме работата си по точка първа от него:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И КОМИСИЯТА НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ОБЩНОСТИ ОТ ИМЕТО НА ЕВРОПЕЙСКАТА ОБЩНОСТ, ПРОМЕНЯЩО ГОДИШНОТО ФИНАНСОВО СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА 2004 Г. ПО ПРОГРАМА САПАРД (СПЕЦИАЛНАТА ПРИСЪЕДИНИТЕЛНА ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ), внесен от Министерския съвет.
    Разбирам, че има желание да ни бъде дадена информация за проектите и промените, които предстоят следващата година. Нека да чуем вносителят какво ще ни каже.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ПЕЙЧЕВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми дами и господа - гости! Първо, бих искал да ви поздравя и да кажа “Честита Нова година!” на всички, с които не сме си честитили.
    Бих искал с няколко думи да запозная народните представители с годишните финансови споразумения по Програма САПАРД, които съдържат поетото финансово задължение от Европейската общност, европейското съфинансиране за изпълнение на Програмата за развитие на земеделието и селските райони.
    През 2004 г. бяха подписани две такива споразумения като първото от тях беше подписано по времето на Тридесет и деветото Народно събрание, на 18 май 2005 г. и влезе в сила на 24 юни 2005 г. То беше в размер на 67 млн. 560 хил. евро.
    В резултат на допълнително отпуснати средства по Програмата САПАРД, поетото финансово споразумение на Общността за 2004 г., което в момента ние предлагаме на вашето внимание за ратифициране от Народното събрание е то да бъде увеличено с 450 хил. евро, така че общия размер да възлезе на 68 млн. 10 хил. евро. Това споразумение беше сключено на 15 ноември 2005 г. и е одобрено от Министерския съвет с Решение № 987 на 27 декември 2005 г. Предложено е за ратифициране от Народното събрание поради факта, че е прието след края на заседанията на Народното събрание и поради това нямаше възможност да бъде ратифицирано досега.
    Това, за което искаме да ви информираме, тъй като работата в последните месеци се свежда до часове. Финансовото споразумение за 2005 г., е определено в размер на 75 млн. 90 хил. евро. Заявките за плащането по него трябва да пристигнат не по-късно от 31 декември 2007 г. То е прието с решение на Министерския съвет на 5 януари 2006 г. На 16 януари т.г. имаме дата, която е заявена в Европейската комисия в уверение на това, че то ще бъде подписано от нея и на 17 януари с.г., тоест вторник, другата седмица, министър Орешарски и министър Нихат Кабил в Министерството на земеделието и горите ще подпишат Годишно финансово споразумение за 2005 г., което е в размер на 65 млн. 90 хил. евро.
    Очакваме през месеците февруари-март т.г. да подпишем и за 2006 г., тъй като сроковете за изпълнение на всички тези споразумение и усвояването на средствата им изтичат до 2008 г. Както знаете, 12 месеца е нормалния срок за изпълнение на проекти по Програма САПАРД, плюс 6 месеца възможност за удължаване. Дотолкова доколкото ние не сме усвоили средства по тези програми, защото искам да ви кажа, че тези средства не са усвоени, те тепърва предстои да бъдат утвърдени и отпуснати, общо-взето ще има около 502 млн. лв. и с тези допълнителните - 550 млн. лв., които трябва да бъдат договорени, изпълнени и усвоени от нашата страна.
    Благодаря ви за вниманието, господин председател.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
    Имате думата за въпроси, колеги.
    ЕНЧО МАЛЕВ: Благодаря, господин председател.
    Аз имам един малко по-конкретен въпрос към вносителите. Използвам случая, че и господин Друмев е тук, за да го задам.
    Какво става с онези проекти на земеделски производители, които са одобрени по Програма САПАРД? Те са реализирани, обаче все още субсидията по тази програма не е изплатена. Очакваше се някакво уточнение с Министерство на финансите. Казаха, че платежните са готови за подпис, но все още има много земеделски производители, които очакват субсидията си от одобрените проекти.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Заповядайте за отговор, господин Друмев.
    Колеги, има ли други въпроси към господин Друмев?
    МАРКО МЕЧЕВ: Благодаря, господин председател.
    И аз имам един въпрос към господин Друмев.
    Миналата година се проведоха за първи път по общинските проекти, по VІІ и VІІІ мярка… Защо се проведе само една сесия, когато в тази една сесия някъде около 65% от средствата, които бяха по мярката, бяха всъщност предвидени по тези първи проекти, които бяха приети, а нямаше никаква втора сесия и парите останаха?
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Има ли други въпроси към вносителите? Няма.
    Предлагам да чуем господин Друмев.
    АСЕН ДРУМЕВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми дами и господа, предполагам, че първият въпрос се отнася за онези проекти от средата на миналата година, които бяха договорени с едно изменение в процедурата. Ние я нарекохме “процедура при ограничено време за обработка на проектите”.
    Министерският съвет със специално решение от м. ноември даде съгласие от средствата, които са по сметките на Държавен фонд “Земеделие” да стане изплащането на субсидията, така че това вече е в ход. До момента не сме получили заявки за 41 проекта, следователно те още не са изпълнени. Около 20 заявки се обработват. Всички останали са платени. Ако става въпрос за тези проекти - това е положението - 64 милиона… (Шум и реплики в залата.)
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Малко хора сме, а вдигаме много шум! Моля за внимание, колеги!
    АСЕН ДРУМЕВ: По отношение на втория въпрос - по VІІ и VІІІ мярка са проведени две заседания на Комисията за избор на проекти. Общо има одобрени 47 проекта. Не можехме да одобряваме други, защото едно от условието да одобряваме проекти, тоест да сключваме договори, е да има сключени годишни финансови споразумения с осигурен финансов ресурс за съответния период. Това беше.
    Ние имаме 7-годишен бюджет, което по Многогодишното финансово споразумение, но смисълът на годишните финансови споразумения е точно в това - за всяка финансова година да се определя размера на европейското съфинансиране, което дефинира, разбира се, и българското участие в бюджета. Без да имаме сключени споразумения, тоест реално осигурен финансов ресурс, предвиден и в националния бюджет, не можем да сключваме договори. Затова е и Националния фонд, който се грижи точно за това. Това беше причината.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Има ли нещо да каже представителката на Националния фонд? Няма.
    Имате думата, господин Пейчев.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ПЕЙЧЕВ: Благодаря, господин председател.
    Бих искал да кажа, че една от мерките, по която имаше средства, това бяха горските мерки и по-скоро за изграждане на горски пътища. Тя и в момента е отворена, но трябваше да мине заседанието на Мониторинговия комитет, за да може той да потвърди. В момента се приемат документи. Има осигурено финансиране, тъй че тя е отворена мярка в момента. Има достатъчно средства и на 100% е финансирането на общините. Това исках да ви кажа.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Има ли други желаещи да вземат думата? Разбирам, че тематиката е по-скоро земеделска, отколкото финансова. (Реплики.) Тя е важна, аз не казвам, че не е, но просто е друга.
    Госпожо Капон, имате думата.
    МАРИЯ КАПОН: Господин председател, тъй като аз се интересувам от тези въпроси и то точно от тези, които зададе на министър Кабил моя колега от НДСВ за изплащането на тези 100 милиона, които дължахме на бенефициентите по мярка САПАРД. Смятам, че е изключително закъсняла тази ратификация така че, колкото по-бързо ратифицираме, толкова по-добре, за да започнат да се усвояват следващите средства. Аз ви призовавам да гласуваме. Ратификацията си е много хубава!
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Ще подложа на гласуване законопроекта по призива на конструктивната опозиция, но все пак господин Мечев иска да каже още нещо.
    МАРКО МЕЧЕВ: Само още две приказки. Не случайно зададох този въпрос, защото аз не съм убеден, че ресурса не беше осигурен, що се касае до VІІ и VІІІ мярка за общините. Когато ни събрахте, за да ни кажат, аз участвах тогава в комисията, където те се разпределяха, дадоха се на общините, които бяха добили максималния брой точки и мисля, че сега е момента да се оцени дали по същия начин трябва да се процедира за общини, които са в изостанали райони и на тях да се дават толкова точки, колкото всички останали общини могат да съберат по другите показатели. Това - първо.
    И, второ, тогава ни се обясни на нас, кметовете, че ние даваме на тези, които са с почти максимален брой точки, защото са от тези общини, но след като мине процедурата по провеждането на търговете, остатъка, тъй като не винаги по проекта се покриват с проведения търг, тогава ще има втора сесия, на която да се раздадат останалите средства. Това е първата ми бележка.
    И втората - според мен трябва да се ускори, да се намали срока от казването “Да” за еди-кой си проект, че минава до провеждането на търгове и отпочването на финансирането. Аз съм свидетел, че една община до нас - община Стрелча, която получи пари след година и може би 2-3 месеца след като беше обявено класирането и това, че тези общини получават средства по Програма САПАРД за предложените от тях работни проекти. Не идейни проекти, а работни! Това ми беше като бележка.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Господин Друмев, заповядайте.
    АСЕН ДРУМЕВ: Благодаря за въпросите. Ще използвам повода все пак, за да информирам, защото народното представителство не поддържа непрекъснато контакти с областите и териториите, от които особено са излъчени и избрани. Вие сте прав, но частично.
    По отношение на първия въпрос - не всичко беше договорено, но следващата група общини с еднакъв брой точки по класирането не можеха да получат цялостното финансиране, тоест ние трябваше да приложим другата част от процедурата. Правим търг за по-голямо собствено участие на общините, така че ресурсът особено по VІІ мярка, съобразно броят на общините, които бяха в следващата група с еднакъв брой точки, осигуряваше около 35% от това спрямо стойността на проекта, с който кандидатстват. Има ли смисъл да го направим като така или иначе, със следващите годишни финансови споразумения ще се осигури цялостно финансиране? Това е по първия въпрос.
    По втория въпрос - много усилия ни костваше. Искам специално да изкажа благодарност за съдействието, за разбирането и на Министерство на финансите. С Постановление № 40 и по-точно с неговото изменение и допълнение се реши кардиналния въпрос за ДДС за общините. С Годишно финансово споразумение - 2004, тотално разходите за ДДС, за мита, митнически такси, се изключват от подпомагане. Общините, по-добре знаете с какви бюджети са. Само ДДС е за някои от общините всъщност просто няколкогодишния им бюджет. Това всъщност беше едно от най-същинските решения. Решението на този въпрос забави нещата, включително и се промени размера на заема за авансови плащания до 50%. При положение, че този, който ще изпълнява кандидатства и гарантира минимум 40% собствен ресурс и 50% авансово плащане, при решен въпрос за ДДС, вече активността е само на общините. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Тук е мястото да благодарите на членовете на Комисията по бюджет и финанси за лобирането за това решение. (Весело оживление.) Не сдържайте похвалите си!
    Има ли други желаещи да вземат отношение? Ако няма и като имам предвид действително спешността на приемане, подлагам на гласуване - който е за това да ратифицираме Споразумението, моля да гласува.
    Гласували: за - 13, против и въздържали се - няма.
    С пълно единодушие утвърждаваме проекта.

    Минаваме към обсъждането на втората ратификация:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ОТПУСНАТА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ПОМОЩ В РАЗМЕР НА 381 ХИЛ. Щ. Д. ПО ПРОЕКТ “ПРАВНИ И РЕГУЛАТОРНИ РЕФОРМИ В ИНФРАСТРУКТУРАТА”.
    Госпожо Колдамова, ако разбирам правилно, Вие ще представите законопроекта от името на вносителите? Заповядайте.
    Тук са и господин Ангел Семерджиев и госпожа Виктория Джерманова от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИЯ КОЛДАНОВА: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, в качеството си на заместник-министър на външните работи и по силата на правомощията, които господин Калфин има като вицепремиер, отговорен за ресори “Икономика” и “Енергетика”, в частност за Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, позволете ми да представя на вашето внимание Проект за ратификация на Споразумение между Световната банка и Република България за предоставяне на безвъзмездна помощ в размер на 381 хил. щ.д.
    Това Споразумение е подписано на 30 юни 2005 г. и е в подкрепа на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, която е бенефициент по проекта и по силата на Закона за международните договори на Република България подлежи на ратификация от Народното събрание, поради съдържащото се финансово задължение на Република България, съгласно чл. 85 на Конституцията на Република България.
    Позволете ми съвсем накратко да обърна внимание на важността на този гранд. Той е за подпомагане на Комисията по отношение на нейната дейност и ангажиментите, които има във връзка със Закона за енергетиката и Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги и във връзка с транспонираните европейски директиви по тези закони.
    Основните цели на гранда, който ще бъде употребен под формата на проект е да се изработи методология за определяне на цени и тарифи, да се изготвят процедури за определяне на цените и тарифите в двете направления, както и изготвяне на стандарти за качество. Всичко това е съпроводено с обучение на екипа на комисията като Държавната комисия има за цел да предостави определен пакет от съпътстващи дейности и това съфинансиране в размер на 94 хил. 700 щ. д. като тези средства вече са заложени в държавния бюджет на Република България.
    В общи линии това е целта на Споразумението и на гранда.
    Благодаря за вниманието.
    Разчитаме на бърза ратификация.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
    Един уточняващ въпрос - тези 94 хил. щ. д. са за две години. Какво е планирано за 2006 г.?
    АНГЕЛ СЕМЕРДЖИЕВ: За 2006 г. са планирани 69 хил. 250 щ. д., а за 2007 - останалите 25 хил. 450 щ. д.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
    Имате думата, колеги. Няма желаещи.
    Казвате да приемем подаръка, така ли? След като сме осигурили съфинансиране мисля, че можем да го направим.
    Който подкрепя законопроекта, моля да гласува.
    Гласували: за - 13, против и въздържали се - няма.
    С пълно единодушие законопроектът е приет.
    За да ви е по-лесно да си планирате следващата седмица ще ви съобщя, че ако няма извънредни обстоятелства, няма да имаме заседание на комисията, тъй като председателят вероятно ще отсъства. За следващото заседание ще ви уведомим допълнително.
    Благодаря ви за участието.
    Закривам заседанието на комисията.
    (Закрито в 16,00 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Петър ДИМИТРОВ
    Стенограф:
    В. Йорданова


    Форма за търсене
    Ключова дума