Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 6
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 6
На 6 октомври 2005 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за дарение между Министерството на здравеопазването на Република България и Министерството на здравеопазването и социалната солидарност на Република Гърция, № 502-02-9, внесен от Министерски съвет на 27 септември 2005 г. (Компонент 2 “Укрепване на надзора, политиката и законодателството в областта на превенцията и контрола на инфекциозните заболявания”).
2. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за дарение между Министерство на здравеопазването на Република България и Министерството на здравеопазването и социалната солидарност на Република Гърция, № 502-02-8, внесен от Министерски съвет на 27 септември 2005 г. (Компонент 1 “Политика и законодателство в областта на храните”).
Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,45 часа и ръководено от г-н Петър Димитров –председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум. Откривам заседанието.
Дневният ред ви е раздаден предварително. Имаме да разгледаме две ратификации:
1. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за дарение между Министерството на здравеопазването на Република България и Министерството на здравеопазването и социалната солидарност на Република Гърция, № 502-02-9, внесен от Министерски съвет на 27 септември 2005 г. (Компонент 2 “Укрепване на надзора, политиката и законодателството в областта на превенцията и контрола на инфекциозните заболявания”).
2. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за дарение между Министерство на здравеопазването на Република България и Министерството на здравеопазването и социалната солидарност на Република Гърция, № 502-02-8, внесен от Министерски съвет на 27 септември 2005 г. (Компонент 1 “Политика и законодателство в областта на храните”).
Имахме намерение да разглеждаме и Законопроекта за акцизите, но работната група продължава да работи по него и нямаме готов вариант. Ще започнем с него през следващата седмица. И тъй като ще пътувам, моля ви да направим следващото заседание в четвъртък от 15,30 часа следващата седмица и ще го посветим на Законопроекта за акцизите.
Заповядайте.
НИНА ЧИЛОВА: Благодаря Ви, господин председател.
Преди да започнем по същество, доколкото си спомням, когато разглеждахме на първо четене Законопроекта за акцизите, Вие казахте, че ще се сформира работна група, в която ще влязат и депутати, които желаят да работят по законопроекта. Тъй като аз съм отсъствала само веднъж миналата седмица, вероятно съм пропуснала, но никой не ме уведоми, че тази работна група е започнала своята работа. И аз мисля, че от предишното Народно събрание имаше една практика, която е положителна, да участват и народни представители, които имат интерес в обсъждането на законопроектите.
Ще Ви моля наистина да ни информирате да се включим и ние.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Работната група проведе две свои пленарни срещи, които бяха във време, паралелно на времето на пленарните заседания. Не е станало тихомълком и голяма част от седящите в тази зала взеха участие в тази работна група.
На практика са останали необработени още две предложения от браншови организации, които са важни, които са се превърнали в предложения на народни представители, които обаче са закъснели със срока. И понеже нямаме физическо време да съберем работната група още веднъж дотогава, представителите на министерството и експертите на комисията и сега ги обработват и ще ги вкараме на заседание на комисията. Няма да има нещо скрито-покрито. Няма други процедури. Но няма да има физическо време работната група да се събере още веднъж преди да го вкараме в комисията. Разбира се, ако не решим, че е по-разумно в четвъртък най-напред да се събере работната група и след това да се събере комисията, но вероятно ще ви стане тежко.
Заповядайте.
МАРИЯ КАПОН: Извинявайте, господин председател, аз понеже бях на първото заседание на работната група, за съжаление не на второто, но моят колега господин Димов е бил на второто, аз смятам, че задължително на работна група трябва да гледаме особено такива закони, като Законопроекта на акциза, предварително, в спокойна форма. И всеки да уведоми своите колеги. Ние вече ще се разпределяме кой, когато има възможност, по групи. Но смятам, че е належащо да го дискутираме. Иначе ще осъмваме в комисията.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Има и такъв вариант – да вкараме в оборот и дните понеделник и вторник, но не знаме какво ще се случи с ангажиментите в избирателните райони.
НИКОЛАЙ КЪНЧЕВ: Вторник ще бъде работен ден.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Това не облекчава нещата, тъй като аз ще отсъствам от вторник и се прибирам в четвъртък, заради заседанието на комисията. Тоест, не бих могъл да участвам във вторник. Можем да го направим в понеделник, но имам много силни съмнения за това доколко ще има участие.
НИНА ЧИЛОВА: Господин председател, аз си мисля, че е хубаво все пак да се знае и депутатите да бъдат информирани работната група, в зависимост от експертите на Министерството на финансите и тези на Бюджетната комисия, деня в който ще се събират, а които депутати имат възможност, те да присъстват на тези заседания. Който няма възможност, няма да присъства. Но ще помоля секретариата на комисията да уведомяват всеки един народен представител по телефона в колко часа, къде и кога ще има такава работна група. Това е практика, по която мисля, че всички колеги няма да възразят. И всеки, в зависимост от своята ангажираност, сам ще прецени може ли да участва или не може да участва.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Нямам възражения. Ако това се е случило – да не е стигнала до вас информация, поднасям извинения. Присъствието беше обилно. Поне аз не разбрах, че не е било добре информирането. Извинявам се, че се е случило това нещо.
Ако държите преди четвъртък да има работна група, тогава единственият възможен вариант е да направим заседанието на комисията в петък след 14 часа. И тогава в четвъртък ще направим работна група. Но, ако в петък няма да имаме кворум, разбирате, че това не е в наш интерес. Законите са много. Освен това се оказа, че трябва да приемем Данъчноосигурителния процесуален кодекс, който е с непоносим обем. Поели сме ангажимент пред Фонда това да стане два месеца след внасянето му за обработка в комисията.
Законопроектът за Данъчноосигурителния кодекс мина веднъж на първо четене през парламента, създали сме впечатлението в Световната банка и Международния валутен фонд, че е възможно в българския парламент нещо да мине на първо четене в единия парламент и след това да мине на второ четене в другия парламент. И сме поели ангажимента до 30 септември да го приемем. И понеже това е залегнало и в Споразумението с Фонда, то сроковете са тежки.
Казвам ви тези неща, тъй като нямаме физическо време. Освен другите данъчни закони и бюджета, до Нова година трябва да приемем и този кодекс. Затова пропускането на една седмица просто е невъзможно.
Заповядайте.
МАРИЯ КАПОН: Съжалявам, че започнахме с “Разни”, но ДПК трябва да мине отново на първо четене в това Народно събрание. И аз мисля, че когато бяха тук от Министерство на финансите и лично министърът, ние коментирахме, че така предложения законопроект реално няма как да бъде въведен от 1 януари 2006 г. Променило ли се е нещо в становището на министерството и на управляващата коалиция, и на Вас лично, защото аз не мога да разбера как смятате наистина да го направим. Това е много сериозен закон.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Действително тръгнахме с точка “Разни”, аз се извинявам на представителите на изпълнителната власт. Не го казах, за да ви травмирам, а просто ви казвам, че това е работа, която ние ще трябва да свършим.
Министерството на финансите има два варианта. И двата варианта ще зависят от нас. Единият вариант е да се изготви този законопроект, който е внесен повторно в новия парламент, да внесе промените и да го внесе обратно. Този е добрият вариант за нашата комисия. Това е прекрасният вариант. Този прекрасен вариант означава отлагане с около месец и половина на старта на обсъждането. Такава е процедурата на изтеглянето и на новото внасяне. Той трябва да мине през Министерския съвет, да се гласува и да се приеме. Това е информация и апелирам да не го обсъждаме. Ако го има този вариант, ще го обсъждаме. Ако го няма, няма да го обсъждаме. Но да не си губим времето сега да гадаем кога Министерският съвет ще го внесе. Но след като го внесе горе-долу за около два месеца трябва да мине на първо и на второ четене, тъй като от 1 януари би трябвало да влезе в действие новата Национална агенция по приходите. Това е проблем.
Ако искате да завършим с ратификациите и след това да коментираме тези въпроси.
Имате думата.
НИНА ЧИЛОВА: Господин председател, на първото заседание, когато изслушвахме министъра, този въпрос беше поставен. Тогава ние коментирахме всички тези опции. Този законопроект, който беше внесен в Народното събрание, обхващаше, освен частта на създаването на агенцията, на която се възлагат чисто административни и структурни функции за учредяването, с оглед на ангажиментите, които ние сме поели, в новия Данъчноосигурителен процесуален кодекс има страшно много други неща, които са спорни. И тогава, ако си спомняте, говорихме с министъра именно Министерството на финансите да огледат законопроекта и само в тази част, която е необходима, а именно стартирането на агенцията, само с това да се занимава Бюджетната комисия и да го приемем. Всички останали норми, които противоречат на сега действащия, няма смисъл да се занимаваме с тях.
Така че Министерството на финансите имат много добра възможност, ако започнат да работят отсега, само в тази част Бюджетната комисия, която е свикнала през всички тези години да работи най-натоварено в този сезон, така че ще се справи и с Дънъчноосигурителния процесуален кодекс.
Наистина Ви моля да говорите с министъра на финансите с оглед на цялата натовареност, която има Бюджетната комисия – данъчни закони, бюджет, да се подготвят и да имаме готовност да го гледаме само в тази част, която е свързана само със структурирането на агенцията. И нищо повече.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: И аз хранех такива илюзии. Дори направих грешката да кажа точно това, което казахте Вие и пред някои медии. В резултат на което се оказа, че са активизира Международния валутен фонд и Световната банка, които са дали пари и за консултантска помощ. И с техните консултации е създаден този вариант, за който се твърди, че е добър. И се оказа, че нашият български парламент не иска да уважи тези пари, този капацитет, този потенциал и иска да прави козметични промени, тъй като знаете, че НОИ е извън състава на тази агенция. И че всъщност, ако парламентът направи това нещо, той застрашава приходната част на бюджета за 2006 г.
Минаха две делегации – едната на Фонда, другата на Световната банка.
Затова ви казвам: има внесен законопроект на правителството и ние го обсъждаме, няма внесен законопроект – няма да го обсъждаме. Аз категорично казах и на Световната банка, и на Международния валутен фонд, че Министерството на финансите има капацитет от хиляди хора, а комисията има няколко експерта. Ние нов закон няма да пишем. И от тази гледна точка, ако Министерският съвет внесе законопроект и каже: “Ето го закона”, ние ще го обсъждаме. Тогава можем да го отхвърлим. Можем, ако има сериозни недостатъци.
Но, ако Министерският съвет не внесе закон и ние между първо и второ четене трябва да правим нов закон, аз ви казвам, че не поемам такава тежест върху себе си. Затова да не го обсъждаме сега. Ако има вариант, ще го вкараме, ще има обсъждания, тъй като там въпросът е по-сложен. Не е приет Административният кодекс и сега, за да приемем Данъчноосигурителния, трябва да препишем една трета от нормите от бъдещия Административен кодекс в този. Да са ги преписали. Няма ние да се занимаваме с тези неща.
Аз си признавам, че направихме някои грешки – да пуснем закони на първо четене и със съществени промени между първо и второ четене. Ние нямаме такъв капацитет. Повечето европейски парламенти имат големи дирекции, които като брой повтарят щата на министерството. Те имат капацитет да разработват закони. Ние нямаме такъв капацитет. Народните представители са компетентни, ползват си консултации и могат да внесат промени. Но затова в правилника се казва: промени, които не променят принципно закона. Едно е да усъвършенстваш закона, друго е да пишеш нов закон между първо и второ четене.
От тази гледна точка мисля, че защитавам общия ни престиж, като не желая да внасям закон, който ще променяме, ще напишем отново между първо и второ четене. Това е моята позиция. Не зная вие на какво мнение сте, но мисля, че е в наш общ интерес.
Ако сме изчерпали този въпрос, да започнем по дневния ред.
Заповядайте, господин Методиев.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Бих искал да дам своя скромен принос към тази дискусия в началото.
Онзи ден на Председателски съвет при председателя на парламента господин Пирински, беше поканена министър Меглена Кунева. Тя беше поканена от колегите от НДСВ, защото има проблеми, които искаше да съобщи на Председателски съвет. Направи ми впечатление, господин председателю, че водачът на най-голямата група господин Миков не знаеше защо госпожа Кунева е там. След като се изясни горе-долу за какво става дума в рамките на пет минути, господин Миков зададе, според мен, много резонен въпрос като водач на мнозинство: “Докога, госпожо министър, смятате, че ще бъдем подлагани на това стахановско поведение в парламента?”. Госпожа Кунева доста прикрито, защото безспорно се притесни, каза: “Ами, до лятото на догодина”.
Аз като народен представител започвам да се притеснявам, че качеството на работата ще отиде много надолу, ако ние сме притискани по този начин. И го казвам с цялото си желание на добронамереност, защото не е работа на опозицията да съобщава такива лоши новини. Но от това, което казват колегите и това, което Вие ни обяснихте – аз Ви подкрепям, за това, което казвате, че е редно изпълнителната власт да си свърши работата – оставам с впечатлението, че ще бъдем поставени при условия, които със сигурност няма да помогнат за качеството на законодателната дейност.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Може би сега не е моментът. Някога трябва да направим изнесено заседание и да обсъдим някои въпроси. Но сменената атмосфера в някои европейски държави на практика прави погледът към България предопределено критичен. И в тази посока всяка допълнителна критика ще натежава в друга полза. Не зная доколко е полза, но ще натежава.
Споделяйки вашите становища, че това не е достоен начин за взаимодействие с една независима държава и един независим парламент, в общи линии за голямо съжаление това не се отразява в медиите. Тоест, сега медиите би трябвало може би за първи път да ни похвалят, но това няма да се случи – да излезем от тематиката на кюфтето и да заговорим за това, че парламентът работи, тъй като това е необходимо на България. Работи извънредно. За първи път европейският поглед към България е преднамерено критичен и това не е работа на комисията, която формира съответния доклад, а е позиция на държавите, които отразяват техните желания за ускорено или пък не толкова ускорено членство.
Господин Димитров.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Така и така започнахме този дебат, уважаеми колеги, има нещо важно, което трябва ясно да разграничим. Това е, че като Бюджетна комисия ние можем и това е дълг най-вече на управляващите, да оказват натиск върху Министерството на финансите по отношение на тяхната работа. Така че моята препоръка към Вас е да им поставите ясни срокове за Данъчноосигурителния процесуален кодекс, както и за другите закони, защото, ако разчитате само те да преценят и да действат по тяхно усмотрение, могат да се получат доста сериозни проблеми.
Дотолкова, доколкото има общ интерес нещата да вървят, според мен трябва да има ясен натиск от ваша страна по този въпрос.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: За ваша информация ще кажа, че сме им дали график за това кога най-късно трябва да получим законите, за да могат те да минат през Бюджетната комисия и през парламента. Ще ви го предоставя, за да имаме информация каква работа ни чака. Но всички знаете, че Бюджетната комисия до 31 декември не е в почивни дни, а работният процес е непрекъснат и трябва да се съобразяваме с това нещо с надеждата, че на Коледните празници няма да работим. В този график е описано кога трябва да влязат законите, за да можем да ги гледаме.
Колеги, има ли бележки по дневния ред? – Не виждам.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 16, против – няма, въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Наши гости днес на господни Атанас Додов – заместник-министър на здравеопазването, д-р Ангел Кунчев – началник отдел “Противоепидемичен контрол”, и Михаил Абрашев – началник отдел “Администрация и управление на проекти”.
По първа точка от дневния ред – ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ДАРЕНИЕ МЕЖДУ МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО И СОЦИАЛНАТА СОЛИДАРНОСТ НА РЕПУБЛИКА ГЪРЦИЯ (КОМПОНЕНТ 2 “УКРЕПВАНЕ НА НАДЗОРА, ПОЛИТИКАТА И ЗАКОНОДАТЕЛСТВОТО В ОБЛАСТТА НА ПРЕВЕНЦИЯТА И КОНТРОЛА НА ИНФЕКЦИОЗНИТЕ ЗАБОЛЯВАНИЯ”).
Имате думата, господин Додов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ДОДОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Става въпрос за Договор между Република България и Република Гърция, и Световната здравна организация по инициатива за социално присъединяване, което е инициатива на Пакта за стабилност, и е в два аспекта. Първата ратификация касае превенцията и контрола на заразните болести, взаимната информираност и в крайна цел борбата срещу заразните болести. Мисля, че за втори път се подписва такъв договор между България и Гърция и съответно ратифициране от парламента.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря на господин Додов.
Колеги, имате ли въпроси по това споразумение? – Не виждам.
В такъв случай, който подкрепя законопроекта, моля да гласува.
За – 16, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към втора точка от дневния ред – ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ДАРЕНИЕ МЕЖДУ МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО И СОЦИАЛНАТА СОЛИДАРНОСТ НА РЕПУБЛИКА ГЪРЦИЯ (КОМПОНЕНТ 1 “ПОЛИТИКА И ЗАКОНОДАТЕЛСТВО В ОБЛАСТТА НА ХРАНИТЕ”).
Имате думата, господин Додов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ДОДОВ: Смисълът на втората ратификация, господин председател, е както на първата, само че касае безопасността на храните и храненето. Също има за цел подобряване на качеството на храните. И също е по Пакта за стабилност.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Доколкото разбирам, дарението е към България.
Благодаря Ви.
Имате ли въпроси? Мисля, че сме готови да приемем и това дарение.
Който е за, моля да гласува.
За – 16, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се.
Колеги да се върнем на следващото заседание. Как да постъпим – работна група или заседание на комисията в четвъртък?
МАРИЯ КАПОН: Работна група.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Тогава в петък ще направим заседанието на комисията.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Ние с колегата Димов няма да можем да присъстваме на заседание в петък, тъй като имаме друг поет ангажимент.
ЙОВКО ЙОВКОВ: Ние, уважаеми колеги, започнахме разговора с това, че някои от нас не могат и нямат възможност да присъстват на работните групи. Всъщност оттам тръгнахме. И аз мисля, че трябва да намерим начин да участваме в работните групи и да си проведем заседанието в четвъртък. Мисля, че може да има работна група и във вторник, и в сряда. И съвсем нормално е да бъдем уведомявани за тези заседания. Да преместим заседанието на комисията в петък след обяд аз също смятам за необмислено.
ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Колеги, може би ще ви удовлетвори това, което ще предложа – господин Имамов да поеме ръководството на работната група в сряда от 11 часа в Огледалната зала. И в четвъртък от 15,30 часа ще проведем заседанието на комисията.
Благодаря на всички.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,20 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Петър ДИМИТРОВ
Стенограф:
Н. Иванова