Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
13/07/2006
    П Р О Т О К О Л
    № 19

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси


    П Р О Т О К О Л
    № 19

    На 13 юли 2006 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Допълнение № 1 към Споразумението от 9 април 2002 г., за финансиране на строежа и проучванията на мост над река Дунав между Видин и Калафат, № 602-01-29, внесен от Министерския съвет на 30 юни 2006 г.
    2. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гарантиране влоговете в банките, № 554-01-35, внесен от Минчо Куминев и Стела Ангелова – Банкова на 25 август 2005 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гарантиране на влоговете в банките, № 602-01-53, внесе от Министерски съвет на 27 юни 2006 г.

    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,35 часа и ръководено от г-н Алиосман Имамов – заместник-председател на комисията.

    * * *

    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Уважаеми колеги, предлагам да започнем.
    Дневният ред, който се предлага за днес, е:
    1. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Допълнение № 1 към Споразумението от 9 април 2002 г., за финансиране на строежа и проучванията на мост над река Дунав между Видин и Калафат, № 602-01-29, внесен от Министерския съвет на 30 юни 2006 г.
    2. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гарантиране влоговете в банките, № 554-01-35, внесен от Минчо Куминев и Стела Ангелова – Банкова на 25 август 2005 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гарантиране на влоговете в банките, № 602-01-53, внесе от Министерски съвет на 27 юни 2006 г.
    Има ли други предложения по дневния ред? – Не виждам.
    Който подкрепя така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 14, против – няма, въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Най-напред, позволете ми да кажа “Добре дошли!” на господин Попвасилев и господин Петков – нови членове на нашата комисия, и да им пожелая повече желание за консенсусни решения.

    По първа точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ДОПЪЛНЕНИЕ № 1 КЪМ СПОРАЗУМЕНИЕТО ОТ 9 АПРИЛ 2002 Г., ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА СТРОЕЖА И ПРОУЧВАНИЯТА НА МОСТ НАД РЕКА ДУНАВ МЕЖДУ ВИДИН И КАЛАФАТ.
    Госпожо заместник-министър, имате думата да представите законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕСЕЛА ГОСПОДИНОВА: Добър ден на всички!
    Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Днес ще представя пред вас за ратифициране Споразумението за изменение и допълнение на Финансовото споразумение, подписано между Република България и Френската агенция за развитие, което отпуска 5 млн. безвъзмездна помощ за финансиране на строителството на втория мост на река Дунав.
    Съдържанието му включва изменение на крайната дата за усвояване на средствата, която досега е била 31 декември 2005 г., и всички неизползвани дотогава средства е следвало да се върнат. По очевидни причини проектът е забавен, не е започнало усвояване на средствата, така че тази дата в момента се удължава на 31 декември 2008 г. Нанесено е също изменение в името на министерството, което преди беше Министерството на транспорта и съобщенията, а сега е само Министерство на транспорта.
    Също така и една уточняваща промяна в стойността на финансовия пакет на целия проект, която в предишното споразумение е била записана 190 млн., но по-късно при уточняване на финансовия пакет и участието на всички пет финансиращи институции, стойността е определена на 226 млн. евро. И така е записана сега в новото споразумение.
    Това е, което се предлага за ратифициране като изменение на текстовете на вече подписаното и ратифицирано споразумение. Ако имате някакви въпроси, конкретно свързани с проекта, готова съм да ви информирам за целия ход на проекта за Дунав мост.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря Ви, госпожо заместник-министър.
    Имате думата, уважаеми колеги. Става дума за 5 млн. евро. Споразумението е с Френската агенция за развитие.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕСЕЛА ГОСПОДИНОВА: И те са безвъзмездни. Френската агенция е участвала в допълнително финансиране в подготвителната фаза на проекта, които средства вече са усвоени.
    Госпожа Антонова.
    НАДЯ АНТОНОВА: Благодаря Ви, господин председател.
    Бих искала да взема становище в подкрепа на ратификацията на този законопроект не само защото съм депутат от Видин, а може би и поради тази причина, съм запозната по-подробно с известното закъснение при проектирането и строителството на Дунав мост – 2. Във всички случаи това известно закъснение не би могло да се вмени във вина на българската страна.
    За съжаление Дунав мост за беда, или може би за радост, е въпрос на международното положение и зависи от редица международни фактори, организации и лица. Така че закъснението не е в наша вина. Дори похвална е инициативата на Министерството на транспорта за подписване на Допълнително споразумение № 1, което дава възможност да се удължи срокът, в който да се усвояват средствата.
    В момента ситуацията с Дунав мост е във фазата на обявения конкурс за проектиране и строителство. И така, както са направени разчетите за строителството на моста ще бъде необходимо да се удължи срока за усвояване на средствата, което е изцяло в интерес на българската страна.
    От друга страна, бих искала да кажа, че Допълнително споразумение № 1 в никакъв случай не влошава положението на България, не се предвиждат ангажименти, различни от основното споразумение, нито по някакъв начин България поема ангажименти в негативна посока. Не се утежнява нашето правно положение, казано най-общо. Затова смятам, че споразумението, освен навременно, е и много необходимо и се надявам, че колегите от Бюджетната комисия ще го подкрепят.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин Попвасилев.
    ЯСЕН ПОПВАСИЛЕВ: Само един въпрос.
    Обяснявайки кои параметри се променят, госпожа Господинова спомена две цифри – че от 190 млн. евро обектът става 220 млн. евро. Не разбрах връзката между 5-те милиона за проектиране и увеличаването на стойността.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Заповядайте, госпожо заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕСЕЛА ГОСПОДИНОВА: Ще отговоря на въпроса, но преди това искам да уведомя уважаемата комисия, че и търгът за супервизията за Дунав мост вече е обявен. На 7 юли сме изпратили на фирмите от късата листа тръжното досие и срокът им за предаване на офертите е 4 септември. На 5 септември се предвижда да започне работа оценителната комисия. А за търга за строителството срокът е 15 септември, който е петък. И на 18 септември ще започне работа тръжната комисия. Очакваме и двата договора да бъдат подписани преди края на годината и да започне тяхното ефективно изпълнение, което пак е свързано с одобрението от делегацията на Европейската комисия на резултата от тръжната комисия.
    Тези 5 млн. нямат връзка конкретно със сумата на моста. Просто се внася уточнение, тъй като след като е подписано това споразумение през 2002 г. са настъпили допълнителни изменения в дискусиите за наклоните на моста, за това колко пътни платна да има, каква железопътна линия, колко да е светлото разстояние, за да могат да минават корабите. Всички тези технически параметри, включително и изследванията на дъното на реката, как то ще променя хидравличния модел вследствие на построяването на моста, са довели до известно оскъпяване спрямо предишните начални стойности, които не са били много коректни. В момента тук се нанася истинската сума, която е обявена за този проект и във Финансовия меморандум по ИСПА.
    Може би, понеже сме в Бюджетната комисия и ще предстои в най-скоро време да бъде одобрявано още едно споразумение с този мост, накратко бих искала да ви уведомя, че финансиращите институции са пет. Това е Програма ИСПА със 70 млн., Европейската инвестиционна банка със 70 млн., Френската агенция с 5 млн. безвъзмездна помощ, българският бюджет с 63,5 млн. и Кредитната и финансова институция KfW с 20,045 млн., от които 18 млн. са кредит и 2 млн. са безвъзмездна помощ, които също са участвали преди това в подготвителната фаза с други средства на проекта.
    Във връзка с това имахме известен проблем, даже съществуваше реална опасност много да се забави изпълнението на проекта, тъй като предишното договорено споразумение беше от типа експортно кредитиране. И всички фирми, които ще участва в строителството, трябваше да представят гаранция от Агенция за експортно кредитиране, да начисляват тази гаранция върху стойността на договора, който щеше да го оскъпи с близо 1 млн. и 200 хил. евро, и което щеше да създаде неимоверни условия при техническото изпълнение на проекта, защото при смесено финансиране не може да се проследи пътят на 18 млн. дадени от KfW. Затова ние предоговорихме това споразумение от експортно кредитиране в проектно финансиране. Там малко се увеличи лихвата, но за това ще ви докладвам, когато стигне в комисията, как го постигнахме.
    Постигнахме съгласие с Министерството на финансите и с Европейската комисия да обявим търга, а през това време да тече подписването и ратифицирането и на Споразумението с KfW, с което се запазва финансовият пакет и можем да построим моста.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Има ли други становища, въпроси, мнения?
    Господин Димитров.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Един кратък въпрос.
    Няколко експерти ме попитаха защо в късата листа по този проект, първите три фирми са се отказали от участие?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕСЕЛА ГОСПОДИНОВА: Вие питате за късата листа за строителството?
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Точно така.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕСЕЛА ГОСПОДИНОВА: Късата листа за строителството беше от шест фирми, в момента са пет. Отказала се е само една фирма – немската фирма “Бирфингър бергер”.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Най-голямата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕСЕЛА ГОСПОДИНОВА: Не бих казала, че е най-голямата, защото там участват “Буик”, “Венси”, “Хохтив”, много големи фирми.
    Не мога да твърдя дали е най-голямата тази, която се е отказала, но съществуваше наистина във времето едно разместване, че късата листа беше одобрена през октомври 2005 г., а тръжното досие вече беше внесено в делегацията през септември. То престоя там шест месеца преди да бъде разбрано, че в него има проблеми точно с експортното финансиране на KfW. И тогава ние го изпратихме на фирмите от късата листа, за да кажат те дали са в състояние да изпълнят изискванията на това експортно кредитиране. И в този момент тази немска фирма се отказа с мотива, че те твърде дълго са чакали, не могат да дължат на разположение експертите, които са предполагали да участват в този проект, че вече имат достатъчно много други проекти и за съжаление се отказват от участие. Така че в момента имаме пет фирми в късата листа, като всички пет на 15 юни отидоха на площадката на Дунав мост, за да я огледат, да зададат своите въпроси на българския и румънския бряг.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря Ви.
    Други въпроси? – Госпожа Чилова.
    НИНА ЧИЛОВА: Искам да се извиня на колегите, може би въпросът не е свързан точно със споразумението и с параметрите, но така или иначе говорим за Дунав мост, а той е един от приоритетните стратегически проекти на държавата.
    Във връзка с основната причина, която вие посочихте за предоговорянето с KfW за експортното застраховане, което е поставено като изискване и което беше неприемливо за всички останали, имаме ли вече уверенията от немска страна и докъде са стигнали преговорите на Министерството на транспорта с KfW, че това условие е наистина приемливо за тях и ще може то да отпадне като условие. Което всъщност ще ни гарантира оттук нататък цялата ефективност в процедурата по отношение на моста?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕСЕЛА ГОСПОДИНОВА: Не само, че имаме уверение, но ние на практика проведохме преговорите с тях, съвместно с Министерството на финансите. Много спорихме по размера на лихвата, която в момента малко се оскъпява. Но ние сме постигнали параметрите на споразумението и то вече е нов тип споразумение – от експортно кредитиране става проектно финансиране. Всички изисквания за гаранция за експортен кредит са отпаднали от кредитното споразумение и от тръжното досие. Към него е направено допълнителното споразумение, което е тяхна традиция. Това е договорено и вече е парафирано от страните.
    Очакваме до една-две седмици да мине през Министерския съвет и да бъде внесено, първо за даване мандат за подписа, и след това за ратифициране. Но най-тежките проблеми вече ги договорихме през април и началото на май. Това вече е свършено. Затова обявихме търга. Иначе нямаше да посмеем да обявим търга, без да сме осигурили финансирането.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря Ви, госпожо заместник-министър.
    Има ли други въпроси? – Няма.
    Който е съгласен да приемем законопроекта за ратифициране на Допълнение № 1 от Споразумението от 9 април 2002 г. за финансиране на строежа и проучванията на моста над река Дунав между Видин и Калафат, внесен от Министерския съвет, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 1.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря ви.
    НИНА ЧИЛОВА: Една лека констатация. За първи път от миналото Народно събрание и сегашното има възражение по отношение на ратификация. Все пак проектът е започнат от правителството на СДС.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Понеже госпожа Чилова повдига тази тема, няма как да не й отговоря. Три от фирмите се отказват поради неясни критерии, въпреки че ни казаха, че една се е отказала.
    НИНА ЧИЛОВА: Господин Димитров, Вие никога не вярвате на институции, а винаги вярвате на вашите информатори.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: В момента гласувахме само едно финансово споразумение със средства на Френската агенция за развитие, които са безвъзмездни.

    Колеги, преминаваме към втора точка – ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТИ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ГАРАНТИРАНЕ НА ВЛОГОВЕТЕ В БАНКИТЕ.
    Първият законопроект е с вносители Минчо Куминев и Стела Ангелова-Банкова. Вторият законопроект е внесен от Министерския съвет.
    Предлагам най-напред вносителите да представят законопроектите, след това да ги обсъдим заедно и ще ги гласуваме поотделно.
    Започваме със законопроекта на Министерския съвет.
    Заповядайте, госпожо Беремска.
    ГЕРГАНА БЕРЕМСКА: Уважаеми дами и господа народни представители, позволете ми да ви представя Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гарантиране на влоговете в банките.
    Промяната на закона се налага основно от ангажиментите, които са поети в преговорния процес за присъединяване към Европейския съюз, и от транспониране на европейското законодателство в българското законодателство.
    Основната промяна е увеличаване на сумата, която се гарантира на депозитите в банките – от 25 хил. на 40 хил. лв. Анализите на влиянието на увеличението на сумата върху състоянието на Фонда за гарантиране на влоговете показва, че това увеличение е напълно допустимо и не застрашава неговата сигурност. Това увеличение е една от стъпките в графика за увеличение на сумата до 20 хил. евро, която трябва да се постигне до 31 декември 2006 г.
    Друга основна промяна в Закона за гарантиране на влоговете е обхватът на закона по отношение на клоновете на европейски банки в България. В Законопроекта се предлагат и някои допълнения, които отразяват законодателни промени, свързани с фонда за компенсиране на инвеститорите в ценни книжа, гаранционния фонд по чл. 287 от Кодекса за застраховането.
    В общи линии това са промените, които се предлагат с този законопроект. Ако имате въпроси, на ваше разположение сме с колегите.
    Благодаря.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря.
    Не виждам вносителите на втория законопроект.
    Вносителите официално са поканени на заседанието на Комисията по бюджет и финанси, за да представят своя законопроект.
    Някой ще представи ли законопроекта? – Няма.
    Имате думата, уважаеми членове на комисията, по двата законопроекта.
    Господин Димитров.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: За съжаление, не виждам госпожа Чилова, тя вече не ни удостоява с нейното внимание, но отношение на законопроекта, който е внесен от Министерския съвет, смятам, че действително това е възприемане на правото на Европейския съюз и няма никаква причина да не го подкрепите, уважаеми колеги.
    Действително има изискване минималното гарантиране на влоговете да бъде 20 хил. евро. Така че аз ви предлагам без много обсъждане да възприемем това изискване. То е част от европейската интеграция. Казано най-директно – тук няма място за маневри.
    КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ: Ако това е процедурно предложение, да преминем към гласуване.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Който е съгласен с предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гарантиране на влоговете в банките, внесен от Министерския съвет, моля да гласува.
    За – 14, против – няма, въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.
    Имате думата по законопроекта, внесен от народните представители Минчо Куминев и Стела Банкова.
    ПЕТЪР КЪНЕВ: Аз предлагам направо да преминем към гласуване на втория законопроект. Аз съм против да го обсъждаме, след като вносителите не са си направили труда да дойдат.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Някой няма ли да каже няколко думи?
    Заповядайте, госпожо Капон.
    МАРИЯ КАПОН: Господин председател, тъй като и аз съм независим народен представител, смятам че абсолютно няма смисъл, след като вносителите по един такъв основен законопроект ги няма, няма какво да го обсъждаме. Смятам, че всеки от колегите има становище по няколкото реда. Предлагам ви направо да гласуваме.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Само искам да ви напомня, че в предишния парламент този проблем беше обсъждан и отхвърлен на Народното събрание. Давам това само като информация.
    Моля да гласуваме законопроекта внесен от народните представители Минчо Куминев и Стела Банкова.
    За – няма, против – 12, въздържали се – 2.
    Законопроектът не се приема.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 14,55 часа)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Алиосман ИМАМОВ


    Стенограф:
    Н. Иванова




    Форма за търсене
    Ключова дума