Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
15/11/2006
    П Р О Т О К О Л
    № 32

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ



    П Р О Т О К О Л
    № 32
    На 15 ноември 2006 г., сряда, се състоя извънредно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието се проведе при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Гласуване по Законопроекта за Държавния бюджет на Република България за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 31.10.2006 г.
    2. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Изменение № 1 към Договора за заем и финансиране между Република България и Крадитанщалт фюр Видерауфбау – Франкфурт на Майн, от 26 август 2006 г. и на Допълнителното споразумение към Договор за заем и финансиране между Република България и Кредитанщалт фюр Видерауфбау – Франкфурт на Майн, от 26 август 2004 г., № 602-02-54, внесен от Министерския съвет на 06.11.2006 г.
    3. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за общинските бюджети, № 602-01-92, внесен от Министерския съвет на 31.10.2006 г. – първо четене.

    Заседанието бе открито в 14.45 часа и ръководено от председателя на комисията Петър Димитров.
    Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.
    * * *
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум, предлагам да започнем заседанието.
    Информирам ви, че министърът на финансите ще дойде лично с малко закъснение, тъй като е в Министерския съвет, където има ангажимент. Но тук са двама от заместник-министрите на финансите, заместник-министърът на транспорта, така че изпълнителната власт е широко представена.
    Освен това ние на практика разгледахме на първо четене бюджета, минахме на второ четене с Комисията по европейска интеграция в присъствието на министъра на финансите и поехме ангажимент – ръководството на комисията, да ви подготвим писмено становище и да се ограничим с гласуването на това писмено становище. Практиката, ако не я прилагаме при другите закони, които не са от такава важност, като имаме предвид, че за нашата комисия това е основният закон, а и за парламента, но сега нарушаваме тази практика - имате на разпределение становището. Ясно е, че е необходимо физическо време за запознаване с него. Предлагам да стартираме обсъжданията, за да приключим. Не е необходимо да повтаряме всичко от миналия път, но всичко ново, което е възникнало, може да се обсъди.
    Становището до голяма степен отразява това, което е в доклада по бюджета и на тази основа няма някакви новости, но вие естествено може да проконтролирате дали това е така.
    Имате думата!
    Уважаеми колеги, ако няма желание за участие, разбирате, че ще преминем към гласуване. Има ли възражение на базата на двете обсъждания, които проведохме по законопроекта, да преминем към неговото гласуване? Няма.
    Щом няма, подлагам на гласуване със становището, което ви е предложено по доклада на Закона за Държавния бюджет за 2007 г., като имаме две гласувания, които трябва да проведем, тъй като в закона има предложение на Висшия съдебен съвет и предложение на Министерския съвет със становище на Министерския съвет. Така че ще подложа на гласуване и двата варианта.
    Който е съгласен да приемем Законопроекта за Държавния бюджет на Република България за 2007 г. с включения проект от Висшия съдебен съвет по чл. 1, 2 и 5, моля да гласува.
    За – няма, против – 6, въздържали се – 11.
    Първият вариант с предложението на Висшия съдебен съвет не се приема.
    Подлагам на гласуване Законопроекта за Държавния бюджет на Република България за 2007 г., внесен от Министерския съвет със становището за съдебната власт на Министерския съвет.
    За – 14, против – 3, въздържали се – няма.
    Комисията по бюджет и финанси подкрепя Законопроекта за Държавния бюджет на Република България за 2007 г.
    Давам думата на господин Веселин Методиев за обосноваване на отрицателен вот в рамките на 4 минути.
    ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Това беше в рамките на колегиални реплики.
    Това, което бих могъл да кажа след гласуването, което разбира се няма да е никаква изненада, че доклад от 11 страници, който фактически е преразказ на доклада, внесен от правителството, може би е редно, позволявам си да направя такава препоръка, да не съдържа този текст и този обем. По-скоро трябва да се изразят онези тези от дебата, който е проведен накратко, за да може залата да бъде запозната от становищата, изразени от самите депутати вътре в комисията – “за, “против”, темите, които са били дискутирани. Защото в този случай това, което ние гласувахме практически е да се прочете текст, който го има в самия доклад. Доколкото аз разбрах е раздаден и мултимедиен продукт, който ще бъде използван утре при представянето. Тоест, ние в пленарната зала ще имаме време повече от 1 час, в което едно и също нещо, ще бъде представено. Така или иначе колегите са се подготвили за този дебат – всеки достатъчно е информиран за частта, в която има някаква компетентност и иска да си изкаже мнението. Това е от гледна точка на ефикасността на работата както на комисията, така подготовката и за пленарната зала. Но това е чисто процедурно изказване, господин председател.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
    Аз признавам, че ме поставихте в деликатна ситуация, тъй като ние гласувахме текста и на практика затворихме възможността да внасяме корекции. Вероятността, че още дълги години ще работим заедно, е добро нещо.
    ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Не го приемайте като критика.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Добре.
    След като и опозицията е така добре настроена, какво да говорим да управляващите!
    Уважаеми колеги, благодаря ви.
    Продължаваме по
    ВТОРА ТОЧКА
    Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Изменение № 1 към Договора за заем и финансиране между Република България и Крадитанщалт фюр Видерауфбау – Франкфурт на Майн, от 26 август 2006 г. и на Допълнителното споразумение към Договор за заем и финансиране между Република България и Кредитанщалт фюр Видерауфбау – Франкфурт на Майн, от 26 август 2004 г., № 602-02-54, внесен от Министерския съвет на 06.11.2006 г.
    Давам думата на заместник-министъра на транспорта госпожа Красимира Мартинова.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИРА МАРТИНОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители! Договор за заем е част от финансовата рамка за изграждането на втори Дунав-мост Видин-Калафат, представлява заем между Република България и Кредитанщалт фюр Видерауфбау – Франкфурт на Майн, в размер на 20 млн. евро, от които 18 млн.евро заем и 2 млн.евро – безвъзбездна помощ.
    Представяйки този договор за заем на част от финансовата рамка, има естествено приложения и анекси, включително и необходимост в конкретния случай от Изменение № 1 на Допълнителното споразумение, което произтича от нуждата да се коригира текста в първоначално сключения договор относно изискването за представяне на агенции за експортно кредитиране, поради наличие и възникване на противоречия с Европейската комисия за равнопоставеност при провеждането на търгове. Това налага да се внесе необходимост в смисъл, че експортното финансиране да се промени в проектно финансиране и да отпадне изискването за предоставяне на гаранции от агенции за експортно кредитиране.
    Поради тачи причина с настоящия законопроект за ратификация ви предлагаме ратификация на Изменение № 1 към Договор за заем и ратификация на Допълнителното споразумение, което задължително произтича при наличието на такова Изменение към Договора за заем. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря.
    Имате думата за въпроси към госпожа Мартинова.
    Ако няма въпроси и изказвания, предлагам да гласуваме предложението на Министерския съвет.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9. Против? Няма. Въздържали се! Един.
    Приема се.
    Продължаваме по
    ПО ТРЕТА ТОЧКА
    Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за общинските бюджети, № 602-01-92, внесен от Министерския съвет на 31.10.2006 г. – първо четене.
    Тази точка е свързана с това да премахнем една дискриминация спрямо европейските ни партньори.
    Имате думата господин Ананиев.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, знаете, че с чл. 21, ал. 1 от Закона за общинските бюджети е предвидено касовото обсъждане на общинските бюджети да става чрез Българската народна банка, българските търговски банки. Това по смисъла на европейското законодателство е дискриминация по отношение на банките на общността. Това наше предложение е заложено и във връзка с поети ангажименти по Глава 3 “Свободно предоставяне на услуги” и Плана за действие за 2006 г., което сме разработили и одобрили и изпълняваме.
    Промяната, която се предвижда, е не само за бюджетните обслужване, но и за извънбюджетните средства, така че тя е задължителна – да бъде приета от нашето Народното събрание от гледна точка на тази Глава 3. Предлагам да приемем тази промяна в Закона за общинските бюджети, за да хармонизираме нашето законодателство с европейското и съответните изисквания, заложени в него. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
    Имате думата, колеги.
    Промяната на практика е в два текста.
    МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: Може някой да не иска да се присъединява към Европейския съюз!
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Заповядайте.
    ВИТАН СТЕФАНОВ: Благодаря, господин председател.
    Обръщам се към господин Ананиев – чисто технически, каква е практиката при определянето на обслужващата банка на съответната община, ведомство – търг, конкурс, разговори, някакви други мотиви?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Ежегодно министърът на финансите и председателят на БНБ определят критерии и изисквания, на които трябва да отговарят банките, за да могат да обслужват Държавния бюджет и без да се конкретизира списък, така както беше преди няколко години, ако си спомняте. Всички банки, които отговарят на тези изисквания, могат да кандидатстват. Така че по същество в момента няма някакъв лист или списък от банки, който може да обслужва бюджета. Всяка една банка, която отговаря на условията. Те се приемат ежегодно от двете страни – от БНБ и министъра на финансите. Няма някаква промяна в този механизъм, който да се предвижда за 2007 г. Така че, ако други банки от страните – членки на Европейския съюз, отговарят на тези условия, те също могат свободно да кандидатстват за обслужване на бюджета.
    ВИТАН СТЕФАНОВ: По какъв начин кандидатстват? Примерно ведомството се обслужва от банка “Хеброс” - съвсем условно, а Общинска банка също иска да обслужва съответно ведомството.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Ведомството извършва една процедура подобна на търг и която банка предостави по-добри условия от минималните, заложени от министъра на финансите и Българска народна банка, съответният първостепенен разпоредител обявява този търг и конкурс и той носи съответната отговорност за избор на банка.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Има ли други колеги, които желаят да зададат въпроси?
    Заповядайте.
    ВЛАДИМИР КУЗОВ: Всъщност, ако можем така да направим, като пeрифразирам Вашия отговор, искате да отворите пазара за чужди банки – европейски банки, да обслужват общините в страната.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Този въпрос е регламентиран за републиканските бюджетни учреждения. По същество стои само текста в Закона за общинските бюджети и той също трябва да бъде хармонизиран. Де факто републиканските бюджетни учреждения в момента се обслужват от частни банки, чиито собственик не е българската държава.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Макар че са български юридически лица, а сега ще могат и европейски юридически лица.
    Има ли други желаещи?
    Текстът е хармонизиращ, няма политически елементи.
    Моля, който е съгласен, да гласува.
    За – 11. Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,07 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Петър ДИМИТРОВ

    Стенограф:
    Нина ИВАНОВА



    Форма за търсене
    Ключова дума