Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
14/12/2006
    П Р О Т О К О Л
    № 42

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси

    П Р О Т О К О Л
    № 42

    На 14 декември 2006 г., четвъртък, се проведе извънредно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Окончателно гласуване на доклад по законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 8.12.1006 г.
    2. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на годишното финансово споразумение за 2006 г. между Република България и Комисията на Европейските общности от името на Европейската общност по Програма САПАРД, № 602-02-64, внесен от Министерския съвет на 8 декември 2006 г.
    3. Представяне и обсъждане на проект за решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на заемно споразумение за първи заем за развитие на политиките между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 602-03-23, внесен от Министерския съвет на 8 декември 2006 г.

    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 11,10 часа и ръководено от г-н Петър Димитров – председател на комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Дневният ред ви е известен, включва три точки. Ако времето до края на почивката не ни стигне, ще проведем и редовното си заседание от 14,30 часа.

    Започваме с първа точка от дневния ред – ОКОНЧАТЕЛНО ГЛАСУВАНЕ НА ДОКЛАД ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТНА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2007 Г.
    Първият тест, който се предлага, е във връзка със Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2007 г. Знаете, че като гледахме Бюджета на НЗОК се разбрахме, че трябва да има такъв текст и в Закона за бюджета. Затова сега се предлага тази редакция.
    Някой желае ли да вземе отношение по това предложение? – Не виждам желаещи.
    Който го подкрепя, моля да гласува.
    За – 15, против – няма, въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    Следващият текст, който трябва да разгледаме, е предложението, което сме направили за § 100, с който се правят промени в Закона за съдебната власт.
    Уважаеми колеги, споделям ви бурната реакция на съдебната власт по отношение на тази поправка. Молят парламента в създалата се ситуация да не прибягва до тази промяна. Готови са да приемат намаляването на бюджета им с онези 3 млн. и 400 хил. лв., с които им намалихме бюджета, но да не намаляваме процента от 2 на 1. Казват, че тази поправка ще намали мотивацията им.
    Споделям им тяхната молба § 100 да отпадне.
    Зная, че сме го гласували. Споделям ви го по възможно най-честния начин. Ако има воля комисията да го прегласува, ще го направим. Ако няма тази воля, разбирате, че ще решаваме въпроса в пленарната зала.
    Има ли възражения да преразгледаме този текст? – Не виждам.
    Който е за отпадането на този текст от доклада на комисията, моля да гласува.
    За – 13, против – 1, въздържали се – няма.
    Изваждаме този параграф от доклада на комисията.
    Господин Кадиев, бихте ли ни казали две думи за това защо предлагате в чл. 100а да се промени срокът?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГИ КАДИЕВ: Предложението е маркираното гориво да бъде с намалена ставка на акциза. Това го отложихме, тъй като ножицата още повече се отвори и ставката ще стане 535 лв. за нафтата, или 50 лв. намалена ставка и предполагаме, че дупката в приходната част ще бъде толкова голяма, че няма да я понесе бюджета.
    Така или иначе, независимо от датата, ще се наложи основна ревизия на Закона за акциза. Освен това искам да ви кажа, че е допусната техническа грешка в раздадения ви текст. Написано е “2009 г.”, но става въпрос за 2008 г.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Заповядайте, господин Димитров.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Кадиев, това, което казвате, буди недоумение. Аз съм озадачен и изумен. Не може постоянно да се удължава този срок и да се поправяте. За смях ни правите и нас в парламента с това, което правите. Ако ще се удължава срокът, поне помислете дали той ще е достатъчен, за да не го изменяме отново.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГИ КАДИЕВ: Казах Ви, че има печатна грешка. Вместо 2008 е записано 2009 г. Поправете го. Годината трябва да бъде 2008. Ще трябва да доближим двете ставки през 2007 г.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Колеги, имате ли други становища?
    Заповядайте, господин Димов.
    НЕНО ДИМОВ: Съвсем наскоро в комисията гледахме промените в Закона за акциза. Можеше това да се предвиди в него и тези мерки да се вкарат в този закон, заедно с удължаването на срока. Искам само да ви кажа, че докато удължаваме сроковете, администрацията няма да си върши работата.
    И аз ви предлагам да се намери решение и да се справят със задачите, а не да искате още една година. Докато не скочат в студената вода, няма да се научат да плуват.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Понеже по повод на маркираното гориво за селското стопанство ми се наложи да навляза в случая, искам да ви кажа, че самите производители твърдят, че ако се отиде на вариант маркиране, нищо няма да влезе в бюджета. При това с маркирането на горивата ще се замърсят резервоарите. Така че въпросът не е еднозначен. Давам ви това само като информация.
    Ясно е, че дебатът ще продължи и в пленарната зала.
    ПЕТЪР КЪНЕВ: Според мен министерството трябва да помисли по тази тема. Помните много добре, че и при социализма имаше маркиране, и при онази система нищо не можа да се постигне. А сега с новите технологии и възможности трябва да се намери друг начин.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Ясни са вариантите.
    Подлагам на гласуване направеното предложение за § 100а, който ще стане § 100, с направената корекция “2008 г.”.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 13, против – 4, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Следващата поправка, която се предлага е в Закона за данък върху добавената стойност. Тази поправка касае промени по отношение на скрабта. Промяната се иска основно, за да не се даде възможност фиктивни фирми да източват. Това е единственият аргумент, който оказа натиск и върху моята съвест, за да включим тази голяма промяна в този закон.
    НЕНО ДИМОВ: Аз дори не мога да го прочета за краткото време, откакто ни е раздаден проектът, господин председател. Трябва да разчитам на Вашата честна дума, не че не разчитам на нея, но най-малкото ние трябва да имаме времето да се запознаем с текста преди да го гласуваме.
    РЕПЛИКА: Иначе трябва да работим и на 26-и.
    НЕНО ДИМОВ: Това е въпрос на управляващите – да организират оптимално работата така, че да имаме време да се запознаваме с материалите. Не може да се вземе отношение по толкова промени за четири минути.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Така или иначе ще гласувате против. (Оживление)
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Направено е процедурно предложение да отложим приемането на този текст за друго заседание.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 4.
    Предложението не се приема.
    Заповядайте, господин Димитров.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Аз смятам, че в залата няма никой от народните представители, който да се е запознал качествено с текстовете, а от нас се иска да приемем текстове, които касаят живота на страшно много хора, без да сме се запознали с тях. Вие също не сте готови да вземете решение. Вие не знаете какво гласувате. Дори председателят на комисията, едва ли е подготвен и може да ви подведе.
    Казвам ви съвсем човешки, че така не може да се работи. Не може да дойде тук заместник-министър и казва: “Дайте да удължим срока със шест месеца”, пък после с още една година. Хората виждат, че днес гласуваме едно, утре – друго.
    Затова моето предложение е да ни дадете време да се запознаем с промените и другата седмица да ги гласуваме.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Колеги, тъй като вече се гласува против отлагането, няма да подложа на гласуване току-що направеното предложение.
    Мисля, че можем да приемем направеното предложение, а впоследствие, ако се открият някакви съществени неща, които са против интересите на данъкоплатците, няма проблем и аз поемам ангажимента да свикам комисията и да го обсъдим. Нека обаче да приключим процедурата по приемане на Закона за бюджета, тъй като до следващата седмица ще ни засипят с нови предложения за промени поне по още 15 закона. По-добре е да сложим точката и да кажем, че сме приключили.
    Ако някой има да каже нещо, което го смущава по тези текстове, ще свикаме заседание на комисията през следващата седмица, за да го обсъдим.
    Има ли други предложения? – Не виждам.
    Подкрепям на гласуване направеното предложение за промени в Закона за данък върху добавената стойност.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 13, против – 3, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Следващата промяна, която се предлага, е по мерките срещу изпирането на пари. Промяната се предлага от госпожа Кунева.
    Това, което мога да ви кажа, е, че има внесен законопроект от Министерския съвет, но е добре да направим тази промяна тук, защото в противен случай трябва да се завърти цялата процедура, а промяната е евроинтеграционна и трябва да бъде приета до 1 януари.
    Затова, с цел да се пести време, се предлага промяна в този законопроект. Другият вариант е между Коледа и Нова година да направим тези промени. Това е ситуацията, в която сме поставени.
    Имате думата.
    Заповядайте, господин Димов.
    НЕНО ДИМОВ: Има един въпрос, който многократно сме обсъждали в комисията по повод други такива искания, а сега изведнъж даваме възможност на Агенцията за финансово разузнаване да получава информация, без да е отправено искане към съда. Няколко пъти сме го дискутирали този въпрос в тази комисия. Как сега можем да го приемем при положение, че сме имали обратно становище по този въпрос?
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Господин Димов, записано е без БНБ и кредитните институции.
    НЕНО ДИМОВ: Ето, виждате ли, като се бърза и аз мога да допусна грешки. (Оживление)
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Не се сваля банковата тайна.
    Има ли други желаещи да вземат отношение? Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 13, против – 2, въздържал се – 1.
    Текстът е приет.
    Следващата промяна е по Закона за административните нарушения и наказания. Предложението е в чл. 34, ал. 2 след думите “хазартната дейност” да се добави “и мерките срещу изпирането на пари и финансирането на тероризъм”.
    Това е поправка, която се налага по същите причини, както и предшестващата.
    Има ли желаещи да вземат отношение? – Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 15, против – няма, въздържали се – няма.
    И последната поправка, която се предлага, е по Закона за счетоводството.
    Господин Филипов, бихте ли ни казали кое налага тази промяна?
    ВЕЛИН ФИЛИПОВ: Целта е да се създаде делегация министърът да напише две наредби за транспонирането на две директиви, които трябва да бъдат въведени и за които експертите твърдяха, че не е необходимо. Сега становището е, че трябва да бъдат въведени, независимо че в огромния си вид те са въведени. И тъй като няма друга законова делегация, според закона единствената възможност е да се даде правото на министъра да напише тези наредби, за да бъдат транспонирани двете директива и то в много кратки срокове.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Заповядайте, господин Димов.
    НЕНО ДИМОВ: Аз нямам нищо против, господин председател, но искам комисията да излезе със становище всички тези експерти, които не са били точни, да бъдат понижени или наказани по Закона за държавния служител. Очевидно е, че те не са били достатъчно компетентни и сега трябва ние да ставаме за смях.
    МАРИАНА КОСТАДИНОВА: Да, аз го подкрепям.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Мисля, че ще се консолидираме около това, че Европейската комисия пак е показала мускули, защото ги има.
    НЕНО ДИМОВ: А нашата администрация е показала липса на мозък, понеже го няма. Правят ни за смях.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Колеги, нещата са ясни.
    Който подкрепя направеното предложение, моля да гласува.
    За – 15, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Колеги, проектът за доклад ви е раздаден. Ние сме гласували всеки от текстовете, приели сме ги, но тъй като има промени в числата, които са направени, искам да ви помоля за едно последно гласуване на целия законопроект.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 12, против – 3, въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.
    Колеги, господин Имамов ще продължи да води заседанието по следващите две точки от дневния ред, тъй като аз трябва да отида в пленарната зала.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Колеги, продължаваме по дневния ред с двете ратификации.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред – ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ГОДИШНОТО ФИНАНСОВО СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА 2006 Г. МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И КОМИСИЯТА НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ОБЩНОСТИ ОТ ИМЕТО НА ЕВРОПЕЙСКАТА ОБЩНОСТ ПО ПРОГРАМА САПАРД.
    Господин Пейчев, имате думата да представите законопроекта от името на вносителя.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ПЕЙЧЕВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Годишното финансово споразумение за 2006 г. между Република България и Комисията на Европейските общности от името на Европейската общност по Програма САПАРД (Специална предприсъединителна програма за развитие на земеделието и селските райони) е сключено на 23 септември 2006 г. От българска страна споразумението е подписано от министъра на финансите и министъра на земеделието и горите, а от страна на Комисията на Европейските общности – от Жан Люк Демарти – генерален директор на Главна дирекция “Селско стопанство и развитие на селските райони”, и Мариан Фишер Боел – член на комисията.
    Съгласно чл. 2 от Многогодишното финансово споразумение поп САПАРД годишните финансови споразумения са инструментите, които определят поемането на финансови ангажименти от страна на Европейската общност към Република България по Програма САПАРД.
    С годишното финансово споразумение за 2006 г. по Програма САПАРД, поетото финансово задължение на Европейската общност по програмата за 2006 г. се определя на 82 446 000 евро. Ангажиментът от страна на Европейската общност е валиден до 31 декември 2008 г. и може да бъде използван само за целите на програмата.
    С цел максимално усвояване на договорените с Комисията на Европейските общности средства по програмата се предлага със Закона за ратифициране на Годишното финансово споразумение за 2006 г. да се предостави право на Държавен фонд “Земеделие”- Агенция САПАРД, да одобрява проекти и да договаря с крайни бенефициенти до 10 на сто от разликата между бюджета по финансовите таблици към Националната програма за развитие на земеделието в селските райони 2000-2006 г. и платените суми за изпълнените проекти. По този начин ще се намали рискът за неусвояване на средства и връщането им към бюджета на Европейската общност от анулирането на договори с крайни бенефициенти и/или намаление на договорената помощ за некоректно изпълнение на одобрени проекти.
    Това са накратко мотивите на вносителя.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря.
    Има ли желаещи народни представители да вземат отношение по законопроекта?
    ПЕТЪР КЪНЕВ: Аз предлагам да прекратим дебатите и да преминем към гласуване.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Има ли други предложения? – Няма.
    Който подкрепя законопроекта за ратификация, моля да гласува.
    За – 17, против – няма, въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.

    Преминаваме към трета точка от дневния ред – ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ДАВАНЕ НА СЪГЛАСИЕ ЗА ВОДЕНЕ НА ПРЕГОВОРИ И СКЛЮЧВАНЕ НА ЗАЕМНО СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ПЪРВИ ЗАЕМ ЗА РАЗВИТИЕ НА ПОЛИТИКИТЕ МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ.
    Заповядайте, господин Ананиев, да представите законопроекта от името на вносителя.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря Ви, господин председател.
    В новата стратегия за партньорство между Световната банка и Република България, одобрена от Световната банка на 13 юни 2003 г., е предвидено на Република България да бъдат предоставени серия от три заема за развитие на политиките в подкрепа на планираните от правителството реформи. Трите заема са с общ размер на кредитирането до равностойността в евро на 450 млн. щатски долара.
    Първият заем се отпуска за възстановяване и развитие в подкрепа на платежния баланс на страната. Основната му цел е подкрепа на усилията на правителството при изпълнение на средносрочните планове за политически и институционални реформи, както и за подпомагане пълното интегриране на страната в Европейския съюз след присъединяването й на 1 януари 2007 г.
    Предвижда се заемът да бъде в размер на равностойността на 150 млн. щатски долара в евро. Заемът ще бъде договорен при стандартните условия на Международната банка за възстановяване и развитие за страната по заемите в единствена валута с лихвен процент на база шестмесечен либор и със срок на погасяване 17 години, в т.ч. петгодишен гратисен период по отношение на главницата, която ще се погасява след тяхното изтичане на равни шестмесечни вноски.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Имате думата, уважаеми народни представители.
    ПЕТЪР КЪНЕВ: Сутринта раздадоха този проект за решение, запознати сме с него и предлагам да преминем към гласуване.
    ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Има ли други становища? – Няма.
    Който подкрепя проекторешението, моля да гласува.
    За – 17, против – няма, въздържали се – няма.
    Проекторешението е прието.
    Благодаря ви за участието.
    Закривам заседанието на комисията.

    (Закрито в 11,35 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Петър ДИМИТРОВ


    Стенограф:
    Н. Иванова

    Форма за търсене
    Ключова дума