Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
15/02/2007
    П Р О Т О К О Л
    № 4

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси





    П Р О Т О К О Л
    № 4

    На 15 февруари 2007 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне и обсъждане на проект за решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на Изменение № 1 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (проект „България – автомагистрала „Тракия”), № 702-03-4, внесен от Министерски съвет на 12 февруари 2007 г.
    2. Обсъждане на определението на Конституционния съд от 30.01.2007 г., получено на 1 февруари 2007 г. с приложено искането на омбудсмана на Република България, с което Народното събрание е конституирано като страна по к.д. № 1/2007 г., за установяване на противоконституционност на чл. 3, ал. 2 от Закона за данък върху добавената стойност (обн. ДВ, бр. 63/2006 г.) в частта му „както и упражняването на свободна професия, включително на частен съдебен изпълнител и нотариус”.

    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,45 часа и ръководено от г-н Петър Димитров – председател на комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум, откривам заседанието на комисията.
    Проектът за дневен ред включва две точки:
    1. Представяне и обсъждане на проект за решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на Изменение № 1 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (проект „България – автомагистрала „Тракия”), № 702-03-4, внесен от Министерски съвет на 12 февруари 2007 г.
    2. Обсъждане на определението на Конституционния съд от 30.01.2007 г., получено на 1 февруари 2007 г. с приложено искането на омбудсмана на Република България, с което Народното събрание е конституирано като страна по к.д. № 1/2007 г., за установяване на противоконституционност на чл. 3, ал. 2 от Закона за данък върху добавената стойност (обн. ДВ, бр. 63/2006 г.) в частта му „както и упражняването на свободна професия, включително на частен съдебен изпълнител и нотариус”.
    Имате ли бележки по дневния ред? – Не виждам.
    Който е съгласен да приемем така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 14, против – няма, въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ДАВАНЕ НА СЪГЛАСИЕ ЗА ВОДЕНЕ НА ПРЕГОВОРИ И СКЛЮЧВАНЕ НА ИЗМЕНЕНИЕ № 1 НА ФИНАНСОВИЯ ДОГОВОР МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКАТА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА (ПРОЕКТ „БЪЛГАРИЯ – АВТОМАГИСТРАЛА „ТРАКИЯ”)
    Имате думата, господин Георгиев, да представите законопроекта от името на вносителя.
    ВЕСЕЛИН ГЕОРГИЕВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, предлагаме на вашето внимание проект на решение на Министерския съвет за изменение на Финансовия договор от 26 юли 2000 г. Предмет на настоящото изменение е удължаване на срока. Знаете, че този вариант на договора, съвместно с Европейската инвестиционна банка визираше изпълнението на инфраструктурен проект „Автомагистрала „Тракия” с обща дължина 74 км., разделен на два лота – участъка между Оризово и Стара Загора, и Карнобат – Бургас.
    През миналата година от този проект са въведени в експлоатация 35 км. магистрален участък Карнобат – Бургас плюс обходен път с обща дължина приблизително 11 км., който не е бил предвиден по първоначалния проект на меморандума, което довежда до оскъпяване на инвестиционния проект. Също така през миналата година е въведена отсечка с дължина около 17 км. в участъка между Оризово и Чирпан. През месец август тази година ще бъдат въведени в експлоатация и останалата част от лот 1, а именно отсечката между Чирпан и Стара Загора.
    Кое налага удължаването на срока на финансовия договор?
    През миналата година част от средствата, които бяха вложени в строителството на лот 5, останаха неразплатени поради невъзможност на бюджета, а през тази година за доразплащане на миналогодишните ангажименти по договора за строителство и за разплащане доизграждането на отсечката, която споменах преди малко, ще ни бъде необходим кредит от Европейската инвестиционна банка в размер на около 30 млн. евро.
    Както вече казах, през тази година ще бъде завършен проектът като цяло. Във връзка с това има решение на Управителния съвет на Европейската инвестиционна банка, който регламентира, че до 30 март ние ще можем да усвоим тези средства. Имам предвид, че ще постъпят по транзитната сметка на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”, а до края на тази година, след като бъде извършено строителство, да извършим и съответните разплащания.
    Това е в общи линии, господин председател.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
    Тъй като магистрала „Тракия” е знак за тревога, предполагам, че ще има въпроси.
    Заповядайте, господин Кузов.
    ВЛАДИМИР КУЗОВ: Благодаря.
    Вие казахте, че се налага допълнителни средства, които трябва да се отпуснат, а в същото време е свършена по-малка по обем работа. Така ли да разбирам?
    ВЕСЕЛИН ГЕОРГИЕВ: Не е така. Ще поясня.
    ВЛАДИМИР КУЗОВ: Основното е това – защо се налагат допълнителни средства при положение, че е ясна може би цената на километър. Въобще ясна ли е?
    ВЕСЕЛИН ГЕОРГИЕВ: Ясна е цената на километър на участъка между Карнобат и Стара Загора. Включително и обходния път, който е 11 км., и не е предвиден по основния проект. Ние щяхме да изградим автомагистрален участък от 35 км., а да не можеше да се ползва от трафика. И напълно нормално пътната администрация е взела решение да се проектира такъв участък. Всички сме минали оттам и виждаме за какво става въпрос. Това оскъпява проекта.
    Също така, поради нерезервирани терени, имам предвид отчуждителни процедури и археологически разкопки, забавиха строителството и на двата лота. Знаете, че може би до август миналата година все още имахме проблеми с неотчуждени терени в лот 5. И към днешна дата все още има проблеми с археологически разкопки в участъка между Чирпан и Стара Загора. Това са обстоятелства, които налага удължаване на срока. А удължаване на срока по вина на възложителя признава вина по ФИДИК процедурите на договорите. Вследствие повишаване на цената на горивата и респективно повишаване на цената на строителната услуга, която в 2001 г., когато са контрактувани тези договори, съизмерима с 2005 и 2006 г., цената на строителната услуга нарасна приблизително с около 70 на сто. Цената на километър за ЛОТ 5 вече е известна, включая и обхода на Карнобат. Тя е 1 млн. 580 хил. евро за километър. Цената на лот 1, приблизително, по преценка към днешна дата, ще бъде около 1 млн. 890 млн. евро, тъй като участъкът между Карнобат и Бургас беше частично изграден със средства от републиканския бюджет за минали години.
    Надявам се отговорът да ви задоволи.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, господин Георгиев.
    Има ли други въпроси? – Не виждам.
    Има ли желаещи да вземат отношение? – Не виждам.
    Преминаваме към гласуване.
    Който подкрепя внесения проект за решение, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – 3.
    Проекторешението е прието.
    Благодаря Ви, господин Георгиев. Ще Ви чакаме в пленарната зала.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред - ОБСЪЖДАНЕ НА ОПРЕДЕЛЕНИЕТО НА КОНСТИТУЦИОННИЯ СЪД ОТ 30.01.2007 Г., ПОЛУЧЕНО НА 1 ФЕВРУАРИ 2007 Г. С ПРИЛОЖЕНО ИСКАНЕТО НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ.
    Знаете, че се отнася за облагането с ДДС на услугите на нотариусите и на съдия-изпълнителите.
    Колеги, проектът за становище ви е раздаден. Темата беше една от най-силно дебатираните. Знаете, че в пленарната зала приехме този текст на прегласуване. По стечение на обстоятелствата Омбудсманът също принадлежи към юридическото лоби.
    Казусът е ясен на всички членове на комисията. Имате думата по становището, което ви е предложено.
    Министерство на финансите също е подготвило становище, което е представило пред Конституционния съд. То не е задължително за нас. Ако имате нещо да добавите, имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГИ КАДИЕВ: Нямаме нищо да добавим.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Колеги, ако няма желаещи да вземат думата, да преминем към гласуване.
    Подлагам на гласуване предложения проект за становище на Комисията по бюджет и финанси, което да бъде представено в Конституционния съд.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – 3.
    Становището е прието.
    Заповядайте, госпожо Антонова.
    НАДЯ АНТОНОВА: Господин председател и уважаеми колеги, аз не участвах в гласуването и искам да обясня защо.
    Знаете, че съм вписана като адвокат и мисля, че е налице конфликт на интереси, имам интерес „за” или „против” настоящото становище. В изпълнение на нашия правилник не участвах в гласуването.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря.
    Колеги, поради закриване на дневния ред, закривам заседанието на комисията.

    (Закрито в 14,55 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Петър ДИМИТРОВ


    Стенограф:
    Н. Иванова

    Форма за търсене
    Ключова дума