Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 6
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 6
На 15 март 2007 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране измененията на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Китайската народна република относно имотите на посолствата на двете държави, № 702-02-12, внесен от Министерски съвет на 6.3.2007 г.
2. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за дарение между Министерството на здравеопазването на Република България и Министерството на здравеопазването и социалната сигурност на Република Гърция, № 702-02-13, внесен от Министерски съвет на 9.3.2007 г.
3. Представяне и обсъждане на проект за решение за даване на съгласие за сключване на споразумение за изменение на Заемното споразумение (Проект „Реформа в администрацията по приходите”) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-03-10, внесен от Министерски съвет на 6.3.2007 г.
Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,45 часа и ръководено от г-н Алиосман Имамов – заместник-председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Уважаеми колеги, позволете ми да открия днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси. Господин председателят е извън страната, упълномощен съм да водя заседанието.
Дневният ред ви е представен предварително, включва три точки:
1. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране измененията на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Китайската народна република относно имотите на посолствата на двете държави, № 702-02-12, внесен от Министерски съвет на 6.3.2007 г.
2. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за дарение между Министерството на здравеопазването на Република България и Министерството на здравеопазването и социалната сигурност на Република Гърция, № 702-02-13, внесен от Министерски съвет на 9.3.2007 г.
3. Представяне и обсъждане на проект за решение за даване на съгласие за сключване на споразумение за изменение на Заемното споразумение (Проект „Реформа в администрацията по приходите”) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-03-10, внесен от Министерски съвет на 6.3.2007 г.
Има ли съображения по дневния ред? – Не виждам.
Който е съгласен с предложения дневен ред от три точки, моля да гласува.
За – 11, против – няма, въздържали се – няма.
Преминаваме към първа точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ ИЗМЕНЕНИЯТА НА СПОГОДБАТА МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА КИТАЙСКАТА НАРОДНА РЕПУБЛИКА ОТНОСНО ИМОТИТЕ НА ПОСОЛСТВАТА НА ДВЕТЕ ДЪРЖАВИ.
Законопроектът ще бъде представен от госпожа Дарина Божкова – директор на Дирекция „Имоти, извън страната” в Министерство на външните работи.
ДАРИНА БОЖКОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа! Бих искала да ви представя Законопроект за ратифициране на спогодба с Китайската народна република, относно имотите на двете дипломатически представителства. Всъщност това е една спогодба, която се договаря много дълго време, но ако тя бъде ратифицирана, България ще придобие собственост върху сгради със застроена площ около 3 хиляди квадратни метра в центъра на Пекин и терен 14 декара и 140 кв. м. за срок от 70 години безвъзмездно ползване.
По този начин ще се реши въпросът с дипломатическото представителство на Република България в Пекин, тъй като до момента заплащаме там наем в размер на 364 хил. долара годишно, който договор изтече на 31 декември 2006 г. и очакваме драстично увеличение, ако не подпишем, не ратифицираме спогодбата, тъй като сме уведомени от Китайската страна, че минималният процент на нарастване на този наем е 20% годишно.
По този начин ние имаме един срок на откупуване на недвижимите имоти, които ще решат трайно присъствието на българската държава в Китай до 10 години.
Други по-важни неща тук са, че всъщност в Спогодбата са предвидени начини на компенсация в случай, че за периода от 70 години някоя от страните реши да смени начина на ползване на съответния терен. Той е на прекрасно място в центъра на Пекин до Американското посолство и прави нашето дипломатическо представителство на видно място.
Средствата са осигурени по бюджета на Министерството на външните работи. Това беше условието и ние имаме тези средства, за да можем да направим покупката възможно най-бързо.
Другото, което сме предвидили в Спогодбата, за да бъдем защитени, е, че ставаме собственици от момента на плащането, тоест независимо от срока за издаване на документите. Колкото по-бързо влезе в сила тази спогодба и ние платим, толкова по-бързо ще бъдем освободени от наем.
МАРИЯ КАПОН: Колко струва?
ДАРИНА БОЖКОВА: 3 млн. 850 и няколко хиляди.
Мисля, че това са най-важните неща, които могат да гарантират нашата държава и все пак да докажат изгодността на покупката.
ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Имате ли въпроси, колеги?
Все пак, кажете колко струва 1 кв. м. застроена площ в центъра на Пекин?
ДАРИНА БОЖКОВА: 1300 щатски долара за кв. м. застроена площ.
ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Имате думата.
ВЛАДИМИР КУЗОВ: Каква е реципрочността? В България какво правим?
ДАРИНА БОЖКОВА: В България ние им предоставяме право на ползване върху терен 12 дка. на бул. „Джеймс Баучер”.
ПЕТЪР КЪНЕВ: До Американското посолство.
ВЛАДИМИР КУЗОВ: Купуват ли го?
ДАРИНА БОЖКОВА: Не. Ние също не купуваме терена. Ние купуваме само застроената площ.
Безвъзмездно си предоставяме за 70 години терените.
ВЛАДИМИР КУЗОВ: А техния терен колко е?
ДАРИНА БОЖКОВА: Ние получаваме 14 декара, те получават 12 дка. 700 и нещо.
ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Има ли други становища? – Няма.
Подлагам на гласуване Законопроекта за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Китайската народна република относно имотите на посолствата на двете държави.
Който е за, моля да гласува.
За – 14, против – няма, въздържали се – 1.
Законопроектът е приет на първо четене.
Преминаваме към втора точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ДАРЕНИЕ МЕЖДУ МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО И СОЦИАЛНАТА СИГУРНОСТ НА РЕПУБЛИКА ГЪРЦИЯ.
Законопроектът ще представи заместник-министър Матеев.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАТЕЙ МАТЕЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа! Споразумението за дарение между Министерството на здравеопазването и социалната солидарност на Република Гърция и Министерството на здравеопазването на Република България е подписано в изпълнение на проекта „Укрепване на социалното сближаване чрез подобряване обществената психиатрична помощ в Югоизточна Европа”, включен в структурната рамка на инициативата за социално сближаване на Пакта за стабилност.
Това споразумение е второто, което касае втория транш на ресурс от 37 500 евро, който ще бъде изразходван за обучение на персонала, който ще работи в дневния психиатричен център в гр. Благоевград.
Проектът е в ход, извършена е по-голямата част. В момента обучаваме персонала.
Ратифицирането на споразумението се налага по предвидената в него клауза за решаване на споровете чрез арбитраж.
ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Имате ли въпроси, коментари?
Подлагам на гласуване Законопроект за ратифициране на Споразумението за дарение между Министерството на здравеопазването на Република България и Министерството на здравеопазването и социалната сигурност на Република Гърция.
Който е за, моля да гласува.
За – 15, против – няма, въздържали се – няма.
Законопроектът е приет на първо четене.
Преминаваме към трета точка от дневния ред – ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ДАВАНЕ НА СЪГЛАСИЕ ЗА СКЛЮЧВАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАЕМНОТО СПОРАЗУМЕНИЕ (ПРОЕКТ „РЕФОРМА В АДМИНИСТРАЦИЯТА ПО ПРИХОДИТЕ”) МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ.
Проектът ще бъде представен от госпожа Мария Мургина – изпълнителен директор на Националната агенция за приходите.
МАРИЯ МУРГИНА: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, Тридесет и деветото Народно събрание ратифицира със закон споразумение между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие за заем в размер на 31 млн. и 900 хил. евро за подкрепа на дейността по проекта „Реформа на администрацията по приходите”.
Дейността на проекта е структурирана в шест компонента. Единият от тях е свързан с подобряване на материалната база. За този компонент през 2002 г. бяха планирани 13 млн. евро за сградата на Териториална дирекция на Националната агенция за приходите в София на бул. „Цариградско шосе” № 113а. Това планиране обаче с годините се оказа остаряло и ако тогава бяхме планирали по 200 евро на кв. м., промяната в стойността на строителния продукт не ни позволява към днешна дата да реализираме този много необходим обект за Националната агенция за приходите.
Затова предлагаме да бъде направен анекс към заемното споразумение, чрез който анекс се запазва делът на Световната банка, представляващ 6 млн. и 500 хил. евро и увеличаваме дела, необходим за финансиране на сградата с източник българското правителство.
С решение на Управителния съвет на Националната агенция за приходите това беше одобрено. Подкрепено е от Световната банка и се нуждаем от подкрепата на Комисията по бюджет и финанси и на Народното събрание за даване на съгласие Министерският съвет да сключи Споразумение за изменение на заемното споразумение между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие. Решението на Народното събрание ще позволи да се проведат преговори и да се подпише писмо за изменение на заемното споразумение от упълномощен от Министерския съвет представител.
Благодаря ви.
ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря и аз, госпожо Мургина.
Имате думата, уважаеми колеги.
Заповядайте, господин Попвасилев.
ЯСЕН ПОПВАСИЛЕВ: Аз имам един въпрос.
Въпросът ми е защо след като са били осигурени средствата от това заемно споразумение още през 2002 г., сградата е била предоставена, все още е в такъв вид, в какъвто е? Кои са причините през тези години да не се стигне до това данъчната администрация да няма материална база?
ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Имате думата, госпожо Мургина.
МАРИЯ МУРГИНА: През 2002 г. разработихме плана за управление на проекта с необходимите ресурси за това – финансови, човешки, компоненти, подкомпоненти и всичко необходимо към стратегията за реализирането на проекта.
В края на 2003 г. беше приет Законът за Националната агенция за приходите, който позволи да бъде структурирано нейното централно управление, което можеше да бъде отговорно за подготовката и подписването на заемното споразумение. Пак по памет – моля да бъда извинена, не мога да си спомня датите – по-късно, ако не греша в 2004 г. или в края на 2003 г. беше подписано заемното споразумение.
Това са част от причините, които ни отдалечиха във времето. В крайна сметка по този проект е направено немалко. Първият етап беше да бъде обявена процедура по правилата на Световната банка, да бъде избран проектант. Това беше направено. Той пък се нуждаеше от тези проучвателни дейности, които да го убедят в целостта и здравината на конструктивната част на сградата, което трябваше да намери място в проекта. И към днешна дата ние имаме готови проекти. Стартирахме процедура за избор на изпълнител и може би до ден или два ще приключи първият етап от тази процедура, чрез който ще имаме шорт листата на кандидатите, които ще поканим за втората част от процедурата.
ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Имате думата.
МАРКО МЕЧЕВ: Искам да попитам втората част от процедурата предвижда започване вече на строителни работи или отново е проектиране? Тъй като тази сграда според мен всеки ден губи от това, което е било запланувано като конструкция и като всичко останало. Кога в крайна сметка ще започне реконструкцията й? Знаем, че там пада кран, имаше и други неща, да не ги повтаряме.
ЯСЕН ПОПВАСИЛЕВ: Бих искал да допълня въпроса на колегата.
Искам да кажа, че колкото повече се протака един инвестиционен процес, в крайна сметка и госпожа Мургина каза, че ако тогава един квадратен метър за застрояването на тази администрация е бил 200 евро, най-вероятно сега ще платим 400 евро и голяма част от тях няма да са от този заем от Световната банка, а ще са от бюджета и от данъкоплатците.
ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Заповядайте, госпожо Мургина.
МАРИЯ МУРГИНА: Започвам с отговор на първия въпрос.
По правилата на Световната банка първият етап е така наречената предквалификация, на която се явяват български и чуждестранни фирми. Комисията трябва да оцени капацитета на тези кандидати. Предварително са предявени технически изисквания за минимални квадратури застроена площ, обеми реконструкция и всички видове работи, които са характерни за нашия обект.
Сега, когато приключим този първи етап и от тези 13 кандидати, които имаме, вероятно ще останат 7, 8 или не зная точно колко, ще им бъде дадено време от приблизително два месеца да подготвят ценовото предложение на база проектите, които имаме и ние ще трябва да изберем фирмата, която ще направи реконструкцията.
Имаме подготвен план по всички правила и процедури и нашите очаквания са, разбира се, ако парламентът ратифицира това предложение, до края на октомври да имаме подписан договор с изпълнителя.
МАРКО МЕЧЕВ: На строителството?
МАРИЯ МУРГИНА: Да, на строителството.
ПРЕДС. АЛИОСМАН ИМАМОВ: Има ли други въпроси? – Няма.
Подлагам на гласуване Проекта за решение за даване на съгласие за сключване на споразумение за изменение на Заемното споразумение (Проект „Реформа в администрацията по приходите”) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие.
Който е за проекта за решение, моля да гласува.
За – 11, против – 1, въздържали се – 3.
Проектът за решение се приема.
Това беше последната точка от дневния ред.
Закривам заседанието на комисията.
(Закрито в 14,55 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Алиосман ИМАМОВ
Стенограф:
Н. Иванова