Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
27/06/2007
    П Р О Т О К О Л
    № 13

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси





    П Р О Т О К О Л
    № 13

    На 27 юни 2007 г., сряда, се проведе извънредно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне и обсъждане на проект за решение за възнагражденията на членовете на Европейския парламент от Република България, № 754-02-59, внесен от Михаил Миков на 21 юни 2007 г.

    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 11,10 часа и ръководено от г-н Петър Димитров – председател на комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Имаме кворум, предлагам да започнем заседанието на комисията с единствена точка от дневния ред – ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯТА НА ЧЛЕНОВЕТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ ОТ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ.
    Предложението е внесено от народния представител Михаил Миков.
    Знаете, че там има фактическа ситуация във връзка с това, че заплащанията ще минават през парламента на Република България. Но като база за тези корекции е необходимо такова решение на парламента.
    Има ли съображения по дневния ред на днешното заседание? – Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Предложението ви е раздадено, колеги. То е безкрайно ясно. Режимът, който действа за българските народни представители, трябва да се прилага до 2009 г. и за депутатите в Европейския парламент. Всички плащания ще минават през бюджета на Народното събрание за сметка на Републиканския бюджет. Това е уеднаквяване на режима на българските народни представители с европейските представители от Европейския парламент. Това е идеята.
    Господин Ивановски, имате думата да представите финансовата страна на предложението.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ИВАНОВСКИ: Благодаря Ви, господин председател.
    Първо, по отношение на същностния коментар, Министерството на финансите потвърждава, че няма никакви проблеми да се реализира и да бъде подкрепено това решение на Народното събрание. Единствено с юристите от министерството коментирахме, че за т. 5 по-коректният запис е:
    „Средствата по т. 1, 2 и 4 се осигуряват от държавния бюджет чрез бюджета на Народното събрание”.
    Това е, господин председател.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
    Сумата, която е необходима е сметната – 305 760 лв. за тази година. Това е необходимият допълнителен финансов ресурс за издръжка на евродепутатите ни през бюджета на Народното събрание.
    Заповядайте, госпожа Шулева.
    ЛИДИЯ ШУЛЕВА: Давам си сметка, че моето изказване е безсмислено, но все пак искам да кажа няколко думи.
    Действително България е на последно място по стандарт от всички страни – членки на Европейския съюз, и това е видно и по заплатите, които и българските депутати получават, и които са определени за евродепутатите. Някои от новоприетите страни членки също имат нисък стандарт на живот, но за себеуважение, точната дума е себеуважение, не допуснаха техните депутати да бъдат в Европейския парламент със заплатите на депутатите от местния парламент. Имам предвид и Литва, и Унгария, и доста други страни, които гласуваха едни във всички случаи далеч, далеч по-ниски заплати, отколкото на другите депутати в Европейския парламент, но нещо, което поне е малко по-високо от заплатата на чистачката в Европейския парламент. Защото минималната заплата на който и да е най-ниско квалифициран служител в Европейския парламент, задължително е 1200 евро. Представете си, че нашите депутати официално отиват със заплата 600 евро. Това е липса на себеуважение, изпращайки тези хора там.
    Знам тук всички приказки за това какви пари получавали и т.н. Тези пари се получават по специално предназначение и не са заплата, не са възнаграждение, каквото и да се говори, и те се получават от всички депутати, от всички представители на различните страни, извън възнагражденията. Знаете добре, че възнаграждението на един италиански депутат е 12 хиляди евро.
    Това, което искам да кажа, е, че с тази сиромахомилщина, и с това, че много ще се харесаме на електората кат окажем, че българските народни представители са с два пъти по-ниска заплата от чистачките в Европейския парламент, не знам каква гордост толкова ще ни напъне, какво уважение пък от нашия електорат ще получим за една такава прекрасна постъпка. Защото в крайна сметка, ако една нация се себеуважава, няма да допусне такова унизително нещо да се случи на хората в Европейския парламент.
    И това, което искам да кажа, е, че няма държава, която е допуснала под минималната заплата за Белгия, която повтарям е 1200 евро, да изпрати който и да било човек там. Само ние тук ще направим, разбира се, прецедент, с който може би ще се гордеем.
    Знам, че това ще остане само за протокола, но понеже съм била в тази ситуация две години, ние станахме за смях, като ни питаха какви са ни заплатите и общо взето се чудехме как да отклоняваме въпроса и да не отговаряме, предполагам, че и колегите, които сега са там, ще бъдат в същото положение.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря на госпожа Шулева.
    Има ли други желаещи?
    Само две думи. Съгласен съм, госпожо Шулева, съгласен съм и с аргументите, но това е начин да обясним, примерно, на лекарите от „Пирогов”, че не могат да получават колкото получават лекарите в Брюксел. Иначе просто не можем...
    ЛИДИЯ ШУЛЕВА: На лекарите в „Пирогов” им доказахме достатъчно ясно, че шофьорите в България получават три пъти колкото тях. Това им показахме прекрасно, така че нека да не правим аналогия с това.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Тоест, внасяте предложение да уеднаквим заплатите ли?
    Има ли други желаещи да вземат думата?
    Смятам, че това беше риск, който беше предварително известен на нашите евродепутати и поне досега не са постъпили други искания от тяхна страна.
    ЛИДИЯ ШУЛЕВА: Няма и да постъпят.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Не става въпрос за скромност. Става въпрос за реализъм и реализмът е такъв. Това са заплатите в България, в това число и на народните представители, на които им се налага често да ходят до Брюксел.
    Ако няма други предложения, има постъпили две предложения за редакция.
    Едното предложение е в т. 5:
    „Средствата по т. 1, 2 и 4 се осигуряват от държавния бюджет...” вместо „от републиканския”.
    Ние естествено не можем да коригираме проекта за решение, но в становището ще го запишем.
    И второто, което постъпи неформално преди заседанието на комисията – преди „реши” като основание се дава „във връзка с Наръчника на депутатите от Европейския парламент”. Това не е някакъв законодателен акт на Европейския парламент, от който произтичат задължения. Затова предлагам да отпадне от преамбюла и да си остане.
    „Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България реши...”
    Тъй като няма задължителен акт на Европейския парламент, на който да се позовем.
    Има ли съгласие за тези редакционни поправки? – Няма възражения.
    С тези две редакционни бележки, които ще влязат в становището, защото няма как да изменим издадения ви проект за решение, който подкрепя такова становище, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – 2.
    Решението е прието.
    Благодаря ви.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 11,20 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Петър ДИМИТРОВ


    Стенограф:
    Н. Иванова




    Форма за търсене
    Ключова дума