Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
22/05/2008



    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по правни въпроси


    ДОКЛАД
    на Комисията по правни въпроси

    ОТНОСНО: Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2007 г., № 839-00-39 от 31.03.2008 г., внесен от омбудсмана на Република България.

    На 22.05.2008 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по правни въпроси.
    На заседанието присъстваха г-н Гиньо Ганев, омбудсман на Република България и г-н Борислав Цеков, главен секретар при омбудсмана.
    Г-н Гиньо Ганев подробно представи основните раздели на доклада.
    На първо място той се спря на проблема за отстояване на правото на добро управление в полза на гражданите и изискванията, които се поставят към администрацията. Има тенденции, които будят тревога. Случаи на неприлагане на принципите на доброто управление се срещат в цялата йерархия на администрацията- централна и местна. Красноречив пример е проблемът с използването на личните комуникации на гражданите в Интернет от страна на Министерството на вътрешните работи, регламентирано в Наредба № 40.
    На следващо място г-н Ганев посочи проблема за необходимостта от децентрализация на властта. Дистанцията между хората и държавните органи води до отдалечаването на хората от участието им в управлението.
    Омбудсманът акцентира върху свой документ, наречен условно “Правата на човека и доброто управление на териториите”. В него е извлечен един буквален каталог от изисквания към кметовете, към общинските съвети какво би трябвало да правят и без да им е вменено като изрично задължение. В голям брой общини, например, Кюстендил, Ловеч,Троян, Луковит, Априлци, Калояново, Марица, Садово, Съединение, Хисар, Ветово и пр. в действащите наредби за местните данъци и такси изрично е предвидено лицата, които не ползват имота за дадена година да бъдат освобождавани от съответната такса за смет. В същото време обаче няма решение на Общинския съвет. В много общини се проявява разбиране към препоръките на омбудсмана и резултатът е добър.
    Като следващ важен проблем от своята дейност, отразен в доклада, омбудсманът посочи правата на човека и неговото здраве. Става въпрос за правата на пациента. Като нарушения омбудсманът посочи липсата на заплащане на зъботехнически услуги от бюджета на Националната здравно осигурителна каса, оплаквания от работата на някои общопрактикуващи лекари, отказ на районна здравно осигурителна каса в Кюстендил да издаде европейска здравна карта на гражданин на държава на Европейския съюз, притежаващ документ за продължително пребиваване в Република България, който се е осигурявал непрекъснато, необходимостта от включването в програмата на Националната здравно осигурителна каса на лечението от вирусен хепатит и др.
    Омбудсманът подчерта, че е осъществил регионални срещи със заинтересованите органи в градовете, където са средищата на медицинско образование, Плевен, Стара Загора, Варна, София.
    Като следващ ключов момент в доклада си омбудсманът изтъкна защитата на правата на детето. При омбудсмана е създаден Обществен съвет за правата на детето. В него участват и неправителствени организации. Представителят на УНИЦЕФ за България е част Обществения съвет. Омбудсманът изрази становище, че не е целесъобразно създаването на институцията на детски омбудсман.
    Като следваща важна тема в доклада г-н Ганев открои местата за лишаване от свобода на непълнолетни. Правени са проверки в Дома за непълнолетни девойки към затвора в Сливен и в Поправителния дом за младежи в Бойчиновци.
    Специален раздел в доклада е отделен за контрола върху пенитенциарната система. Изготвена е цялостна програма. Ритмично се правят тези проверки заедно с всички други органи, които наблюдават тази система.
    Като важна част от доклада г-н Ганев посочи правото на гражданите на чиста околна среда. Тук има много проверки по жалби на граждани. Омбудсманът продължава да наблюдава работата на Министерството на околната среда и водите, на Министерството на земеделието и храните във връзка с процедурата по определяне на защитените зони в Европейската екологична мрежа “Натура 2000”. Налице са много критични бележки и нарушения, но с намесата на омбудсмана посочените нарушения се преодоляват.
    Г-н Ганев посочи, че се нарушават правата на гражданите при предоставяне на концесии на подземни богатства и е налице незаконен добив от тези подземни богатства. Омбудсманът отбеляза, че гражданите имат право да бъдат информирани от компетентните органи, особено при предоставянето на концесии и да участват в процесите на вземането на решение, а това право се нарушава. Допускан е незаконен добив на подземни богатства въпреки проверките, въпреки настойчивостта и въпреки мерките. Такива са случаите с кариера в Студена, където години наред се допуска подобен добив и хората живеят в много тежки условия.
    Г-н Ганев изтъкна, че липсва съгласуваност в действията на различни държавни органи при предоставяне на концесии и осъществяване на контрол върху добива на подземни богатства.
    Като следваща важна част от доклада омбудсманът посочи проблемите, свързани с потреблението на обществени услуги.
    Особено внимание омбудсманът обърна на услугата „топлофикация”. Налице са непрекъснати оплаквания от граждани, от етажни собствености. Правени са много срещи с ръководството на Топлофикация.
    Омбудсманът подчерта активното си участие в антикорупционната политика на държавата. Омбудсманът участва в Националната стратегия за борба с корупцията и има три препоръки във връзка с проблема.
    На първо място, създаването на етични кодекси на депутати и общински съветници, на кметове и на служителите от цялата йерархия на властта, които създават механизми за предотвратяване на конфликт на интереси при управлението на обществени ресурси и се предвидят ефективни санкции.
    На второ място, ясни правила за изваждане на светло и за ограничаване н политическия лобизъм.
    На трето място, създаване на строги правила за финансите на партиите и за честното провеждане на изборите.
    В доклада г-н Ганев се изтъква необходимостта от подобряване на нормативната уредба за достъпа до обществената информация и необходимостта от управленски и законодателни мерки за ефикасното внедряване и прилагане на правозащитните стандарти, които произтичат от решенията на Европейския съд по правата на човека в Страсбург.
    Омбудсманът посочи,че общият брой на жалбите и сигналите, които е получил е 6431. От тях през 2005 г. са получени 548, през 2006 г. – 2516, а през 2007 г. – 3367. Създаден е специален механизъм за работа с жалбите: непрекъснато действаща приемна, всякакви форми на комуникация чрез телефони, факсове и интернет.
    Общата констатация на омбудсмана е, че държавните и общинските органи и техните администрации, към които той е отправил конкретни искания и препоръки, по правило се съобразяват с направените препоръки и предложения. Добре се работи с Министерството на образованието и науката, на транспорта, Националния осигурителен институт и неговите поделения, Агенция за социално подпомагане и дирекции “Социално подпомагане”, Изпълнителната агенция “Главна инспекция по труда”, Агенция по заетостта.
    Подобрява се работата и с Министерството на правосъдието, главно със структурните звена на Прокуратурата, Областната администрация в София. Има и прояви на лоша администрация. Отделни държавни и общински органи и администрация възприемат Омбудсмана само като орган за жалби, а забравят, че това е институцията на гражданския контрол по спазването на правата и основните свободи на хората.
    Има и примери на липса на отзивчивост към препоръките на омбудсмана. Така например Министерството на държавната администрация и административната реформа отказва да разгледа сигнал на гражданин от Варна с твърдение, че са допуснати нарушения при провеждане на конкурс. Впоследствие проблемът все пак е бил решен.
    Продължават да постъпват много жалби на граждани от фонд “Републиканска пътна инфраструктура” във връзка с неизпълнение на влезли в сила решения на Върховния административен съд.
    С последните изменения на Конституцията омбудсманът, както в много държави, получи възможност, когато констатира и прецени, че с един закон или с отделна законодателна разпоредба се нарушават правата на гражданите, той да сезира Конституционния съд.
    В дискусията г-н Янаки Стоилов обърна внимание на необходимостта в следващите години докладът на омбудсмана да бъде разпределян на всички специализирани комисии или поне на повечето от тях, които са компетентни да обсъдят проблемите в различните области на управлението. Докладът следва да се приеме не просто за сведение, защото парламентът излъчва редица институции и той може да се произнася по това ,което тези институции изпълняват.
    Г-н Филип Димитров изтъкна, че напълно споделя развитите от омбудсмана становища .
    Г-жа Мая Манолова подчерта, че докладът е изключително подробен и критичен. Той напълно отговаря на изискванията, които са поставени пред него от чл. 22 от Закона за омбудсмана. Докладът поставя много и важни за всички български граждани проблеми, които могат да бъдат основа за законодателна дейност.
    Г-жа Манолова изтъкна, че Народното събрание споделя становището на омбудсмана и по проблемите, които създават топлофикационните дружества. Поради това бе променен реда, по който се удовлетворяват исканията от неизправни длъжници на тези дружества. В новия ГПК се отмени възможността за издаване на изпълнителен лист на извънсъдебно основание и се възприе тези отношения да се решават по реда на заповедното производство, което означава, че гражданинът разполага със съдебна защита. По този начин се постига баланс между интересите на длъжниците и дейността на тези дружества, тъй като те извършват услуга, която е необходима на голям брой граждани.
    Г-жа Елиана Масева посочи, че докладът е много добър и подробен, съдържа изводи и препоръки, които колкото и общи да са, са концепция за вижданията на омбудсмана, което е добър показател. Според нея в този доклад трябва да намерят място институциите и длъжностни лица, които не изпълняват задълженията си, нарушават основни права и свободи и тези, които трябва да бъдат поощрени.
    След проведената дискусия Комисията по правни въпроси с единодушие предлага на Народното събрание да приеме Годишният доклад на омбудсмана на Република България за 2007 г., № 839-00-39 от 31.03.2008 г.



    Председател
    на комисията:
    (Янаки Стоилов)




    Форма за търсене
    Ключова дума