Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
03/07/2008


    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ

    № 853-03-58/8.07.08 Г.

    СТАНОВИЩЕ
    на Комисията по правни въпроси


    ОТНОСНО: Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет през 2007 г., № 811-00-3, внесен от Висшия съдебен съвет на 27.05.2008 г.


    На заседание, проведено на 3 юли 2008 г., Комисията по правни въпроси разгледа Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет през 2007 г., № 811-00-3, внесен от Висшия съдебен съвет на 27.05.2008 г.
    На заседанието присъстваха от Висшия съдебен съвет – Анелия Мингова, Божидар Сукнаров, Мариана Дундова, Цветанка Табанджова, Костадинка Наумова и Радка Петрова, от Инспектората към Висшия съдебен съвет – Ана Караиванова, Главен инспектор, от Министерството на правосъдието – Бойко Рашков, заместник-министър.
    Докладът беше представен от Анелия Мингова.
    Информацията в доклада е структурирана и анализирана в няколко раздела, които представят в нейната цялост дейността на Висшия съдебен съвет (ВСС) и неговите постоянни комисии, като в заключението на доклада се предлагат законодателни промени в Закона за съдебната власт.
    Докладът включва информация за дейността на ВСС през 2007 г. в стария и новия му състав след приетия през миналата година нов Закон за съдебната власт (ЗСВ). Новият постоянно действащ състав на ВСС е провел първото си заседание на 5 октомври 2007 г., на което е организирана дейността на Съвета. На заседанието на 1 ноември са определени представляващия ВСС, неговите постоянни комисии и състава им.

    I. Дейност на ВСС
    Във връзка с една от основните дейности на Съвета, осъществяването на кадровата политика в съдебната система, през 2007 г. с решения на ВСС са обявени 7 конкурса за назначаване на магистрати. От общо обявените 128 щатни бройки до 30 септември същата година по проведените конкурси са назначени 109 магистрати.
    Към същата дата в съдебната система са останали незаети 265 свободни бройки- 124 за съдии, 82 за прокурори, 14 за следователи, 13 за административни ръководители и 32 за заместници на административни ръководители. Поради необходимостта от приемане на нова Наредба за конкурсите и методика за атестиране в съответствие с новия ЗСВ дейността по осъществяване на кадровата политика в съдебната система продължава и през настоящата година. От посочените свободни бройки за съдии в края на 2007 г. са назначени 19 наказателни съдии в районни съдилища по проведен от предишния състав на ВСС конкурс.
    След структурирането си в новия постоянно действащ състав ВСС е обсъдил и приел План за действие по показателите за напредък в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност, определени са разпоредителите по бюджета и е приет за сведение отчет за изпълнението на Бюджета на съдебната власт към 31.10.2007 г., приет е и Правилника за организацията на дейността на Съвета и неговата администрация, който е обнардван в Държавен вестник, бр. 94 от 16.11.2007 г.
    Въз основа на откритата процедура за избор на председател на Върховния касационен съд и директор на Националната следствена служба на заседание, проведено на 9 номври 2007 г. чрез проведено тайно гласуване ВСС избира Лазар Груев за председател на Върховния касационен съд и Бойко Найденов за директор на Националната следствена служба.
    В срока по §30, ал. 2 от ЗСВ Висшият съдебен съвет е съгласувал и приел всички нормативни актове, уреждащи организацията и дейността на администрациите на съдилищата, прокуратурите и следствените служби на всички нива в съдебната системи. Утвърдени са статистическите форми за дейността на видовете съдилища, които са публикувани на интернет страницата на Съвета за ползване от съответните съдилища. По този начин следва да се проверява натовареността на органите и отделните магистрати и да се изпълнява изискването на чл. 30, т. 9 и 13 от ЗСВ. Създадени са също така и таблици за мониторинг на наказателни и административни дела.

    II. Дейност на постоянните комисии към ВСС
    Съставът и броят на комисиите към ВСС са определени съгласно решение, прието на основание на разпоредбите на Правилника за организацията на дейността на ВСС и неговата администрация от 2005 г. Съгласно чл. 16 от Правилника за организацията на дейността на Съвета постоянните комисии са Комисия по предложенията и атестирането на съдии, прокурори и следователи; Комисия “Бюджет и финанси”; Комисия по правни въпроси; Комисия “Борба с корупцията и професионалната етика”; Комисия “Професионална квалификация, информационни технологии и статистика”; Комисия “Съдебна администрация”; Комисия ”Международно сътрудничество” и Комисия по дисциплинарните производства. На първите заседания са избрани председателите на комисиите и са разгледани и одобрени вътрешните правила за работата им.

    1. Комисия по предложенията и атестирането
    Комисията за периода 1 януари – 3 октомври 2007 г. е провела 35 заседания, на които е разгледала голям брой предложения за назначаване, предложения и молби за атестиране, преместване, увеличаване, намаляване и трансформиране на щатни бройки, повишаване в ранг и други. След 3 октомври са проведени 25 заседания. След обсъждане Комисията е предложила на ВСС проект на Наредба № 1 относно реда и организацията по провеждане на конкурси за назначаване, повишване в длъжност и преместване на съдии, прокурори и следователи и е приела Методика за атестирането по реда на чл. 208, ал. 2 от ЗСВ.

    2. Комисия “Бюджет и финанси”
    Комисията подпомага дейността на ВСС при изготвянето на проект на годишен бюджет на съдебната власт и изпълнението му. При стария състав на Съвета са проведени 33 заседания, на които са разглеждани справки за изразходваните средства във връзка с новосъздадените административни съдилища, определен е редът за осигуряване на финансирането им, включително за текущи ремонти и техническото им обезпечаване Изготвени са становища във връзка с предложения за осигуряване на допълнителни средства на Националната следствена служба за неотложни необходимости по разследването, за процедурите по възлагане на обществени поръчки за определяне на възнагражденията на магистрати, за разходите за командироването им и отчитането на изразходваните за това средства и други.
    До формирането на постоянна комисия е действала временна Комисия “Бюджет и финанси”, която е провела 7 заседания. Приета е информация за изпълнението на бюджета на съдебната власт и предложения за корекции на бюджетните сметки на органи на съдебната власт за изплащане на дължими обезщетения по Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. Изготвено е предложение до министъра на финансите за одобряване на корекция по бюджета на съдебната власт, извършени са разплащания за вещи лица, текущи ремонти и за дължими обезщетения на напуснали магистрати.
    Постоянната комисия е провела 8 заседания, като нейни членове са участвали и в обсъждането на проекта на бюджет на съдебната власт в постоянните комисии на Народното събрание. Взети са решения по предложения на административни ръководители за корекции по бюджетни сметки на органи на съдебната власт, искания за отпускане на средства за текущи и аварийни ремонти на сградния фонд, по запитвания относно изплащане на обезщетения по Кодекса на труда и ЗСВ, за подписване на споразумения от представляващия ВСС за встпъване на Министерството на правосъдието в правата и задълженията по договори за проектиране и строителство на съдебни палати и други.

    3. Комисия по правни въпроси
    Основната задача на комисията “Правна политика” е изработването на становища по законопроекти на Народното събрание и други нормативни актове на Министерския съвет, отделни министерства и ведомства, които се отнасят или са във връзка със съдебната власт. Комисията е провела 27 заседания, на които е разглеждала становища по предложения за промени в актове, регламентиращи организацията на дейността на органи на съдебната власт, по проекта на нов Закон за съдебната власт, по проекта на нов Граждански процесуален кодекс, по закони за изменение и допълнение на други закони, по изработването на детайлизирана План-програма за наблюдение прилагането на новия ЗСВ с оглед разпределянето на функциите и отговорностите между ВСС и Министерството на правосъдието, и други.
    Новата комисия по правни въпроси в проведените 11 заседания е приела становища по проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс, проекти на Правилници за администрацията на органите на съдебната власт, Правилници за дейността на Върховния касационен и Върховния административен съд, по Правилниците на Прокуратурата и Националната следствена служба, по докладите за дейността на Върховните съдилища и съдилищата за 2006 г., както и доклада на дейността на разследващите органи за 2006 г. Комисията е определила представители в групите за мониторинг на прилагането на новите ГПК, НПК и АПК.

    4. Комисия “Борба с корупцията и професионална етика”
    В предишния състав на ВСС са работили две комисии, които са разглеждали жалби и сигнали за корупция – Комисия по борба с корупцията и Комисия “Жалби”. Последната комисия е разгледала в периода 1 януари – 1 октомври 2007 г. 775 жалби, от които по 422 са изпратени сигнали за проверка до Инспектората към министъра на правосъдието. В останалите случаи е прието, че жалбите не следва да се разглеждат от комисията, тъй като съдържат оплаквания по същество за дела, които подлежат на инстанционен контрол.
    През отчетния период комисията е работила за реализиране на дейностите, предвидени в Стратегията за борба с корупцията и Програмата за нейното изпълнение в частта им установяване на система от мерки за ефективна борба с корупционните практики в съдебната власт като част от процеса на съдебната реформа.
    Дейността на Комисията за борба с корупцията е била съсредоточена в разглеждане и анализ на получените сигнали за корупционно поведение, постъпили в пощенските кутии, поставени в отделните звена на съдебната власт; въвеждането на софтуер за разпределяне на делата по случаен признак; активното участие в работата на Съвета за координация на борбата с корупцията в Република България между комисиите на Народното събрание, Министерския съвет и ВСС.
    През 2007 г. в комисията са постъпили 172 жалби, като в 90 от случаите са предприети мерки и са уведомени компетентните органи за извършване на проверки. По 75 от жалбите е изпратен отговор, директно на жалбоподателите. Без разглеждане са оставени 7 от жалбите.
    В антикорупционните кутии, поставени в отделните звена на съдебната власт, са постъпили общо 32 сигнала, от които 17 са изпратени на компетентните органи за предприемане на необходимите действия. За 9 от сигналите е изпратен директен отговор на лицата, които са ги отправили, а 6 от тях са оставени без разглеждане. След последното заседание на комисията са постъпили 123 жалби, които са предадени на новата Комисия “Борба с корупцията и професионална етика”.
    Комисията “Борба с корупцията и професионална етика” след 3 октомври 2007 г. е одобрила конкретни мерки във връзка с Плана за действие по показателите за напредък в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност. Мерките включват организиране на кръгла маса за обсъждане на етичните кодекси на магистратите и анализ на дисциплинарните производства; публикуване на интернет страницата на ВСС на утвърден образец на сигнал за наличие на корупционни практики; организиране на кръгла маса за обсъждане на наказателната практика по случаи на корупция по високите етажи на властта с участието на наказателни съдии, прокурори, следователи и представители на неправителствени организации; предложение до Съвета за координация на борбата с корупцията трите антикорупционни комисии да инициират провеждането на широка съвместна кампания, разясняваща негативните последици от корупцията за обществото и начините на подаване на сигнали и представяне периодично на информация от страна на специализирания орган за противодействие на корупцията във Върховната касационна прокуратура за работата на правоохранителните органи в тази област, която да се публикува на интернет страницата на ВСС.
    В доклада е отбелязано, че с отпадането на магистратския имунитет и конституирането на Инспектората към ВСС се създават нови възможности за тясно взаимодействие с другите държавни органи и постигането на по – добри резултати в противодействието на корупцията. Предвижда се и приемане на етичен кодекс на магистрата, като за целта е отправено запитване до Мрежата на европейските съдебни съвети с оглед синхронизирането на етичните правила с тези, прилагани в държавите – членки на Европейския съюз.

    5. Комисия “Професионална квалификация, информационни технологии и статистика”
    До месец септември 2007 г. към ВСС е работила Комисия “Научно осигуряване и информационни технологии”. В изпълнение на “Информационната стратегия на съдебната система на Република България за периода 2006 – 2009 г.” комисията е разисквала с представители на Министерството на правосъдието, Агенцията по вписванията и ръководителите на проекти възникнали проблеми във връзка с внедряването на програмни продукти в отделните звена на съдебната система. По предложение на комисията, ВСС е взел решение, с което е задължил административните ръководители на съдилищата, които не ползват автоматизирана система за управление на делата да предприемат действия по внедряването на разработената по проект на Програма ФАР “Система за управление на делата”.
    Във връзка с осигуряването на дейността на новите административни съдилища е предложен проект на ВСС за въвеждане на цялостен програмен продукт за тези съдилища. По предложение на Националната следствена служба комисията е обсъдила дейностите по въвеждането в Единната информационна система за противодействие на престъпността на данни от съдебното производство по наказателни дела и е внесла във ВСС решение, което регламентира работата на тази система в първоначалния й вид.
    Комисия “Професионална квалификация, информационни технологии и статистика” след структурирането си е провела 10 заседания, на които са обсъждани възникналите проблеми по прилагането на Закона за търговския регистър, дейността по внедряване на програмни продукти, разработването и приемането на Наредба за информационните системи на съдебната власт. По предложение на комисията, ВСС е взел решение за определяне на представители за участие в междуведомствена работна група по изграждане на взаимосвързаност в дългосрочен план между съдебните информационни системи в държавите – членки на Европейския съюз.
    Съвместно с Комисията по правни въпроси е изготвен проект за обхвата и структурата на Докладите за прилагането на закона и дейността на съдилищата. Обсъдени са сегашните формати на статистически таблици в различните видове съдилища и е решено да се съставят нови, които включват индивидуалната натовареност на всички съдии, брой дела, видове (с показател – тежест на делата), с посочване на коефициенти за всички показатели за срочност и качество на дейността им през годината.
    Предвидено е също така тези таблици да подпомагат дейността на помощните атестационни комисии при атестиране на съдиите. Възприета е и идеята за създаване на таблици за мониторинг на наказателни дела с повишена степен на обществена опасност и на някои дела по АПК.

    6. Комисия “Съдебна администрация”
    Комисията е разглеждала въпроси, свързани с провеждане на конкурси за назначаване на служители в администрацията на ВСС, повишаване квалификацията на съдебните служители и повишаване на щатната численост на тези служители в органите на съдебната власт. Взети са решения за промени в класификатора на длъжностите за съдебните служители, за преназначаване на служители в новосъздадените административни съдилища, за утвърждаване на атестационен формуляр, за увеличаване на щатната численост на съдилищата, прокуратурата и Националния институт по правосъдието и други.

    7. Комисия “Международно правно сътрудничество”
    Комисията е координирала участието в международни проекти в областта на правосъдието, членството в Европейската мрежа на съдебните съвети, изпълнението на задълженията, произтичащи от пълноправното членство на България в Европейския съюз, както и в други форми на многостранно и двустранно сътрудничество.
    Комисията е координирала дейности по подпомагане на регионален проект “Изграждане на независима, надеждна и функционираща съдебна система и засилване на съдебното сътрудничество в държавите от Западните балкани”. Членове на комисията са се включили активно в работата на различни работни групи в Европейската мрежа на съдебните съвети. Във връзка със съдебното сътрудничество по наказателни и граждански дела са определени представители на България в Европейската съдебна мрежа и Евроджъст.
    Новосформираната комисия е продължила дейността по горепосочените приоритети, като нейни представители са взели участие в множество международни прояви. В края на 2007 г. Европейската комисия е одобрила проект на ВСС в рамките на преходния финансов инструмент по Програма ФАР “Укрепване на публичното управление на съдебната власт и съдебната администрация”.

    8. Комисия по дисциплинарни производства
    От началото на 2007 г. ВСС е образувал 10 дисциплинарни производства. Девет от предложенията са направени от административни ръководители на звена и едно от министъра на правосъдието. Приети са 26 заповеди на административни ръководители по отменения ЗСВ за налагане на наказания, от които 13 са за обръщане на внимание, 5 за налагане на дисциплинарно наказание “забележка” и 8 за налагане на дисциплинарно наказание “порицание”.
    След конституирането на новия постоянно действащ ВСС са образувани 7 дисциплинарни производства, от които 6 по предложение на административни ръководители, а едно – по предложение на петима членове на ВСС.
    От образуваните дисциплинарни дела през отчетната година 9 са срещу съдии (8 от районни и 1 от окръжен съд). Срещу прокурори са образувани 3 дела (1 срещу окръжен и 2 срещу районни прокурори), а срещу следователи – 5 (3 срещу следователи от окръжна следствена служба, 1 срещу следовател от Национална следствена служба и 1 срещу следовател от Военно-окръжна прокуратура).
    Към 3 октомври 2007 г. са приключили две дисциплинарни производства, а след тази дата – 6 дисциплинарни производства. През 2007 г. по предложение на комисията са довършени 7 дисциплинарни производства, образувани през 2006 г., като в доклада е представена информация по конкретните производства за 2006 и 2007 г.
    По предложение на комисията ВСС е разгледал общо 18 заповеди на административни ръководители за обръщане на внимание и налагане на дисциплинарни наказания по чл. 308, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗСВ, разгледани са и три предложения за образуване на дисциплинарно производство и налагане на наказание “дисциплинарно освобождаване от длъжност”, както и две предложения за временно отстраняване от длъжност, които са внесени във ВСС за произнасяне.
    В предишния състав на ВСС е действала постоянна Комисия “Връзки с обществеността”, чиято задача е била да провежда тематични пресконференции за работата на Съвета. След месец октомври 2007 г. с приетия нов Правилник за организацията на дейността си новият състав на ВСС не създава такава комисия, като приема, че за подобряване на комуникацията между ВСС и медиите е достатъчно да се създаде дирекция “Връзки с обществеността и протокол” към администрацията на Съвета. Посочени са принципите, на които ще се изграждат контактите с медиите, изявите на членовете му в общественото пространство и представянето на дейността на Съвета.

    III. Предложения за законодателни промени в Закона за съдебната власт
    В заключението на доклада са направени множество предложения за промени на Закона за съдебната власт. Като основание за изготвянето им е посочена необходимостта от подобряване на работата на съдебната система чрез правилното прилагане на закона.
    В обсъждането на доклада участие взеха народните представители Надка Балева, Борислав Ралчев, Мая Манолова, Надя Антонова, Иглика Иванова, Диана Хитова, Яни Янев, Елеонора Николова и Янаки Стоилов.
    Те поставиха следните групи въпроси: за приемането на Процедурни правила за обсъждане на Доклада за дейността на Висшия съдебен съвет и Докладите за дейността и прилагането на закона на Върховния касационен съд и съдилищата, Върховния административен съд и административните съдилища, Главна прокуратура и разследващите органи; за предприемане на мерки за публикуване на съдебните решения в интернет страниците на всички съдилища; за облекчаване на конкурсните процедури; за командироването на магистрати; за изработването на статистически форми за дейността на магистратите, които позволяват да се проследи реалното времетраенене на едно производство; за мониторинга, който се осъществява на наказателни дела с повишена степен на обществена опасност и на някои дела по АПК; за изпълнението на мерките, които са от компетентността на ВСС по Плана за действие по показателите за напредък в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност; за по – задълбочен анализ на дейността на Съвета по противодействие на корупцията в съдебната власт; за приравняването на статута на членовете на ВСС към статута на магистрати, за щатната численост на администрацията и за предложенията за промени в Закона за съдебната власт.
    От името на вносителя отговори на поставените въпроси дадоха Анелия Мингова и Радка Петрова. Те поеха ангажимент да се предостави допълнителна информация за изпълнението на мерките, които са от компетентността на ВСС по Плана за действие по показателите за напредък в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност, както и за мониторинга, който се осъществява на наказателни дела с повишена степен на обществена опасност и на някои дела по АПК. Относно предложенията за законодателни промени Анелия Мингова посочи, че по – голямата част от тях са изготвени по инициатива на магистрати, заемащи длъжности на средно ръководно ниво във връзка с идентифицирани проблеми от практиката, а също така обърна внимание, че някои предложения не са залегнали в доклада, но могат също да се поставят на обсъждане.
    След проведената дискусия Комисията по правни въпроси направи следните констатации във връзка с доклада:
    В доклада като цяло, с отделни изключения, липсва аналитична част за работата на комисиите с оглед на установени проблеми в дейността на органите на съдебната власт, която следва да наблюдават. Представят се статистически данни, но няма коментар относно възникнали проблеми, причините, които са довели до съответното фактическо състояние, както и за мерките, които трябва да се предприемат. Следва да се отбележи, че очакванията са за по - категорични мерки за противодействие на корупционните практики в съдебната система
    От представената информация за дисциплинарните производства става ясно, че през 2007 г. са довършени 7 дисциплинарни дела, които са образувани през 2006 г., а броят на досега образуваните и довършени дела през 2007 г. е 8. Постоянно действащият състав на Съвета е решил за времето от конститутирането си почти еднакъв брой дела в сравнение с делата, разгледани от предишния състав. С оглед на това би могло в следващия доклад да се предостави информация за средния срок на разглеждане и приключване на такива производства.
    В отговор на направените предложения за промени в ЗСВ е необходимо да се отчете обстоятелството, че някои от текстовете, за които се предлагат изменения и допълнения, са приети по настояване и след съгласуване с представители на органите на съдебната власт, за да бъдат ограничени съществуващи отрицателни практики. Например действащата редакция на чл. 81, ал. 1 от ЗСВ е приета с оглед на това, че чрез командироване са заобикаляни изискванията за обявяване на конкурси за свободни места в по – високите нива на съдебната система. Относно предложението за допълнение на чл. 233 следва да се отбележи, че предложените длъжности не са магистратски по своя същност, а са административни и са уредени в чл. 172 от закона. Въвеждането на ограничението за числеността на администрацията на ВСС, чието отпадане се иска с предложението за промяна на чл. 30, ал. 3, изречение второ от ЗСВ, бе резултат от констатациите, че щатната численост на администрацията на ВСС надвишава значително броя на членовете на Съвета.
    По предложенията за законодателни промени е необходимо да се анализират разпоредби от Правилника за организация на дейността на Висшия съдебен съвет. Върховният административен съд допусна за разглеждане жалбата на министъра на правосъдието срещу Правилника за организацията на дейността на Висшия съдебен съвет и неговата администрация и се произнесе на пълва инстанция по него. Конституцията на Република България и Законът за съдебната власт определят Инспектората към ВСС като самостоятелно юридическо лице. Предложението за промяна в чл. 56, ал. 1 от ЗСВ не кореспондира с чл. 132а, ал. 7 от Конситуцията, тъй като според тази разпоредба Инспекторатът може да извършва проверки и по инициатива и на други държавни органи. Освен това в правомощията на представляващия ВСС е разписано, че подписва всички документи, свързани с изпълнението на длъжността “главен инспектор на Инспектората на ВСС, което от своя страна посочва, че дори писма от главния инспектор, с които се иска справка от административни ръководители за движението на дадено дело, следва да се подписват от представляващия ВСС. Във връзка с това Ана Караиванова обърна внимание и на разпоредбата на чл. 58, ал. 1, т. 9 от Правилника за организацията на дейността на Висшия съдебен съвет и неговата администрация относно възлгането на проверки на Инспектората от страна на ВСС.
    Необходимо е да се отбележи също така, че са дискусионни и някои от текстовете, определящи статута на членовете на Висшия съдебен съвет.

    Комисията по правни въпроси отправя следните препоръки във връзка с Обобщения доклад за дейността на Висшия съдебен съвет през 2008 г.:
    1. Да се направи анализ на предоставените статистически данни за дейността на Съвета и да се формулират изводи, които следват от него.
    2. Да се анализира прилагането на Закона за съдебната власт и да се предложат конкретни мерки, с които да се решават установените проблеми по организацията и осъществяването на правомощията на съдебната власт.
    3. Да се предостави информация за средната продължителност на дисциплинарните производства.
    4. Да се включи раздел за взаимодействието с Инспектората към ВСС.
    5. Да се предприемат мерки за упражняване на контрол от страна на ВСС върху административните ръководители относно публикуването на съдебните решения на интернет страниците на съдилищата.
    6. Да се предприемат мерки за преценка на обстоятелствата при искане за отлагане на делата.
    7. Да извършат проверки на работата на съдебната администрация.
    8. Да се предостави допълнителна и по-подробна информация за взетите мерки относно получени сигнали, довели до образуване на дисциплинарни производства срещу магистрати, както и за изпълнението на мерките, които са от компетентността на ВСС по Плана за действие по показателите за напредък в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност.

    След проведената дискусия Комисията по правни въпроси:
    1. Единодушно прие Процедурни правила за обсъждане на Доклада за дейността на Висшия съдебен съвет и Докладите за дейността и прилагането на закона на Върховния касационен съд и съдилищата, Върховния административен съд и административните съдилища, Главна прокуратура и разследващите органи.
    2. С 16 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържал се” прие Обобщения годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет през 2007 г., № 811-00-3, внесен от Висшия съдебен съвет на 27.05.2008 г. и предлага на Народното събрание проект на решение за приемането му.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА:

    (Янаки Стоилов)





























    Проект!


    ПРОЦЕДУРНИ ПРАВИЛА
    за обсъждане на Доклада за дейността на Висшия съдебен съвет и Докладите за дейността и прилагането на закона на Върховния касационен съд и съдилищата, Върховния административен съд и административните съдилища, Главна прокуратура и разследващите органи



    На основание чл. 84, т. 16 и 17 от Конституцията на Република България, чл. 30, ал. 1, т. 14 от Закона за съдебната власт и чл. 75б от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Комисията по правни въпроси предлага следната процедура за обсъждане на докладите на органите на съдебната власт:

    1. Обсъждането на доклада започва в съответствие с реда, предвиден в чл. 75б, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Представляващият Висшия съдебен съвет (ВСС) или упълномощен негов член представя съответния доклад, включително и обобщена информация за проведеното обсъждане на доклада в Съвета.
    3. Възможност за изказване на вносителя на съответния доклад във ВСС – председателя на ВКС, на ВАС и Главния прокурор, с което се дава допълнителна информация във връзка с изготвянето на доклада и обобщаването на данните за дейността, съответно на съдилищата, прокуратурите и разследващите органи в България – до 10 мин.
    4. Обсъждане на представения доклад, като в рамките на обсъждането могат да се задават принципни въпроси относно дейността на органите на съдебната власт, прилагането на закона и необходимостта от предприемане на законодателни промени с цел подобряване ефективността на съдебната система.
    5. Отговори и изразяване на отношение във връзка с поставените въпроси от страна на представителите на ВСС, включително на Инспектората към ВСС, и председателите на ВКС, ВАС и Главния прокурор.
    6. Приемане на решение по доклада в съответствие с чл. 75б, ал. 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА:

    (Янаки Стоилов)









    Проект!


    РЕШЕНИЕ
    за приемане на Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет през 2007 г.


    Народното събрание на основание чл. 84, т. 17 от Конституцията на Република България и чл. 75б, ал. 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание


    Р Е Ш И:

    1. Приема Обобщения годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет през 2007 г.
    2. Предлага на вниманието на Висшия съдебен съвет препоръките, които се съдържат в становището на Комисията по правни въпроси.


    Решението е прието от ХL Народно събрание на .................. 2008 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ:

    (Георги Пирински)












    Форма за търсене
    Ключова дума