Комисия по правни въпроси
22/01/2009
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
№ 953-03-7/27.1.09
Д О К Л А Д
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроекти за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 754-01-154, внесен от Владимир Кузов и Ваню Хърков на 14.11.2007 г.; № 754-01-156, внесен от Владимир Кузов на 16.11.2007 г.; № 854-01-42, внесен от Фатме Илияз на 24.04.2008 г.; № 854-01-73, внесен от Йордан Бакалов и група народни представители на 17.06.2008 г.; № 854-01-87, внесен от Николай Кънчев и група народни представители на 16.07.2008 г.; № 854-01-91, внесен от Волен Сидеров и група народни представители на 23.07.2008 г.; № 854-01-104, внесен от Лъчезар Иванов на 17.09.2008 г.; № 854-01-113, внесен от Ненко Темелков на 15.10.2008 г.; № 854-01-153, внесен от Яни Янев, Младен Червеняков и Четин Казак на 28.11.2008 г.; № 854-01-157, внесен от Четин Казак и група народни представители на 03.12.2008 г., № 902-01-5, внесен от Министерски съвет на 09.01.2009 г., № 954-01-12, внесен от Евдокия Манева и Елиана Масева на 21.01.2009 г., 954-01-13, внесен от Яни Янев и 954-01-14 на 21.01.2009 г., внесен от Надка Балева и група народни представители на 21.01.2009 г.
На заседание, проведено на 22.01.2009 г., Комисията по правни въпроси разгледа законопроекти за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 754-01-154, внесен от Владимир Кузов и Ваню Хърков на 14.11.2007 г.; № 754-01-156, внесен от Владимир Кузов на 16.11.2007 г.; № 854-01-42, внесен от Фатме Илияз на 24.04.2008 г.; № 854-01-73, внесен от Йордан Бакалов и група народни представители на 17.06.2008 г.; № 854-01-87, внесен от Николай Кънчев и група народни представители на 16.07.2008 г.; № 854-01-91, внесен от Волен Сидеров и група народни представители на 23.07.2008 г.; № 854-01-104, внесен от Лъчезар Иванов на 17.09.2008 г.; № 854-01-113, внесен от Ненко Темелков на 15.10.2008 г.; № 854-01-153, внесен от Яни Янев, Младен Червеняков и Четин Казак на 28.11.2008 г.; № 854-01-157, внесен от Четин Казак и група народни представители на 03.12.2008 г., № 902-01-5, внесен от Министерски съвет на 09.01.2009 г., № 954-01-12, внесен от Евдокия Манева и Елиана Масева на 21.01.2009 г., 954-01-13, внесен от Яни Янев и 954-01-14 на 21.01.2009 г., внесен от Надка Балева и група народни представители на 21.01.2009 г.
На заседанието присъстваха: от Министерство на правосъдието – Миглена Тачева, министър, Борислав Петков, началник отдел, Юлия Меранзова и Ирена Борисова, експерти; от Върховна касационна прокуратура – Николай Георгиев и Петър Раймундов; от Министерство на вътрешните работи – Николета Кузманова, началник кабинет и от Националната следствена служба – Румен Георгиев, заместник-директор.
Законопроектите за изменение и допълнение на Наказателния кодекс № 754-01-154 и № 754-01-156, внесени от Владимир Кузов и Ваню Хърков и от Владимир Кузов предлагат инкриминиране на случаите на умишлено и непредпазливо заразяване с инфекциозна болест, когато деецът знае, че страда от такава болест, както и създаването на нова точка 29 в чл. 93 от Наказателния кодекс, в която да се даде определение на “лице, страдащо от инфекциозна болест”.
Законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-42, внесен от Фатме Илияз, предвижда синхронизиране на Наказателния кодекс с разпоредбите на Закона за рибарството и аквакултурите и възприетата от него специфична терминология. Разширява се приложното поле на разпоредбите на чл. 238 – 240 от НК относно бракониерския улов на водни организми. Предлага се също така допълнение на чл. 239 от НК, с което се предвижда отнемане в полза на държавата на предмета и средството на престъплението.
Законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-73, внесен от Йордан Бакалов и група народни представители, предлага по-тежки наказания за престъпленията по чл. 167 и 167а от НК, като се предвижда наказанията по чл. 167 “лишаване от свобода” до 3 години или “пробация” да бъдат заменени с лишаване от свобода” от 2 до 8 години и “глоба” от 50 000 до 200 000 лева, която да се налага кумулативно с наказанието “лишаване от свобода”. В чл. 167а се предлага наказанието “лишаване от свобода” до 1 година или “пробация” да се замени с лишаване от свобода” от 1 до 5 години или “глоба” от 5 000 до 20 000 лева.
Със законопроекта за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-87, внесен от Николай Кънчев и група народни представители, се предлагат по – тежки наказания за престъплението отвличане по чл. 142 от НК. Предложенията са мотивирани с това, че чрез налагането на по – тежки наказания ще се постигне превантивен ефект, което от своя страна ще доведе до ограничаване на тези деяния.
Законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-91, внесен от Волен Сидеров и група народни представители на 23.07.2008 г., предлага също завишаване на наказанията за престъпленията по чл. 167 и чл. 167а от НК.
Законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-104, внесен от Лъчезар Иванов на 17.09.2008 г., предвижда промени в чл. 145а и чл. 339а от НК относно криминализиране на използването на информация, събрана чрез използване на специални разузнавателни средства, извън нейното предназначение за опазване на националната сигурност или за целите на наказателното производство и производството, използването, продаването или държането на специално техническо средство, предназначено за негласно събиране на информация, без надлежно разрешение, което се изисква по закон.
Законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-113, внесен от Ненко Темелков на 15.10.2008 г., е сходен с този, внесен от Николай Кънчев и група народни представители и предлага завишаване размера на санкцията по чл. 142 от НК.
Законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-153, внесен от Яни Янев, Младен Червеняков и Четин Казак на 28.11.2008 г., бе представен от Яни Янев и предлага промени в действащи норми, които уреждат защитата на обществените отношения, свързани с паметниците на културата, както и създаването на нови състави на престъпления, чрез които да се преодолеят създадените трудности в противодействието на престъпността в тази област на обществените отношения. Понастоящем защитата на паметниците на културата е уредена в разпоредбите на чл. 278 – 278б от НК. Тези норми са бланкетни и препращат към действащия Закон за паметниците на културата и музеите относно понятието “паметник на културата”. С приемането на новия Закон за културното наследство тези разпоредби от НК остават без съдържание, тъй като в новия закон не съществува подобни понятия, което налага приемането на промени в уредбата на престъпленията, които имат такъв предмет.
Анализът показва, че от тази престъпна дейност се формират значителни парични потоци, а същевременно се срещат сериозни трудности при противодействието срещу нея поради остарялото наказателно законодателство. Затова законопроектът предвижда създаването на нови състави, както и промяна в санкциите, чрез които да се създаде възможност за използване на специални разузнавателни средства и да се водят разследвания срещу организирани престъпни групи, които в повечето случаи извършват тези престъпления.
Законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-157, внесен от Четин Казак и група народни представители на 03.12.2008 г., бе представен от Четин Казак и цели увеличаване на защитата срещу престъпленията против националното и расовото равенство и против вероизповеданията, извършени по подбуди, свързани с предрасъдъци и омраза чрез прецизиране на действащата им уредба. Законопроектът е съобразен с изисквания, въведени в някои международни актове като Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи, Международния пакт за граждански и политически права и други. Предвижда се и създаване на нов състав, който въвежда санкция за оскверняване или съзнателно увреждане на храмове, молитвени домове, надгробни паметници и други.
Законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс № 902-01-5, внесен от Министерски съвет на 09.01.2009 г. бе представен от министър Тачева и предлага няколко основни групи промени. С оглед избягването на противоречива съдебна практика по прилагането на института на съкратеното съдебно следствие, се предвижда допълнение в общата част на НК с цел създаване на специален текст за определяне на наказанието в такива случаи, като се предлагат и съответни изменения в тази насока и в Наказателно-процесуалния кодекс.
С предложената промяна в чл. 59 се въвежда приспадане при определяне на наказанието на всяко задържане на лицето във връзка с престъплението, за което е осъдено. По този начин НК се привежда в съответствие с разпоредбите на Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи и се намаляват основанията за водене на дела за нарушаване на тези разпоредби пред Съда по правата на човека в Страсбург.
Друга част от промените са свързани с Конвенцията на Съвета на Европа за закрила на децата срещу сексуална експлоатация и сексуално насилие, и по-специално с изискванията на Глава VI „Материално наказателно право”, които налагат конкретни законодателни изменения в националните наказателни закони на държавите – страни по конвенцията. Наред с извършваните престъпления срещу деца, (изнасилване, извършване на блудствени действия, производство, притежание или разпространение на порнографски материали, за направата на които са използвани деца; и детската проституция), тази глава от Конвенцията въвежда и нови форми на сексуална експлоатация на деца като склоняването на деца със сексуални цели и развращаването на деца. Международният акт предвижда също така криминализиране на „умишления достъп до детска порнография”, „използване на услугите на дете, което проституира”, въвеждане на наказателна отговорност за организатора на порнографски дейности с участието на деца. На следващо място, установява се и задължение за ратифициращите Конвенцията страни да преследват принуждаването и склоняването на дете по какъвто и да е начин да присъства на актове на сексуално насилие или на сексуални актове, без дори да е необходимо то да взима участие в тях.
В съответствие с изискванията на Конвенцията законопроектът предвижда съответни промени в НК, Глава втора, Раздел „Разврат” (в чл. 154, 155а и 159) и създаването на нови 154а, 155б и 158а.
В законопроекта се криминализира „съзнателното използване на услугите на лице, което е жертва на трафик на хора” със създаването на нов чл. 159г. в съответствие с Конвенцията на Съвета на Европа за борба с трафика на хора (ратифицирана със закон, обн. в ДВ, бр. 24 от 2007 г., в сила за Република България от 18 юни 2007 г.), Освен от изискванията на международния договор, предлаганите промени се обуславят и от факта, че трафикът на хора намира все по-широко разпространение като една от проявните форми на транснационалната организирана престъпност. Също така, се предвижда увеличаване на наказанията за престъпленията, включени в Глава втора, Раздел „Трафик на хора” - относно размера на наказанието глоба.
С оглед подобряване наказателноправната закрила на децата срещу неправомерно използване на детския труд и продажбата на алкохолни напитки на непълнолетни, законопроектът предвижда актуализиране на размера на наказанието глоба в чл. 192а и 193.
Предвид все по-широкото приложение на дебитни и кредитни карти и други платежни инструменти, които не са ценни книжа, нараства и броят на престъпленията, извършвани чрез тяхното използване, както и фалшифицирането им. Това обоснова предложението за допълнение на чл. 195, ал.1 с нов квалифициран състав, когато кражбата е извършена чрез платежен инструмент или данни от него. В същата насока са и предлаганите промени в чл. 243, 244, 246 и 249.
С оглед по-пълната защита на правата и свободите на гражданите чрез създаване на нов чл. 284а се криминализира и разрешаването на използване на специални разузнавателни средства, тяхното прилагане или съхраняването на информация, получена чрез тях, в нарушение на закона.
Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 954-01-11, внесен от Евдокия Манева и Елиана Масева предлага криминализиране на деяния, представляващи определен вид насилие над животни.
Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 954-01-12, внесен от Яни Янев, бе представен от вносителя. Промените, които се предлагат, си отнасят до налагане на по-тежки наказания за престъпленията по чл. 167 и 167а от НК, както и въвеждането на нов състав за инкриминиране на случаите, когато тези престъпления се извършват от група. Предлага се също така да се наказва и приготовлението за извършване на тези престъпления.
Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 954-01-13, внесен от Надка Балева и група народни представители на 21.01.2009 г., бе представен от Надка Балева. С него се предвиждат промени, които са насочени към повишаване на нормативно установените гаранции за сигурността на полицейските органи, когато изпълняват служебните си задължения. Текстовете са съобразени и с обществените очаквания за по-висока строгост при търсене на отговорност и налагането на санкции спрямо извършителите на общественоопасни деяния спрямо правохранителните органи.
В обсъждането на законопроектите участие взеха народните представители Борислав Ралчев, Диана Хитова, Иглика Иванова, Яни Янев, Четин Казак, Иван Сотиров, Надка Балева, Надя Антонова, Елеонора Николова и Янаки Стоилов, които поставиха следните дискусионни въпроси: за многобройните промени в Наказателния кодекс през последните години и необходимостта от приемане на нови до края на мандата на Четиридесетото Народно събрание предвид подготовката на Концепция за наказателната политика и нов Наказателен кодекс; за несъответствието на предложените увеличения на размера на наказанията в повечето законопроекти със степента на обществената опасност на деянията; за намирането на подходящото решение чрез приемането на нова изрична разпоредба в Общата част за определяне на наказанието във връзка с прилагането на института на съкратеното съдебно следствие и как тази разпоредба се отнася към заварените наказателни производства, както и за прецизирането на предложените текстове, които синхронизират българското наказателно законодателство с Конвенцията на Съвета на Европа за закрила на децата срещу сексуална експлоатация и сексуално насилие.
От името на Министерски съвет като вносител министър Тачева сподели опасенията, изразени от народните представители относно необходимостта от приемане на множество промени в НК, но обърна внимание, че Министерството на правосъдието е подготвило законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс като изпълнение на задълженията на Република България като член на Европейския съюз и като страна по някои нови международни договори. В отговор на поставените въпроси тя заяви, че са прегледани множеството предложения за промени в кодекса, постъпили в министерството, които са систематизирани от Междуведомствената работната група и са възприети тези от тях, които не търпят отлагане.
Янаки Стоилов постави въпрос към вносителите на законопроектите, ако някои от тях по принцип се приемат, дали са склонни при изготвянето на общия законопроект да се определят в разумни и обосновани граници размерите на наказанията, като по този начин се удовлетворят представените идеи за промени в този аспект.
В края на дискусията Комисията по правните въпроси:
1. С 1 глас “против” и 14 гласа “въздържал се” не подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 754-01-154, внесен от Владимир Кузов и Ваню Хърков на 14.11.2007 г. и предлага на народните представители да го отхвърлят.
2. С 1 глас “против” и 14 гласа “въздържал се” не подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 754-01-156, внесен от Владимир Кузов на 16.11.2007 г. и предлага на народните представители да го отхвърлят.
3. С 14 гласа “за” и 1 глас “против” подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-42, внесен от Фатме Илияз на 24.04.2008 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
4. С 13 гласа “за” и 2 глас “против” подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-73, внесен от Йордан Бакалов и група народни представители на 17.06.2008 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
5. С 13 гласа “за”, 1 “против” и 1 “въздържал се” подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-87, внесен от Николай Кънчев и група народни представители на 16.07.2008 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
6. С 10 гласа “за”, 2 “против” и 2 “въздържал се” подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-91, внесен от Волен Сидеров и група народни представители на 23.07.2008 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
7. С 5 гласа “за”, 1 “против” и 8 “въздържал се” не подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-104, внесен от Лъчезар Иванов на 17.09.2008 г. и предлага на народните представители да го отхвърлят.
8. С 14 гласа “за” и 1 глас “против” подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-113, внесен от Ненко Темелков на 15.10.2008 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
9. С 14 гласа “за” и 1 глас “против” подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-153, внесен от Яни Янев, Младен Червеняков и Четин Казак на 28.11.2008 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
10. С 14 гласа “за” и 1 глас “против” подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-157, внесен от Четин Казак и група народни представители на 03.12.2008 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
11. С 14 гласа “за” и 1 глас “против” подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 902-01-5, внесен от Министерски съвет на 09.01.2009 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
12. С 3 гласа “за”, 1 “против” и 10 гласа “въздържал се” не подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 954-01-11, внесен от Евдокия Манева и Елиана Масева на 21.01.2009 г. и предлага на народните представители да го отхвърлят.
13. С 14 гласа “за” и 1 глас “против” подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 954-01-12, внесен от Яни Янев на 21.01.2009 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
14. С 14 гласа “за” и 1 глас “против” подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 954-01-13, внесен от Надка Балева и група народни представители на 21.01.2009 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА:
(Янаки Стоилов)