Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
12/02/2009


    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
    ________________________________________________________
    № 953-03-16/24.2.09

    Д О К Л А Д
    на Комисията по правни въпроси

    ОТНОСНО: Обсъждане на първо четене на законопроекти за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 754-01-128 от 21.09.2007 г., внесен от Иван Сотиров, Христо Кирчев и Ясен Попвасилев; № 854-01-28 от 26.03.2008 г., внесен от Марина Дикова, Борислав Владимиров и Яни Янев; № 854-01-35 от 09.04.2008 г., внесен от Волен Сидеров и група народни представители; № 954-01-4 от 12.01.2009 г., внесен от Димитър Дъбов и група народни представители; № 954-01-9 от 21.01.2009 г., внесен от Пламен Ранчев, Йордан Митев и Йордан Цонев; № 954-01-21 от 27.01.2009 г., внесен от Иглика Иванова и група народни представители.

    На редовно заседание, проведено на 12.02.2009 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроектите за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 754-01-128 от 21.09.2007 г., внесен от Иван Сотиров, Христо Кирчев и Ясен Попвасилев; № 854-01-28 от 26.03.2008 г., внесен от Марина Дикова, Борислав Владимиров и Яни Янев; № 854-01-35 от 09.04.2008 г., внесен от Волен Сидеров и група народни представители; № 954-01-4 от 12.01.2009 г., внесен от Димитър Дъбов и група народни представители; № 954-01-9 от 21.01.2009 г., внесен от Пламен Ранчев, Йордан Митев и Йордан Цонев; № 954-01-21 от 27.01.2009 г., внесен от Иглика Иванова и група народни представители.
    На заседанието присъства г-н Калин Рогачев, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството и г-н Теодор Илиев от Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
    По законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 754-01-128 от 21.09.2007 г., внесен от Иван Сотиров, Христо Кирчев и Ясен Попвасилев, народният представител Иван Сотиров изтъкна, че основната цел на законопроекта е разпореждането с държавна собственост да става единствено чрез публичен търг. Това е най-прозрачната процедура и тя ще изключи замените и апортите като начин на разпореждане с държавната собственост. Практиката показва, че замените и апортите ощетяват държавата и се нарушават всички принципи на конкуренцията. Често чрез апорти се предоставят уникални държавни имоти в смесени дружества и след това чрез увеличаване на капитала и по други способи те преминават в собственост на частни юридически лица.
    По законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 854-01-28 от 26.03.2008г., внесен от Марина Дикова, Борислав Владимиров и Яни Янев, народният представител Яни Янев посочи, че изменението на Закона за държавната собственост се налага поради зачестилите през последните години случаи на извършени замени на недвижими имоти - държавна собственост, в които държавният интерес не е бил в достатъчна степен защитен. Основната цел на предложената промяна е да се уеднакви режима за разпореждане с този, който вече съществува в Закона за общинската собственост по отношение извършването на замени на имоти общинска собственост. Особеното е, че при всички случаи предложенията за замяна не обвързват компетентния орган, който трябва да извърши такава.
    Развити са текстове по отношение на категоричните забрани за замяна, включително и тези, които са допустими в случаите, когато не се допуска замяната и в случаите, когато имотите - собственост на трети лица, са обременени с ипотеки или други тежести, отдадени са под наем или под аренда.
    На следващо място, не се допуска замяна на държавни имоти с имоти на лица, за които е установено, че без правно основание ползват държавен имот и които са ползвали държавен имот под наем, но договорите за това са прекратени по тяхна вина или по отношение на които се водят съдебни спорове.
    Не се допуска замяна с лица, които имат ликвидни и изискуеми публични данъчни задължения и задължения за задължителни осигурителни вноски, както и лихви, свързани с тези задължения, които са обявени в несъстоятелност или са в производство по несъстоятелност или ликвидация.
    По законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 954-01-4 от 12.01.2009 г., внесен от Димитър Дъбов и група народни представители, народният представител Мая Манолова посочи, че с предлаганата промяна се въвежда специален ред, по който политическите партии, които при условията на Закона за политическите партии са настанени в имоти частна държавна собственост под наем, могат да закупят тези имоти. Целта е да се даде повече независимост и стабилност на политическите партии, повече защита от конюнктурата при различните управления. Според г-жа Манолова държавата има ангажимент към политическите партии, като основни участници в политическия живот и основни субекти в парламентарната демокрация.
    Предлага се от това право да могат да се възползват тези политически партии, които имат реално влияние в политическия живот. Измерителят за това е партиите да бъдат парламентарно представени в Народното събрание или в Европейския парламент.
    Предлагат се законови гаранции имотите партиите да бъдат използвани изключително за развиване на съответната политическа и партийна дейност, а също така и гаранции, които да предотвратят опити за злоупотреба с този облекчен ред на придобиване, като в случаите при разпускане на партията имотът преминава в полза на държавата. Партиите няма да имат възможност да се разпореждат с тези имоти, т.е. те остават извън гражданския оборот, защото са придобити по специален ред от политическите партии.
    По законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 954-01-21 от 27.01.2009 г., внесен от Иглика Иванова и група народни представители, народният представител Георги Анастасов изрази мнение, че е нормално държавната собственост, която се ползва за бази на партиите да им бъде предоставена, за да не зависят те от силните на деня, т.е. да не могат управляващите да влияят върху провеждане на политическата им дейност. Много важно е една политическа формация да има постоянен адрес. Със закупуването на имотите това ще бъде факт.
    Важно е, също, че по този начин ще се извършват трайни подобрения в така получените недвижими имоти. Г-н Атанасов отхвърли като неверни твърденията, че по този начин партиите ще бъдат облагодетелствани. Първо, предложението е недвижимите имоти да се закупят на пазарни цени. Второ, партиите са създадени, за да обслужват гражданите и гражданското общество и заради това те трябва да имат място, където да функционират. Партиите няма да могат да злоупотребяват с имотите, тъй като те няма да могат нито да ги продават, нито да ги залагат, а единствено могат да ги ползват само за непосредствената си дейност. Те няма да могат да взимат нито кредити, нито да ги прехвърлят на когото и да е било друг. В случаите, че се закрие политическата формация или че тя не отговаря на изискванията, имотът ще преминава в полза на държавата.
    В последвалата дискусия участие взеха народните представители Я.Стоилов, Ч.Казак, Е.Масева, И.Сотиров и зам.-министър К.Рогачев. Бяха очертани три основни дискусионни теми:
    Първата се отнася до ограничаване на формите на разпореждане с имоти, които са държавна собственост.
    Втората бе свързана с това при какви условия политическите партии могат да закупуват имотите, които ползват.
    Третата тема се отнася до тези имоти, които са в разпореждане на Министерството на външните работи.
    По първия кръг проблеми като цяло надделя становището, че следва да бъдат подкрепени тези законопроекти, които отстояват обществения интерес по отношение разпореждането с недвижими имоти – държавна собственост. Същевременно бе споделена тезата, че законовите ограничения не следва да се абсолютизират, защото това би блокирало в значителна степен целесъобразното разпореждане с имоти – държавна собственост. Законопроектът, внесен от народния представител Я.Янев и група народни представители предлага нужния баланс между защитата на публичния интерес и възможните житейски хипотези, свързани с разпоредителни сделки с такова имущество.
    По втория кръг въпроси, свързани с даването на законови възможности политическите партии да придобиват недвижими имоти – държавна собственост, бяха застъпени две противоположни становища. Според първото, политическите партии не следва да имат подобна възможност, доколкото тя изкористява техните основни функции и цели.
    Според второто становище, което по принцип бе подкрепено от повечето народни представители, политическите партии би следвало да имат подобни законови възможности, защото така се подпомага извършването на тяхната основна дейност.
    По третия кръг въпроси, отнасящи се към възможността „АДИС” ЕООД да се разпорежда с недвижими имоти, попадащи в неговия патримониум, тази възможност не бе подкрепена, защото тя влиза в противоречие с разпоредба на чл.19, ал.7 от Закона за държавната собственост.
    След проведената дискусия и гласуване Комисията по правни въпроси реши:

    1. С шест гласа «за» и осем «въздържали се» предлага на народните представители да не приемат на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 754-01-128 от 21.09.2007 г., внесен от Иван Сотиров, Христо Кирчев и Ясен Попвасилев;
    2. Със седем гласа «за» и шест «въздържали се» предлага на народните представители да приемат на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 854-01-28 от 26.03.2008 г., внесен от Марина Дикова, Борислав Владимиров и Яни Янев;
    3. С един глас «против» и единадесет «въздържали се» предлага на народните представители да не приемат на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 854-01-35 от 09.04.2008 г., внесен от Волен Сидеров и група народни представители;
    4. С десет гласа «за», три «против» предлага на народните представители да приемат на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № № 954-01-4 от 12.01.2009 г., внесен от Димитър Дъбов и група народни представители;
    5. С два гласа «за», три «против» и осем «въздържали се» предлага на народните представители да не приемат на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 954-01-9 от 21.01.2009 г., внесен от Пламен Ранчев, Йордан Митев и Йордан Цонев;
    6. С два гласа «за» и дванадесет «въздържали се» предлага на народните представители да не приемат на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 954-01-21 от 27.01.2009 г., внесен от Иглика Иванова и група народни представители.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
    /Я.Стоилов/
    Форма за търсене
    Ключова дума