Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
22/03/2006

    ОТНОСНО: Обсъждане на второ четене на Законопроект за търговския регистър, № 602-01-5, внесен от Министерски съвет.


    ВТОРО ЧЕТЕНЕ
    ПЪРВА ЧАСТ



    З А К О Н

    за търговския регистър

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава първа.

    Водене на търговския регистър
    Чл. 1. (1) Този закон урежда търговската регистрация, воденето и съхраняването на търговския регистър.
    (2) Търговският регистър се изгражда и поддържа от Агенцията по вписванията, наричана по-нататък "агенцията".

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 1 се изменя така:
    “Предмет
    Чл. 1. Този закон урежда воденето, съхраняването и достъпа до търговския регистър и действието на вписванията, заличаванията и обявяванията в него.”


    Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага чл. 1 със следната редакция:
    “Предмет
    Чл. 1. Този закон урежда търговската регистрация, воденето, съхраняването и достъпа до търговския регистър и действието на вписванията, заличаванията и обявяванията в него.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се чл. 1а (който да стане чл.2):
    “Определение
    Чл. 2. (1) Търговският регистър е единна централизирана електронна база данни, съдържаща вписаните обстоятелства по чл. 4 и обявените актове по чл. 5, която се управлява от информационна система.
    (2) За всеки търговец и клон на чуждестранен търговец се води отделно дело в електронна форма.”

    Комисията подкрепя предложението за създаване на нов чл. 1а, който става чл. 2 със следната редакция:
    “Определение
    Чл. 2. (1) Търговският регистър е единна централизирана електронна база данни, съдържаща вписаните обстоятелства по чл. 4 и обявените актове по чл. 5, която се управлява от информационна система.
    (2) За всеки търговец и клон на чуждестранен търговец се води отделно дело в електронна форма.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се чл. 1б (който да стане чл. 3):
    “Водене и съхраняване на търговския регистър
    Чл. 3. (1) Търговският регистър се води от Агенцията по вписванията към министъра на правосъдието, наричана по-нататък "агенцията".
    (2) Търговският регистър се съхранява от агенцията по начин, който гарантира сигурността на съдържащата се в него информация.
    (3) Агенцията осигурява автоматизирано подаване на информация за вписаните търговци, клонове на чуждестранни търговци и свързаните с тях обстоятелства и обявените актове в търговския регистър на Националната агенция за приходите, както и на други субекти, определени със закон.”

    Комисията подкрепя предложението за създаване на нов чл. 1б, който става чл. 3 със следната редакция:
    “Водене и съхраняване на търговския регистър
    Чл. 3. (1) Търговският регистър се води от Агенцията по вписванията към министъра на правосъдието, наричана по-нататък "агенцията".
    (2) Търговският регистър се съхранява от агенцията по начин, който гарантира сигурността на съдържащата се в него информация.
    (3) Агенцията осигурява автоматизирано подаване на информация за вписаните търговци, клонове на чуждестранни търговци и свързаните с тях обстоятелства и обявените актове в търговския регистър на Националната агенция за приходите, както и на други субекти, определени със закон.”

    Подлежащи на вписване обстоятелства
    Чл. 2. В търговския регистър се вписват обстоятелства, които се отнасят до търговците и за които е предвидено със закон, че подлежат на вписване.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    В чл. 2 след думите “се вписват” се добавя “всички търговци, клоновете на чуждестранни търговци и свързаните с тях”. (Чл. 2 става чл. 4.)


    Комисията подкрепя предложението по чл. 2, който става чл. 4 със следната редакция:
    „Подлежащи на вписване обстоятелства
    Чл. 4. В търговския регистър се вписват търговци, клонове на чуждестранни търговци и свързаните с тях обстоятелства, за които е предвидено със закон, че подлежат на вписване.”

    Подлежащи на представяне актове
    Чл. 3. В търговския регистър се вписва прилагането на актове, които се отнасят до търговците и за които е предвидено със закон, че подлежат на представяне по фирменото дело.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя за чл. 3.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 3 (който след преномерацията става чл. 5) се изменя така:

    „Подлежащи на обявяване актове
    Чл. 5. В търговския регистър се обявяват актове, които се отнасят до търговците и клоновете на чуждестранни търговци, за които е предвидено със закон, че подлежат на обявяване.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 3 да стане чл. 5 със следната редакция:
    „Подлежащи на обявяване актове
    Чл. 5. В търговския регистър се обявяват актове, които се отнасят до търговците и клоновете на чуждестранни търговци, за които е предвидено със закон, че подлежат на обявяване.”

    Задължение за вписване
    Чл. 4. (1) Всеки търговец е длъжен да поиска да бъде вписан в търговския регистър, като заяви подлежащите на вписване обстоятелства и представи актовете, определени съгласно чл. 2 и 3.
    (2) Всяко лице, което е задължено да поиска вписване на обстоятелства или да представи актове в търговския регистър, трябва да извърши това в 7-дневен срок от настъпването на обстоятелството или от приемането на акта.
    (3) За всеки търговец в електронния регистър се образува и води самостоятелно дело в електронен вид.
    (4) Агенцията следи служебно за изпълнението на задълженията на лицата по ал. 2 и при нарушение има право да им налага административни наказания.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя .

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    В чл. 4 (който след преномерацията става чл. 6) се правят следните изменения:

    а) заглавието се изменя така: ”Задължение за заявяване и представяне”;
    б) в ал.1 думите “актовете, определени съгласно чл. 2 и 3” се заменят с “подлежащите на обявяване актове”;
    в) в ал. 2 думата “поиска” се заменя със “заяви” и думите “или от приемането на акта” се заменят със “съответно от приемането на акта, освен ако със закон е определен друг срок”;
    г) ал. 3 се изменя така:
    “(3) Приетият годишен финансов отчет се обявява в търговския регистър до 30 юни на следващата година.”
    д) алинея 4 се заличава.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 4 да стане чл. 6 със следната редакция:
    „Задължение за заявяване и представяне
    Чл. 6. (1) Всеки търговец е длъжен да поиска да бъде вписан в търговския регистър, като заяви подлежащите на вписване обстоятелства и представи подлежащите на обявяване актове.
    (2) Всяко лице, което е задължено да заяви вписване на обстоятелства или да представи актове в търговския регистър, трябва да извърши това в 7-дневен срок от настъпването на обстоятелството, съответно от приемането на акта, освен ако със закон е определен друг срок.
    (3) Приетият годишен финансов отчет се обявява в търговския регистър до 30 юни на следващата година.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се чл. 4а (който при преномерацията става чл. 8):
    “Действие на заличаването
    Чл. 8. Заличаването на вписването прекратява действието на вписването.”


    Комисията подкрепя предложението за създаване на чл. 4а, който става чл.8 със следната редакция:
    „Действие на заличаването
    Чл. 8. Заличаването на вписването прекратява занапред действието на вписването.”

    Обявяване
    Чл. 5. (1) Обявяване е публикуването в интернет страницата на агенцията на всички вписани обстоятелства и актове.
    (2) Обявяването се извършва най-късно в първия работен ден след вписването, като данните се подреждат хронологично по реда на вписването.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя за чл. 5.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Съдържанието на член 5 (който при преномерацията става чл. 9) се изменя така:
    “Действие на обявяването
    Чл. 9. (1) Обявяването дава гласност на обявения акт.
    (2) От момента на обявяването представените актове по чл. 5 се считат известни на третите лица.”


    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 5 да стане чл. 9 със следната редакция:
    „Действие на обявяването
    Чл. 9. (1) Обявяването дава гласност на обявения акт.
    (2) От момента на обявяването представените актове по чл. 5 се смятат, че са станали известни на третите лица.”

    Действие на вписването
    Чл. 6. (1) Вписаните обстоятелства и актове се считат известни на третите добросъвестни лица от деня на обявяване на вписването. До изтичането на 15 дни от обявяването те не могат да се противопоставят на трети лица, договаряли с търговеца, които докажат, че им е било невъзможно да узнаят обявяването.
    (2) Третите лица могат да се позовават на подлежащо на вписване обстоятелство, макар вписването още да не е извършено, освен ако закон изрично предвижда то да породи действие след вписването.
    (3) Трети добросъвестни лица могат да се позоват на вписването, дори ако вписаното обстоятелство не съществува. Невписаните обстоятелства се считат несъществуващи за третите добросъвестни лица.
    (4) Вписването не може да се противопостави на трети лица, които докажат, че поради обективни причини, изхождащи от агенцията и от териториалните й звена, е било невъзможно да го узнаят.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    7. В член 6 (при преномерацията става чл. 7) се правят следните изменя:
    а) алинея 1 се изменя така:
    “(1) Вписаното обстоятелство се счита известно на третите добросъвестни лица от момента на вписването. До изтичането на 15 дни от вписването то не може да се противопостави на трети лица, които докажат, че им е било невъзможно да го узнаят.”
    б) ал. 3 и 4 се заличават, защото съдържанието им се включва в чл. 6а (който при преномерацията става чл. 10).


    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 6 да стане чл. 7 със следната редакция:
    Действие на вписването
    Чл. 7. (1) Вписаното обстоятелство се смята, че е станало известно на третите добросъвестни лица от момента на вписването. До изтичането на 15 дни от вписването то не може да се противопостави на трети лица, които докажат, че им е било невъзможно да го узнаят.
    (2) Третите лица могат да се позовават на подлежащо на вписване обстоятелство, макар вписването още да не е извършено, освен ако закон изрично предвижда то да породи действие след вписването.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се чл. 6а (който при преномерацията ще стане чл. 10):
    “Доверие в търговския регистър
    Чл. 10. (1) Трети добросъвестни лица могат да се позоват на вписването, както и на обявяването, дори ако вписаното обстоятелство, съответно обявеният акт, не съществува.
    (2) Невписаните обстоятелства се считат несъществуващи за третите добросъвестни лица.”

    Комисията подкрепя предложението за създаване на чл. 6а, който става чл. 10 със следната редакция:
    Доверие в търговския регистър
    Чл. 10. (1) Трети добросъвестни лица могат да се позоват на вписването, както и на обявяването, дори ако вписаното обстоятелство, съответно обявеният акт, не съществува.
    (2) Невписаните обстоятелства се считат несъществуващи за третите добросъвестни лица.

    Публичност на търговския регистър
    Чл. 7. (1) Търговският регистър е публичен. Всеки има право да преглежда търговския регистър, както и да получава преписи и заверени копия от документите и актовете, въз основа на които са извършени вписванията.
    (2) Достъпът до обявените в интернет по ал. 1 обстоятелства и актове е свободен.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 7 (който след преномерацията става чл. 11) се изменя така:
    “Публичност
    Чл. 11. Търговският регистър е публичен и всеки има право на свободен достъп до него и до документите, въз основа на които са извършени вписванията, заличаванията и обявяванията в него.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НЕНО ДИМОВ:
    В чл. 7 се добавя нова ал. 3:
    (3) Не се публикуват и обявяват лични данни на търговеца.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията предлага чл. 7 да стане чл. 11 със следната редакция:
    „Публичност
    Чл. 11. Търговският регистър е публичен. Достъпът до търговския регистър и до документите, въз основа на които са извършени вписванията, заличаванията и обявяванията в него, е свободен.”

    Такси
    Чл. 8. (1) За вписванията в търговския регистър, за извършването на справки и издаването на удостоверения, преписи и заверени копия от представените актове и от документите, въз основа на които е извършено вписването, за запазване и прехвърляне на фирма и за използване на цялата база данни, включително отстъпването й за последващо разпространение, се заплаща държавна такса по тарифа, одобрена от Министерския съвет.
    (2) Агенцията предоставя абонаментни услуги за достъп до електронния търговски регистър срещу такса по тарифата по ал. 1.
    (3) Редът и начинът за осъществяване на достъпа до търговския регистър по служебен път на държавните органи и лицата, осъществяващи публични функции, се уреждат с правилник, приет от Министерския съвет.
    (4) Таксите по ал. 1 се определят по разходоориентиран принцип.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 8 (който след преномерацията става чл. 12) се изменя така:
    “Такси
    Чл. 12. (1) За вписване в търговския регистър, издаване на удостоверение, запазване на фирма, както и за използване на цялата база данни се заплаща държавна такса по тарифа, одобрена от Министерския съвет.
    (2) Агенцията предоставя абонаментни услуги за автоматизиран достъп до търговския регистър срещу такса по тарифата по ал. 1.
    (3) Достъпът до търговския регистър по служебен път на държавните органи, органите на местно самоуправление и местна администрация и лицата, на които е възложено упражняването на публична функция, е безплатен. Редът и начинът за осъществяването му се уреждат с акт на Министерския съвет.”


    Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага чл. 8 да стане чл. 12 със следната редакция:
    „Такси
    Чл. 12. (1) За вписване в търговския регистър, издаване на удостоверение, за запазване на фирма, както и за предоставяне на базата данни се заплаща държавна такса по тарифа, одобрена от Министерския съвет.
    (2) Агенцията предоставя специализирани услуги за автоматизиран достъп до търговския регистър срещу такса по тарифата по ал. 1.
    (3) Достъпът до търговския регистър по служебен път на държавните органи, органите на местно самоуправление и местна администрация и лицата, на които е възложено упражняването на публична функция, е безплатен. Редът и начинът за осъществяването му се уреждат с акт на Министерския съвет.”


    Глава втора
    ТЪРГОВСКИ РЕГИСТЪР

    Комисията не подкрепя текста на вносителя за наименование на глава втора.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Наименованието на глава втора се изменя така:
    “Глава втора
    РЕГИСТЪРНО ПРОИЗВОДСТВО”

    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за наименованието на глава втора:
    “Глава втора
    РЕГИСТЪРНО ПРОИЗВОДСТВО”


    Определение
    Чл. 9. Търговският регистър е съвкупността от данни за вписаните обстоятелства и актове, които се отнасят до търговците.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 9 по вносител се заличава, тъй като част от съдържанието му е включено в чл.1а.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 9 да отпадне.

    Информационна система
    Чл. 10. Търговският регистър се изгражда като информационна система, основаваща се върху единна електронна база данни.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 10 по вносител се заличава, тъй като част от съдържанието му е включено в чл.1а.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 10 да отпадне.

    Вписване
    Чл. 11. (1) Вписването е въвеждане в електронната база данни на информация за съответното обстоятелство или акт.
    (2) Заличаването е въвеждане в електронната база данни на информация, свързана със заличаваното обстоятелство.
    (3) Информацията за всяко вписване и заличаване се въвежда в хронологичен ред и се запазва по фирменото дело в електронен вид, включително без унищожаване на данни за предходно погрешно или непълно вписване.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 11 по вносител се заличава, тъй като част от съдържанието му е включена в чл. 22а (след преномерацията чл. 22).

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 11 да отпадне.


    Изисквания при водене на търговския регистър
    Чл. 12. Длъжностните лица от агенцията проверяват спазването на формалните изисквания при подаване на заявленията, определени със закон и с наредбата по чл. 15.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 12 по вносител се заличава.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 12 да отпадне.

    Компетентност
    Чл. 13. (1) Заявленията на търговците и съобщенията на съда се подават по седалището на търговеца в съответните териториални звена на агенцията по седалищата на окръжните съдилища.
    (2) Справки се правят и удостоверения, преписи и заверени копия се издават във всички териториални звена на агенцията.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 13 по вносител се заличава.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 13 да отпадне.


    Взаимодействие с други регистри и информационни системи
    Чл. 14. (1) Агенцията подава автоматично информация за новорегистрираните субекти в търговския регистър и информация за всички вписани промени по регистрацията на търговците на органите на Националната агенция за приходите и на Националния осигурителен институт.
    (2) За осъществяване на функциите си по този закон агенцията при необходимост ползва информация и обменя данни и с други регистри и информационни системи.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 14 по вносител се заличава, тъй като ал. 1 е включена в съдържанието на чл. 16 (който след преномерацията става чл. 13), а ал. 2 – в чл. 1а (след преномерацията чл. 2).

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 14 да отпадне.


    Наредба
    Чл. 15. Министърът на правосъдието издава наредба за воденето и съхраняването на търговския регистър.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 15 по вносител става чл. 15а (след преномерацията чл. 31):
    „Наредба
    Чл. 31. (1) Министърът на правосъдието издава наредба за воденето, съхраняването и достъпа до търговския регистър.
    (2) Наредбата определя образците на заявления, посочва изчерпателно приложенията към тях за всеки вид вписване, заличаване или обявяване съгласно изискванията на закона, както и формàта на електронните документи.”

    Комисията подкрепя предложението за създаване на чл. 15а, който става чл. 31 със следната редакция:
    „Наредба
    Чл. 31. (1) Министърът на правосъдието издава наредба за воденето, съхраняването и достъпа до търговския регистър.
    (2) Наредбата определя образците на заявления, посочва изчерпателно приложенията към тях за всеки вид вписване, заличаване или обявяване съгласно изискванията на закона, както и формàта на електронните документи.”



    Глава трета
    РЕГИСТЪРНО ПРОИЗВОДСТВО


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:
    След чл. 15 думите: “Глава трета. РЕГИСТЪРНО ПРОИЗВОДСТВО” се заличават.

    Комисията подкрепя предложението и предлага думите ”Глава трета. РЕГИСТЪРНО ПРОИЗВОДСТВО” да се заличат.


    Заявление за вписване
    Чл. 16. (1) Вписванията се извършват въз основа на заявление.
    (2) Заявлението трябва да съдържа данните за заявителя, за търговеца, относно който се иска вписването, подлежащото на вписване обстоятелство, което да бъде въведено в електронната база данни, и подпис на заявителя. Към заявлението се прилагат документите, с които се установява заявеното обстоятелство, съответно актът, който подлежи на представяне, и документ за внесена такса за вписване.
    (3) Актовете по чл. 33, 37 и чл. 40, ал. 1 от Закона за счетоводството, приети от съответния компетентен орган, се представят в търговския регистър до 30 юни следващата година.
    (4) Заявителят подписва декларация за истинността на изложените от него обстоятелства.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Член 16 (който след преномерацията става чл. 13) се изменя така:
    “Заявление
    Чл. 13. (1) Вписване, заличаване и обявяване се извършва въз основа на заявление по образец.
    (2) Заявлението съдържа:
    1. данни за заявителя;
    2. данни за търговеца или за клона на чуждестранен търговец, по чието дело се иска вписване, заличаване или обявяване;
    3. подлежащото на вписване обстоятелство, вписването, чието заличаване се иска, или подлежащия на обявяване акт и
    4. подпис на заявителя.
    (3) Към заявлението се прилагат документите, съответно подлежащият на обявяване акт, съгласно изискванията на закона.
    (4) Заявленията и актовете на съда на хартиен носител се подават в което и да е териториално звено на агенцията по седалищата на окръжните съдилища.
    (5) Заявителят подписва декларация за истинността на заявените от него обстоятелства или за приемането на представените актове.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 16 да стане чл. 13 със следната редакция:
    “Заявление
    Чл. 13. (1) Вписване, заличаване и обявяване се извършва въз основа на заявление по образец.
    (2) Заявлението съдържа:
    1. данни за заявителя;
    2. данни за търговеца или за клона на чуждестранен търговец, по чието дело се иска вписване, заличаване или обявяване;
    3. подлежащото на вписване обстоятелство, вписването, чието заличаване се иска, или подлежащия на обявяване акт и
    4. подпис на заявителя.
    (3) Към заявлението се прилагат документите, съответно подлежащият на обявяване акт, съгласно изискванията на закона.
    (4) Заявленията и актовете на съда на хартиен носител се подават в което и да е териториално звено на агенцията по седалищата на окръжните съдилища.
    (5) Заявителят подписва декларация за истинността на заявените от него обстоятелства или за приемането на представените актове.”

    Съобщения на съда за вписване
    Чл. 17. Вписвания се извършват и въз основа на актове на съда в случаите, предвидени със закон. Съдът изпраща на агенцията служебно съдебния акт, който подлежи на вписване.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 17 (който след преномерацията става чл. 14) се изменя така:
    „Актове на съда
    Чл. 14. Вписване, заличаване и обявяване се извършва незабавно и въз основа на актове на съда в случаите, предвидени със закон. Съдът изпраща на агенцията служебно съдебния акт.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 17 да стане чл. 14 със следната редакция:
    „Актове на съда
    Чл. 14. Вписване, заличаване и обявяване се извършва незабавно и въз основа на актове на съда в случаите, предвидени със закон. Съдът изпраща на агенцията служебно съдебния акт.”

    Електронна форма
    Чл. 18. (1) Агенцията осигурява възможност за приемане на заявления и съобщения на съда за вписване в електронна форма, предавани по електронен път.
    (2) За дата и време на подаване на електронното заявление се считат датата и времето на получаването му на електронния адрес на агенцията или на съответното й териториално звено.
    (3) Агенцията връща на заявителя по електронен път съобщение за получаването на заявлението и данни за уникалния регистрационен номер.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 18 (който след преномерацията става чл. 17) се изменя така:
    „Електронна форма
    Чл. 17. Агенцията осигурява възможност за приемане на заявления, актове на съда, жалби срещу откази и изпращане на документи в електронна форма, предавани по електронен път, при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 18 да стане чл. 17 със следната редакция:
    „Електронна форма
    Чл. 17. Агенцията осигурява възможност за приемане на заявления, актове на съда, жалби срещу откази и изпращане на документи в електронна форма, предавани по електронен път, при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис.”

    Легитимация
    Чл. 19. (1) Вписването се заявява от:
    1. едноличния търговец;
    2. представителя на юридическото лице – търговец;
    3. друго оправомощено лице.
    (2) При промяна в органите или в представителството заявяването се извършва от новоизбрания орган или представител.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 19 (който след преномерацията става чл. 15) се изменя така:
    „Заявител
    Чл. 15. (1) Вписване, заличаване и обявяване се заявява от търговеца лично или от негово име чрез лице или лица, които го представляват по закон, а в предвидените от закон случаи – и от името на друго лице.
    (2) При промяна в органите или в представителството заявяването се извършва от новоизбрания орган или представител.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 19 да стане чл. 15 със следната редакция:
    „Заявител
    Чл. 15. (1) Вписване, заличаване и обявяване се заявява от търговеца лично или от негово име чрез лице или лица, които го представляват по закон, а в предвидените от закон случаи – и от името на друго лице.
    (2) При промяна в органите или в представителството заявяването се извършва от новоизбрания орган или представител.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се нов чл. 19а (който след преномерацията става чл. 16):
    „Хартиен носител
    Чл. 16. (1) Заявленията, актовете на съда и жалбите, подадени на хартиен носител, се въвеждат в информационната система чрез снемане на електронен образ от тях и приложените към тях документи. Идентичността на представените документи на хартиен носител с документите в електронна форма, се удостоверява от служител на агенцията върху всяка страница.
    (2) До доказване на противното се счита, че електронният документ, създаден по посочения в предходната алинея начин, е идентичен с документа, подаден на хартиен носител.
    (3) Представените от заявителя документи по ал. 1 се съхраняват от агенцията в териториалните поделения по първичната регистрация на търговеца.
    (4) По документите по ал. 1 не се правят справки и не се издават удостоверения, освен в случаите на съдебен спор.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов чл. 19а, който става чл. 16 със следната редакция:
    „Хартиен носител
    Чл. 16. (1) Заявленията, актовете на съда и жалбите, подадени на хартиен носител, се въвеждат в информационната система чрез снемане на електронен образ от тях и приложените към тях документи. Идентичността на представените документи на хартиен носител с документите в електронна форма, се удостоверява от служител на агенцията върху всяка страница.
    (2) До доказване на противното се счита, че електронният документ, създаден по посочения в предходната алинея начин, е идентичен с документа, подаден на хартиен носител.
    (3) Представените от заявителя документи по ал. 1 се съхраняват от агенцията в териториалните поделения по първичната регистрация на търговеца.
    (4) По документите по ал. 1 не се правят справки и не се издават удостоверения, освен в случаите на съдебен спор.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се нов чл. 19б (който след преномерацията става чл. 17):
    „Електронна форма
    Чл. 17. Агенцията осигурява възможност за приемане на заявления, актове на съда, жалби срещу откази и изпращане на документи в електронна форма, предавани по електронен път, при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис.”


    Комисията не подкрепя предложението и предлага да се създаде нов чл. 19б, който става чл. 18 със следната редакция:
    „Език
    Чл. 18. (1) Заявлението и приложенията към него се подава на български език.
    (2) Документите по ал. 1 може да се представят и на всеки от официалните езици на Европейския съюз. В този случай документите се представят заедно със заверен превод на български език.
    (3) В случай на противоречие между текста на документа и превода на български език предимство има преводът на български език. Трети лица могат да се позовават на представения текст, освен ако търговецът докаже, че преводът на български език им е бил известен.”

    Незабавно разглеждане
    Чл. 20. (1) Заявеното вписване след неговото приемане получава уникален регистрационен номер. То се разглежда от длъжностно лице по вписванията, което се произнася с разпореждане за вписване, отбелязано върху молбата, или с отказ, ако се констатират пречки за вписване.
    (2) Разглеждането се извършва в рамките на работния ден, в който е постъпило заявлението, освен ако със закон е предвиден друг срок за произнасяне. Ако е разпоредено вписване, то се извършва в същия срок или най-късно на следващия работен ден.
    (3) При заявяване за вписване на обстоятелства, свързани с преобразуване на търговски дружества чрез вливане, сливане, разделяне, отделяне и отделяне на еднолично търговско дружество, както и чрез промяна на правната форма, и на производства по несъстоятелност се прилагат особените правила и срокове за вписване, уредени в Търговския закон.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 20 (който след преномерацията става чл. 19) се изменя така:
    „Разглеждане на заявленията
    Чл. 19. (1) Заявленията за вписване, заличаване и обявяване се разглеждат от длъжностно лице по регистрацията по реда на постъпването им.
    (2) Длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявлението за вписване или заличаване най-късно до приключване на първия работен ден след приемането му, освен ако със закон е предвиден друг срок за произнасяне.
    (3) Длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявлението за обявяване незабавно.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 20 да стане чл. 19 със следната редакция:
    „Разглеждане на заявленията
    Чл. 19. (1) Заявленията за вписване, заличаване и обявяване се разглеждат от длъжностно лице по регистрацията по реда на постъпването им.
    (2) Длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявлението за вписване или заличаване най-късно до приключване на първия работен ден след приемането му, освен ако със закон е предвиден друг срок за произнасяне.
    (3) Длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявлението за обявяване незабавно.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се нов чл. 20а (който след преномерацията става чл. 20):
    „Длъжностно лице по регистрацията
    Чл. 20. (1) За длъжностно лице по регистрацията се назначава лице, което има завършено висше юридическо образование, придобита юридическа правоспособност и юридически стаж не по-малко от 5 години.
    (2) Длъжностното лице по регистрацията е държавен служител.
    (3) Изпълнителният директор на Агенцията по вписванията е лице с висше юридическо образование”.


    Комисията подкрепя предложението по ал.1и2,не го подкрепя по ал.3 и предлага да се създаде нов чл. 20а, който да стане чл. 20 със следната редакция:
    „Длъжностно лице по регистрацията
    Чл. 20. (1) За длъжностно лице по регистрацията се назначава лице, което има завършено висше юридическо образование, придобита юридическа правоспособност и юридически стаж не по-малко от 3 години.
    (2) Длъжностното лице по регистрацията е държавен служител.”.


    Глава четвърта
    ЕДИНЕН ИДЕНТИФИКАЦИОНЕН КОД


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:
    След чл. 20 думите: “Глава четвърта. ЕДИНЕН ИДЕНТИФИКАЦИОНЕН КОД” се заличават.

    Комисията подкрепя предложението и предлага да се заличат думите “Глава четвърта. ЕДИНЕН ИДЕНТИФИКАЦИОНЕН КОД”.

    Определяне
    Чл. 21. (1) Агенцията определя уникален единен идентификационен код, наричан по-нататък "ЕИК", който е задължителен за лицата, вписани в търговския регистър.
    (2) Единният идентификационен код се определя при първоначалното вписване на лицата в търговския регистър и остава непроменен до заличаването им.
    (3) Редът за определяне на ЕИК, включително в случаите на пререгистрация и преобразуване, се определя в наредбата по чл. 15.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 21 и чл. 22 се обединяват (след преномерацията става чл. 23):
    „Единен идентификационен код
    Чл. 23. (1) Агенцията определя единен идентификационен код, наричан по-нататък "ЕИК", задължителен за лицата, вписани в търговския регистър.
    (2) ЕИК се определя при първоначалното вписване на търговците и клоновете на чуждестранните търговци в търговския регистър и остава непроменен до заличаването им.
    (3) Начинът за формиране на ЕИК се определя с наредбата по чл. 31.
    (4) Ако е посочен ЕИК, държавните органи, органите на местно самоуправление и местна администрация и лицата, на които е възложено упражняването на публична функция, нямат право да изискват доказването на обстоятелства, вписани в търговския регистър, и представянето на актове, обявени в търговския регистър.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 21 да стане чл.23 със следната редакциа:
    „Единен идентификационен код
    Чл. 23. (1) Агенцията определя единен идентификационен код, наричан по-нататък "ЕИК", задължителен за лицата, вписани в търговския регистър.
    (2) Единният идентификационен код се определя при първоначалното вписване на търговците и клоновете на чуждестранните търговци в търговския регистър и остава непроменен до заличаването им.
    (3) Начинът за формиране на ЕИК се определя с наредбата по чл. 31.
    (4) Ако е посочен ЕИК, държавните органи, органите на местно самоуправление и местна администрация и лицата, на които е възложено упражняването на публична функция, нямат право да изискват доказването на обстоятелства, вписани в търговския регистър, и представянето на актове, обявени в търговския регистър.”


    Задължение за посочване
    Чл. 22. (1) Лицето, регистрирано в търговския регистър, е длъжно винаги да посочва в кореспонденцията си правната форма на търговеца, седалището, факта, че е в производство по ликвидация или несъстоятелност, както и своя ЕИК.
    (2) При посочването на ЕИК държавните и административните органи и лицата, на които е възложено упражняването на публични функции, не могат да изискват доказването на обстоятелства и представянето на актове, вписани в търговския регистър.
    (3) Правилото по ал. 2 не се прилага по отношение на задължението за представяне на годишен финансов отчет и/или консолидиран финансов отчет пред финансови регулаторни институции, когато това е предвидено в закон.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, който е включен в предложения от комисията текст на чл. 23.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НЕНО ДИМОВ:

    В чл. 22 отпада текста след “да посочва” до “своя ЕИК” и текста става:

    (1) Лицето, регистрирано в търговския регистър е длъжно винаги да посочва своя ЕИК.

    Комисията не подкрепя предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се нов чл. 22а (който след преномерацията става чл. 22):
    «Вписване, заличаване и обявяване
    Чл. 22. (1) Длъжностното лице по регистрацията извършва вписване или заличаване на вписването, съответно обявяване на представения акт, когато са налице предвидените в предходния член изисквания.
    (2) Вписването и заличаването се извършват чрез последователно въвеждане на информация за съответното обстоятелство в търговския регистър.
    (3) Обявяването се извършва чрез пренасяне на съдържанието на представения акт в търговския регистър във формат, подлежащ на автоматизирана обработка.”

    Комисията подкрепя предложението за създаване на нов чл. 22а, който да стане чл. 22 със следната редакция:
    «Вписване, заличаване и обявяване
    Чл. 22. (1) Длъжностното лице по регистрацията извършва вписване или заличаване на вписването, съответно обявяване на представения акт, когато са налице предвидените в предходния член изисквания.
    (2) Вписването и заличаването се извършват чрез последователно въвеждане на информация за съответното обстоятелство в търговския регистър.
    (3) Обявяването се извършва чрез пренасяне на съдържанието на представения акт в търговския регистър във формат, подлежащ на автоматизирана обработка.”


    Глава пета
    ПРЕЧКИ ЗА ВПИСВАНЕ. ОТКАЗ. ГРЕШКИ И НЕПЪЛНОТИ

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    След чл. 22 думите: “Глава пета. ПРЕЧКИ ЗА ВПИСВАНЕ. ОТКАЗ. ГРЕШКИ И НЕПЪЛНОТИ” се заличават.

    Комисията подкрепя предложението и предлага думите “Глава пета. ПРЕЧКИ ЗА ВПИСВАНЕ. ОТКАЗ. ГРЕШКИ И НЕПЪЛНОТИ” да се заличат.


    Пречки
    Чл. 23. Вписване не се извършва, когато:
    1. представените документи не отговарят на формалните изисквания, съдържат заличавания, зачерквания или поправки, извършени не по установения ред, нечетливи са или са негодни за въвеждане в електронен вид;
    2. заявлението не съдържа всички данни по чл. 16, ал. 2 или посочените данни не съответстват на представените доказателства;
    3. заявеното обстоятелство не подлежи на вписване или представянето на акта не подлежи на вписване;
    4. заявлението не изхожда от оправомощено лице;
    5. друго лице има права върху фирмата или тя не отговаря на изискванията на чл. 7, ал. 2 от Търговския закон при първоначално вписване или промяна на фирмата;
    6. представеният годишен финансов отчет не отговаря на изискванията на Закона за счетоводството или не е приет от съответния компетентен орган;
    7. липсва декларация по чл. 16, ал. 4;
    8. не е внесена дължимата такса.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 23 (който след преномерацията става чл. 21) се изменя така:
    „Обхват на проверката
    Чл. 21. Длъжностното лице по регистрацията проверява дали:
    1. няма подадено заявление за исканото вписване, заличаване или обявяване;
    2. заявеното обстоятелство подлежи на вписване или представеният акт подлежи на обявяване;
    3. заявлението изхожда от оправомощено лице;
    4. към заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт;
    5. валидното възникване на заявеното за вписване обстоятелство се установява от представените документи по т. 4;
    6. е представена декларация по чл. 13, ал. 5;
    7. друго лице има права върху фирмата, тя отговаря на изискванията на чл. 7, ал. 2 от Търговския закон, при първоначално вписване или промяна на фирмата;
    8. е платена дължимата държавна такса.”


    Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага чл. 23 да стане чл. 21 със следната редакция:
    „Обхват на проверката
    Чл. 21. Длъжностното лице по регистрацията проверява дали:
    1. е подадено заявление за исканото вписване, заличаване или обявяване;
    2. заявеното обстоятелство подлежи на вписване или представеният акт подлежи на обявяване;
    3. заявлението изхожда от оправомощено лице;
    4. към заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт;
    5. съществуването на заявеното за вписване обстоятелство се установява от представените документи по т. 4;
    6. е представена декларация по чл. 13, ал. 5;
    7. друго лице няма права върху фирмата и тя отговаря на изискванията на чл. 7, ал. 2 от Търговския закон при първоначално вписване или промяна на фирмата;
    8. е платена дължимата държавна такса.”

    Указания
    Чл. 24. (1) Ако служителят по регистрацията констатира очевидни неизправности от техническо естество, той може да даде указания на заявителя да ги отстрани преди подаването на заявлението и получаването на входящия регистрационен номер.
    (2) При отстраняване на нередовността на заявлението или на приложените към него документи или актове служителят извършва незабавно регистрация на заявлението на търговеца.
    (3) В случай че заявителят не е съгласен с указанията на служителя по регистрацията и счита, че документите му са редовни, той има право да получи входяща регистрация и да остави заявлението с приложенията за разглеждане от длъжностното лице по вписванията.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 24 се заличава.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 24 да отпадне.

    Отказ
    Чл. 25. (1) Заявеното вписване, обявяване или заличаване се отказва, ако е налице някоя от пречките по чл. 23.
    (2) Отказът се мотивира, като се посочват всички пречки.
    (3) Отказът се постановява от изпълнителния директор на агенцията или от изрично упълномощено от него лице в 7-дневен срок от постъпване на заявлението.
    (4) Незабавно след постановяването на отказа агенцията поканва заявителя да се яви в 3-дневен срок за получаването му. Заявителят се поканва на адреса, посочен в молбата за вписване, включително на електронната поща, ако е била посочена.
    (5) Заявителят получава отказа срещу подпис. Ако той не се яви в срока по ал. 4, отказът се счита за връчен с произтичащите от това правни последици.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 25 (който след преномерацията става чл. 24) се изменя така:

    ”Отказ
    Чл. 24. (1) Длъжностното лице по регистрацията постановява мотивиран отказ, когато не е налице някое от предвидените в чл. 21 изисквания. Отказът се връчва на заявителя незабавно след постановяването му по реда на Гражданския процесуален кодекс.
    (2) Когато заявителят е посочил в заявлението, че желае да бъде уведомяван по електронен път, отказът се изпраща на посочения от него електронен адрес. В този случай потвърждаване на получаването на отказа не се изисква.”

    Комисията подкрепя предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НЕНО ДИМОВ:

    В чл. 25, ал. 4 “3-дневен” да се замени със “7-дневен”.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията предлага чл. 25 да стане чл. 24 със следната редакция:

    ”Отказ
    Чл. 24. (1) Длъжностното лице по регистрацията постановява мотивиран отказ, когато не е налице някое от предвидените в чл. 21 изисквания. Отказът се връчва на заявителя незабавно след постановяването му по реда на Гражданския процесуален кодекс.
    (2) Когато заявителят е посочил в заявлението, че желае да бъде уведомяван по електронен път, отказът се изпраща на посочения от него електронен адрес. В този случай потвърждаване на получаването на отказа не се изисква.”

    Ново заявление
    Чл. 26. След отказа заявителят може да отстрани пречките и да подаде ново заявление. Новото заявление, ако отговаря на изискванията на закона, се вписва по реда на постъпването му.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 26 се изменя така:
    „Ново заявление
    Чл. 26. При отказ и при неизвършване на исканото вписване, заличаване или обявяване в срока по чл. 19 заявителят може да подаде ново заявление за вписване на същото обстоятелство, съответно заличаване, или за обявяване на същия акт. Новото заявление се разглежда по реда на постъпването му.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция на чл. 26:
    „Ново заявление
    Чл. 26. При отказ и при неизвършване на исканото вписване, заличаване или обявяване в съответния срок по чл. 19 заявителят може да подаде ново заявление за вписване на същото обстоятелство, съответно заличаване, или за обявяване на същия акт. Новото заявление се разглежда по реда на постъпването му.”

    Обжалване по административен ред
    Чл. 27. (1) Отказът подлежи на обжалване по административен ред чрез агенцията пред министъра на правосъдието в качеството му на по-горестоящ административен орган в 7-дневен срок от датата на връчването му на заявителя.
    (2) Легитимиран да обжалва отказа е заявителят.
    (3) Министърът на правосъдието се произнася по жалбата по реда и в сроковете на административното производство. Решението се връчва на заявителя срещу подпис и се изпраща служебно в агенцията. То е окончателно и не подлежи на обжалване.
    (4) Ако жалбата бъде уважена, вписването в търговския регистър се извършва незабавно след постъпване на решението на административния орган заедно със заявлението и приложенията към него при запазване на реда, в който е подадено първоначално от заявителя.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 27 се заличава.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 27 да отпадне.


    Обжалване пред съд
    Чл. 28. (1) Заявителят може да обжалва отказа в първоначалния 7-дневен срок от връчване на съобщението за неговото издаване направо пред компетентния съд по реда на административното производство.
    (2) Решението на съда е окончателно и не подлежи на обжалване.
    (3) В случай че отказът е отменен, вписването в търговския регистър се извършва по реда, определен в чл. 20, ал. 2.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НЕНО ДИМОВ:

    В чл. 28, ал. 1 “направо” да се замени с “чрез агенцията”.

    Комисията подкрепя предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 28 (който след преномерацията става чл. 25) се изменя така:
    „Обжалване
    Чл. 25. (1) Отказът подлежи на обжалване пред окръжния съд по седалището на търговеца или на клона на чуждестранен търговец в 7-дневен срок от връчването му.
    (2) Жалбата се подава чрез агенцията. Агенцията изпраща незабавно на съда подадената жалба заедно с приложенията към нея, постановения отказ, заявлението и приложенията към него.
    (3) При липса на технологична възможност на съда да приеме по електронен път документите, посочени в предходната алинея, същите се възпроизвеждат на хартиен носител и се изпращат на съда, заверени от служител на агенцията.
    (4) Съдът разглежда жалбата в състав от един съдия в закрито заседание по реда на глава дванадесета „а” от Гражданския процесуален кодекс. Решението на съда подлежи на обжалване пред съответния апелативен съд в 7-дневен срок от съобщаването му, чието решение е окончателно.
    (5) При отмяна на отказа съдът постановява решение, с което дава задължителни указания на агенцията да извърши исканото вписване, заличаване или обявяване.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 28 да стане чл. 25 със следната редакция:
    „Обжалване
    Чл. 25. (1) Отказът подлежи на обжалване пред окръжния съд по седалището на търговеца или на клона на чуждестранен търговец в 7-дневен срок от връчването му.
    (2) Жалбата се подава чрез агенцията. Агенцията изпраща незабавно на съда подадената жалба заедно с приложенията към нея, постановения отказ, заявлението и приложенията към него.
    (3) При липса на технологична възможност на съда да приеме по електронен път документите, посочени в предходната алинея, същите се възпроизвеждат на хартиен носител и се изпращат на съда, заверени от служител на агенцията.
    (4) Съдът разглежда жалбата в състав от един съдия в закрито заседание по реда на глава дванадесета „а” от Гражданския процесуален кодекс. Решението на съда подлежи на обжалване пред съответния апелативен съд в 7-дневен срок от съобщаването му, чието решение е окончателно.
    (5) При отмяна на отказа съдът постановява решение, с което дава задължителни указания на агенцията да извърши исканото вписване, заличаване или обявяване.”


    Грешки и непълноти
    Чл. 29. Грешки и непълноти във вписано обстоятелство, включително допуснати поради несъответствие между данните и отразяването им в заявлението, се отстраняват чрез ново вписване служебно от агенцията или по искане на заинтересувано лице.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 29 (който след преномерацията става чл. 27) се изменя така:

    „Грешки и непълноти
    Чл. 27. Грешки и непълноти, допуснати при вписване на обстоятелства, заличаване на вписвания или обявяване на актове, включително при несъответствие между данните, отразени в заявлението, и данните в приложенията към него, се отстраняват чрез ново вписване, съответно обявяване.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 29 да стане чл. 27 със следната редакция:
    „Грешки и непълноти
    Чл. 27. Грешки и непълноти, допуснати при вписване на обстоятелства, заличаване на вписвания или обявяване на актове, включително при несъответствие между данните, отразени в заявлението, и данните в приложенията към него, се отстраняват чрез ново вписване, съответно обявяване.”

    Отговорност при грешки и непълноти
    Чл. 30. Агенцията отговаря за вредите, причинени от допуснати грешки и непълноти при въвеждането на информацията от заявлението или акта на съда в електронен формат. Такива грешки и непълноти се отстраняват служебно.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    В чл. 30 (който след преномерацията става чл. 28) се правят следните изменения и допълнения: думата „въвеждането” се заменя с „пренасянето”, думите „електронен формат” се заменят с „търговски регистър”.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 30 да стане чл. 28 със следната редакция:
    Отговорност при грешки и непълноти
    Чл. 28. Агенцията отговаря за вредите, причинени от допуснати грешки и непълноти при пренасянето на информацията от заявлението или акта на съда в търговския регистър. Такива грешки и непълноти се отстраняват служебно.

    Оспорване на вписване
    Чл. 31. (1) Всеки заинтересуван, както и прокурорът може да предяви иск пред окръжния съд по седалището на търговеца, за да установи недопустимост или нищожност на вписването, както и за несъществуване на вписано обстоятелство.
    (2) Ако искът бъде уважен, заличаването на съответното обстоятелство се извършва служебно от агенцията въз основа на съобщение на съда или по искане на заинтересуваното лице.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 31 (който след преномерацията става чл. 29 и чл. 30) се изменя така:
    „Защита срещу вписване
    Чл. 29. (1) Всяко лице, което има правен интерес, както и прокурорът, може да предяви иск за установяване на нищожност или недопустимост на вписването, както и за несъществуване на вписано обстоятелство.
    (2) Искът по ал. 1 се предявява пред окръжния съд по седалището на търговеца, съответно на клона на чуждестранен търговец, относно когото е извършено вписването.
    Заличаване на вписването
    Чл. 30. (1) Ако искът по чл. 29 бъде уважен, заличаването на вписването се извършва от агенцията по реда на чл. 14, по искане на заинтересованото лице или на прокурора.
    (2) При отмяна на решение на орган на търговеца, въз основа на което е извършено вписване, вписването се заличава по реда на предходната алинея.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 31 да стане чл. 29 със следната редакция:
    „Защита срещу вписване
    Чл. 29. (1) Всяко лице, което има правен интерес, както и прокурорът, може да предяви иск за установяване на нищожност или недопустимост на вписването, както и за несъществуване на вписано обстоятелство.
    (2) Искът по ал. 1 се предявява пред окръжния съд по седалището на търговеца, съответно на клона на чуждестранен търговец, относно когото е извършено вписването.


    Комисията предлага да се създаде нов чл. 30 със следната редакция:
    Заличаване на вписването
    Чл. 30. (1) Ако искът по чл. 29 бъде уважен, заличаването на вписването се извършва от агенцията по реда на чл. 14, по искане на заинтересованото лице или на прокурора.
    (2) При отмяна на решение на орган на търговеца, въз основа на което е извършено вписване, вписването се заличава по реда на предходната алинея.”


    Глава шеста
    УДОСТОВЕРЕНИЯ И СПРАВКИ


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Заглавието на Глава шеста (която след преномерацията става Глава трета) „УДОСТОВЕРЕНИЯ И СПРАВКИ” се изменя така: „Глава трета ПУБЛИЧНОСТ”.

    Комисията подкрепя предложението и предлага Глава шеста да стане Глава трета със следната редакция:
    „Глава трета
    ПУБЛИЧНОСТ”

    Справки
    Чл. 32. (1) Всеки може да извършва справка за наличието или липсата на вписано обстоятелство или представен акт в търговския регистър.
    (2) В търговския регистър може да се правят справки по:
    1. името или ЕГН, съответно фирмата или ЕИК на търговеца;
    2. името или ЕГН, съответно фирмата или ЕИК на съдружника или едноличния собственик на капитала;
    3. името или ЕГН, съответно фирмата или ЕИК на член на органите на юридическото лице - търговец.
    (3) В данните за отделния търговец и за неговите праводатели и правоприемници може да се правят справки по всеки признак.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    В чл. 32 се правят следните изменения и допълнения:

    а) В алинея 1 след думите „може да” се добавят думите „иска и” и думата „представен” се замества с „обявен”.
    б) В алинея 2 в началото се добавя думата „справки”, думата „правят” се заменя с „извършват”, а думата „справки” се заличава. В точки 1, 2 и 3 думите „или ЕГН” се заличават. В т. 1 след думите „търговеца” се добавя „или клона на чуждестранен търговец”.
    в) В алинея 3 думата „данните” се заменя с „делото”, след думата „търговец” се добавя „съответно клона на чуждестранен търговец”, думата „правят” се заменя с „извършват” и думите „всеки признак” се заменят с думите „всяко вписано обстоятелство или обявен акт”.

    Комисията подкрепя предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НЕНО ДИМОВ:

    В чл. 32, ал. 2 в т. 1, 2 и 3 да отпадне или ЕГН”.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага следната редакция на чл. 32:
    Справки
    Чл. 32. (1) Всеки може да иска и извършва справка за наличието или липсата на вписано обстоятелство или обявен акт в търговския регистър.
    (2) Справки в търговския регистър може да се извършват по:
    1. името, съответно фирмата или ЕИК на търговеца или клона на чуждестранен търговец;
    2. името, съответно фирмата или ЕИК на съдружника или едноличния собственик на капитала;
    3. името, съответно фирмата или ЕИК на член на органите на юридическо лице – търговец;
    (3) В делото на отделния търговец, съответно клон на чуждестрнен търговец, и на неговите праводатели и правоприемници може да се извършват справки по всяко вписано обстоятелство или обявен акт.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се нов чл. 32а (който след преномерацията става чл. 33) със следното съдържание:
    „Съдържание на справките и удостоверенията
    Чл. 33. (1) Справките и удостоверенията могат съдържат извлечение от търговския регистър или копия от документите, въз основа на които са извършени вписванията, заличаванията или обявяванията.
    (2) Удостоверения се издават и относно това, че за определен търговец или клон на чуждестранен търговец определено обстоятелство не е вписано.
    (3) Справките са устни и писмени.
    (4) Удостоверенията са официални документи.”

    Комисията подкрепя предложението за създаване на нов чл. 32а, който да стане чл. 33 със следната редакция:
    „Съдържание на справките и удостоверенията
    Чл. 33. (1) Справките и удостоверенията могат съдържат извлечение от търговския регистър или копия от документите, въз основа на които са извършени вписванията, заличаванията или обявяванията.
    (2) Удостоверения се издават и относно това, че за определен търговец или клон на чуждестранен търговец определено обстоятелство не е вписано.
    (3) Справките са устни и писмени.
    (4) Удостоверенията са официални документи.”


    Издаване на справки и удостоверения
    Чл. 33. (1) Справките могат да бъдат устни и писмени.
    (2) Устните справки се извършват незабавно при поискването им във всяко териториално звено на агенцията.
    (3) Писмените справки, удостоверенията, преписите и заверените копия се издават в срок два дни от поискването им.
    (4) Удостоверенията и заверените копия са официални документи. Копията от издадените удостоверения се съхраняват 5 години.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 33 (който след преномерацията става чл. 34) се изменя така:
    „Извършване на справки и издаване на удостоверения
    Чл. 34. (1) Справки се извършват и удостоверения се издават във всяко териториално звено на агенцията незабавно.
    (2) Агенцията осигурява възможност за извършване на справки чрез отдалечен достъп, както и издаването на писмени справки и удостоверения в електронна форма и предаването им по електронен път.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 33 да стане чл. 34 със следната редакция:
    „Извършване на справки и издаване на удостоверения
    Чл. 34. (1) Справки се извършват и удостоверения се издават във всяко териториално звено на агенцията незабавно.
    (2) Агенцията осигурява възможност за извършване на справки чрез отдалечен достъп, както и издаването на писмени справки и удостоверения в електронна форма и предаването им по електронен път.”

    Отдалечен достъп
    Чл. 34. Агенцията осигурява възможност за извършване на справки чрез отдалечен достъп, за издаване на справки и удостоверения в електронна форма и предаването им по електронен път. Справките се извършват незабавно, а издаването на удостоверенията, преписите и заверените копия се извършва в двудневен срок.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 34 се заличава, като текстът се включва в чл. 33 (който след преномерацията става чл. 34) с посоченото в предходната точка съдържание.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 34 да отпадне.


    Глава седма
    ЗАПАЗВАНЕ И ПРЕХВЪРЛЯНЕ НА ФИРМА


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Заглавието на Глава седма (която след преномерацията става Глава четвърта) „ЗАПАЗВАНЕ И ПРЕХВЪРЛЯНЕ НА ФИРМА” се изменя така: „Глава четвърта. ЗАПАЗВАНЕ НА ФИРМА”.


    Комисията подкрепя предложението и предлага Глава седма да стане Глава четвърта със следната редакция:
    „Глава четвърта
    ЗАПАЗВАНЕ НА ФИРМА”


    Запазване на фирма
    Чл. 35. (1) Всеки може да запази търговска фирма преди подаване на заявление за вписване.
    (2) Запазването се извършва въз основа на искане от заинтересуваното лице, подадено до агенцията, и се отразява в специален регистър.
    (3) По всяко искане се извършва проверка за уникалност на фирмата на територията на цялата страна.
    (4) Запазването има действие два месеца и е пречка друг търговец да се впише в търговския регистър под същото наименование.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    В чл. 35 се правят следните изменения и допълнения:
    а) в ал. 1 думата „търговска” се заличава.
    б) в ал. 2 след думите „извършва” се добавя думата „незабавно”, думата „искане” се заменя с „заявление по образец” и думите „подадено до агенцията, и се отразяват в специален регистър” се заменят с „чрез отразяване в търговския регистър”.
    в) ал. 3 се изменя така:
    „(3) По всяко заявление се извършва проверка дали друго лице няма права върху фирмата и дали е платена дължимата държавна такса.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага следната редакция на чл. 35:
    Запазване на фирма
    Чл. 35. (1) Всеки може да запази фирма преди подаване на заявление за вписване.
    (2) Запазването се извършва въз основа на заявление по образец от заинтересованото лице чрез незабавно отразяване в търговския регистър по реда на постъпването на заявлението.
    (3) По всяко заявление се извършва проверка дали друго лице няма права върху фирмата и дали е платена дължимата държавна такса.


    Незабавност при запазване на фирма
    Чл. 36. Агенцията е длъжна да извърши запазването на фирмата и да издаде удостоверение на заинтересуваното лице в момента на подаване на искането.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 36 се заличава.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 36 да отпадне.

    Прехвърляне на запазената фирма
    Чл. 37. (1) Запазената фирма може да бъде отстъпвана и преотстъпвана на друго лице в срока по чл. 35, ал. 4.
    (2) Прехвърлянето се вписва в регистъра по чл. 35, ал. 2 въз основа на заявление от прехвърлителя и лицето, в чиято полза ще бъде прехвърлена фирмата, с нотариална заверка на подписите. От момента на прехвърлянето не тече нов срок по чл. 35, ал. 4.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 37 се заличава.

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 37 да отпадне.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се нов чл. 37а (след преномерацията става чл. 36) със следното съдържание:
    „Действие
    Чл. 36. Запазването има действие два месеца и е пречка друг търговец да се впише в търговския регистър под същата фирма.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 37а да стане чл. 36 със следната редакция:
    „Действие
    Чл. 36. Запазването има действие два месеца и е пречка друг търговец да се впише в търговския регистър под същата фирма.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Създава се нов чл. 37б (след преномерацията става чл. 37) със следното съдържание:
    „Забрана за прехвърляне
    Чл. 37. Запазената фирма е неотчуждима и непрехвърлима.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 37б да стане чл. 37 със следната редакция:
    „Забрана за прехвърляне
    Чл. 37. Запазената фирма е неотчуждима и непрехвърлима.”

    Глава осма
    ФИНАНСИРАНЕ НА ТЪРГОВСКИЯ РЕГИСТЪР

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Глава осма „ФИНАНСИРАНЕ НА ТЪРГОВСКИЯ РЕГИСТЪР” след преномерирането става Глава пета.


    Комисията подкрепя предложението и предлага Глава осма да стане Глава пета със следната редакция:
    „Глава пета
    ФИНАНСИРАНЕ НА ТЪРГОВСКИЯ РЕГИСТЪР”

    Финансиране на воденето и съхраняването на регистъра
    Чл. 38. Финансирането на дейностите по водене и съхраняване на търговския регистър се осигурява чрез субсидия от бюджета на Министерството на правосъдието с такси по този закон, както и със средства от национални и регионални програми, международни програми, проекти и споразумения.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 38 се изменя така:
    „Принцип на самофинансиране
    Чл. 38. (1) Финансирането на дейностите по водене, съхраняване и развитие на търговския регистър се осигурява от таксите по този закон, както и с други предвидени в закона средства.
    (2) Приходите от такси по този закон се използват само за финансиране на воденето, съхраняването и развитието на търговския регистър.
    (3) Когато средствата по ал. 1 не са достатъчни за финансиране на дейностите по водене и съхраняване на търговския регистър, необходимите средства се осигуряват чрез субсидия от бюджета на Министерство на правосъдието.
    (4) Превишаването на приходите от таксите по този закон над разходите за финансиране на дейностите по водене и съхраняване на търговския регистър е основание за намаляване размера на таксите за следващата финансова година.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага следната редакция на чл. 38:
    „Принцип на самофинансиране
    Чл. 38. (1) Финансирането на дейностите по водене, съхраняване и развитие на търговския регистър се осигурява от таксите по този закон, както и със средства от национални, регионални и международни програми и проекти и международни споразумения.
    (2) Приходите от такси по този закон се използват само за финансиране на воденето, съхраняването и развитието на търговския регистър.
    (3) Когато средствата по ал. 1 не са достатъчни за финансиране на дейностите по водене и съхраняване на търговския регистър, необходимите средства се осигуряват чрез субсидия от бюджета на Министерство на правосъдието.
    (4) Превишаването на приходите от таксите по този закон над разходите за финансиране на дейностите по водене и съхраняване на търговския регистър е основание за намаляване размера на таксите за следващата финансова година.”

    Финансиране на развитието на регистъра
    Чл. 39. (1) Двадесет и пет на сто от събраните по този закон такси, както и 25 на сто от събраните глоби и имуществени санкции, наложени за нарушения по този закон, се разходват за развитие на материалната база, за повишаване на квалификацията и за стимулиране на служителите от агенцията при условия и по ред, определени с наредба на министъра на правосъдието.
    (2) Средствата за стимулиране на служителите не могат да надвишават 25 на сто от годишния размер на средствата за работна заплата.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    В заглавието на чл. 39 думите „финансиране на” се заличават, а в думата „развитието” частицата „то” се заличава.

    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция на чл. 39:
    Развитие на регистъра
    Чл. 39. (1) Двадесет и пет на сто от събраните по този закон такси, както и 25 на сто от събраните глоби и имуществени санкции, наложени за нарушения по този закон, се разходват за развитие на материалната база, за повишаване на квалификацията и за стимулиране на служителите от агенцията при условия и по ред, определени с наредба на министъра на правосъдието.
    (2) Средствата за стимулиране на служителите не могат да надвишават 25 на сто от годишния размер на средствата за работна заплата.


    Глава девета
    АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Глава девета
    „АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ” след преномерирането става Глава шеста.

    Комисията подкрепя предложението и предлага Глава девета да стане Глава шеста със следната редакция:
    „Глава шеста
    АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ”

    Нарушения и глоби
    Чл. 40. (1) Лице, което е задължено, но не поиска в срока, определен от закона, вписване на обстоятелства или представяне на актове, се наказва с глоба от 500 до 1000 лв.
    (2) Лице, което е задължено да представи актовете по чл. 33, 37 и чл. 40, ал. 1 от Закона за счетоводството, но не изпълни задължението си в срока, определен в закона, се наказва с глоба от 1500 до 3000 лв. за всяко нарушение. Агенцията служебно уведомява Националната агенция за приходите за наложената глоба и основанията за издаването на наказателното постановление.
    (3) Ако, след като е наказано с глоба, задълженото лице не поиска вписване или не представи актовете в определения срок, то се наказва с глобите по ал. 1 и 2 до извършване на действията.
    (4) С глобата по ал. 1 се наказва и длъжностно лице от агенцията, което, след като е длъжно, не извърши необходимото за вписване в регистъра.
    (5) Ръководителите на административни структури и служители, които в случай на посочен ЕИК изискват доказване на обстоятелства и представяне на актове, вписани в Търговския регистър, се наказват с глоба от 100 до 500 лв.
    (6) Лице, което е задължено по Търговския закон, но не посочи в търговската си кореспонденция данните по чл. 13 от Търговския закон, се наказва с глоба от 100 до 500 лв.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    Чл. 40, ал. 1 се изменя така:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Лице, което е задължено, но не заяви вписване на обстоятелствата по чл. 4 или не представи актовете по чл. 5 в определения от закон срок, се наказва с глоба от 500 до 1000 лв.”
    2. В алинея 2 след думата „представи” се добавя думата „приетите”, а думите „определен в закона” се заменят с „по чл. 6, ал. 3”.
    3. В алинея 3 думата „поиска” се заменя с „заяви”, след думите „ал 1 и 2” се добавя „всеки месец”.
    4. В алинея 4 думите „с глобата по ал. 1” се заменят с „глобите по ал. 1 и 3”, думите „за вписване в регистъра” се заменят с „вписване, заличаване или обявяване в търговския регистър или не постанови отказ”.
    5. Алинея 5 се изменя така:
    „(5) За нарушение на чл. 23, ал. 4 виновните длъжностни лица се наказват с глоба от 100 до 500 лв.”
    6. Алинея 6 се заличава.

    Комисията подкрепя предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НЕНО ДИМОВ:
    В чл. 40 се добавя нова ал. 7:
    (7) Длъжностно лице, което предостави информация по чл. 7, ал. 3 се наказва с глоба от 1 500 до 3 000 лв.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията предлага следната редакция на чл. 40:
    Нарушения и глоби
    Чл. 40. (1) Лице, което е задължено, но не заяви вписване на обстоятелство по чл. 4 или не представи акт по чл. 5 в определения от закон срок, се наказва с глоба от 500 до 1000 лв.
    (2) Лице, което е задължено да представи приетите актове по чл. 33, 37 и чл. 40, ал. 1 от Закона за счетоводството, но не изпълни задължението си в срока по чл. 6, ал. 3, се наказва с глоба от 1500 до 3000 лв.
    (3) Ако след като е наказано с глоба, задълженото лице не заяви вписване или не представи актовете в определения срок, то се наказва с глобите по ал. 1 и 2 всеки месец до извършване на действията.
    (4) С глобите по ал. 1 и 3 се наказва и длъжностно лице от агенцията, което след като е длъжно, не извърши необходимото вписване, заличаване или обявяване в търговския регистър или не постанови отказ.
    (5) За нарушение на чл. 23, ал. 4 виновните длъжностни лица се наказват с глоба от 100 до 500 лв.

    Установяване на нарушения и налагане на глоби
    Чл. 41. (1) Нарушенията се установяват с актове, съставени от длъжностни лица, определени от изпълнителния директор на агенцията, а наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на агенцията или от упълномощени от него длъжностни лица.
    (2) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на административното производство.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    В чл. 41 се правят следните изменения:
    1. В алинея 1 думата „упълномощени” се заменя с „оправомощени”.
    2. В алинея 2 думите „административното производство” се заменят със „Закона за административните нарушения и наказания”.

    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция на чл. 41:
    „Установяване на нарушения и налагане на глоби
    Чл. 41. (1) Нарушенията се установяват с актове, съставени от длъжностни лица, определени от изпълнителния директор на агенцията, а наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на агенцията или от оправомощени от него длъжностни лица.
    (2) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.”

    ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    След чл. 41 заглавието ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ се заменя с ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА.

    Комисията подкрепя предложението и предлага заглавието ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ да се замени с „ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА”.


    § 1. По смисъла на този закон:
    1. "Служител по регистрацията" е лицето, което приема заявлението и приложените към него документи на хартиен носител или в електронен вид и му дава уникален регистрационен номер.
    2. "Длъжностно лице по вписванията" е специалист с юридическо образование, назначен в териториалното звено на агенцията, който след приемане на заявлението и обозначаване на уникалния регистрационен номер преглежда документите и се произнася с разпореждане за вписване, отбелязано върху молбата, или с отказ, ако се констатират пречки за вписване.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 1.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНИ ЯНЕВ, НАДЯ АНТОНОВА И МАЯ МАНОЛОВА:

    § 1 се отменя. На негово място се създава § 1 със следното съдържание:

    „§ 1. По смисъла на този закон "електронен път" е предаването на данни в цифрова форма, при което се използват устройства за електронна обработка, включително цифрово компресиране и съхраняване на информацията, като преносът се осъществява посредством използването на проводник, радиовълни, оптически, електромагнитни или други средства.”


    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция на §1:
    „§ 1. По смисъла на този закон "електронен път" е предаването на данни в цифрова форма, при което се използват устройства за електронна обработка, включително цифрово компресиране и съхраняване на информацията, като преносът се осъществява чрез използването на проводник, радиовълни, оптически, електромагнитни или други средства.”


    Следва продължение.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    (ЯНАКИ СТОИЛОВ)








    Форма за търсене
    Ключова дума