Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
26/04/2006


    Д О К Л А Д
    на Комисията по правни въпроси


    ОТНОСНО: Обсъждане на второ четене общия проект на приетите на първо четене Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, № 502-01-71, внесен от Министерски съвет, № 654-01-35, внесен от Янаки Стоилов и група народни представители и № 654-01-36, внесен от Валентин Милтенов и Яни Янев.

    ОБЩ ПРОЕКТ ВТОРО ЧЕТЕНЕ
    ЧАСТ ПЪРВА



    З А К О Н

    за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт

    (Обн., ДВ, бр. 59 от 1994 г.; Решение № 8 на Конституционния съд от
    1994 г. - бр. 78 от 1994 г.; Решение № 9 на Конституционния съд от 1994 г. -
    бр. 87 от 1994 г.; Решение № 17 на Конституционния съд от 1995 г. - бр. 93 от 1995 г.; доп., бр. 64 от 1996 г.; Решение № 19 на Конституционния съд от 1996 г. - бр. 96 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 104 и 110 от 1996 г.; бр. 58, 122 и 124 от 1997 г.;
    бр. 11 и 133 от 1998 г.; Решение № 1 на Конституционния съд от 1999 г. - бр. 6 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 34 , 38 и 84 от 2000 г., бр. 25 от 2001 г., бр. 74 от 2002 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 2002 г. - бр. 110 от 2002 г.; Решение № 13 на Конституционния съд от 2002 г. - бр. 118 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 61 и 112 от 2003 г., бр. 29, 36 и 70 от 2004 г.; Решение № 4 на Конституционния съд от 2004 г. - бр. 93 от 2004 г.; Решение № 4 на Конституционния съд от 2005 г. -
    бр. 37 от 2005 г.; изм., бр. 43 от 2005 г., в сила от 1 септември 2005 г., бр.86 от 28 октомври 2005 г., бр.17 от 24 февруари 2006 г., в сила от 1 май 2006 г., бр.23 от 17 март 2006 г. – Решение № 1 на Конституционния съд от 2006 г.)



    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИНЧО СПАСОВ:
    Да се създаде нов § 1:
    § 1. В чл.13 се добавя нова ал.2:
    (2) Съдиите, следователите и прокурорите не могат получават и изпращат частни съобщения относно делата, които постъпват в съда. Те не могат да се намесват в производството, да дават съвети или да упражняват влияние върху хода на делата, които не ръководят или наблюдават.

    Комисията не подкрепя предложението.


    § 1. Създава се чл.14а:
    “Чл.14а. Разпределението на делата между съдии, прокурори и следователи се извършва на случаен принцип.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
    “§ 1. Създава се чл.12а:
    “Чл.12а Разпределението на делата между съдии, прокурори и следователи се извършва на принципа на случайния подбор и според поредността на постъпването им.”


    § 2. В чл.27, ал.1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се т.7а:
    “7а. прави предложения до министъра на правосъдието във връзка със съставянето на проектобюджета на съдебната власт;”
    2. Точка 8 се изменя така:
    “8. обсъжда и приема проектобюджета на съдебната власт, внесен от министъра на правосъдието;”
    3. Създава се точка 8а:
    “8а. внася в Министерския съвет проектобюджета на съдебната власт и контролира изпълнението му;”
    4. Точка 9 се изменя така:
    “9. обсъжда годишните доклади за дейността на съдилищата, прокуратурите и следствените служби.”
    5. Точка 10 се отменя.
    6. В т. 17 накрая се добавя “съвместно с министъра на правосъдието;”
    7. Създава се т. 21:
    “21. одобрява автоматизирани информационни системи, които обслужват дейностите в съдебната власт.”.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    В § 2, чл. 27, ал. 1, т. 8а думата „му” се заменя с „на бюджета”.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
    § 2. В чл.27, ал.1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 8 се изменя така:
    “8. обсъжда и приема проект на бюджет на съдебната власт, внася го в Министерския съвет и контролира изпълнението на бюджета;”
    2 Точка 10 се отменя.
    3 В т. 17 накрая се добавя “съвместно с министъра на правосъдието;”
    4 Създава се т. 21:
    “21. одобрява автоматизирани информационни системи, които обслужват дейностите в съдебната власт.”.


    § 3. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения :
    1. В ал. 1, т. 11 накрая се добавя “придружено със становище на председателя на съответния окръжен съд ”.
    2. В ал. 5 думите ”чл. 127б, ал. 1” се заменят с “чл. 127в, ал. 3” и накрая се добавя “въз основа на разпределението по чл. 35ж, ал. 4”.
    3. Създават се ал. 6 и 7:
    “(6) Предложения за първоначално назначаване в органите на съдебната власт се правят от председателя на Конкурсната комисия по чл.127в, ал. 3 въз основа на класирането от конкурса по чл. 127в, ал. 5.
    (7) Съдиите, прокурорите и следователите са длъжни да съдействат на комисията по предложенията и атестирането за изпълнение на правомощията на Висшия съдебен съвет.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
    “§ 3. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения :
    1. В ал.1:
    а) в текста преди т.1 думите “за тяхното назначаване” се заличават, а думата “повишаване” се заменя с “повишаване в ранг”;
    б) в т. 12 накрая се добавя “придружено със становище на председателя на съответния окръжен съд ”.
    2. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Министърът на правосъдието може да дава становища по предложенията по ал.1 до Висшия съдебен съвет, както и да прави предложения за освобождаване на съдии, прокурори и следователи на основанията по чл.129, ал.3, т.1, 3, 4 и 5 от Конституцията.”
    3. В ал. 5 думите ”чл. 127б, ал. 1” се заменят с “чл. 127в, ал. 5.
    4. Създават се ал. 6 и 7:
    “(6) Предложения за първоначално назначаване в органите на съдебната власт се правят от председателя на Конкурсната комисия по чл.127в, ал. 5 въз основа на класирането от конкурса по чл. 127в, ал. 7.
    (7) Съдиите, прокурорите и следователите са длъжни да съдействат на комисията по предложенията и атестирането за изпълнение на правомощията на Висшия съдебен съвет.”



    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    Да се създаде § 3а:
    § 3а. В чл. 30б се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 6:
    “(6) Оценката при положителна атестация е задоволителна, добра, много добра и отлична, а при отрицателна атестация е незадоволителна и несъвместима с заеманата длъжност. Повторната атестация с оценка задоволителна е основание за вземане на други мерки, приети с решение на Висшия съдебен съвет.”
    2. Досегашните ал. 6 - 9 стават съответно ал. 7 - 10.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 4 със следната редакция:
    «§4 В чл.30б, ал.1 се изменя така:
    «(1) Атестирането се извършва при придобиване на статут на несменяемост, при повишаване в ранг или длъжност на съдиите, прокурорите и следователите, както и при назначаване на административните ръководители»


    § 4. В Глава трета в раздел І “Министър на правосъдието” се създават чл.34а и 34б:
    “Чл.34а (1) Министърът на правосъдието:
    1. предлага проект за бюджета на съдебната власт и го внася за обсъждане във Висшия съдебен съвет;
    2. управлява имуществото на съдебната власт;
    3. участва в организирането на квалификацията на съдиите, прокурорите и следователите;
    4. проверява организацията по образуването, движението и приключването на делата.
    Чл.34б (1) Министърът на правосъдието изготвя проектобюджета на съдебната власт въз основа на предложенията от Висшия съдебен съвет и в съответствие с параметрите, които са предвидени за държавния бюджет.
    (2) При изготвянето на проектобюджета министърът на правосъдието може да иска становища от административните ръководители на органите на съдебната власт.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛИАНА МАСЕВА:
    В § 4, чл.34б, ал. 1 отпада.

    Комисията подкрепя предложението.


    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 5 :
    “§ 5. В Глава трета в раздел І се създава чл.34а:
    “Чл.34а Министърът на правосъдието при изготвянето на проект за бюджет на съдебната власт може да иска информация от административните ръководители на органите на съдебната власт.”


    § 5. В чл.35, ал.1 т.6 се изменя така:
    “6 управление на имуществото на съдебната власт;”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 6.


    § 6. В чл. 35а ал. 3 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става § 7.


    § 7. Член 35б се изменя така:
    “Чл. 35б. (1) Към министъра на правосъдието има съдебен инспекторат, който:
    1. проверява организацията на административната дейност на съдилищата, прокуратурите и следствените служби;
    2. проверява организацията по образуването и движението на съдебните, прокурорските и следствените дела, както и приключването на делата в установените срокове;
    3. анализира и обобщава свършените дела и актовете на съдиите, прокурорите и следователите;
    4. при неправилна или противоречива съдебна практика подготвя проекти на предложения на министъра на правосъдието до общите събрания на съответните колегии на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд за издаване на тълкувателни решения, както и проекти на становища на министъра на правосъдието по направени предложения за издаване на тълкувателни решения;
    5. проверява дейността по образуването, движението и приключването на изпълнителните дела на държавните съдебни изпълнители, на частните съдебни изпълнители и на делата по вписванията и обобщава и анализира практиката по тези дела;
    6. предоставя на министъра на правосъдието и на Висшия съдебен съвет информация за констатациите и оценка на организацията по образуването и движението на съдебните, прокурорските и следствените дела;
    7. осъществява текущ контрол за правилното организиране и провеждане на стажа за придобиване на юридическа правоспособност;
    8. в рамките на своята компетентност изпълнява и други задачи, свързани с дейността на органите на съдебната власт, възложени от министъра на правосъдието или с решение на Висшия съдебен съвет.
    (2) Инспекторатът може да проверява и анализира дейността на нотариусите и частните съдебни изпълнители съвместно с Нотариалната камара, съответно Камарата на частните съдебни изпълнители.
    (3) Ръководителите на органите на съдебната власт са длъжни да оказват съдействие на съдебните инспектори при изпълнение на правомощията им и да им осигуряват достъп до съответните материали при спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
    (4) Министърът на правосъдието съгласувано с Висшия съдебен съвет издава правилник за организацията на работата на съдебния инспекторат.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛИАНА МАСЕВА:
    В §7, чл. 35б, т. 4 думата "становища" се заменя с думите "предложения
    на", а израза "по направени предложения" - отпада.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАДКА БАЛЕВА:
    В § 7. В чл. 35б, ал. 1, т. 8 отпада.

    Комисията подкрепя предложението.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    В § 7. В чл. 35б, ал. 1, т. 8 отпада.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7, който става § 8:
    “§ 8. Член 35б се изменя така:
    “Чл. 35б. (1) Към министъра на правосъдието има съдебен инспекторат, който:
    1. проверява организацията на административната дейност на съдилищата, прокуратурите и следствените служби;
    2. проверява организацията по образуването и движението на съдебните, прокурорските и следствените дела, както и приключването на делата в установените срокове;
    3. анализира и обобщава свършените дела и актовете на съдиите, прокурорите и следователите;
    4. при неправилна или противоречива съдебна практика, констатирана при осъществяване на правомощията по т.3, подготвя проекти на предложения на министъра на правосъдието до общите събрания на съответните колегии на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд за издаване на тълкувателни решения, както и проекти на становища на министъра на правосъдието по направени предложения за издаване на тълкувателни решения;
    5. проверява дейността по образуването, движението и приключването на изпълнителните дела на държавните съдебни изпълнители, на частните съдебни изпълнители, на делата по вписванията и обобщава и анализира практиката по тези дела;
    6. предоставя на министъра на правосъдието и на Висшия съдебен съвет информация за констатациите и оценка на организацията по образуването и движението на съдебните, прокурорските и следствените дела;
    7. осъществява текущ контрол за правилното организиране и провеждане на стажа за придобиване на юридическа правоспособност.
    (2) Инспекторатът проверява и анализира и дейността на нотариусите съвместно с инспектор-нотариусите.
    (3) Ръководителите на органите на съдебната власт са длъжни да оказват съдействие на съдебните инспектори при изпълнение на правомощията им и да им осигуряват достъп до съответните материали при спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
    (4) Министърът на правосъдието утвърждава правила за организацията на работата на съдебния инспекторат.”


    § 8. В чл. 35в се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думата ”две” се заменя с “пет”.
    2. Създава се ал.6:
    “(6) Министърът на правосъдието може да определи за инспектори за времето по ал.1 без да прекъсват дейността си и съдии от апелативните съдилища, Върховния касационен съд и Върховният административен съд. Размерът на допълнителното им възнаграждение са определя съвместно от министъра на правосъдието и Висшия съдебен съвет.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАДКА БАЛЕВА:
    § 8. В чл. 35в, ал. 1, думата "пет" се заменя с "три".

    Комисията подкрепя предложението.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    В § 8, чл. 35в, ал. 6, изречение първо след думите “Върховният административен съд” точката се заменя със запетая и се добавя “прокурори от апелативните прокуратури, Върховната касационна прокуратура и Върховната административна прокуратура ”.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 8, който става § 9:
    “§ 9. В чл. 35в се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думата ”две” се заменя с “три”.
    2. В ал.2 думите “12 години” се заменят с “8 години”.
    3. Създава се ал.6 и 7:
    “(6) По предложение на министъра на правосъдието, съгласувано със съответния административен ръководител, Висшият съдебен съвет може да командирова като инспектори за времето по ал.1 и съдии и прокурори от апелативните съдилища, съдии от Върховния касационен съд и Върховния административен съд, както и прокурори от Върховната касационна прокуратура и Върховната административна прокуратура. За времето на командироването съдиите и прокурорите запазват длъжността си, ранга си в съдебната система и размера на възнаграждението си.
    (7) Инспекторите по ал.6 трябва да имат ранг равен или по-висок от съдиите, прокурорите и следователите, които проверяват.”


    § 9. Създава се нов чл.35г:
    “Чл.35г Проверките по чл.35б, ал.1, т.2 - 4 се извършват ежегодно, както и по конкретен повод.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9, който става § 10:
    “§10. Създава се нов чл.35г:
    “Чл.35г Проверките по чл.35б, ал.1, т.2 - 4 се извършват не по-малко от един път в годината, както и по конкретен повод.”

    § 10. В чл. 35е се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 се създава изречение трето:
    ”По бюджетната сметка на Националния институт на правосъдието се осигуряват необходимите средства за провеждане на задължителното обучение по чл. 35ж и на обучението по ал. 1.”
    2. В ал. 5 изречения второ и трето се заличават.
    3. Създава се нова ал. 6:
    “(6) Съдиите, прокурорите и следователите, привлечени като постоянни преподаватели, ползват платен служебен отпуск или могат да бъдат командировани по съответния ред от Националния институт на правосъдието или от органа на съдебната власт за времето, през което извършват преподавателска дейност в института.“

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    В § 10, чл. 35е, ал. 6 думите „служебен” и „от Националния институт на правосъдието или” се заличават.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 10, който става § 11:
    “§ 11. В чл. 35е се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 се създава изречение трето:
    ”Висшият съдебен съвет осигурява по бюджетната сметка на Националния институт на правосъдието средствата, необходими за провеждане на задължителното обучение по чл. 35ж, ал.2 и на обучението по ал. 1.”
    2. В ал. 5 изречения второ и трето се заличават.
    3. Създава се нова ал. 6:
    “(6) Съдиите, прокурорите и следователите, привлечени като постоянни преподаватели, ползват служебен отпуск или могат да бъдат командировани от Висшия съдебен съвет по предложение и за сметка на Националния институт на правосъдието за времето, през което извършват преподавателска дейност в института.“


    § 11. Член 35ж се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
    “(1) Кандидатите, спечелили конкурса по чл. 127а, постъпват на задължително обучение в Националния институт на правосъдието.
    (2) Курсът на обучение в Националния институт на правосъдието е
    шест месеца. През това време обучаваните получават месечна стипендия в размер 80 на сто от основното месечно възнаграждение за най-ниската съдийска, прокурорска или следователска длъжност. “
    2. Създават се нови алинеи 3, 4 и 5:
    “(3) Курсът на обучение в Националния институт на правосъдието се зачита за стаж по чл. 127, ал. 5. Разпоредбите на чл.11, ал. 2, чл. 12, ал. 1 и 2, чл. 132, ал. 1, чл. 137, 138 и 139в се прилагат и за обучаваните.
    (4) Курсът на обучение в Националния институт на правосъдието завършва с изпит, положен пред комисиите по чл. 127в, ал. 3. Успешно завършилите курса на обучение се разпределят от комисиите по чл. 127в,
    ал. 3 в органите на съдебната власт, за които се е провел конкурсът, съобразно техните желания и резултатите от изпита.
    (5) Завършилите курса на обучение поемат задължението да работят в органите на съдебната власт в продължение на пет години. Лице, което не завърши успешно обучението си или което не изпълни задължението си за работа в органите на съдебната власт, възстановява на държавата разноските по обучението.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАДКА БАЛЕВА:
    § 11. В Чл. 35ж се правят следните промени:
    1. В ал. 4 отпада първото изречение, а във второто изречение отпадат думите "успешно", "резултатите от изпита".
    2. В ал. 5, изречение второ, отпадат думите "което не завърши успешно обучението си или което".

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11, който става § 12:
    “§ 12. В чл. 35ж, ал.2 накрая се добавя “и се освобождават от правоприлагане. ”


    § 12. В чл. 35о се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 1:
    “(1) Министърът на правосъдието ежегодно внася в Народното събрание доклад за състоянието, структурата и динамиката на престъпността, за причините и условията, които ги обуславят, както и за взетите мерки.”
    2. Досегашните ал.1 и 2 стават съответно ал. 2 и 3.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛИАНА МАСЕВА:
    В § 12, чл.35 о, т. 1, (1) се изменя както следва:
    "(1) Министърът на правосъдието и Министърът на вътрешните работи
    ежегодно изготвят и внасят в Народното събрание доклад за състоянието,
    структурата и динамиката на престъпността, за причините и условията,
    които ги обуславят, както и за взетите мерки".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, който става § 13.


    § 13. В Глава трета заглавието на раздел VІ се изменя така:

    “Раздел VІ
    Управление на имуществото на съдебната власт”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 14.


    § 14. Създават се нови чл.36, 36а и 36б:
    “Чл.36 (1) Министърът на правосъдието организира управлението и стопанисването на имуществото предоставено на съдебната власт и осигурява материални условия за дейността на нейните органи.
    Чл.36а. (1) Министерството на правосъдието може да придобива по реда на Закона за държавната собственост недвижими имоти и ограничени вещни права върху недвижими имоти за нуждите на съдебната власт.
    (2) Министерството на правосъдието организира управлението, придобиването и разпореждането с движими вещи, по реда на Закона за държавната собственост.
    Чл.36б Министърът на правосъдието може да възлага управлението и стопанисването на имуществото съдебната власт на административните ръководители на органите й.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 14, който става § 15:
    “§ 15 Създават се нови чл.36, 36а, 36б и 36в:
    “Чл.36 Министърът на правосъдието организира управлението на имуществото, предоставено на съдебната власт и осигурява материалните условия за дейността на нейните органи.
    Чл.36а (1) Министерството на правосъдието може да придобива вещни права върху недвижими имоти за нуждите на съдебната власт по реда на Закона за държавната собственост.
    (2) Министерството на правосъдието организира управлението, придобиването и разпореждането с движими вещи, по реда на Закона за държавната собственост.
    Чл.36б Министърът на правосъдието може да възлага управлението и стопанисването на имуществото на съдебната власт на административните ръководители на органите й.
    Чл.36в Предназначението на недвижимите имоти, предоставени за нуждите на съдебната власт не може да се променя.”




    § 15. В Глава трета се създава Раздел VІІІ „Информационни технологии”:

    „Раздел VІІІ
    Информационни технологии

    Чл. 36е. (1) Информационното обслужване на дейностите в съдебната власт се основава на използването на одобрени от Висшия съдебен съвет автоматизирани информационни системи.
    (2) Дейностите по изграждане, внедряване и развитие на системите по ал. 1 се координират от Министерството на правосъдието и се основават на:
    1. междуведомствени технологични, информационни и комуникационни стандарти и методики;
    2. съгласувана система за сигурност на информацията и информационния обмен.
    (3) Министерството на правосъдието осъществява експлоатацията на централните компоненти на системите по ал. 1.
    (4) Дейностите по ал. 2 и 3 се подпомагат от Министерство на финансите, Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Националния статистически институт и Българския институт по стандартизация.
    (5) Министърът на правосъдието, съгласувано с Висшия съдебен съвет, издава наредба за реда за изграждане, внедряване, използване и развитие на автоматизираните информационни системи в съдебната власт.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 15, който става § 16:
    “§ 16. В Глава трета се създава Раздел VІІІ с чл.36е:
    „Раздел VІІІ
    Информационни технологии

    Чл. 36е (1) Информационното обслужване на дейностите в съдебната власт се основава на използването на одобрени от Висшия съдебен съвет автоматизирани информационни системи.
    (2) Дейностите по изграждане, внедряване и развитие на системите по ал. 1 се координират от Министерството на правосъдието и се основават на установени с наредбата по ал.5:
    1. междуведомствени технологични, информационни и комуникационни стандарти и методики;
    2. правила за сигурност на информацията и информационния обмен.
    (3) Министерството на правосъдието осъществява експлоатацията на централните компоненти на системите по ал. 1.
    (4) Дейностите по ал. 2 и 3 се извършват със съдействието на Министерство на финансите, Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Националния статистически институт и Българския институт по стандартизация.
    (5) Министърът на правосъдието, съгласувано с Висшия съдебен съвет, издава наредба за реда за изграждане, внедряване, използване и развитие на автоматизираните информационни системи в съдебната власт.”



    § 16. В чл.56 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 2, буква “а” думите “по чл.27, ал.1, т.10” се заличават.
    2. В т.3 след думата “образуването” съюзът “и” се заличава и се поставя запетая, а след думата “движението” се добавя “и приключването”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16, който става § 17.

    § 17. В чл.63 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т.2 след думата “образуването” съюзът “и” се заличава и се поставя запетая, а след думата “движението” се добавя “и приключването”.
    2. В т.3, буква “а” думите “пред Висшия съдебен съвет” се заличават.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 17, който става § 18.


    Комисията предлага да се създаде нов § 19 със следната редакция:
    “§19. В чл.64д се правят следните изменения и допълнения:
    1. След думите “Чл.64д” думите “(1)” се заличават;
    2. В т.2, б.”а” думите “сведение и” и думите “пред Висшия съдебен съвет” се заличават;
    3. В т. 3 след думите “за образуването” съюза “и” се заличава и се поставя запетая, а след думите “движението” се добавя “и приключването”.”


    § 18. В чл.79 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 2, буква “а” след думите “Върховен касационен съд” съюзът “и” се заличава и думите “пред Висшия съдебен съвет” се заличават.
    2. В т.3 след думата “образуването” съюзът “и” се заличава и се поставя запетая, а след думата “движението” се добавя “и приключването”.


    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18, който става § 20.


    § 19. В чл.90 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашния текст става ал.1 и в нея в т.6 думите “и го изпраща за включване в годишния доклад по чл.27, ал.1, т.10” се заличават.
    2. Създава се ал.2:
    “(2) Председателят на Върховния касационен съд изготвя обобщен годишен доклад за дейността на съдилищата и го внася в Народното събрание не по-късно от 31 март. Докладът се предоставя и на Висшия съдебен съвет.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 19, който става § 21:
    “§21. В чл.90 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал.1 и в нея:
    а) в т.6 думите “и го изпраща за включване в годишния доклад по чл.27, ал.1, т.10” се заличават;
    б) създава се т.7:
    “7. в края на всяко шестмесечие подготвя и предоставя на Министерството на правосъдието информация за образуването, движението и приключването на делата в установените срокове.”
    2. Създава се нова ал.2:
    “(2) Председателят на Върховния касационен съд изготвя обобщен годишен доклад за дейността на съдилищата и го внася в Народното събрание не по-късно от 31 март. Докладът се предоставя и на Висшия съдебен съвет.”


    § 20. В чл.100 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашния текст става ал.1 и в нея в т.6 думите “и го изпраща за включване в годишния доклад по чл.27, ал.1, т.10” се заличават.
    2. Създава се ал.2:
    “(2) Председателят на Върховния административен съд изготвя обобщен годишен доклад за дейността на административните съдилищата и го внася в Народното събрание не по-късно от 31 март. Докладът се предоставя и на Висшия съдебен съвет.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 20, който става § 22:
    “§ 22. В чл.100 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашния текст става ал.1 и в нея:
    а) в т.6 думите “и го изпраща за включване в годишния доклад по чл.27, ал.1, т.10” се заличават;
    б) създава се т.7:
    “7. в края на всяко шестмесечие подготвя и предоставя на Министерството на правосъдието информация за образуването, движението и приключването на делата в установените срокове.”
    2. Създава се нова ал.2:
    “(2) Председателят на Върховния административен съд изготвя обобщен годишен доклад за дейността на административните съдилищата и го внася в Народното събрание не по-късно от 31 март. Докладът се предоставя и на Висшия съдебен съвет.”


    § 21. В чл.114 ал.6 думите “и го изпраща за включване в годишния доклад по чл.27, ал.1, т.10” се заличават.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    В § 21 , чл. 114 се изменя така:
    1. Създава се нова ал. 2
    “(2) Главният прокурор и заместниците му могат писмено да отменят или изменят постановленията на подчинените им прокурори и да извършват действия, включени в тяхната компетентност. Указанията им дадени в писмена форма са задължителни за тях”.
    2. Досегашните ал. 2 - 6 стават съответно ал. 3 – 7.

    Комисията не подкрепя предложението.


    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 21, който става § 23.


    § 22. Чл.114а се изменя така:
    “Чл.114а (1) Главният прокурор всяка година не по-късно от 31 март внася в Народното събрание обобщен доклад за дейността на прокуратурата и разследващите органи. Докладът се предоставя и на президента, Министерския съвет и Висшия съдебен съвет.
    (2) Административните ръководители на районната и окръжната прокуратура ежегодно предоставят на главния прокурор информация за разследванията проведени от дознателите. Редът за предоставянето на информацията се определя със съвместна инструкция на главния прокурор и министъра на вътрешните работи. ”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    В § 22, чл. 114а, ал. 2 след думата „дознателите” се добавя „и следователите”.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 22, който става § 24:
    “§ 24. Чл.114а се изменя така:
    Чл.114а (1) Главният прокурор всяка година не по-късно от 31 март внася в Народното събрание обобщен доклад за дейността на прокуратурата и разследващите органи. Докладът се предоставя и на президента, Министерския съвет и Висшия съдебен съвет.
    (2) Административните ръководители на районната и окръжната прокуратура ежегодно предоставят на главния прокурор информация за разследванията. Редът за предоставянето на информацията за разследванията, проведени от дознатели, се определя със съвместна инструкция на главния прокурор и министъра на вътрешните работи. ”


    Комисията предлага да се създаде нов § 25 със следната редакция:
    “§ 25. В чл.115, ал.3 след думите “окръжните” съюзът “и” се заличава, а след думите “прокуратури” се добавя “Върховната касационна прокуратура, Върховната административна прокуратура и главният прокурор”.


    § 23. В чл.118 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създават се нови т.1 и 2:
    “1. ръководи разследването и упражнява надзор за законосъобразното му провеждане;
    2. може да извършва разследване”.
    2. Досегашните точки 1, 2, 3 и 4 стават съответно 3, 4, 5 и 6.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 23, който става § 26.


    § 24. В чл.118а, ал.1 се изменя така:
    “(1) В изпълнение на функцията по чл.118, т.1 прокурорът ръководи разследването като наблюдаващ прокурор.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 24, който става § 27.


    § 25. В чл.121 се правят следните изменения:
    1. В ал.1 думите “предварително следствие” се заменят с “разследване”.
    2. В ал.2 думите “предварителното следствие” се заменят с “разследването”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 25, който става § 28.


    § 26. В чл.122, ал.5 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т.10 след думата “изпраща” се добавя “ на главния прокурор”, а думите “по чл.27, ал.1, т.10” се заличават.
    2. В т.11 след думата “образуването” съюзът “и” се заличава и се поставя запетая, а след думата “движението” се добавя “и приключването”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 26, който става § 29.


    § 27. В чл.123 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1 думите “предварителното производство” се заменят с “разследването”.
    2. В ал.4, т.8 след думата “образуването” съюзът “и” се заличава и се поставя запетая, а след думата “движението” се добавя “и приключването”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 27, който става § 30.


    § 28. В чл. 127 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 изречение второ се заличава.
    2. В ал.5 думите “и правоспособност” се заличават, а накрая се добавя “или са дознатели в Министерството на отбраната”.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ВАЛЕНТИН МИЛТЕНОВ И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 28:
    Точка 2 от § 28 придобива следната редакция:
    “В ал. 5 думите “и правоспособност” се заличават, след думите “които работят на длъжност” се добавя “съдебен помощник” във Върховния касационен съд или Върховния административен съд”, а накрая се добавя “или са дознатели в Министерството на отбраната”.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 28, който става § 31:
    “§ 31. В чл. 127 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 изречение второ се заличава.
    2. В ал.6 думите “и правоспособност” се заличават, след думите “които работят на длъжност” се добавят “съдебен помощник във Върховния касационен съд или Върховния административен съд”, а накрая се добавя “или дознател в Министерството на отбраната.”


    § 29. Член 127а се изменя така:
    “Чл. 127а. (1) Назначаването на младши съдии, младши прокурори и младши следователи се извършва след провеждане на конкурс и успешно завършен курс на обучение в Националния институт на правосъдието.
    (2) Планирането на назначенията на младшите съдии, младшите прокурори и младшите следователи се извършва за всяка следваща календарна година от Висшия съдебен съвет по предложение на ръководителите на съответните органи на съдебната власт.
    (3) Най-късно до 30 юни Висшият съдебен съвет обявява конкурс за младши съдии, младши прокурори и младши следователи за следващата календарна година и определя датата за започване курса на обучение по
    чл. 35ж, ал. 2 за кандидатите, спечелили конкурса. Планираните щатни бройки за младши съдии, младши прокурори и младши следователи не могат да се променят след обявяването на конкурса.
    (4) Конкурсът се провежда веднъж годишно, но не по-късно от
    три месеца след обявяването му.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 29, който става § 32:
    “§ 32. Член 127а се изменя така:
    “Чл. 127а (1) Назначаването на младши съдии, младши прокурори и младши следователи се извършва след провеждане на конкурс.
    (2) Планирането на назначенията на младшите съдии, младшите прокурори и младшите следователи се извършва за всяка следваща календарна година от Висшия съдебен съвет по предложение на ръководителите на съответните органи на съдебната власт.
    (3) Планираните щатни бройки за младши съдии, младши прокурори и младши следователи не могат да се променят след обявяването на конкурса.
    (4) Конкурсът се провежда не по-малко от веднъж годишно и не по-късно от три месеца след обявяването му.”


    § 30. Член 127б се изменя така:
    “Чл. 127б. (1) Свободните длъжности в органите на съдебната власт и срокът за кандидатстване за тях се обявяват в един централен всекидневник и на страницата на Висшия съдебен съвет в интернет.
    (2) Вносителят на предложение за назначаване, повишаване и преместване на кандидат от органите на съдебната власт прилага и списък на всички кандидати от органите на съдебната власт с приложенията съгласно чл. 30а, ал. 6.
    (3) Съдия, прокурор или следовател може да кандидатства за назначаване, повишаване и преместване чрез лицата по чл. 30 или направо пред Висшия съдебен съвет.
    (4) При първоначално назначаване на длъжност в органите на съдебната власт се провежда конкурс, ако до обявяване на конкурса няма предложен кандидат от органите на съдебната власт.
    (5) Конкурсът се провежда централизирано, но не повече от три пъти годишно.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАДКА БАЛЕВА:
    § 30. В чл. 1276, ал. 1, думите "се обявяват в един централен вестник" се
    заменят с израза "се обнародват в Държавен вестник".

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 30, който става § 33:
    “§ 33. Член 127б се изменя така:
    “Чл. 127б (1) Свободните длъжности в органите на съдебната власт и срокът за кандидатстване за тях се обнародват в Държавен вестник и се обявяват в един централен всекидневник и на страницата на Висшия съдебен съвет в Интернет.
    (2) При назначаване, повишаване или преместване на съдии, прокурори и следователи, както и при първоначално постъпване в органите на съдебната власт се провежда конкурс.
    (3) Конкурсът се провежда централизирано, но не по-малко от два пъти годишно.”


    § 31. Създава се нов чл. 127в:
    “Чл. 127в. (1) Конкурсът се обявява с решение на Висшия съдебен съвет, което се обнародва в "Държавен вестник" , публикува се на страницата на Висшия съдебен съвет в интернет и съдържа:
    1. броя и вида на длъжностите, както и органите на съдебната власт, за които те се отнасят;
    2. датата, часа и мястото на провеждане на конкурса.
    (2) В конкурса могат да участват лица, които отговарят на изискванията на чл. 126 и 127 за съответната длъжност.
    (3) Конкурсът се провежда от конкурсни комисии, които се състоят от председател, четирима редовни и двама резервни членове. В състава на редовните членове на комисията задължително участва поне едно хабилитирано лице по правните науки. Поименният състав на всяка комисия се определя с решение на Висшия съдебен съвет.
    (4) Конкурсът включва писмен и устен изпит. До устен изпит се допускат кандидатите, издържали писмения изпит с успех не по-нисък от "Много добър (4,50)". В класирането участват кандидатите, издържали устния изпит с успех не по-нисък от "Много добър (4,50)".
    (5) Конкурсната комисия извършва класирането на кандидатите според резултатите от тяхното представяне, като балът на всеки кандидат е сбор от оценката от писмения и устния изпит. Когато кандидатите имат равен бал, класирането се извършва въз основа на средната оценка от семестриалните и държавните изпити.
    (6) Председателят на конкурсната комисия внася предложение пред Висшия съдебен съвет за:
    1. обявяване класирането на кандидатите в конкурса по чл. 127а;
    2. назначаване на кандидата, който е класиран на първо място в конкурса по чл. 127б. Когато в съответния орган на съдебна власт са обявени няколко места за една и съща длъжност, назначаването се извършва по реда на класирането.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 31, който става § 34:
    «§ 34. Създава се нов чл. 127в:
    Чл. 127в (1) Конкурсът се обявява с решение на Висшия съдебен съвет, което се обнародва в "Държавен вестник" и се обявява в един централен всекидневник и на страницата на Висшия съдебен съвет в Интернет и съдържа:
    1. броя и вида на длъжностите, както и органите на съдебната власт, за които те се отнасят;
    2. датата, часа и мястото на провеждане на конкурса.
    (2) Кандидатите подават документи за участие в конкурса в съда, прокуратурата и следствената служба, за която е обявена свободната длъжност.
    (3) В конкурса могат да участват лица, които отговарят на изискванията на чл. 126 и 127 за съответната длъжност.
    (4) Административният ръководител на съда, прокуратурата и следствената служба, за която е обявена свободната длъжност представя на Висшия съдебен съвет списък и документите на всички кандидати.
    (5) Конкурсът се провежда от конкурсни комисии, които се състоят от председател, четирима редовни и двама резервни членове. В състава на редовните членове на комисията участва поне едно хабилитирано лице по правни науки. Поименният състав на всяка комисия се определя с решение на Висшия съдебен съвет.
    (6) Конкурсът включва писмен и устен изпит. Писменият изпит се състои в решаване на казус в съответния правен отрасъл. До устен изпит се допускат кандидатите, издържали писмения изпит с успех не по-нисък от "Много добър (4,50)". В класирането участват кандидатите, издържали устния изпит с успех не по-нисък от "Много добър (4,50)".
    (7) Конкурсната комисия извършва класирането на кандидатите според резултатите от тяхното представяне, като балът на всеки кандидат е сбор от оценката от писмения и устния изпит. Когато кандидатите имат равен бал, класирането се извършва въз основа на средната оценка от семестриалните и държавните изпити.
    (8) Председателят на конкурсната комисия внася предложение пред Висшия съдебен съвет за:
    1. обявяване класирането на кандидатите в конкурса по чл. 127а;
    2. назначаване на кандидата, който е класиран на първо място в конкурса по чл. 127б. Когато в съответния орган на съдебна власт са обявени няколко места за една и съща длъжност, назначаването се извършва по реда на класирането.”


    § 32. Досегашните чл. 127в и 127г стават съответно чл. 127г и 127д.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 32, който става § 35.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    Да се създаде § 32а:
    § 32а. Заглавието на Глава десета се изменя така:
    “Младши съдии, младши прокурори, младши следователи, съдебни помощници и прокурорски помощници”

    Комисията подкрепя предложението за създаването на § 32а, който става § 36.


    § 33. В чл. 147 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 накрая се добавя “издържало е конкурса по чл. 127а, ал. 1 и успешно е завършило курса на обучение по чл. 35ж, ал. 2.”
    2. В ал. 2 се създава изречение второ:
    “Овакантените щатни бройки не могат да се трансформират."
    3. В ал. 3 се създават изречения второ и трето:
    “При липса на свободна длъжност в съответния съдебен район се предлага място в друг съдебен район. В случай че кандидатът по основателни причини откаже предложеното място, Висшият съдебен съвет открива допълнителна щатна бройка в съответния орган на съдебната власт.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛИАНА МАСЕВА:
    § 33, чл. 147, т. 3 отпада.

    Комисията подкрепя предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАДКА БАЛЕВА:
    § 33. В чл. 147 се правят следните промени:
    1. В края на ал. 1 отпада думата "успешно".
    2. В ал. З отпадат второ и трето изречение.
    3. Създава се нова ал. 5 със следното съдържание:
    “(5) На назначените по установения ред младши магистрати ръково-
    дителят на съответния съд, прокуратура или следствена служба определя със заповед съдия, прокурор или следовател наставник, който наблюдава и
    подпомага професионалното им развитие."

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя попринцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 33, който става § 37:
    “§ 37 В чл. 147 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 накрая се добавя “ и е издържало конкурса по чл. 127а, ал. 1.”
    2. В ал. 2 се създава изречение второ:
    “Овакантените щатни бройки не могат да се трансформират.
    3. Създава се ал. 6 със следното съдържание:
    “(6) На назначените по установения ред младши магистрати ръково-
    дителят на съответния съд, прокуратура или следствена служба определя със заповед съдия, прокурор или следовател наставник, който наблюдава и
    подпомага професионалното им развитие."



    Следва продължение!



    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА:



    (Янаки Стоилов)

    Форма за търсене
    Ключова дума