Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
27/04/2006


    Д О К Л А Д
    на Комисията по правни въпроси


    ОТНОСНО: Обсъждане на второ четене общия проект на приетите на първо четене Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, № 502-01-71, внесен от Министерски съвет, № 654-01-35, внесен от Янаки Стоилов и група народни представители и № 654-01-36, внесен от Валентин Милтенов и Яни Янев.


    ОБЩ ПРОЕКТ ВТОРО ЧЕТЕНЕ
    ЧАСТ ВТОРА


    З А К О Н

    за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт

    (Обн., ДВ, бр. 59 от 1994 г.; Решение № 8 на Конституционния съд от
    1994 г. - бр. 78 от 1994 г.; Решение № 9 на Конституционния съд от 1994 г. -
    бр. 87 от 1994 г.; Решение № 17 на Конституционния съд от 1995 г. - бр. 93 от 1995 г.; доп., бр. 64 от 1996 г.; Решение № 19 на Конституционния съд от 1996 г. - бр. 96 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 104 и 110 от 1996 г.; бр. 58, 122 и 124 от 1997 г.;
    бр. 11 и 133 от 1998 г.; Решение № 1 на Конституционния съд от 1999 г. - бр. 6 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 34 , 38 и 84 от 2000 г., бр. 25 от 2001 г., бр. 74 от 2002 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 2002 г. - бр. 110 от 2002 г.; Решение № 13 на Конституционния съд от 2002 г. - бр. 118 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 61 и 112 от 2003 г., бр. 29, 36 и 70 от 2004 г.; Решение № 4 на Конституционния съд от 2004 г. - бр. 93 от 2004 г.; Решение № 4 на Конституционния съд от 2005 г. -
    бр. 37 от 2005 г.; изм., бр. 43 от 2005 г., в сила от 1 септември 2005 г., бр.86 от 28 октомври 2005 г., бр.17 от 24 февруари 2006 г., в сила от 1 май 2006 г., бр.23 от 17 март 2006 г. – Решение № 1 на Конституционния съд от 2006 г.)




    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
    “§ 3. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения :
    1. В ал.1:
    а) в текста преди т.1 думите “назначаване, повишаване, преместване” се заменя с “повишаване в ранг”;
    б) в т. 12 накрая се добавя “придружено със становище на председателя на съответния окръжен съд ”.
    2. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Министърът на правосъдието може да дава становища по предложенията по ал.1 до Висшия съдебен съвет, както и да прави предложения за освобождаване на съдии, прокурори и следователи на основанията по чл.129, ал.3, т.1, 3, 4 и 5 от Конституцията.”
    3. В ал. 5 думите ”чл. 127б, ал. 1” се заменят с “чл. 127в, ал. 5”.
    4. Създават се ал. 6 и 7:
    “(6) Предложения за първоначално назначаване в органите на съдебната власт се правят от председателя на конкурсната комисия по чл.127в, ал. 5 въз основа на класирането от конкурса.
    (7) Съдиите, прокурорите и следователите са длъжни да съдействат на комисията по предложенията и атестирането за изпълнение на правомощията на Висшия съдебен съвет.”


    Комисията предлага да се създаде § 3а:
    “§3а В чл.30а се правят следните изменения:
    1. В ал.1 думите “назначаване, преместване и” се заличават.
    2. Алинея 6 се отменя.

    Комисията предлага да се създаде §30а:
    “§30а В чл.125б се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.2 изречение второ се заличава.
    2. Създава се ал.3:
    “(3) За административен ръководител може да бъде назначено лице, което не заема длъжност съдия, прокурор или следовател при условията на чл.127г или чл.127д, като при необходимост Висшия съдебен съвет открива бройка в съответния орган на съдебната власт.”


    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 28, който става § 31:
    “§ 31. В чл. 127 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 изречение второ се заличава.
    2. В ал.6 думите “и правоспособност” се заличават, след думите “които работят на длъжност” се добавят “съдебен помощник във Върховния касационен съд или Върховния административен съд, прокурорски помощник във Върховната касационна прокуратура и Върховната административна прокуратура”, а накрая се добавя “или дознател в Министерството на отбраната.”


    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 30, който става § 33:
    “§ 33. Член 127б се изменя така:
    “Чл. 127б (1) Свободните длъжности в органите на съдебната власт и срокът за кандидатстване за тях се обнародват в Държавен вестник и се обявяват в един централен всекидневник и на страницата на Висшия съдебен съвет в Интернет.
    (2) При назначаване, повишаване или преместване на съдии, прокурори и следователи, както и при първоначално постъпване в органите на съдебната власт се провежда конкурс.
    (3) Конкурсът се провежда централизирано, но не по-малко от два пъти годишно.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 31, който става § 34:
    «§ 34. Създава се нов чл. 127в:
    Чл. 127в (1) Конкурсът се обявява с решение на Висшия съдебен съвет, което се обнародва в "Държавен вестник" и се обявява в един централен всекидневник и на страницата на Висшия съдебен съвет в Интернет и съдържа:
    1. броя и вида на длъжностите, както и органите на съдебната власт, за които те се отнасят;
    2. датата, часа и мястото на провеждане на конкурса.
    (2) Кандидатите подават документи за участие в конкурса в съда, прокуратурата и следствената служба, за която е обявена свободната длъжност.
    (3) В конкурса могат да участват лица, които отговарят на изискванията на чл. 126 и 127 за съответната длъжност.
    (4) Административният ръководител на съда, прокуратурата и следствената служба, за която е обявена свободната длъжност представя на Висшия съдебен съвет списък и документите на всички кандидати.
    (5) Конкурсът се провежда от конкурсни комисии, които се състоят от председател, четирима редовни и двама резервни членове. В състава на редовните членове на комисията участва поне едно хабилитирано лице по правни науки. Поименният състав на всяка комисия се определя с решение на Висшия съдебен съвет. Членовете на комисията са с ранг равен или по-висок от ранга на обявената свободна длъжност.”

    Комисията предлага да се създаде § 34а:
    “§ 34а Създава се нов чл.127г:
    “Чл.127г (1) Конкурсът за младши съдии, младши прокурори, младши следователи, съдии в районен, окръжен и административен съд, прокурори в районна и окръжна прокуратура и следователи включва писмен и устен изпит.
    (2) Писменият изпит се състои в решаване на казус в съответния правен отрасъл.
    (3) Конкурсната комисия извършва класирането на кандидатите според резултатите от тяхното представяне, като балът на всеки кандидат е сбор от оценката от писмения и устния изпит.
    (4) Председателят на конкурсната комисия внася предложение пред Висшия съдебен съвет за назначаване на кандидатите, които са издържали конкурса.”

    Комисията предлага да се създаде §34б:
    “§ 34б Създава се чл.127д:
    “Чл.127д (1) Конкурсът за съдии в апелативен съд, Върховен касационен съд и Върховен административен съд, прокурори в апелативна прокуратура, Върховна касационна прокуратура и Върховна административна прокуратура, както и за следователи в Националната следствена служба се провежда по документи и събеседване.
    (2) Кандидатите представят:
    1. заявление за участие;
    2. кадрова справка от ръководителя на съответния орган или организация, а ако няма такъв – от самия кандидат;
    3. оценка от ръководителя на съответния орган или организация, ако има такъв;
    4. документи, които удостоверяват, че са изпълнени изискванията на чл.126 и 127;
    5. последното решение за атестация – за кандидатите от органите на съдебната власт;
    6. справка от съдебния инспекторат за направени проверки за последните три години - – за кандидатите от органите на съдебната власт;
    7. други документи, които удостоверяват притежаването на научна степен, научно звание или придобита квалификация.
    (3) Комисията класира кандидатите въз основа на представените документи и събеседването.
    (4) Председателят на конкурсната комисия внася предложение пред Висшия съдебен съвет за назначаване на кандидатите, които са издържали конкурса.”



    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    Да се създаде § 33а:
    § 33а. Създава са нов чл. 148а:
    “Чл. 148а (1) Съдебните помощници във Върховния касационен съд и Върховния административен съд се назначават от съответния председател след провеждане на конкурс. Те подпомагат съдиите в тяхната дейност.
    (2) Прокурорските помощници във Върховната касационна прокуратура и Върховната административна прокуратура се назначават от главния прокурор след провеждане на конкурс. Те подпомагат прокурорите в тяхната дейност.
    (3) Конкурсът за съдебни и прокурорски помощници се провежда по правилата на чл. 127а, чл. 127б, ал. 1 - 3, чл. 127в и чл. 127г.
    (4) Кандидатите се назначават по реда на класирането им от конкурсната комисия.
    (5) След изтичане на двугодишен срок от назначаването, когато оценката за работата им е положителна, съдебните и прокурорските помощници могат без повторен конкурс да бъдат назначавани на длъжност районен съдия, прокурор в районна прокуратура или следовател в окръжна следствена служба.”


    Комисията подкрепя по принцип предложението за създаване на §33а, който става § 38 със следната редакция:
    “§ 38 Чл.148а се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “(1) Съдебните помощници във Върховния касационен съд и Върховния административен съд се назначават от съответния председател след провеждане на конкурс. Те подпомагат съдиите в тяхната дейност.»
    2. Създава се нова ал.2:
    «(2) Прокурорските помощници във Върховната касационна прокуратура и Върховната административна прокуратура се назначават от главния прокурор след провеждане на конкурс. Те подпомагат прокурорите в тяхната дейност.»
    3. Алинея 3 се изменя така:
    «(3) Конкурсът за съдебни и прокурорски помощници се провежда по правилата на чл. 127а, чл. 127б, чл. 127в и чл. 127г.»
    4. Създава се ал.4:
    «(4) Кандидатите се назначават по реда на класирането им от конкурсната комисия.»


    § 34. Член 150 се изменя така:
    “Чл. 150. (1) Държавен съдебен изпълнител може да стане лице, което отговаря на условията по чл. 126.
    (2) Държавният съдебен изпълнител се назначава от министъра на правосъдието по предложение на председателя на районния съд след провеждане на конкурс.
    (3) Конкурсът се насрочва със заповед на министъра на правосъдието, с която се определят условията и редът за провеждане на конкурса. Заповедта се обнародва в “Държавен вестник”, обявява се на достъпно място в съответния районен съд и се огласява чрез интернет от Министерството на правосъдието.
    (4) Министърът на правосъдието определя състава на конкурсната комисия.
    (5) В случай че е налице единствен кандидат, който е работил като държавен съдебен изпълнител повече от пет години, той се назначава на длъжност без конкурс.
    (6) Министърът на правосъдието по искане на държавен съдебен изпълнител, който е прослужил на длъжността не по-малко от две години, може да го премести в друг районен съд след вземане мнението на председателите на съответните районни съдилища.
    (7) Броят на държавните съдебни изпълнители се определя от министъра на правосъдието.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ВАЛЕНТИН МИЛТЕНОВ И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 34:
    1. В чл. 150, ал. 2 думите “по предложение на председателя на районния съд” се заличават.
    2. В чл. 150, ал. 2 се създава изречение второ със следното съдържание:
    “Министърът на правосъдието може да насрочи конкурс и по предложение на председателя на районния съд”.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя за § 34, който става § 39 със следната редакция:
    “§ 39 Член 150 се изменя така:
    “Чл. 150. (1) Държавен съдебен изпълнител може да стане лице, което отговаря на условията по чл. 126.
    (2) Държавният съдебен изпълнител се назначава от министъра на правосъдието след провеждане на конкурс. Министърът на правосъдието може да насрочи конкурс и по предложение на председателя на районния съд.
    (3) Конкурсът се насрочва със заповед на министъра на правосъдието, с която се определят условията и редът за провеждане на конкурса. Заповедта се обнародва в “Държавен вестник”, обявява се на достъпно място в съответния районен съд и се огласява чрез Интернет от Министерството на правосъдието.
    (4) Министърът на правосъдието определя състава на конкурсната комисия.
    (5) В случай че е налице единствен кандидат, който е работил като държавен съдебен изпълнител повече от пет години, той се назначава на длъжност без конкурс.
    (6) Министърът на правосъдието по искане на държавен съдебен изпълнител, който е прослужил на длъжността не по-малко от две години, може да го премести в друг районен съд след вземане мнението на председателите на съответните районни съдилища.
    (7) Броят на държавните съдебни изпълнители се определя от министъра на правосъдието.”


    § 35. В чл. 152, ал. 1, т. 5 накрая се добавя ”за повече от една година".

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 35, който става § 40.


    § 36. Член 160 се изменя така:
    “Чл. 160. (1) Съдия по вписванията може да стане лице, което отговаря на условията по чл. 126.
    (2) Съдията по вписванията се назначава от министъра на правосъдието по предложение на председателя на районния съд след провеждане на конкурс.
    (3) Конкурсът се насрочва със заповед на министъра на правосъдието, с която се определят условията и редът за провеждане на конкурса. Заповедта се обнародва в “Държавен вестник”, обявява се на достъпно място в съответния районен съд и се огласява чрез интернет от Министерството на правосъдието.
    (4) Министърът на правосъдието определя състава на конкурсната комисия.
    (5) В случай че е налице единствен кандидат, който е работил като съдия по вписванията повече от пет години, той се назначава на длъжност без конкурс.
    (6) Министърът на правосъдието по искане на съдия по вписванията, който е прослужил на длъжността не по-малко от две години, може да го премести в друг районен съд след вземане мнението на председателите на съответните районни съдилища.
    (7) В службите по вписванията с повече от един съдия по вписванията министърът на правосъдието назначава един от тях за ръководител.
    (8) Броят на съдиите по вписванията се определя от министъра на правосъдието.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ВАЛЕНТИН МИЛТЕНОВ И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 36:
    1. В чл. 160, ал. 2 думите “по предложение на председателя на районния съд” се заличават.
    2. В чл. 160, ал. 2 се създава изречение второ със следното съдържание:
    “Министърът на правосъдието може да насрочи конкурс и по предложение на председателя на районния съд”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 36, който става § 41:
    «§ 41 Член 160 се изменя така:
    “Чл. 160. (1) Съдия по вписванията може да стане лице, което отговаря на условията по чл. 126.
    (2) Съдията по вписванията се назначава от министъра на правосъдието след провеждане на конкурс. Министърът на правосъдието може да насрочи конкурс и по предложение на председателя на районния съд.
    (3) Конкурсът се насрочва със заповед на министъра на правосъдието, с която се определят условията и редът за провеждане на конкурса. Заповедта се обнародва в “Държавен вестник”, обявява се на достъпно място в съответния районен съд и се огласява чрез интернет от Министерството на правосъдието.
    (4) Министърът на правосъдието определя състава на конкурсната комисия.
    (5) В случай че е налице единствен кандидат, който е работил като съдия по вписванията повече от пет години, той се назначава на длъжност без конкурс.
    (6) Министърът на правосъдието по искане на съдия по вписванията, който е прослужил на длъжността не по-малко от две години, може да го премести в друг районен съд след вземане мнението на председателите на съответните районни съдилища.
    (7) В службите по вписванията с повече от един съдия по вписванията министърът на правосъдието назначава един от тях за ръководител.
    (8) Броят на съдиите по вписванията се определя от министъра на правосъдието.”


    § 37. В чл. 163, ал. 1 думите “тримесечен стаж” се заменят с “шестмесечен стаж”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 37, който става § 42.

    § 38. В чл. 163в, ал. 1 думите “три месеца” се заменят с “шест месеца”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 38, който става § 43.


    § 39. В чл. 166, ал. 2 думите “но не по-рано от три месеца” се заменят със “след допълнителен двумесечен стаж”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 39, който става § 44.


    § 40. Създава се нов чл. 167б:
    “Чл.167б. Съдиите, прокурорите и следователите, на които е възложено практическото обучение на стажант- юристите, по предложение на председателстващия Висшия съдебен съвет могат да бъдат стимулирани със средства от бюджета на съдебната власт при условия и по ред, определени от Висшия съдебен съвет.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 40, който става § 45.


    § 41. Досегашният чл. 167б става чл. 167в.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 41, който става § 46.

    § 42. Създава се чл. 167г:
    “Чл. 167г. За проявени високи професионални и нравствени качества при изпълнение на служебните им задължения държавните съдебни изпълнители и съдиите по вписванията могат да бъдат поощрявани по предложение на председателя на съответния съд или по преценка на министъра на правосъдието със:
    1. служебна благодарност и грамота;
    2. парична награда.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАДКА БАЛЕВА:
    § 42. В чл. 167г отпада т. 2.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 42, който става § 47.

    § 43. В чл.168 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал.2:
    “(2) Съдиите носят дисциплинарна отговорност и в случаите, когато виновно са допуснали участник в производството да стане причина за забавянето му.”
    2. Досегашните ал.2, 3 и 4 стават съответно 3, 4 и 5.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИНЧО СПАСОВ:
    По § 43: В чл. 168 се променя ал. 1 и добива вида:
    (1) Съдиите, прокурорите и следователите носят дисциплинарна отговорност за :
    1. Пропуск, допуснат по невнимание или незнание при изпълнение на задълженията си
    2. Неспазване на процесуалните правила
    3. Бавност в изпълнение на служебните задължения
    4. При осъждане за престъпления, не посочени в чл. 126 (1) т. 3 от ЗСВ
    5. При нарушаване забраните на чл. 132 ЗСВ
    6. Отсъствие по време на работа без разрешен отпуск
    7. Неспазване на правилата за професионална етика или грубо отношение към други лица.
    10. Нарушаване на служебната тайна.


    Комисията не подкрепя предложението.



    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    В § 43, чл. 168, ал. 2 накрая се добавя „в нарушение на закона.”

    Комисията подкрепя предложението.


    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 43, който става § 48:
    “§ 48. В чл.168 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал.2:
    “(2) Съдиите носят дисциплинарна отговорност и в случаите, когато виновно са допуснали участник в производството да стане причина за забавянето му в нарушение на закона.”
    2. Досегашните ал.2, 3 и 4 стават съответно 3, 4 и 5.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИНЧО СПАСОВ:
    Да се създаде § 43а:
    § 43а. В чл. 170 към алинеи 1 и 3 се добавя: "преместване на равна длъжност в друг съдебен район за срок от 6 месеца до три години ".

    Предложението е оттеглено.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИНЧО СПАСОВ:
    Да се създаде § 43б:
    § 43б. В чл. 171 се добавят ал. 2, 3, 4:
    (2)Предвидените в чл. 168 дисциплинарни наказания се налагат според тежестта на нарушението.
    (3)За нарушения, посочени в чл. 129, ал. 3, т. 5 от Конституцията, дисциплинарното наказание е "уволнение от служба".
    (4)За повторно провинение по п. п. 4, 5, 6, 8 и 11 от чл. 168 не може да се наложи по-малко дисциплинарно наказание от "преместване на равна длъжност в друг съдебен район".

    Комисията не подкрепя предложението.


    § 44. Чл.172 се изменя така:
    “Чл.172 (1) Дисциплинарните наказания се налагат от:
    1. административния ръководител – за наказанията по чл.170, ал.1, т.1 и 2;
    2. Висшия съдебен съвет – за наказанията по чл.170, ал.1, т. 3 и 4 и ал.2;
    3. министъра на правосъдието – за наказанията по чл.170, ал.3.
    (2) Предложение за налагане на дисциплинарно наказание на всички съдии, прокурори, следователи, административни ръководители и техни заместници могат да правят и министърът на правосъдието или не по-малко от една пета от общия брой на членовете на Висшия съдебен съвет.
    (3) Предложение за налагане на дисциплинарно наказание на държавен съдебен изпълнител или съдия по вписванията се прави от председателя на съответния районен съд или от инспектората.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 44, който става § 49:
    § 49. Чл.172 се изменя така:
    “Чл.172 (1) Дисциплинарните наказания се налагат от:
    1. административния ръководител – за наказанията по чл.170, ал.1, т.1 и 2;
    2. Висшия съдебен съвет – за наказанията по чл.170, ал.1, т. 3 и 4 и ал.2;
    3. министъра на правосъдието – за наказанията по чл.170, ал.3.
    (2) Предложение за налагане на дисциплинарно наказание на съдии, прокурори, следователи, административни ръководители и техни заместници могат да правят не по-малко от една пета от общия брой на членовете на Висшия съдебен съвет.
    (3) Предложение за налагане на дисциплинарно наказание на съдии, прокурори, следователи, административни ръководители и техни заместници може да прави и министърът на правосъдието в случаите на чл.131, ал.1, т.5.
    (4) В случаите по ал.2 и 3 дисциплинарното производство се провежда от Висшия съдебен съвет.
    (5) Предложение за налагане на дисциплинарно наказание на държавен съдебен изпълнител или съдия по вписванията се прави от председателя на съответния районен съд или от инспектората.”


    § 45. Чл.173 се изменя така:
    “Чл.173 (1) Дисциплинарното производство може да бъде възбудено до 1 година от откриването, но не по-късно от 2 година от извършването на нарушението.
    (2) Сроковете по ал.1 не текат, когато лицето е в законоустановен отпуск.
    (3) При дисциплинарно нарушение, което е престъпление, установено с влязла в сила присъда, сроковете по ал.1 започват да текат от влизане в сила на присъдата.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    В § 45, чл. 173, ал. 1 накрая се добавя „ако то е преустановено”.

    Комисията не подкрепя предложението.



    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 45, който става § 50:
    “§ 50. Чл.173 се изменя така:
    “Чл.173 (1) Дисциплинарното наказание може да бъде наложено до 1 година от откриването, но не по-късно от 2 години от извършването на нарушението.
    (2) Сроковете по ал.1 не текат, когато лицето е в законоустановен отпуск.
    (3) При дисциплинарно нарушение, което е престъпление, установено с влязла в сила присъда, сроковете по ал.1 започват да текат от влизане в сила на присъдата.”



    §46. Чл.174 се изменя така:
    “Чл.174 (1) Преди налагане на дисциплинарното наказание наказващият орган изслушва привлеченото към дисциплинарна отговорност лице или иска писменото му обяснение и събира всички доказателства от значение за случая.
    (2) Когато наказващия орган не е изслушал лицето или не е поискал писменото му обяснение, съдът отменя наложеното дисциплинарно наказание, без да разглежда делото по същество.
    (3) До влизане в сила на акта заповедта или решението за налагането на дисциплинарното наказание не могат да бъдат разгласявани факти и обстоятелства във връзка с дисциплинарното производство.”


    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 46, който става § 51:
    §46. Чл.174 се изменя така:
    “Чл.174 (1) Преди налагане на дисциплинарното наказание наказващият орган изслушва привлеченото към дисциплинарна отговорност лице или приема писменото му обяснение и събира всички доказателства от значение за случая.
    (2) Когато наказващия орган не е изслушал лицето или не е приел писменото му обяснение, съдът отменя наложеното дисциплинарно наказание, без да разглежда делото по същество, освен ако привлеченото към дисциплинарна отговорност лице не е дало обяснения или не е било изслушано по негова вина.
    (3) До влизане в сила на заповедта или решението за налагането на дисциплинарното наказание не могат да се разгласяват факти и обстоятелства във връзка с дисциплинарното производство.”


    § 47. Създава се чл.174а:
    “Чл.174а (1) Дисциплинарните наказания по чл.170, ал.1, т.1 и 2 се налагат с мотивирана заповед на административния ръководител.
    (2) Когато в хода на дисциплинарното производство се установи, че е налице основание за налагане на наказание по чл.170, ал.1, т.3 или 4 или ал.2, административният ръководител прекратява дисциплинарното производство и прави предложение до Висшия съдебен съвет.
    (3) Дисциплинарните наказания по чл.170, ал.3 се налагат с мотивирана заповед на министъра на правосъдието.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 47, който става § 52:
    “§ 52. Създава се чл.174а:
    “Чл.174а (1) Дисциплинарните наказания по чл.170, ал.1, т.1 и 2 се налагат с мотивирана заповед на административния ръководител.
    (2) Когато в хода на дисциплинарното производство се установи, че е налице основание за налагане на наказание по чл.170, ал.1, т.3 или 4 или ал.2, административният ръководител спира дисциплинарното производство, прави предложение за налагане на наказанието до Висшия съдебен съвет и му изпраща преписката.
    (3) Дисциплинарните наказания по чл.170, ал.3 се налагат с мотивирана заповед на министъра на правосъдието.”


    § 48. В чл.175, ал.1 думите “чл.170, ал.1, т.1 и 2 и по” се заличават.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 48, който става § 53:


    § 49. В чл.181 се прави следните изменения:
    1. Алинея 3 се отменя.
    2. В ал.4 думите “и 3” се заличават.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 49, който става § 54:


    § 50. В чл.182 след думите “лице на” се добавя “заповедта или”, а думите “или заповедта на министъра на правосъдието” се заличават.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 50, който става § 55:


    § 51. Създава се чл.183а:
    “Чл.183а (1) Заповедта на административния ръководител може да се обжалва от заинтересованите лица в 7-дневен срок от съобщаването й пред регионалния административен съд.
    (2) Решението на съда е окончателно.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    В § 51, чл. 183а, ал. 1 думите „регионалния административен съд” се заменят с „тричленен състав на Върховния административен съд”.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 51, който става § 56 със следната редакция:
    “§ 56. Създава се чл.183а:
    “Чл.183а (1) Заповедта на административния ръководител по чл.125а, ал.1, т.3 и 4 може да се обжалва от заинтересованите лица в 7-дневен срок от съобщаването й пред административния съд, а заповедта на административния ръководител по чл.125а, ал.1, т.1 и 2 – пред Върховния административен съд.
    (2) Решението на съда е окончателно.”



    § 52. В чл.184 се правят следните изменения:
    1. Ал.1 се изменя така:
    “(1) Решението на Висшия съдебен съвет и заповедта на министъра на правосъдието могат да се обжалват от заинтересуваните лица пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от тяхното съобщаване.”
    2. Ал.3 се отменя.


    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 52, който става § 57:


    § 53. В чл.186 ал.2 и 3 се изменят така:
    “(2) Дисциплинарното наказание, с изключение на уволнението, може да бъде заличено и преди изтичането на срока по ал.1 със заповед на административния ръководител, решение на Висшия съдебен съвет или заповед на министъра на правосъдието, ако лицето на което е било наложено не е извършило друго нарушение.
    (3) Предсрочното заличаване се прави по инициатива на административния ръководител, а в случаите когато наказанието е наложено от Висшия съдебен съвет – по предложение на административния ръководител или на субектите по чл.172, ал.2. Предложение за предсрочно заличаване на наказание на държавен съдебен изпълнител или съдия по вписванията се прави от субектите по чл.172, ал.3.”


    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 53, който става § 58 със следната редакция:
    “§ 58. В чл.186 ал.2 и 3 се изменят така:
    “(2) Дисциплинарното наказание, с изключение на уволнението, може да бъде заличено и преди изтичането на срока по ал.1, но не по-рано от 6 месеца след налагането му, от органа, който го е наложил, ако лицето на което е било наложено не е извършило друго нарушение.
    (3) Предсрочното заличаване се прави по инициатива на административния ръководител, а в случаите когато наказанието е наложено от Висшия съдебен съвет – по предложение на административния ръководител или на субектите по чл.172, ал.2. Предложение за предсрочно заличаване на наказание на държавен съдебен изпълнител или съдия по вписванията се прави от субектите по чл.172, ал.3.”


    § 54. В чл. 190, ал. 2, т. 1 се създава изречение второ:
    “Председателят на районния съд изпраща на министъра на правосъдието за сведение екземпляр от заповедта за разрешен неплатен отпуск и уведомление за ползване и прекратяване на платен отпуск поради бременност и раждане.”


    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 54, който става § 59:


    ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    Комисията подкрепя текста на вносителя за заглавието на подразделението


    § 55. Навсякъде в закона думите “инспектор”, ”инспектори” и “инспекторите” се заменят съответно със “съдебен инспектор”, “съдебни инспектори” и “съдебните инспектори”, а думите “инспекторат”, “инспектората” и “инспекторатът” се заменят съответно със “съдебен инспекторат”, “съдебния инспекторат” и “съдебният инспекторат”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 55, който става § 60.


    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Комисията подкрепя текста на вносителя за заглавието на подразделението

    § 56. За заварените съдебни инспектори срокът по чл. 35в, ал. 1 тече от датата на последното им назначение.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ:
    В Преходните и заключителни разпоредби § 56 се изменя така:
    “§ 56. За заварените съдебни инспектори срокът по чл. 35в, ал. 1 тече от датата на влизане на закона в сила.”

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 56, който става § 61:
    “§ 61 За заварените съдебни инспектори срокът по чл. 35в, ал. 1 тече от датата на влизане на закона в сила.”


    § 57. Заварените стажант-юристи довършват стажа за придобиване на юридическа правоспособност по досегашния ред.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 57, който става § 61.


    § 58. Насрочените конкурси за държавни съдебни изпълнители и за съдии по вписванията до влизането в сила на този закон се провеждат по досегашния ред.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 58, който става § 62.

    § 59. За висящите дисциплинарни производства, заварени от този закон, се прилагат досегашните давностни срокове.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 59, който става § 63.
    § 60. В Закона за частните съдебни изпълнители (обн. ДВ.......) се правят следните изменения:
    1. В чл.5, ал.2 думите “работят като дознатели в системата на Министерството на вътрешните работи” се заменят с “работят на длъжност “дознател” в системата на Министерството на вътрешните работи или са дознатели в Министерството на отбраната”.
    2. Навсякъде думите “инспектори” и “инспекторът” се заменят съответно със “съдебни инспектори по Закона за съдебната власт” и “съдебният инспектор по Закона за съдебната власт”.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ВАЛЕНТИН МИЛТЕНОВ И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 60:
    Точка 1 от § 60 придобива следната редакция:
    “1. В чл. 5, ал. 2 думите “работят като дознатели в системата на Министерството на вътрешните работи” се заменят с “работят на длъжност “съдебен помощник” във Върховния касационен съд или Върховния административен съд, “дознател” в системата на Министерството на вътрешните работи или са дознатели в Министерството на отбраната”.

    Комисията подкрепя предложението.


    Комисията подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 60, който става § 65:
    “§ 65 . В Закона за частните съдебни изпълнители (обн. ДВ.......) се правят следните изменения:
    1. В чл. 5, ал. 2 думите “работят като дознатели в системата на Министерството на вътрешните работи” се заменят с “работят на длъжност съдебен помощник във Върховния касационен съд или Върховния административен съд, прокурорски помощник във Върховната касационна прокуратура и Върховната административна прокуратура, дознател в системата на Министерството на вътрешните работи или са дознатели в Министерството на отбраната”.
    2. Навсякъде думите “инспектори” и “инспекторът” се заменят съответно със “съдебни инспектори по Закона за съдебната власт” и “съдебният инспектор по Закона за съдебната власт”.


    § 61. В Закона за адвокатурата (обн. ДВ.......) в §1, т.1 думите “работят като дознатели в системата на Министерството на вътрешните работи” се заменят с “работят на длъжност “дознател” в системата на Министерството на вътрешните работи или са дознатели в Министерството на отбраната”.




    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ВАЛЕНТИН МИЛТЕНОВ И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 61:
    § 61 придобива следната редакция:
    “§ 61. В Закона за адвокатурата (обн. ДВ .....) в § 1, т. 1 думите “работят като дознатели в системата на Министерството на вътрешните работи” се заменят с “работят на длъжност “съдебен помощник” във Върховния касационен съд или Върховния административен съд, “дознател” в системата на Министерството на вътрешните работи или са дознатели в Министерството на отбраната”.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 61, който става § 66:
    « § 66 В Закона за адвокатурата (обн. ДВ .....) в § 1, т. 1 думите “работят като дознатели в системата на Министерството на вътрешните работи” се заменят с “работят на длъжност съдебен помощник във Върховния касационен съд или Върховния административен съд, прокурорски помощник във Върховната касационна прокуратура и Върховната административна прокуратура, дознател в системата на Министерството на вътрешните работи или са дознатели в Министерството на отбраната”.

    § 62. В Закона за нотариусите и нотариалната дейност (обн.ДВ.......) в чл.8, ал.2 след думите “общинско управление” се добавя “лице, което работи на длъжност “дознател” в системата на Министерството на вътрешните работи или е дознател в Министерството на отбраната”.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ВАЛЕНТИН МИЛТЕНОВ И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 62:
    § 62 придобива следната редакция:
    “§ 62. В Закона за нотариусите и нотариалната дейност (обн. ДВ .....) в чл. 8, ал.2 след думите “младши съдия, младши прокурор, младши следовател” се добавят думите “съдебен помощник във Върховния касационен съд или Върховния административен съд”, след думите “общинско управление” се добавя “лице, което работи на длъжност “дознател” в системата на Министерството на вътрешните работи или са дознатели в Министерството на отбраната”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 62, който става § 67:
    “§ 67 В Закона за нотариусите и нотариалната дейност (обн. ДВ .....) в чл. 8, ал.2 след думите “младши съдия, младши прокурор, младши следовател” се добавят думите “съдебен помощник във Върховния касационен съд или Върховния административен съд, прокурорски помощник във Върховната касационна прокуратура и Върховната административна прокуратура ”, след думите “общинско управление” се добавя “лице, което работи на длъжност “дознател” в системата на Министерството на вътрешните работи или са дознатели в Министерството на отбраната”.


    Комисията предлага да се създаде § 68 със следната редакция:
    «§ 68 Подзаконовите нормативни актове по прилагането на закона се издават в едномесечен срок от влизане в сила на този закон.»


    § 63. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”, с изключение на § 28, т.2 относно “думите “и правоспособност” се заличават”, който влиза в сила от 01.08.2002 г.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 63, който става § 69:
    “§ 69. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”, с изключение на § 28, т.2 относно думите “и правоспособност” се заличават”, който влиза в сила от 03.08.2002 г. и § 19 и 51, които влизат в сила от 01.03.2007 г.”







    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА:



    (Янаки Стоилов)


    Форма за търсене
    Ключова дума