Комисия по правни въпроси
15/02/2007
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
_____________________________________________
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
№753-03-12/20.2.07
ДОКЛАД
НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
ОТНОСНО: Обсъждане на проекти за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (Обн., ДВ, бр. 69 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 74 от 2005 г. и бр. 101 от 2006 г.), в частта относно членството на Република България в Европейския съюз - № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители, № 654-02-112 с вносители Минчо Христов и Стела Банкова, № 750-01-15 с вносители Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев.
Проект!
Р Е Ш Е Н И Е
за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (Обн., ДВ, бр. 69 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 74 от 2005 г. и бр. 101 от 2006 г.)
Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и § 1, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
Р Е Ш И :
Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
В чл. 15 се създава ал. 5 със следното съдържание:
“(5) Членовете на Европейския парламент от Република България могат да участват в работата на парламентарните групи в съответствие с чл. 12, ал. 1, с право на съвещателен глас.”
Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 1:
§ 1. В чл. 15 се създава ал. 5 със следното съдържание:
“(5) В работата на парламентарните групи могат да участват с право на съвещателен глас и в съответствие с чл. 12, ал. 1 и членовете на Европейския парламент от Република България.”
Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
В чл. 17 се правят следните промени:
1. В ал. 1 т. 18 се изменя така:
“18. Комисия по европейски въпроси;”.
2. В ал. 3 думите “европейска интеграция” се заменят с “европейски въпроси” и се добавя второ изречение “Комисията по европейски въпроси изготвя доклади и по други актове на институциите на Европейския съюз.”
Комисията подкрепя предложението.
Проект за решение № 654-02-112 с вносители Минчо Христов и Стела Банкова
Към ал. 2 на чл. 17 се добавя нова т. 25 със следното съдържание:
“25. Комисия за контрол над присъединителните фондове на Европейския съюз”.
Към чл. 17 се добавя нова ал. 6 със следното съдържание:
“(6) Комисията за контрол над присъединителните фондове на Европейския съюз е съставена на паритетен принцип от двама представители на всяка парламентарна група и от независимите народни представители.”
Комисията не подкрепя предложението, но като отчита важността на контрола над присъединителните фондове на ЕС предлага към Комисията по европейски въпроси да бъде създадена постоянна подкомисия.
Проект за решение № 750-01-15 с вносители Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев
В чл. 17, ал. 2 от ПОДНС се прави следното допълнение:
Създава се нова т. 25 със следното съдържание:
“т. 25. Комисия по европейските фондове”.
Комисията не подкрепя предложението, но като отчита важността на контрола над европейските фондове предлага към Комисията по европейски въпроси да бъде създадена постоянна подкомисия.
Комисията предлага следния текст за § 2:
§ 2. В чл. 17 се правят следните изменения:
1. В ал. 2 т. 18 се изменя така:
“18. Комисия по европейски въпроси;”.
2. В ал. 3 думите “европейска интеграция” се заменят с “европейски въпроси” и се добавя второ изречение “Комисията по европейски въпроси изготвя доклади и по други актове на институциите на Европейския съюз.”
Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
Създава се нов чл. 19а със следното съдържание:
“Чл. 19а. Членовете на Европейския парламент от Република България имат право да участват в откритите заседания на Комисията по европейски въпроси със съвещателен глас.”
Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 3:
§ 3. Създава се нов чл. 19а със следното съдържание:
“Чл. 19а. В заседанията на Комисията по европейски въпроси имат право да участват и членовете на Европейския парламент от Република България с право на съвещателен глас. Членовете на Европейския парламент от Република България могат да участват и в заседанията на другите постоянни комисии по покана на техните председатели.”
Комисията предлага промени в чл. 22 и следната редакция за § 4
§ 4. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
(2) Към Комисията по европейски въпроси се създава постоянно действаща подкомисия, която следи за правилното и навременно усвояване на средствата от фондовете и програмите на Европейския съюз.”
Комисията предлага промени в чл. 45 и следната редакция за § 5
§ 5. В чл. 45 се правят следните изменения:
1. Алинея 2 се отменя.
2. В ал. 4 думите “и 2” се заличават.
Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
В чл. 63, ал. 3 думата “присъединяването” се заменя с “членството”.
Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 6:
§ 6. В чл. 63, ал. 3 думите “присъединяването на Република България към Европейския съюз” се заменят с “членството на Република България в Европейския съюз”.
Комисията предлага изменение в чл. 70, ал. 1 и следната редакция за § 7:
§ 7. В чл. 70, ал. 1 изречение четвърто се заличава.
Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
Създава се нова глава десета със следното съдържание:
“Глава десета
Парламентарен контрол по въпросите на Европейския съюз
Чл. 97а. (1) Министерският съвет внася в Народното събрание Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз в едноседмичен срок от приемането й.
(2) Председателят на Народното събрание изпраща Годишната програма на Комисията по европейски въпроси и на останалите постоянни комиси.
(3) Комисията по европейски въпроси изготвя Годишна работна програма на Народното събрание със списък на проектите на актове на Европейския съюз, подлежащи на контрол от страна на парламента, като взема предвид и предложенията на постоянните комисии. Годишната работна програма, изготвена от комисията, се обсъжда и приема от Народното събрание.
(4) Председателят на Народното събрание изпраща на Министерския съвет приетата Годишна работна програма по предходната алинея.
Чл. 97б. (1) Министерският съвет е длъжен в триседмичен срок след получаването им да изпраща до Народното събрание проектите на законодателни и други актове на институциите на Европейския съюз, включени в Годишната работна програма по чл. 97а, ал. 3.
(2) Проектите за актове на институциите на Европейския съюз по ал. 1 се придружават от мотивирано становище, което съдържа кратко описание на акта, процедурата по приемането му от органите на Европейския съюз, първоначална позиция на Министерския съвет по приемането на акта, отражението му върху българското законодателство, финансовите и други последици от приемането му, датите на обсъждане на акта в институциите на Европейския съюз и друга информация.
(3) Председателят на Народното събрание може да изисква допълнително становище от Министерския съвет. Министерският съвет дава допълнително становище в седемдневен срок от поискването му.
(4) Министерският съвет е длъжен да изпраща на Народното събрание и всеки друг документ на Европейския съюз по искане на Народното събрание.
Чл. 97в. Председателят на Народното събрание разпределя в двудневен срок от постъпването им получените от Министерския съвет проекти на законодателни и други актове на институциите на Европейския съюз на Комисията по европейски въпроси и на други постоянни комисии. Когато актовете или документите на органите на Европейския съюз засягат въпроси на външната политика или отбраната, председателят на Народното събрание задължително ги разпределя на Комисията по външна политика, съответно на Комисията по отбраната.
Чл. 97г. Комисията по европейски въпроси обсъжда проектите на актове на Европейския съюз след постъпване на докладите на другите постоянни комисии.
Чл. 97д. Комисията по европейски въпроси изготвя доклад и го представя на председателя на Народното събрание, който го изпраща на Министерския съвет.
Чл. 97е. (1) По искане на председателя на Комисията по европейски въпроси или на председателя на постоянната комисия, на която председателят на Народното събрание е разпределил проект на законодателен или друг акт на институциите на Европейския съюз, комисиите могат да провеждат съвместни заседания. Тези заседания се ръководят от председателя на Комисията по европейски въпроси.
(2) Когато проектът на акт на институциите на Европейския съюз засяга въпроси на външната политика, Комисията по европейски въпроси провежда съвместно заседание с Комисията по външна политика, а когато актът или документът на органите на Европейския съюз засяга въпроси на отбраната, Комисията по европейски въпроси провежда съвместно заседание с Комисията по отбраната.
(3) При съвместни заседания се изготвя съвместен доклад на двете комисии.
Чл. 97ж. (1) В едноседмичен срок от приемането на акта на институциите на Европейския съюз, включен в Годишната програма по чл. 97а, ал. 3, Министерският съвет се отчита пред Комисията по европейски въпроси.
(2) Когато позицията на Министерския съвет при приемането на акта в институциите на Европейския съюз се различава от позицията на Комисията по европейските въпроси, посочена в нейния доклад, съответният министър излага пред комисията устно причините, наложили това.
(3) Извън случаите по ал. 2, Министерският съвет може да отчете дейността по приемането на акта в институциите на Европейския съюз с писмен доклад до Народното събрание.
Чл. 97з. (1) Комисията по европейските въпроси изслушва кандидатите за длъжности в институциите на Европейския съюз, предложени от Министерския съвет.
(2) Кандидатите за длъжности в институциите на Европейския съюз, предложени от Министерския съвет, са длъжни да се явят на заседание на Комисията по европейските въпроси и да отговарят на поставените от членовете й въпроси.
Чл. 97и. Народното събрание организира и поддържа база данни за проекти на актове и други документи на институциите на Европейския съюз.
Чл. 97к. (1) Народното събрание изслушва доклад на министър-председателя в началото на всеки шестмесечен период на председателство на Европейския съюз за участието на Република България в Европейския съюз през предходното председателство и за задачите на Република България по време на текущото председателство.
(2) Народното събрание може да провежда изслушване на министър-председателя относно позицията на Република България в предстоящи заседания на Европейския съвет.
(3) В заседанията на Народното събрание по ал. 1 и 2 могат да участват със съвещателен глас членовете на Европейския парламент, избрани в Република България.”
Досегашни гл. десета и единадесета стават съответно гл. единадесета и дванадесета.
Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане § 8, § 9 и § 10:
§ 8. Създава се нова глава десета със следното съдържание:
“Глава десета
Парламентарно наблюдение и контрол по въпросите на Европейския съюз
„Чл. 97а. (1) Министерският съвет внася в Народното събрание приетата от него Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз в едноседмичен срок от приемането й.
(2) Председателят на Народното събрание изпраща Годишната програма по ал. 1 на Комисията по европейски въпроси и на другите постоянни комисии.
(3) Комисията по европейски въпроси, като взема предвид и предложенията на другите постоянни комисии, предлага проект за Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС. Годишната работна програма съдържа списък на проектите за актове на институциите на Европейския съюз, по които Народното събрание осъществява наблюдение и контрол. Проектът за Годишната работна програма се обсъжда и приема от Народното събрание.
(4) Председателят на Народното събрание изпраща на Министерския съвет приетата Годишна работна програма по предходната алинея.
(5) При нововъзникнали обстоятелства Комисията по европейски въпроси може да предлага по своя инициатива или по предложение на други постоянни комисии допълнения в Годишната работна програма по ал. 3, които се приемат по реда на ал. 3.
Чл. 97б. (1) Проектите за актове на институциите на Европейския съюз, включени в Годишната работна програма по чл. 97а, ал. 3, се внасят от Министерския съвет в Народното събрание в триседмичен срок от получаването им.
(2) Проектите за актове по ал. 1 се придружават от становище, което съдържа кратко описание на акта, първоначална позиция, въз основа на оценка на интересите на страната и отражението на акта върху тях, информация за процедурата по приемането и датите на обсъждане на проекта от институциите на Европейския съюз и друга информация.
(3) При настъпване на обстоятелства, които налагат промени в първоначалната българска позиция, Министерският съвет своевременно информира Народното събрание за тези обстоятелства и за промените в позицията.
Чл. 97в. Председателят на Народното събрание в срока по чл. 64, ал. 1 разпределя на Комисията по европейски въпроси и на други постоянни комисии, получените от Министерския съвет проекти за актове на институциите на Европейския съюз, придружени от становище. Когато с тях се засягат въпроси на външната политика или отбраната, председателят на Народното събрание задължително ги разпределя на Комисията по външна политика, съответно на Комисията по отбраната.
Чл. 97г. Комисията по европейски въпроси обсъжда проектите за актове на институциите на Европейския съюз и становищата към тях, след постъпване на докладите на другите постоянни комисии.
Чл. 97д. Комисията по европейски въпроси изготвя доклад и го представя на председателя на Народното събрание, който го изпраща на Министерския съвет.
Чл. 97е. (1) Когато проектът за акт на институциите на Европейския съюз засяга въпроси на външната политика, Комисията по европейски въпроси провежда съвместно заседание с Комисията по външна политика, а когато проектът за акт засяга въпроси на отбраната, Комисията по европейски въпроси провежда съвместно заседание с Комисията по отбраната.
(2) При съвместни заседания се изготвя съвместен доклад на двете комисии.
Чл. 97ж. (1) Министерският съвет, в изпълнение на чл. 105, ал. 4 от Конституцията, внася отчет в Народното събрание за своите действия във връзка с приемането на актове от Европейския съюз. В отчета се посочват и въпроси, по които при окончателното приемане на акта от институциите на Европейския съюз са възникнали различия спрямо приетата позиция на българската страна.
Чл. 97з. (1) Комисията по европейските въпроси изслушва кандидатите за длъжности в институциите на Европейския съюз, предложени от Министерския съвет.
(2) Кандидатите по ал. 1 са длъжни да се явят на заседание на Комисията по европейски въпроси и да отговорят на поставените от членовете й въпроси.
Чл. 97и. (1) Министерският съвет текущо предоставя на Народното събрание информация за проектите за актове на Европейския съюз, отнасящи се до задълженията на Република България, произтичащи от нейното членство в Европейския съюз, както и за проекти на актове, в разработката на които взема участие.
(2) На всеки две седмици Народното събрание и Министерският съвет обменят информация за актовете по ал. 1, като Министерският съвет текущо предоставя разработваните по тези актове становища.
Чл. 97к. Народното събрание организира и поддържа база данни за проекти за актове и други документи на институциите на Европейския съюз, както и за становищата на българската страна по тях, изпратени на Народното събрание съгласно чл. 97 б., ал. 2.
Чл. 97л. (1) Народното събрание изслушва доклад на министър-председателя в началото на всеки шестмесечен период на председателство на Европейския съюз за участието на Република България в Европейския съюз през предходното председателство и за задачите на Република България по време на текущото председателство.
(2) Народното събрание може да провежда изслушване на министър-председателя относно позицията на Република България в предстоящи заседания на Европейския съвет.
(3) В заседанията на Народното събрание по ал. 1 и 2 могат да участват без право да гласуват членовете на Европейския парламент от Република България.”
§ 9. Досегашната глава десета става глава единадесета.
§ 10. Досегашната глава единадесета става глава дванадесета.
Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
В чл. 9 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание се създава нова ал. 7 със следното съдържание:
“(7) Членовете на Европейския парламент от Република България имат право на работно помещение в София, осигурено от Народното събрание, с необходимите технически и комуникационни средства.”
Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 11:
§ 11. В чл. 9 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание – Приложение към Правлиника за организацията и дейността на Народното събрание, се създава нова ал. 7 със следното съдържание:
“(7) Народното събрание осигурява на членовете на Европейския парламент от Република България работно помещение в София с необходимите технически и комуникационни средства.”
Комисията предлага да се създаде Заключителна разпоредба към решението за изм. и доп. на ПОДНС със следното съдържание:
“Заключителна разпоредба
§ 12. Решението влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник” с изключение на § 1, § 3, § 8 относно чл. 97л, ал. 3 и § 11, които влизат в сила от първото заседание на Европейския парламент, следващо изборите за членове на Европейския парламент от Република България.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА:
/ЯНАКИ СТОИЛОВ/