Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
15/03/2007


    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


    К О М И С И Я П О П Р А В Н И В Ъ П Р О С



    Д О К Л А Д
    на
    Комисията по правни въпроси


    ОТНОСНО: Обсъждане на второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за частните съдебни изпълнители, № 602-01-94/01.12.06 г., внесен от Министерския съвет.


    ПРОЕКТ
    ВТОРО ЧЕТЕНЕ



    З А К О Н

    за изменение и допълнение на Закона за частните съдебни изпълнители
    (Обн., ДВ, бр. 43 от 2005 г.; изм., бр. 39 от 2006 г.)


    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.


    § 1. В чл. 4, ал. 3 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 2:
    “2. участието на частния съдебен изпълнител в гражданско дружество по чл. 30;“.
    2. Досегашните т. 2, 3 и 4 стават съответно т. 3, 4 и 5.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.

    § 2. В чл. 7, ал. 2 след думата “документи” се добавя “за платена държавна такса”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.

    § 3. В чл. 10 се създава ал. 4:
    “(4) Министерството на правосъдието събира държавна такса за участие в конкурса в размер, определен с тарифа, одобрена от Министерския съвет.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА АНЕЛИЯ МИНГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    Създава се нов § 3а със следното съдържание :
    § 3а. В чл. 16 се създава нова ал. 3, която гласи:
    “Чл.16 ал.3. За информацията получаване по ал.1 и ал.2 частният съдебен изпълнител не дължи заплащането на държавни и местни такси.”

    Комисията подкрепя предложението по принцип и предлага да се създаде нов § 4 със следната редакция:
    § 4. В чл.16 се създава ал. 3:
    “(3) За информацията получавана по ал.1 и 2, както и за вписването на обезпечителни мерки частният съдебен изпълнител не дължи заплащането на държавни и местни такси.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    Създава се нов § 3б със следното съдържание :
    Създава се нов чл. 16а със следното съдържание:
    “§ 3б. Чл. 16а. Държавните учреждения и общините не събират такси от частните съдебни изпълнители за издаването на исканите от тях удостоверения, справки, преписи, извлечения от документи и вписвания на обезпечителни мерки.”

    Комисията подкрепя предложението по принцип, което е отразено в новия § 4.

    § 4. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    "(2) Когато частните съдебни изпълнители действат съвместно при условията на гражданско дружество, всеки от тях отговаря солидарно за действията на другите в общата работа.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4, който става §5.

    § 5. В чл. 36, ал. 1 думите “изискванията на чл. 5 и 6" се заменят с “изискванията на чл. 5, ал. 1, т. 1, 2, 4, 5, 6 и 7 и чл. 6”.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАДЯ АНТОНОВА:
    § 5 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ИГЛИКА ИВАНОВА И ГЕОРГИ АНАСТАСОВ:
    По § 5 – Предложението за промяна в чл. 36, ал. 1 да отпадне.
    В същия текст се добавя ново изречение: “Изискванията по чл. 5, ал. 1, т. 3 не се отнася до държавните съдебни изпълнители, които са заели длъжността след конкурс и имат повече от пет години стаж.”
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 6:
    § 6. Член 36 се изменя така:
    “Чл.36.(1) Частният съдебен-изпълнител може да овласти един или повече помощник-изпълнители, които отговарят на изискванията по чл. 5, ал.1,т. 1 2, 4, 5, 6, 7, чл. 6 и успешно са положили изпит.
    (2) Кандидатът за помощник-изпълнител полага изпит по ред, определен с наредба, издадена от министъра на правосъдието след съгласуване с Камарата на частните съдебни изпълнители.
    (3) Изпитът по ал.2 се организира от Камарата на частните съдебни изпълнители и се провежда от комисия в състав: председател, определен от министъра на правосъдието и двама представители на Камарата, определени от Съвета на Камарата.
    (4) Овластяването на помощник-изпълнител има действие от депозирането на копие от овластителната сделка пред министъра на правосъдието.
    (5) Частният-изпълнител уведомява Съвета на камарата в 7-дневен срок за овластяването.”

    § 6. В чл. 59 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава нова т. 7:
    “7. дава писмено мнение на министъра на правосъдието за спазване на изискванията за кантора и за надеждно съхраняване на архива в нея преди встъпване на частния съдебен изпълнител в длъжност.”
    2. Досегашната т. 7 става т. 8.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става §7.

    § 7. Наименованието на глава шеста се изменя така:
    “АДМИНИСТРАТИВЕН И ФИНАНСОВ КОНТРОЛ ВЪРХУ ДЕЙНОСТТА НА ЧАСТНИЯ СЪДЕБЕН ИЗПЪЛНИТЕЛ”
    .
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава шеста по § 7, който става § 8.

    § 8. Член 75 се изменя така:
    "Контролни органи
    Чл. 75. (1) Министърът на правосъдието упражнява контрол върху дейността на всеки частен съдебен изпълнител чрез:
    1. съдебни инспектори по Закона за съдебната власт от Министерството на правосъдието;
    2. финансови инспектори от Министерството на правосъдието.
    (2) За финансови инспектори могат да бъдат назначавани лица, които имат висше икономическо образование с образователно-квалификационна степен “магистър” и стаж по специалността 5 години.”
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    § 8 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА АНЕЛИЯ МИНГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    В § 8, в чл.75 се създава нова ал.3 със следното съдържание:
    “чл.75. (3) Редът и условията за извършване на финансов контрол се определят с наредба, издадена от министъра на правосъдието.”

    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 8, който става § 9 със следната редакция:
    § 9. Член 75 се изменя така:
    "Контролни органи
    Чл. 75. (1) Министърът на правосъдието упражнява контрол върху дейността на всеки частен съдебен изпълнител чрез:
    1. съдебни инспектори по Закона за съдебната власт от Министерството на правосъдието;
    2. финансови инспектори от Министерството на правосъдието.
    (2) За финансови инспектори могат да бъдат назначавани лица, които имат висше икономическо образование с образователно-квалификационна степен “магистър” и стаж по специалността 5 години.
    (3) Редът за извършване на финансов контрол се определя с наредба, издадена от министъра на правосъдието.”

    § 9. Създава се чл. 75а:
    “Финансов контрол
    Чл. 75а. (1) Финансовите инспектори извършват контрол за точното определяне, начисляване и събиране на дължимите такси за отделните изпълнителни действия съобразно тарифата по чл. 78.
    (2) Финансовите инспектори извършват проверки на постъпилите парични средства в банковите сметки по чл. 24 и в касата на частния съдебен изпълнител за правилното им управление, разпореждане и отчитане.
    (3) Съдебният и финансовият инспектор изготвят доклад за всяка извършена проверка до министъра на правосъдието и при установени нарушения правят предложение за търсене на съответна отговорност.”
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    § 9 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ИГЛИКА ИВАНОВА И ГЕОРГИ АНАСТАСОВ:
    По § 9: В чл. 75а, ал. 2 се добавя ново изречение:
    “Проверките се извършват по график два пъти годишно, както и по сигнал на заинтересовани лица.”

    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, който става § 10.

    § 10. В чл. 76 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Съдебният и финансовият инспектор имат право на .свободен достъп до кантората и служебния архив на частния съдебен изпълнител. При констатиране на нарушения съдебният и финансовият инспектор могат да правят копия на документи.”
    2. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Частният съдебен изпълнител е длъжен да осигури свободен достъп на съдебния и финансовия инспектор до служебните помещения и до служебния архив за извършване на назначена от министъра на правосъдието проверка.”
    3. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и се изменя така:
    “(4) Съдебният и финансовият инспектор имат достъп до специалните банкови сметки по чл. 24, ал. 1 и до касата на частния съдебен изпълнител.”
    4. Досегашната ал. 4 става ал. 5.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА АНЕЛИЯ МИНГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    В § 10 се създават нови т.1 и т.6 със следното съдържание:
    “1. В чл.76 ал.1 се добавя ново изречение трето, което гласи:
    “В заповедта, министърът на правосъдието определя вида на контрола, съдебен или финансов, частния съдебен изпълнител който подлежи на контрол, лицата на които е възложен контрола, срока за осъществяване на проверката, срока който обхваща проверката и други данни по преценка на органа.”
    Точки 1-4 стават съответно точки 2-5.
    “Точка 6. В случай на съвпадение по време на осъществяването на финансов контрол върху дейността на частния съдебен изпълнител по този закон и по реда на ДОПК, приключва се проверката която вече е започнала,след което се извършва другата.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    В § 10 думите “финансовият инспектор” се заличават.

    Комисията не подкрепя предложението.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ИГЛИКА ИВАНОВА И ГЕОРГИ АНАСТАСОВ:
    1. В § 10, т. 4 след думите “имат достъп” се добавя “за проверка”.
    2. Създава се нова ал. 5:
    (5) При констатирани нарушения финансовият инспектор има право да поиска от районния съд да наложи запор по реда на чл. 108 и следващи от ГПК.

    Комисията подкрепя предложението по т. 1, а по т. 2 е оттеглено.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 10, който става § 11 със следната редакция:
    § 11. В чл. 76 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава изречение трето:
    “В заповедта, министърът на правосъдието определя вида на контрола, съдебен или финансов, частния съдебен изпълнител, който подлежи на контрол, лицата, на които е възложен контрола, срока за осъществяване на проверката, срока, който обхваща проверката и други данни по преценка на органа.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Съдебният и финансовият инспектор имат право на свободен достъп до кантората и служебния архив на частния съдебен изпълнител. При констатиране на нарушения съдебният и финансовият инспектор могат да правят копия на документи.”
    3. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Частният съдебен изпълнител е длъжен да осигури свободен достъп на съдебния и финансовия инспектор до служебните помещения и до служебния архив за извършване на назначена от министъра на правосъдието проверка.”
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и се изменя така:
    “(4) Съдебният и финансовият инспектор имат достъп за проверка до специалните банкови сметки по чл. 24, ал. 1 и до касата на частния съдебен изпълнител.”
    5. Досегашната ал. 4 става ал. 5.
    6. Създава се ал. 6
    “ (6) Когато върху дейността на частния съдебен-изпълнител се извършват едновременно проверки от финансови инспектори по този закон и по реда на Данъчно- осигурителния процесуален кодекс, приключва се проверката, започнала първа , след което се извършва другата.”

    § 11. Член 77 се изменя така:
    "Шестмесечен и годишен отчет
    Чл. 77. (1) Частните съдебни изпълнители представят в Министерството на правосъдието шестмесечен и годишен отчет за дейността си. Изискванията към отчетите се определят с наредба на министъра на правосъдието.
    (2) Шестмесечните отчети се представят в Министерството на правосъдието в едномесечен срок от изтичане на шестмесечието, а годишните отчети - в двумесечен срок след края на годината.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 11, който става § 12.

    § 12 В глава шеста се създава чл. 77а:
    “Информационна система на съдебното изпълнение
    Чл. 77а. (1) Министърът на правосъдието изгражда, поддържа и развива информационна система на съдебното изпълнение.
    (2) Министерството на правосъдието събира такси за ползването на информационната система в размер, определен с тарифа, одобрена от Министерския съвет.
    (3) Достъпът до информационната система по служебен път на държавните органи, органите на местното самоуправление и местната администрация и лицата, на които е възложено упражняването на публична функция, е безплатен."

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, който става § 13.


    § 13. В чл. 78, ал. 2 след думата “таксите” се добавя “и вида на разноските”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 14.

    § 14. Член 80 се изменя така:
    “Авансово заплащане на такси
    Чл. 80. За всяко действие на частния съдебен изпълнител дължимата такса, определена с тарифата по чл. 78, ал. 2, се внася авансово.”
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАДЯ АНТОНОВА:
    § 14 да отпадне.

    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 15.

    § 15. В чл. 83 ал. 1 се изменя така:
    “(1) Пропорционалните такси се събират в процент според материалния интерес.”
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАДЯ АНТОНОВА:
    § 15 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 15, който става § 16:
    § 16. В чл. 83 ал. 1 думите “ и имат определен минимален и максимален размер” се заличават.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МАЯ МАНОЛОВА:
    Създава се нов § 16 със следното съдържание :
    § 16. В Закона за съдебната власт, в чл. 35б се създава нова ал. 3, а досегашната става ал. 4:
    “(3) Съдебният инспектор проверява и анализира и дейността на частните съдебни изпълнители, като:
    1. извършва контрол за точното определяне, начисляване и събиране на дължимите такси за отделните изпълнителни действия съобразно тарифата по чл. 78;
    2. извършва проверки на постъпилите парични средства в банковите сметки по чл. 24 и в касата на частния съдебен изпълнител за законосъобразното им разпореждане и отчитане.”

    Комисията не подкрепя предложението.


    ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

    § 16. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 16 и предлага да отпадне.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА:

    (Янаки Стоилов)


    Форма за търсене
    Ключова дума