Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
15/03/2007


    ЧЕТИРИДЕСЕТО ÍÀÐÎÄÍÎ ÑÚÁÐÀÍÈÅ
    КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
    _____________________________________________
    № 753-03-23/20.3.07
    Проект!

    ÐÅØÅÍÈÅ
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА
    ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    (Обн., ДВ, бр. 69 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 74 от 2005 г., бр. 101 от 2006 г. и бр. 18 от 2007 г.)

    Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и § 1, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
    Р Е Ш И :
    Комисията предлага следната редакция за § 1:
    § 1. Наименованието на Глава втора се изменя така: “Конституиране на Народното събрание и промени в ръководството”


    Комисията предлага следната редакция за § 2:
    § 2. Създава се чл. 4а:
    “Чл. 4а. Кандидати за заместник-председатели на Народното събрание могат да издигат и парламентарни групи.”


    Комисията предлага следната редакция за § 3:
    § 3. В чл. 5 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 се създава т. 3:
    “3. по писмено искане на парламентарната група, която ги е издигнала.”
    2. В ал. 3 след думите “т. 2” се добавя “и по т. 3”.


    Комисията предлага следната редакция за § 4:
    § 4. В чл. 8, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 9:
    “9. след гласуване може да изисква от секретарите на Народ-ното събание информация за гласуването с чужди карти;”
    2. Досегашните т. 9 – 15 стават съответно т. 10 – 16.


    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 10 се правят следните промени:
    1. Създава се нова т. 2 със следното съдържание:
    “2. предоставят в началото и прибират в края на пленарното заседание картите за гласуване по чл. 53, ал. 3, от настоящия правилник, които не са на съхранение в народните представители;”
    2. Създава се нова т. 3 със следното съдържание:
    “3. при гласуване с компютъризираната система съдействат за предотвратяване и санкциониране на гласуването с чужда карта;”
    3. Сегашната т. 2 става нова т. 8.
    4. Сегашните т. 3 – 6 се преномерират.
    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 5:
    § 5. В чл. 10 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създават се нови т. 2, т. 3 и т. 4:
    “2. предоставят в началото и прибират в края на пленарното заседание картите за гласуване по чл. 53, ал. 5, които не са на съхранение в народните представители;
    3. по време на пленарното заседание осигуряват неприкосно-веността на картите за гласуване, оставени без надзор от титулярите им, като ги отстраняват от пултовете и ги съхраняват до поискването им от титулярите;
    4. при гласуване с компютризираната система съдействат за предотвратяване и санкциониране на гласуването с чужда карта;”.
    2. Досегашната т. 2 става т. 8.
    3. Досегашните т. 3 – 5 стават съответно т. 5 – 7, а досегашната т. 6 става т. 9.


    Проект за решение № 654-02-14 с вносители Петър Стоянов и гр. народни представители
    В чл. 11 се създава нова т. 4 със следното съдържание:
    “4. осигуряват неприкосновеността на депутатските карти за гласуване като изземат и предоставят на секретариата всички оставени без надзор на титуляра им.”
    Комисията подкрепя предложението за изземване на оставените без надзор карти за гласуване, но смята че това трябва да бъде извършвано от секретарите на парламента. Предложението е отразено в § 5.
    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 11 се създава нова т. 2 със следното съдържание:
    “2. подпомагат секретарите на Народното събрание за предотвратяване и санкциониране на гласуването с чужда карта;”
    Сегашните т. 2 и 3 се преномерират.
    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 6:
    § 6. В чл. 11 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 2:
    “2. подпомагат секретарите на Народното събрание за предот-вратяване и санкциониране на гласуването с чужда карта;”.
    2. Досегашните т. 2 и 3 стават съответно т. 3 и 4.


    Комисията предлага следната редакция за § 7:
    § 7. В чл. 15 се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 думите “ал. 3” се заменят с “ал. 5”.
    2. В ал. 4 думите “качеството си на наблюдател в Европейския парламент” се заличават.


    Комисията предлага следната редакция за § 8:
    § 8. В чл. 22 се създава ал. 3:
    “(3) Към Комисията по бюджет и финанси се създава постоянно действаща подкомисия по отчетност на публичния сектор.”.


    Комисията предлага следната редакция за § 9:
    § 9. Създва се чл. 22а:
    “Чл. 22а (1) Във връзка с дейността на подкомисията по отчетност на публичния сектор и по искане на председателя на Комисията по бюджет и финанси първостпененните разпореди-тели с бюджетни кредити съставят отчети за изпълнението на определени бюджети и програми, които се представят на подкомисията в срокове, определени в искането. По този ред могат да се обсъждат и отчети за изпълнението на извънбюджетни сметки и фондове.
    (2) В заседанията на подкомисията участват първостепенният разпоредител, председателят на Сметната палата и министърът на финансите или техните заместници, както и други лица по покана на председателя на подкомисията.
    (3) След обсъждането на отчета, председателят на подкоми-сията изготвя доклад с оценка за изпълнението на бюджета, който се предоставя на Комисията по бюджет и финанси и на народните представители.” .


    Комисията предлага следната редакция за § 10:
    § 10. В чл. 23 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “законопроекти” са добавя “Годишната програма по чл. 97а”.
    2. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Постоянните комисии, в съответствие със своя предмет на дейност, осъществяват периодичен контрол за степента на усвояване и за целесъобразното и законосъобразното израз-ходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз.”
    3. Досегашните ал. 3 и 4 стават съответно ал. 4 и 5.

    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 25, ал. 8 се създава изречение второ със следното съдържание: “Когато вносителят е народен представител, той участва в обсъжданията лично.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Проект за решение № 654-02-112 с вносители Минчо Христов и Стела Банкова
    Създава се нова ал. 9 към чл. 25 със следното съдържание:
    “(9) След номинацията на посланниците на Република България от Министерския съвет в двуседмичен срок Комисията по външна политика провежда задължително публично изслушване на кандидатите, показващо техните професионални качества и познанията им за страната домакин.”
    Комисията не подкрепя предложението.

    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 27, ал. 2 отпада изразът на изречение второ “до 15 минути”.
    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 11:
    § 11. В чл. 27, ал. 2 думите “до 15 минути” се заличават.


    Проект за решение № 654-02-14 с вносители Петър Стоянов и гр. народни представители
    В чл. 30, ал. 2 в края се добавят думите “и се публикуват в сайта на Народното събрание в срок от десет дни.”
    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 12:
    “§ 12. В чл. 30, ал. 2, изречение първо думите “конкретен законопроект” се заменят с “законопроектите” и в изречение второ накрая се добавя “и се публикуват в 10-дневен срок от заседанието в сайта на Народното събрание.”


    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    Създава се нов чл. 34а със следното съдържание:
    “Чл. 34а. Седмичната работна програма на народните представители се разпределя, както следва:
    1. понеделник – работа в избирателните райони и в страната;
    2. вторник – работа в столицата и участие в заседанията на парламентарните групи;
    3. сряда – от 9 до 13 ч. участие в пленарно заседание;
    - от 14 до 18 ч. участие в работата на постоянни комисии;
    4. четвъртък - от 9 до 13 ч. участие в пленарно заседание;
    - от 14 до 18 ч. участие в работата на постоянни комисии;
    5. петък - от 9 до 10.30 ч. участие в пленарно заседание;
    - от 11.00 до 14 ч. участие в пленарно заседание за парламентарен контрол.”
    Комисията не подкрепя предложението.

    Проект за решение № 654-02-50 с вносител Христо Кирчев
    В чл. 35 след думата “петък” се добавят думите “в часовете”, а в края на изречението се добавят думите “за всеки отделен ден”.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 35 числото “14.00” се заменя с числото “13.00”.
    Комисията не подкрепя предложението.


    Проект за решение № 654-02-110 с вносител Радослав Илиевски
    Създава се нов чл. 35а със следното съдържание:
    “Чл. 35а. Парламентарният контрол се провежда всеки петък от 9,00 до 11,00 часа, а от 11,30 до 13,00 часа – редовно пленарно заседание.”
    Комисията не подкрепя предложението.


    Проект за решение № 654-02-50 с вносител Христо Кирчев
    В чл. 38, ал. 1 в началото се добавя думата “при”, а след думите “Народното събрание” се добавя думата “дебатите”.
    В ал. 2 след думите “и Българското национално радио на” се добавят думите “дебатите при”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 38, ал. 3 думата “Всички” се заменя с думата “Акредитираните”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция за § 13:
    § 13. В чл. 38 ал. 3 се изменя така:
    “(3) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на постоянните комисии на Народното събрание.”.


    Проект за решение № 654-02-14 с вносители Петър Стоянов и гр. народни представители
    В чл. 39, ал. 2 след думата “преди” текстът се заличава и се замества с думите “започване на гласуванията”, а ал. 3 и 4 се отменят.
    Комисията не подкрепя предложението в частта му за отмяната на ал. 3 и 4 и го подкрепя в останалата му част.
    Проект за решение № 654-02-50 с вносител Христо Кирчев
    В чл. 39, ал. 2 след запетаята краят на изречението се заличава и се добавят думите “в сряда сутрин и преди започване на гласуванията”, а ал. 3 и 4 се отменят.
    Комисията не подкрепя предложението в частта му “в сряда сутрин” и за отмяната на ал. 3 и 4 и го подкрепя в останалата му част.

    Комисията предлага следната редакция за § 14:
    § 14. В чл. 39 се правят следните изменения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Проверка на кворум се извършва чрез компютризираната система за гласуване преди откриване на заседанието и преди началото на гласуването по чл. 53, ал. 3.”
    2. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Председателят, във връзка с предстоящо гласуване, може да извърши по своя инициатива или до два пъти общо в едно заседание по искане на парламентарна група проверка на кворума чрез поименно прочитане имената на народните пред-ставители или чрез преброяване на народните представители от секретарите на Народното събрание.”


    Проект за решение № 654-02-50 с вносител Христо Кирчев
    В чл. 40, ал. 1 в изречение първо, в края се добавят думите “в последния работен ден от предходната седмица”.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията предлага следната редакция за § 15:
    § 15. В чл. 40 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3 се създава изречение трето “Като точки в предстоя-щата програма могат да бъдат предлагани и законопроекти и проекти за други актове на Народното събрание, по които няма постъпили доклади, но сроковете по чл. 65, ал. 2 и чл. 75, ал. 3 са изтекли.”
    2. В ал. 7 думите “първото редовно пленарно заседание на Народното събрание за” се заменят с “редовното пленарно заседание на Народното събрание, провеждано през първата сряда на”.


    Проект за решение № 654-02-14 с вносители Петър Стоянов и гр. народни представители
    В чл. 41, ал. 6 след думата “групи” се заличава думата “или” и се замества със запетая, а след думата “заместници” се добавят думите “или упълномощени от тях депутати”.

    Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага следната редакция за § 16:
    § 16. В чл. 41, ал. 6 думата “или” се заменя със запетая, а след думата “заместници” се добавя “или на упълномощен от тях по време на заседанието народен представител”.


    Проект за решение № 654-02-14 с вносители Петър Стоянов и гр. народни представители
    В чл. 53 първият абзац на ал. 2 се изменя, както следва и се създава нова ал. 3 със следното съдържание като досегашните ал. 3 и 4 стават съответно ал. 4 и 5:
    “(2) Явното гласуване се извършва в сряда и четвъртък от 11.30 ч. до изчерпване на съответните въпроси и/или текстове на решения или законопроекти, по които дебатите са приключили. По изключение председателят на Народното събрание може да отложи започването на гласуванията до половин час за изчерпване на вече започнат дебат, за довършване на заявено изказване или за проверка и събиране на кворум. Гласуването се извършва чрез:
    ......................................................
    (3) В случаите на чл. 84, т. 4-8 и 12, чл. 89, чл. 91 и чл. 112 от Конституцията на Република България, както и когато необходимостта за това произтича от естеството на акта или при извънредни заседания, Народното събрание може да определи и друго време за гласуване.”
    Комисията подкрепя предложението.
    Проект за решение № 654-02-110 с вносител Радослав Илиевски
    Ал. 3 на чл. 53 придобива следната редакция:
    “(3) При компютризираната система гласуването става със специална интегрирана персонална карта (включваща депутатска карта и чип за регистрация). Никой не може да преотстъпва своята карта и да гласува с чужда.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Проект за решение № 654-02-112 с вносители Минчо Христов и Стела Банкова
    Ал. 3 на чл. 53 добива следната редакция:
    “(3) При компютризираната система гласуването става със специална интегрирана карта, която съвместява едновременно служебната карта на народния представител и картата за гласуване. Никой не може да преотстъпва своята карта и да гласува с чужди.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 53 се създава нова ал. 4 със следното съдържание:
    “(4) При работа с картите за гласуване народните представители спазват следния ред:
    1. преди началото на пленарното заседание народните представители получават картите за гласуване от парламентарните секретари или от упълномощени членове на съответните парламентарни групи;
    2. при участие в работата в пленарната зала народните представители поставят картата за гласуване в пулта за гласуване;
    3. при напускане на пленарната зала народните представители съхраняват картата за гласуване у себе си;
    4. парламентарните секретари със съдействието на квесторите отстраняват карти за гласуване, оставени на пултовете от отсъстващи от залата народни представители;
    5. народни представители, оставили картите си за гласуване в пленарната зала, ги получават обратно от парламентарните секретари или от служителите, осигуряващи в залата надлежното функциониране на компютъризираната система;
    6. след закриване на пленарното заседание картите за гласуване се съхраняват у народните представители или се прибират в парламентарните групи чрез парламентарните секретари.”
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията предлага следната редакция за § 17:
    § 17. В чл. 53 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създават се нови ал. 3 и 4:
    “(3) Явното гласуване се извършва в четвъртък и петък от 9,00 ч. до изчерпване на съответните въпроси и/или законопроекти и проекти за решения, по които обсъжданията са приключили. По изключение председателят на Народното събрание може да отложи началото на гласуването до приключване на вече започнат дебат или за проверка и осигуряване на кворум.
    (4) В случаите на чл. 84, т. 4-8 и 12, чл. 89, чл. 91 и чл. 112 от Конституцията на Република България, както и когато необходимостта за това произтича от естеството на акта или при извънредни заседания, Народното събрание може да определи и друго време за гласуване.”
    2. Досегашните ал. 3 и 4 стават ал. 5 и 6.


    Комисията предлага следната редакция за § 18:
    § 18. В чл. 59 думите “може да определя” се заменят с “съобщава в края на пленарното заседание” и накрая на текста се добавя “и проекти за други актове на Народното събрание, по които обсъжданията са приключили”.


    Комисията предлага следната редакция за § 19:
    § 19. В чл. 65 се създават ал. 3 и 4:
    “(3) Постоянните комисии изготвят предложения по Годишната програма по чл. 97а не по-късно от две седмици от получаване на разпореждането.
    (4) Комисията по европейските въпроси, въз основа на стано-вищата на другите постоянни комисии, изготвя окончателен проект за Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз не по-късно от четири седмици от получаване на разпореждането.”.

    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 67 се създава нова ал. 4 със следното съдържание:
    “(4) След представянето на докладите на комисиите, становището на вносителя, разглеждането продължава с изказвания на народните представители.”
    Сегашната ал. 4 става ал. 5.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Проект за решение № 654-02-14 с вносители Петър Стоянов и гр. народни представители
    В чл. 71, ал. 1, изречение първо се заличават думите “и приема” и след изречение трето се добавя изречение четвърто със следното съдържание: “Гласуването се извършва по реда на чл. 52, ал. 3.”.
    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 20:
    § 20. В чл. 71 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите “и приема” се заличават.
    2. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Гласуването се извършва във времето по чл. 53, ал. 3 или ал. 4 и по реда на чл. 56. По време на гласуването не се допускат изказвания и нови предложения. Гласуват се само предложенията на народни представители, постъпили по реда на чл. 70, предложенията на водещата комисия, редакционните поправки, направени по време на обсъжданието, както и предложения за отпадане или отлагане на текст.”.

    Проект за решение № 654-02-110 с вносител Радослав Илиевски
    Създава се нова ал. 7 на чл. 75 със следното съдържание:
    “(7) Техническите гласувания се извършват с вдигане на ръка.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 75 ал. 4 отпада.
    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 21:
    § 21. В чл. 75 ал. 4 се отменя.


    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    Създава се нов чл. 75а със следното съдържание:
    “Чл. 75а. (1) Народното събрание взема решения и по процедурни, организационни и технически въпроси. Проекторешенията по тях не се разпределят на постоянните комисии. При необходимост Народното събрание може да реши такова проекторешение да бъде разгледано и докладвано от постоянна или временна комисия.
    (2) Въпросите по ал. 1 се рашават с едно гласуване. В зависимост от естеството на въпроса гласуването може да се извърши и по реда на т. 2 на ал. 2 на чл. 53. Председателят обявява резултата от гласуването въз основа на видимо мнозинство, като при необходимост се прилага процедурата по т. 4 на чл. 10 и т. 3 на чл. 11.”
    Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага следната редакция за § 22:
    § 22. Създава се чл. 75а:
    “Чл. 75а. Проектите за решения по процедурни, организационни и технически въпроси не се разпределят на постоянните комисии, освен ако председателят на Народното събрание реши друго.”.


    Комисията предлага предлага следната редакция за § 23:
    § 23. Създава се чл. 75б:
    “Чл. 75б. (1) Докладите по чл. 84, т. 16 и 17 от Конституцията на Република България се разпределят от председателя на Народ-ното събрание на съответната постоянна комисия в 3-дневен срок от постъпването им, за което той уведомява народните представители по реда на чл. 64, ал. 3.
    (2) Постоянната комисия обсъжда доклада по ал. 1 не по-късно от 15 дни от разпределението му и представя на председателя на Народното събрание становището си, като предлага и проект за решение по доклада. Проектът за решение може да съдържа и препоръки към органа, чиято дейност се обсъжда.
    (3) Докладът по ал. 1 се включва в дневния ред на Народното събрание в 1-месечен срок от постъпването му.
    (4) Докладът по ал. 1 се обсъжда след като Народното събрание изслуша становището на комисията и изложението на вносителя в рамките на 10 минути. Обсъждането продължава с изказвания на народни представители, в които могат да се съдържат и въпроси към вносителя, който е длъжен да им отговори.
    (5) По време на обсъждането на доклада по ал. 1 народните представители могат да правят предложения за изменения и допълнения на проекта за решение, предложен от комисията. Предложенията се гласуват по реда на чл. 56. По доклада се приема решение.”.


    Проект за решение № 654-02-110 с вносител Радослав Илиевски
    Създават се нови ал. 3 и 4 на чл. 77 със следното съдържание:
    “(3) В пленарната зала от името на парламентарна група се провежда тематичен парламентарен контрол на отделен министър, включително и дебати по темата.
    (4) На парламентарен контрол подлежат всички агенции /държавни, изпълнителни/, комитети, постоянни комисии на изпълнителната власт, областни управители. Контролът се провежда в парламентарните комисии, съобразно актуалната тематика и компетентността на комисията.”
    Комисията не подкрепя предложението.


    Комисията предлага следната редакция за § 24:
    § 24. В чл. 78, ал. 1 се правят следните допълнения:
    1. В изречение второ, след думите „лични нападки” се добавя „и обидни квалификации”.
    2. Създават се изречения шесто и седмо: "Народен представител, задал въпрос с устен отговор, може писмено да поиска промяна на вида на отговора в писмен до започване на заседанието, на което следва да се отговори. Срокът за писмения отговор е 7 дни от деня на искането на промяната и не може да се отлага от министъра".


    Проект за решение № 654-02-110 с вносител Радослав Илиевски
    Ал. 1 на чл. 79 се изменя така:
    “(1) Народен представител не може повече от един път в един пленарен ден по време на заседанието на парламентарен контрол да постави повече от два въпроса или питания.”
    Комисията не подкрепя предложението.


    Комисията предлага следната редакция за § 25:
    § 25. В чл. 81, ал. 1 се създават изречения четвърто и пето: "Народен представител, задал питане с устен отговор, може писмено да поиска промяна на вида на отговора в писмен до започване на заседанието, на което следва да се отговори. Срокът за писмения отговор е 7 дни от деня на искането на промяната и не може да се отлага от министъра".


    Комисията предлага следната редакция за § 26:
    § 26. В чл. 82 думата “обвинения” се заменя с “лични нападки”.


    Комисията предлага следната редакция за § 27:
    § 27. В чл. 87 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2, след първо изречение, се добавя ново със следното съдържание: “След насрочване на разискванията от председа-теля на Народното събрание, народни представители не могат да оттеглят подписите си от предложението”.
    2. В ал. 3 първо изречение се заличава, а в изречение второ след думата “Проекти” се добавя “за решение”.


    Проект за решение № 654-02-14 с вносители Петър Стоянов и гр. народни представители
    Член 89 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.


    Комисията предлага следната редакция за § 28:
    § 28. В чл. 94 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2:
    “(2) Когато Народното събрание пристъпи към провеждане на изслушването, вносителят на предложението прави изложение на въпросите в рамките на 10 минути. Изслушваното лице информира Народното събрание по въпросите, предмет на изслушването. По двама народни представители от парламен-тарна група и един независим народен представител, всеки в рамките на 2 минути, могат да зададат допълнителни въпроси. Изслушваното лице отговаря след задаването на всички допълнителни въпроси”.
    2. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея се създава изречение второ: “В седемдневен срок след провеждане на изслуш-ването, съответната комисия представя на председателя на Народното събрание доклад за изслушването, който се раздава на народните представители”.


    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 107 се правят следните промени:
    1. В ал. 1 след израза “наказателно преследване, освен” се добавя изразът “за престъпления от общ характер, и то с разрешение на Народното събрание”. Заличава се изразът “за извършено тежко престъпление”.
    2. Създава се нова ал. 2 със следното съдържание:
    “(2) Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква при писмено съгласие на народния представител.”
    3. Досегашна ал. 2 става ал. 3.
    4. Досегашна ал. 3 става ал. 4 и думата “тежко” отпада, а след думата “престъпление” се добавя изразът “от общ характер”.
    Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция за § 29:
    § 29. В чл. 107 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “тежко престъпление” се заменят с “престъпление от общ характер”.
    2. Създава се нова ал. 2:
    “(2) Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква при писмено съгласие на народния представител. Народният представител представя лично писменото си съгласие на председателя на Народното събрание, който уведомява незабавно главния прокурор и информира Народното събрание на първото пленарно заседание, след постъпване на съгласието. Даденото писмено съгласие не може да бъде оттегляно от народния представител.”
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите “тежко престъпление” се заменят с “престъпление от общ характер”.
    5. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея в края на изречение първо се добавя “не по-рано от 14 дни след постъпване на искането”.
    6. Досегашните ал. 5 – 8 стават съответно ал. 6 – 9.


    Проект за решение № 654-02-14 с вносители Петър Стоянов и гр. народни представители
    В чл. 116 се заличава т. 3.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 116 т. 3 отпада.
    Комисията не подкрепя предложението.


    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    Създава се нов чл. 116а със следното съдържание:
    “Чл. 116а. При установяване случай на гласуване с чужда карта:
    1. председателят отстранява от заседанието народния представител, извършил нарушението. На отстранения народен представител се удържа сума, равна на дневното му възнаграждение. Същата сума се удържа и на народния представител, с чиято карта е гласувано;
    2. при повторно гласуване с чужда карта народният представител, извършил нарушението, се отстранява за три заседания и му се удържа сума, равна на три дневни възнаграждения.”
    Комисията не подкрепя предложението.


    Проект за решение № 654-02-14 с вносители Петър Стоянов и гр. народни представители
    В чл. 117, ал. 1, т. 3 се заличава думата “повторно”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Проект за решение № 654-02-109 с вносители Георги Пирински и гр. народни представители
    В чл. 117, ал. 1 т. 3 отпада.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция за § 30:
    § 30. В чл. 117 ал. 3 се изменя така:
    “(3) Народният представител има право да оспорва наложената дисциплинарна мярка пред председателя на Народното събрание в 3-дневен срок от налагането й. Председателят може да потвърди, отмени или промени наложената дисциплинарна мярка.”.


    Проект за решение № 654-02-14 с вносители Петър Стоянов и гр. народни представители
    Създва се нов чл. 118 със следното съдържание:
    “Чл. 118. (1) В края на всеки месец Комисията по парламентарна етика на базата на: протоколите на Народното събрание и всички други представени от депутати или от администрацията на Народното събрание данни, вкл. снимков материал или видеозаписите на заседанията /по които, ако бъдат изискани, се произнася заклет експерт/ изготвя доклад, който посочва случаите на гласуване с чужди карти, както и тези, които са били обсъждани като спорни.
    (2) Въз основа на доклада по ал. 1 Председателят на Народното събрание издава заповед, с която лишава депутатите, гласували с чужди карти от възнаграждение за месеца, а в случаите на повторност – за три месеца, като сумите се привеждат по сметката на Народното събрание. Тази заповед се оповестява в пленарна зала.
    (3) Депутатът може да оспорва заповедта по ал. 2 в седмичен срок пред Комисията по парламентарна етика, коята я потвърждава или отменя в месечен срок и по исков ред в месечен срок от оповестяването или потвърждаването й.”
    Комисията не подкрепя предложението.


    Комисията предлага следната редакция за § 31:
    § 31. В § 4 от Допълнителните разпоредби, изречение второ се изменя така: “Под “присъстващи” при явно гласуване се разбира броят на народните представители, които са се регистрирали преди започване на гласуването.”.


    Комисията предлага създаването на Преходни и заключителни разпоредби и следните редакции за § 32 и § 33:
    “Преходни и заключителни разпоредби
    § 32. Комисията по бюджет и финанси в 14-дневен срок от влизането в сила на тези изменения и допълнения на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание създава подкомисия по отчетност на публичния сектор.
    § 33. Решението за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник.”.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    (Янаки Стоилов)

    Форма за търсене
    Ключова дума