Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
04/07/2007


    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по правни въпроси

    № 753-03-45/4.7.07
    Д О К Л А Д
    на Комисията по правни въпроси

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 554-01-52/15.09.2005 г., внесен от Иван Костов и група народни представители; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 654-01-136/30.10.2006г., внесен от Владимир Кузов; законопроект за местните избори, № 754-01-43/06.03.2007 г., внесен от Надежда Михайлова, Ваньо Шарков, Димитър Йорданов; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-69/25.04.2007 г., внесен от Иван Сотиров; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-79/07.06.2007 г., внесен от Красимир Каракачанов и група народни представители; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-90/29.06.2007 г., внесен от Мая Манолова и група народни представители; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-93/02.07.2007 г., внесен от Николай Камов; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-95/04.07.2007г., внесен от Петя Гегова и група народни представители; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-94/04.07.2007 г., внесен от Лъчезар Иванов.

    На редовно заседание, проведено на 04.07.2007 г. Комисията по правни въпроси обсъди: законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 554-01-52/15.09.2005 г., внесен от Иван Костов и група народни представители; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 654-01-136/30.10.2006г., внесен от Владимир Кузов; законопроект за местните избори, № 754-01-43/06.03.2007 г., внесен от Надежда Михайлова, Ваньо Шарков, Димитър Йорданов; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-69/25.04.2007 г., внесен от Иван Сотиров; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-79/07.06.2007 г., внесен от Красимир Каракачанов и група народни представители; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-90/29.06.2007 г., внесен от Мая Манолова и група народни представители; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-93/02.07.2007 г., внесен от Николай Камов; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-95/04.07.2007 г., внесен от Петя Гегова и група народни представители; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-94/04.07.2007 г., внесен от Лъчезар Иванов.

    От името на вносителите на законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 554-01-52/15.09.2005 г., внесен от Иван Костов и група народни представители, народният представител Екатерина Михайлова изложи основните цели и мотиви на законопроекта. Г-жа Михайлова посочи, че законопроекта предвижда промени в няколко насоки.
    Първо, предлага се като законова предпоставка за упражняване на активно и пасивно избирателно право, да бъде въведено изискване за упражняването му по постоянен адрес, съгласно изискванията на законодателството за гражданската регистрация и документите за самоличност.
    Второ, предлага се последваща проверка на изборните протоколи за евентуално гласуване от един избирател повече от един път. Това се прави с оглед отпадане на съмнения за манипулиране на изборните резултати и поради отпадане на отметката за гласуване в старите паспорти.
    Трето, законопроектът предвижда синхронизиране със Закона за избиране на народни представители по отношение проверката на кандидатите за общински съветници и кметове за принадлежност към бившите Държавна сигурност и други репресивни органи.
    Четвърто, с предложеното допълнение по §4 се създава симетричен текст по отношение действителността на протоколите на Общинската избирателна комисия, така както е предвидено в нормата за секционните избирателни комисии по чл. 94, ал. 3, изречение последно. По този начин се уеднаквява практиката и се изяснява правната същност на отказа от подписване на протокола. Това улеснява правоприлагането и изяснява същността на избирателния вот и последиците при евентуално неподписване на протокола от членове на ОИК по лични, политически и други мотиви, което не прави протокола недействителен.

    По законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 654-01-136/30.10.2006г., внесен от Владимир Кузов, вносителят посочи, че с предлаганото изменение на Закона за местните избори се цели членовете на районните и секционните избирателни комисии да притежават минимална образователна степен средно образование, което е предпоставка те да извършват дейността си професионално, с което се гарантира вярното и точно изпълнение на закона.

    От името на вносителите по законопроект за местните избори, № 754-01-43/06.03.2007 г., внесен от Надежда Михайлова, Ваньо Шарков, Димитър Йорданов, народният представител Надежда Михайлова изложи основните цели и мотиви на законопроекта.
    Накратко те се свеждат до:
    - въвеждане на пряк избор за районни кметове;
    - гласуване за кметове и общински съветници чрез интегрална бюлетина;
    - въвеждане на мажоритарен елемент в местните избори, чрез използване на преференциална система без наличието на минимални прагове за отделните кандидати;
    - избирателният процес да се реализира по системата “Хейър- Ниймайер”;
    - въвеждат се скъсени императивни процесуални срокове за обжалване на изборните процедури и изборните резултати;
    - въвеждат се специални нормативни разпоредби, насочени към облекчаване на участието на лежащо болни избиратели в изборите за кметове и общински съветници;

    По законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-69/25.04.2007 г., внесен от Иван Сотиров, г-н Сотиров посочи, че предлаганият проект за изменение и допълнение на действащия закон въвежда принципа на уседналост в съответствие с европейската практика. Основният принцип, който се прилага в държавите-членки на Европейския съюз е избирателят да е живял постоянно в съответното населено място или община за определен срок преди изборния ден. Това е гаранция, че той познава проблемите на общината в която гласува. Въвеждането на принципа за уседналост за територията на община или населено място ще сложи край на порочната предизборна практика, която се наложи през последните години, а именно, в страната да се регистрират организирано хора от една община или населено място в други. Прехвърлянето по този начин на гласове от една община или населено място към други води до подмяна на вота на жителите на съответното населено място.

    По законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-79/07.06.2007 г., внесен от Красимир Каракачанов и група народни представители, народният представител Мирослав Мурджов изложи основните цели и мотиви на законопроекта. Г-н Мурджов очерта следните принципни положения, съдържащи се в законопроекта:
    - въвеждане на принципа за уседналост в съответното населено място с продължителност не по-малко от три месеца към датата на провеждане на местни избори;
    - въвеждане на изискване за задължително гласуване от лицата, имащи право за това;
    - възможност да упражняват избирателните си права да имат само лица, които имат завършено задължително основно образование;
    - отпадане на т.нар. “ден за размисъл”, непосредствено преди изборния ден;
    - отпадане на забраната за оповестяване на социологически междинни резултати в изборния ден.

    По законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-90/29.06.2007г., внесен от Мая Манолова и група народни представители, вносителят изложи основните цели и мотиви на законопроекта.
    Г-жа Манолова посочи, че с промените в Закона за местните избори се въвежда пряк избор на районните кметове. Целта е да се постигне повишаване на техния авторитет, а също и на активността на гражданите в избора на тези най-близки до хората представители на местната власт. Тази промяна ще бъде отразена съответно и в Закона за местното самоуправление и местната администрация.
    С цел прилагане на принципите на демократичност и изборност, и предоставяне възможност на жителите на малките населени места пряко да избират своя кмет, се предлага изборност на кметовете на населени места с над 100 жители. Промяната се отнася до повече от половината от малките населени места в България. Същевременно със законопроекта възможността за гласуване на местните избори се ограничава само до лицата, които живеят на територията на съответната община или кметство и са ангажирани с проблемите на местната общност. Това съответства на обществените очаквания гражданите да участват в избора на местни органи там, където е центърът на жизнените им интереси. С цел осуетяване на “вътрешния” изборен туризъм, който е в състояние да опорочи изборните резултати, се предлага избирателните списъци да са съставят по постоянен или настоящ адрес към дата десет месеца преди изборния ден.
    Предлага се въвеждане на преференциално гласуване и в местните избори. По този начин се цели въвеждане на мажоритарен елемент и в избора на общински съветници – възможност на гражданите да изберат един от предложените от съответната партийна централа кандидати за общински съветници и по този начин да преподредят листата. По отношение на прага, над който ще се задейства преференцията – предлага се тя да се взема предвид, ако броят на преференциалните гласове, получени за кандидата, възлиза на не по-малко от общинската избирателна квота.
    В проекта се въвежда праг при разпределението на мандатите на партиите и коалициите, равен на общинската избирателна квота. Така ще се осигури равнопоставеност на партийните и независимите кандидати за общински съветници. Предлага се да бъдат възпроизведени и редица удачни законодателни решения от другите изборни закони – относно конституирането и правомощията на избирателните комисии, гласуването на хората с увреждания, финансирането на политическите партии, отразяването на предизборната кампания в медиите, санкциите срещу нарушения на изборния процес, проверка на двойното гласуване и пр.

    По законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-95/04.07.2007 г., внесен от Петя Гегова и група народни представители, народният представител Минчо Спасов изложи основните цели и мотиви на законопроекта. Г-н Спасов посочи, че участието на избори е не само право, но и задължение и отговорност на гражданите. Според вносителите предложението за въвеждане на административно задължение за гласуване не противоречи на Конституцията. В този смисъл задължението за упражняване на конституционни права или част от тях не е прецедент.
    Законопроектът предвижда активно и пасивно избирателно право в местни избори да могат да упражняват само граждани на Република България и на Европейския съюз, които са живели повече от 6 (10) месеца на територията на съответната община и имат настоящ адрес там.
    Другите основни пунктове на законопроекта включват:
    - пропорционална избирателна система с възможност за преференциално гласуване, която дава възможност на гражданите да изразят предпочитанията си и да преподредят кандидатите за общински съветници;
    - въвеждане на метода Хеър - Нимайер при разпределяне на мандатите между кандидатите за съветници, което позволява по-справедливо отчитане на предпочитанията на избирателите;
    - въвеждане на интегрална бюлетина;
    - конкретизиране на правомощията на кметовете на кметства, целящи усъвършенстване процесите на децентрализацията, което съответства на изборния статут на тези кметове.
    По законопроекта за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-94/04.07.2007 г., внесен от Лъчезар Иванов, вносителят изложи основните цели и мотиви на законопроекта. Г-н Иванов изтъкна като съществена новост на законопроекта въвеждането на изискване за адресна регистрация десет месеца преди датата на насрочване на изборния ден и отбелязване в избирателните списъци и на настоящ адрес на гласоподавателя. По този начин се цели ограничаване на т.нар. “изборен туризъм”.
    Законопроектът предвижда сваляне на преференциалния праг от 15% на 5% от подадените гласове, което ще насърчи практиката на преференциалния вот по места.
    Във връзка с разпоредбата на предлагания &1а от допълнителните разпоредби на законопроекта, се предвижда възможността партии и коалиции, които имат представители в Европейския парламент да имат свои представители в ЦИК, ОИК и СИК.

    В последвалата дискусия участие взеха народните представители Павел Шопов, Павел Чернев, Ремзи Осман, Надежда Михайлова, Красимир Каракачанов, Минчо Спасов, Елеонора Николова, Надка Балева, Димитър Абаджиев, Четин Казак, Мая Манолова, Михаил Миков, Иглика Иванова, Димитър Йорданов.

    Като основни дискусионни проблеми се очертаха следните:
    - законодателното въвеждане на т.нар. “принцип на уседналост”, неговата продължителност, вид, съдържание и съответствието на тази материя с Конституцията на Република България. В тази насока народните представители подчертаха, че трябва да се изясни, дали този принцип включва физическа връзка на едно лице в определено населено място, населеното място, където са неговите жизнени интереси или друг признак – постоянна адресна регистрация или настояща адресна регистрация;
    - въвеждането с някои от законопроектите на задължително гласуване и неговото съответствие с Глава втора на Конституцията;
    - въвеждането на изискване за образователен ценз и тълкуването му във връзка с разпоредбата на чл.6 от Конституцията;
    - възможността за избор на районни кметове, както и законовите предпоставки и условия за това;
    - видът изборна бюлетина – интегрална или отделна;
    - законовите условия за реализация на преференциално гласуване.



    След проведената дискусия и гласуване Комисията по правни въпроси

    РЕШИ:

    С 13 гласа “за” и 4 гласа “въздържали се” да предложи на народните представители да приемат на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 554-01-52/15.09.2005 г., внесен от Иван Костов и група народни представители.


    С 1 глас “за”, 5 гласа “против” и 11 гласа “въздържали се” да предложи на народните представители да не приемат на първо гласуване ; законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 654-01-136/30.10.2006г., внесен от Владимир Кузов.

    С 6 гласа “за”, 1 глас “против” и 10 гласа “въздържали се” да предложи на народните представители да не приемат на първо гласуване законопроект за местните избори, № 754-01-43/06.03.2007 г., внесен от Надежда Михайлова, Ваньо Шарков, Димитър Йорданов.

    С 12 гласа “за” и 3 гласа “въздържали се” да предложи на народните представители да приемат на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-69/25.04.2007 г., внесен от Иван Сотиров.

    С 5 гласа “за”, 3 гласа “против” и 10 гласа “въздържали се” да предложи на народните представители да не приемат на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-79/07.06.2007 г., внесен от Красимир Каракачанов и група народни представители.

    Със 17 гласа “за” и 1 глас “въздържал се” да предложи на народните представители да приемат на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-90/29.06.2007 г., внесен от Мая Манолова и група народни представители


    С 1 глас “за” и 16 гласа “въздържали се” да предложи на народните представители да не приемат на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-93/02.07.2007 г., внесен от Николай Камов.

    С 2 гласа “за”, 1 глас “против” и 14 гласа “въздържали се” да предложи на народните представители да не приемат на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-95/04.07.2007г., внесен от Петя Гегова и група народни представители.

    С 9 гласа “за”, 1 глас “против” и 8 гласа “въздържали се” да предложи на народните представители да не приемат на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 754-01-94/04.07.2007г., внесен от Лъчезар Иванов.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    /Я.Стоилов/





    Форма за търсене
    Ключова дума