Комисия по правни въпроси
19/09/2007
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по правни въпроси
Д О К Л А Д
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 702-01-27/03.07.2007 г., внесен от Министерския съвет.
На редовно заседание, проведено на 19.09.2007 г. Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 702-01-27/03.07.2007 г., внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъства заместник-министърът на правосъдието госпожа Сабрие Сапунджиева, която от името на вносителя изложи основните цели и мотиви на законопроекта. Тя посочи, че със законопроекта се въвеждат Директива 92/101/ЕИО и Директива 2006/68/ЕО за изменение на Директива 77/91/ЕИО относно учредяването на акционерни дружества, поддържането и промяната на техния капитал, както и Директива 2005/56/EО относно презграничните сливания на капиталови дружества.
Директива 77/91/ЕИО ограничава правото на акционерните дружества да придобиват собствените си акции с оглед поддържане на записания капитал и осигуряване еднаквото третиране на акционерите. Ограничението за придобиване на собствени акции от дружеството важи не само за придобиването, извършено от самото дружество, но и за придобиването, извършено от всяко лице, което действа от свое име, но за сметка на дружеството.
С Директива 92/101 се въвеждат разпоредби, чрез които се създават ограничения за това едно акционерно дружество да използва друго дружество, в което притежава мнозинството от правата на глас или има решаващо влияние, за извършването на такова придобиване, без да спазва ограниченията в тази насока. С въвеждането на новите разпоредби в Търговския закон ще се предотврати заобикалянето на Директива 77/91/ЕИО, като ще бъдат обхванати и дружествата, регулирани от Директива 68/151/ЕИО за защита на интересите на съдружниците и трети лица, както и дружествата, които се подчиняват на законите на трети страни и са учредени в аналогична правна форма (§ 1в от Допълнителните разпоредби).
Чрез предложените изменения на Търговския закон в резултат на въвеждането на Директива 2006/68/ЕО на акционерните дружества се позволява да придобиват собствените си акции до размера на разпределимите резерви на дружеството. Срокът, в който такова придобиване може да бъде разрешено от общото събрание, се удължава от 18 месеца на пет години.
Предлагат се разпоредби, съгласно които акционерните дружества ще могат да предоставят финансова подкрепа с цел придобиване на техни акции от трети лица до размера на разпределимите резерви на дружеството (чл. 187ж). Предвидени са гаранции с оглед защитата на интересите на акционерите и на третите лица.
С проекта на Закон за изменение и допълнение на Търговския закон е уредена възможността кредиторите да започнат при определени условия съдебно или административно производство, когато техните вземания са изложени на риск в резултат на намаляване капитала на акционерното дружество.
Въвеждането на директивата Директива 2005/56/EО е извършено чрез създаване на нови разпоредби към Общите разпоредби за преобразуванията (чл. 261д) и на нов раздел V в глава шестнадесета със заглавие „Преобразуване с международен елемент” (чл. 265г - 265с). Българското законодателство следва да разрешава преобразуването с международен елемент на българско капиталово дружество и капиталово дружество от друга държава членка, ако националното й законодателство допуска това. Националното законодателство остава субсидиарно приложимо, доколкото друго не е предвидено.
С цел да бъдат улеснени операциите по презграничното преобразуване, следва да бъде съставен общ план за преобразуване с минимално изискуемо законово определено съдържание, като на дружествата е предоставена свобода по отношение на всички останали въпроси. С цел осигуряване защитата на правата на заинтересуваните лица е изготвянето от страна на управителните органи на всяко от преобразуващите се дружества на подробен пояснителен доклад относно предложеното преобразуване, адресат на който са съдружниците, съответно акционерите, работниците, служителите и кредиторите.
Контролът по осъществяване на преобразуването с международен елемент се възлага на Агенцията по вписванията, която предоставя при поискване удостоверение за законосъобразността на извършеното преобразуване.
Законопроектът предвижда, когато седалището на новоучреденото или приемащото дружество е в Република България, преобразуването с международен елемент да има действие от момента на вписването му в търговския регистър. Предвидени са съответни правила относно правните последици с оглед защитата на заинтересуваните лица.
Предлагат се особени разпоредби, които се отнасят до защита на интересите на работниците и служителите чрез осигуряване на участието им в процеса на преобразуване с международен елемент.
За да се гарантира прилагането на Регламент № 2137/85 относно европейското обединение по икономически интереси (ЕОИИ), се предлага създаването на раздел ІІІ в глава осемнадесета от Търговския закон, в който в три нови члена (чл. 280а, 280б и 280в) се регламентира правният статут на ЕОИИ и се създават минимално необходимите правила относно неговото вписване, когато то е със седалище в България, както и неговото прекратяване.
С предложените изменения се допълва Законът за кооперациите (глава втора „а”, чл. 51а - 51е) чрез въвеждане на правила относно европейското кооперативно дружество и се осигурява прилагането на Регламент № 1435/2003 относно статута на европейското кооперативно дружество (SCE).
В последвалата дискусия участие взеха народните представители Янаки Стоилов, Мая Манолова, Огнян Герджиков и Филип Димитров. Като цяло законопроектът бе подкрепен, с оглед необходимостта от привеждане на българското търговско законодателство с това на Европейския съюз. Същевременно бяха изказани някои бележки, които се свеждат до следните основни пунктове:
Първо, от изложените мотиви и от съдържанието на законопроекта, не достатъчно ясно, кои от предложените разпоредби следват директивите на Европейския съюз в тази област и дали част от тях вече не са транспонирани в българското законодателство.
Второ, според част от народните представители недостатъчно са мотивирани промените в чл.187б, ал.1 от Търговския закон, които допускат удължаването на срока за обратно изкупуване на акции от акционерното дружество да се увеличи от 18 месеца на пет години.
Трето, законопроектът съдържа разпоредби, които се отнасят до правния режим на европейското обединение по икономически интереси и на европейското кооперативно дружество, без да е изяснен по законодателен път техния правен статус и дали той не повтаря с друго наименование вече познати и прилагани у нас правни институти.
Четвърто, липсват достатъчно гаранции за акционерното дружество, за акционерите и за трети лица – кредитори, при предлаганата със законопроекта процедура за финансиране на сделка за изкупуване на акции на дружеството от трети лица. Следва да се има предвид, че процедурата по обратно изкупуване на акции, както и процедурата за финансиране от страна на дружеството на трети лица, които закупуват акции в това дружество, е изключение, а не правило. Законопроектът поставя ударението върху уредбата на процедурата за закупуване на акции от трети лица с финансова подкрепа на дружеството, без да са определени ограничителните условия, при които такова закупуване се допуска.
Тези бележки налагат законопроектът да се прецизира при по-нататъшното му обсъждане и приемане.
След проведената дискусия и гласуване Комисията по правни въпроси с осем гласа “за” и два гласа “въздържал се” реши да предложи на народните представители да приемат на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 702-01-27/03.07.2007 г., внесен от Министерския съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
/Я.Стоилов/