Комисия по правни въпроси
08/11/2007
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
К О М И С И Я П О П Р А В Н И В Ъ П Р О С И
Д О К Л А Д
на Комисията по правни въпроси
Относно: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2008 г., № 750-01-347/31.10.2007г., внесен от Министерския съвет.
На редовно заседание, проведено на 08.11. 2007 г. Комисията по правни въпроси разгледа законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2008 г., № 750-01-347/31.10.2007 г., внесен от Министерския съвет, в частта му относно проекта на бюджет на съдебната власт за 2008 г.
На заседанието присъстваха: от Министерството на правосъдието – г-жа Миглена Тачева, министър, г-жа Димитрина Колева, директор на дирекция “Финансово-счетоводна дейност, планиране и прогнозиране”, г-жа Адриана Бухова, главен експерт; от Министерството на финансите – г-н Атанас Кънчев, заместник министър, г-н Владимир Петров, директор на дирекция “Държавни разходи”, г-жа Надежда Гекова, началник на отдел и г-жа Стела Бояджиева, главен експерт; от Висшия съдебен съвет – г-жа Анелия Мингова, г-жа Мая Кипринска и г-н Иван Колев – членове на ВСС, г-жа Илияна Накова от дирекция “Бюджет и финанси” на ВСС, г-жа Елисавета Илиева, главен счетоводител, г-жа Маргарита Радкова, началник на отдел “Бюджетно финансиране” и г-жа Ралица Виденова, началник на отдел “Финансови разчети и анализи” във ВСС.
Комисията разгледа законопроекта за държавния бюджет в частта му за съдебната власт, предложена от Висшия съдебен съвет, както и становището на Министерския съвет по проекта на Висшия съдебен съвет за бюджет на съдебната власт за 2008 г. Тази част включва бюджета на Висшия съдебен съвет, съда, прокуратурата, следствието, Националния институт на правосъдието и Инспектората към Висшия съдебен съвет. Комисията обсъди и бюджета на Министерството на правосъдието, доколкото той има отношение към бюджета на съдебната власт.
Становището на Висшия съдебен съвет (ВСС) бе представено от г-н Иван Колев, член на ВСС и председател на комисия „Бюджет и финанси” на ВСС, а на Министерския съвет - от г-н Атанас Кънчев, заместник министър на финансите.
Г-н Колев посочи, че структурата, общият размер, отделните разходни и приходни пера на проекта на бюджет на съдебната власт на ВСС за 2008 г. отчитат общото състояние на съдебната система, структурните и кадрови промени, които се извършват в нея в изпълнение на съдебната реформа. Той изтъкна няколко възражения срещу становището на Министерския съвет по отношение на проекта на бюджет на съдебната власт внесен от ВСС.
Така в общия раздел за приходите предложението на ВСС е за 47,6 млн.лв., в т.ч.: съдебни такси – 45,8 млн. лв., докато предложението на МС е за 52,0 млн. лв., в т.ч.: съдебни такси – 45,8 млн. лв. Предложението на ВСС за намаление на приходите от други дейности е мотивирано от промените в Конституцията и ЗСВ, съгласно които част от тези приходи отиват по бюджета на Министерство на правосъдието /приходи от наем на имущество/. Също така по предложените текстове към чл. 2 на проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2008 г., МС в чл.2, ал. 7 не включва санкциите по ЗСВ, уредени с чл. 409 от ЗСВ, както и конфискуваните суми.
По текущите разходи, включващи и средства за заплати предложението на ВСС е в размер на 250,1 млн. лв., докато становището на МС фиксира сумата от 213,9 млн.лв., което очертава една разлика от 36,2 млн. лв. Според ВСС МС неправилно приема като база за трудовите възнаграждения в органите на съдебната власт заетост от 14 216 щ. бр. В предложението на ВСС средствата за заплати са разчетени за 15 437 щ. бр. Разликата между двете предложения е 1221 щ. бр. Според г-н Колев, с оглед функционирането на новите административни съдилища и създаването на административни отдели към окръжните прокуратури щатната численост спешно следва да бъде увеличена. Предвижда се половината от тези 1221 бр. да бъдат назначени от 01.03.2008 г., а останалите от 01.06.08 г.
ВСС има възражения и срещу предвидените в становището на МС средства за капиталови радходи за нуждите на съдебната власт. Съгласно предложението на ВСС тази сума е в размер на 28,8 млн. лв., докато МС предвижда 10,1 млн. лв.за капиталови разходи, което очертава разлика от 18,7 млн. лв. Тези средства са необходими за поддръжката на 367 органа на съдебната власт. Предстои да се извърши оборудване и обзавеждане на административните съдилища, както и на административни отдели към окръжните прокуратури.
ВСС оспорва предложените разпоредби на чл.2, ал.3, 5 и 8 от законопроекта за държавния бюджет за 2008 г., които според него ограничават възможността за гъвкаво опериране с бюджетните средства в рамките на годината, като това се отнася, както до вътрешни размествания между отделните разходни пера, така и разпореждането с бюджетния излишък и сумите от преизпълнение на бюджетните приходи.
От името на Министерския съвет заместник – министър Атанас Кънчев даде общата характеристика на бюджета и мотивира основните параметри на становището на МС по бюджета на съдебната власт, съгласно чл.20, ал.3 от Закона за устройството на държавния бюджет.
Приходите от дейността на органите на съдебната власт за 2008 г. се предвижда да бъдат в размер на 52 000 х.лв., от които делът на приходите от съдебни такси е в планиран размер от 45 800, 0 х.лв. Предложеният размер е във връзка с изменението на Закона за търговския регистър, съгласно който търговската регистрация излиза от съдилищата и ще се извършва от Агенцията по вписванията към министъра на правосъдието (в сила от 01.01.2008 г.).
Разходите, съгласно становището на Министерския съвет са с общ планиран обем от 385 300, 0 лв., което прави увеличение спрямо 2007 г. в размер на 23, 09 %. От тях за заплати и други възнаграждения се предвижда обща сума в размер на 246 617,0 млн.лв., което прави увеличение спрямо 2007 г. в размер на 20, 28 %. Тук са отчетени нуждите на създаваните нови структури, съгласно Закона за съдебната власт: Инспекторат към Висшия съдебен съвет, изграждане на административни отдели към окръжните прокуратури, текуща издръжка на магистрати (вкл. на новите административни съдилища), на съдебни служители, възнаграждения за съдебни защитници, съдебни експертизи, вещи лица и др.
Разходите за заплати и други възнаграждения са предвидени при база 14 216 щатни бройки, което означава увеличение с 698 щатни бройки спрямо ЗДБ за 2007 г. (планирани 13 518 щатни бройки), от които 22 щатни бройки за новия постоянно действащ ВСС и 55 щатни бройки за Инспектората към ВСС.
По отношение на капиталовите разходи е предвидено, съгласно Конституцията на Република България (чл.130а от КРБ) и чл.390 от Закона за съдебната власт 10, 100, 0 х.лв. за капиталови разходи за управлението и стопанисването на движимите вещи, защото управлението на недвижимите вещи е изключителен прерогатив на министъра на правосъдието. В проекта за бюджет на Министерство на правосъдието са включени 28, 0 млн.лв. за капиталови разходи за органите на съдебната власт и 1,8 млн.лв. за текущи разходи в изпълнение на чл.388 от Закона за съдебната власт, съгласно който средствата за строителство и основен ремонт на недвижими имоти, предоставени на съдебната власт, както и средствата за задължения, произтичащи от собствеността на имотите предоставени на съдебната власт, се осигурява от бюджета на Министерството на правосъдието.
Общият размер на предвижданата бюджетна субсидия за нуждите на съдебната власт за 2008 г. е 333 300, 0 х.лв., което е 26, 96 % увеличение спрямо 2007 г.
В заключение зам.министър Кънчев посочи, че становището на МС по проекта за бюджет на съдебната власт за 2008 г. като цяло отчита основните тенденции, фактическо състояние и задачите, които стоят пред нея, като същевременно посочи, че този бюджет следва да се съобразява с макропараметрите на бюджета на страната за 2008 г. и прогнозната рамка до 2010 г.
От името на Министерство на правосъдието министър Тачева очерта основните параметри, размер и структура на бюджета на министерството. Тя подкрепи становището на МС, като обърна внимание, че двата бюджета – този на съдебната власт и на Министерство на правосъдието се допълват, особено в частта за капиталовите разходи и средствата за оборудване и поддръжка. Министър Тачева подчерта, че следва да бъде променена решително самата философия на структуриране на бюджета и той да се базира на проектния принцип за реализация на отделните дейности, като се засили компонента на приходите от европейски програми и фондове.
В последвалата дискусия участие взеха народните представители Михаил Миков, Янаки Стоилов, Елиана Масева, които подчертаха, че съдебната реформа е основен приоритет и за следващата 2008 г., което означава, че общата бюджетна рамка и предвижданите бюджетни разходи следва да са достатъчно за осигуряване на основните дейности на системата. Очертаха се няколко основни проблема, които стоят в основата на структуриране и функциониране на органите на съдебната власт.
Първо, изрично се подчерта, че при съставянето на бюджет трябва да се определят приоритети с оглед на основните задачи на съдебната власт. Нейната независимост е необходимо условие, а не приоритет, както това се твърди в мотивите на ВСС. Независимостта е безспорен конституционен принцип и предпоставка за добро правораздаване. В този смисъл не степента на самостоятелното съставяне на бюджета, а неговата адекватност за постигане на поставените цели е водещ критерий за ефективността на разходите.
Второ, доминираща философия при съставяне и изразходване на бюджета на съдебната власт и в проекта на ВСС за 2008 продължава да бъде разходният, а не програмния подход, който се базира на постигане на цели и определяне на средства за това постигане. Разходният принцип стимулира статуквото, а не реформата и отговорността на системата.
Трето, според народните представители, все още недостатъчна е прозрачността и ефикасността на разходването на бюджетните средства в системата на съдебната власт, като целесъобразността на редица разходи остава недоказана.
Четвърто, продължава практиката за дублиране на средства, най-вече за капиталови разходи, част от които са предвидени и в бюджета на Министерство на правосъдието.
Пето, постоянен рефрен в последните години става искането на средства за финансиране на Единната система за противодействие на престъпността, без да е дадена ясна и изчерпателна информация колко средства са изразходвани за нея досега, какви са резултатите и защо системата не функционира пълноценно.
По отношение на използването на преходния остатък в бюджета на съдебната власт, народните представители подкрепиха искането на Висшия съдебен съвет за промени в чл.2 от законопроекта за държавен бюджет на Република България за 2008 г., което би стимулирало рационалното изразходване на предоставените средства, респективно на бюджетните излишъци.
След проведената дискусия Комисията по правни въпроси с 5 гласа “за”, 1 глас “против” и 8 гласа “въздържали се” реши да предложи на Народното събрание да не приема на първо гласуване проекта за бюджет на съдебната власт, предложен от Висшия съдебен съвет, като по принцип подкрепя становището по проектобюджета на съдебната власт, предложено от МС.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА:
(Янаки Стоилов)