Комисия по правни въпроси
16/01/2008
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
№ 853-03-4/21.1.08 г.
Д О К Л А Д
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 802-01-2, внесен на 02.01.2008 г. от Министерския съвет.
На заседание, проведено на 16 януари 2008 г., Комисията по правни въпроси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 802-01-2, внесен на 02.01.2008 г. от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха от Министерството на държавната администрация и административната реформа: Гюнер Рамис, заместник – министър, Радостина Захариева, Даниела Лазарова.
От името на вносителя законопроектът беше представен от г-н Гюнер Рамис.
Основните причини, които налагат приемането на законопроекта могат да се обобщят в няколко групи:
- Създаване на правна уредба относно възможността граждани на други държави-членки на Европейския съюз да работят като държавни служители в българската държавна администрация. В тази връзка е предложението в § 3, което предвижда достъп до длъжности за държавни служители на лица, които не са български граждани, но са граждани на друга държава – членка, на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство или на Конфедерация Швейцария. Законопроектът поставя и някои ограничения във връзка с допускането на такива лица до заемането на длъжности за висши държавни служители или длъжности, свързани с изпълнението на функции в сфери като отбрана, национална сигурност, външна политика, опазване на обществения ред и на държавната тайна. В § 13 от законопроекта се предлагат и правила относно статута на българските държавни служители, които имат право да работят временно в институции на Европейския съюз. Предвижда се за периода на изпълнение на съответната длъжност да се запазва длъжността на българският държавен служител, както и той да получава определеното му възнаграждение за длъжността му в българската администрация. Основание за предложената уредба е Решение № С/2006/2003 от 1 юни 2006 г. на Европейската комисия, според което тези лица остават служители на администрацията на държавата, която ги изпраща и получават възнаграждение от бюджета на националната им администрация.
- Подобряване на регламентацията на специализирания контрол за спазване на статута на държавния служител. В § 18 - § 22 се прецизира производството по даване на задължителни предписания от инспекторите в Инспектората за държавната администрация към Министерството на държавната администрация и административната реформа. Уреден е начинът на прилагане на принудителните административни мерки, както и редът за обжалването им по административен ред пред министъра на държавната администрация и административната реформа. Създадена е и възможността актът на министъра по повод възражение срещу задължително предписание на Инспектората за държавната администрация да се обжалва по реда на АПК.
- Решаване на въпроси, които са предизвикани от практиката по прилагането на закона. Законопроектът предлага прецизиране на понятието “висши държавни служители” и включването в него на секретарите на общини и ръководителите на инспекторати. Предложено е на секретаря на общината да се делегират отделни правомощия по служебно правоотношение с оглед необходимостта от по-оперативно управление на човешките ресурси в общински администрации с по-голяма численост. В § 4 се предлага промяна в съществуващото положение като се предоставя възможност на всички кандидати, участвали в конкурс за държавен служител, да могат да обжалват класирането от него. Привежда се, в съответствие със Закона за здравословни и безопасни условия на труд, установяване на намалено работно време и осигуряване на безплатна храна или добавки към нея при условията и по реда на Кодекса на труда, за държавните служители, които работят при специфични условия и рискове за живота и здравето. Предвижда се и промяна в процедурата за повишаване в ранг, като се намаляват изискуемите години за повишаване при младшите рангове (в момента са три години, а се предлага да са две.).
В хода на дискусията участие взеха народните представители Четин Казак, Мая Манолова, Надя Антонова, Иглика Иванова и Янаки Стоилов, които поставиха следните дискусионни въпроси:
- Според Надя Антонова, предложението, което се съдържа в § 2 от законопроекта относно включването на секретаря на общината в кръга лица, на които органът по назначаването може да възлага правомощията си по служебното правоотношение, влиза в противоречие с правилата, които са установени в Закона за местното самоуправление и местната администрация. От името на вносителя предлаганото допълнение се аргументира с необходимостта от създаване на по-голяма оперативност, в случаите, когато това се налага особено в малките общини.
- Янаки Стоилов обърна внимание, че действащата редакция на чл.10е, ал.1 от Закона за държавния служител предвижда, че конкурси за младши експерти се провеждат два пъти в годината. Законопроектът предлага те да се провеждат “до два пъти” в годината, без в мотивите да се посочват причините за това. Възприемането на предложението би създало неясен критерий, включително възможност изобщо да не се провежда конкурс в рамките на годината. Поради това е необходимо да се предвиди, че конкурс се провежда поне веднъж в годината. Това би съответствало на намаляването на годините за повишаването на служителите в младши ранг.
- Неясно са формулиране текстовете в § 10 и § 13 относно статута на българските държавни служители, които изпълняват длъжност в международни институции. Според Иглика Иванова е необосновано такива държавни служители да получават възнаграждение за длъжността си в страната, наред с възнаграждението, което им се заплаща за длъжността в институция на Европейския съюз. От начина на формулиране на § 10, т.1 и § 13 не може да се направи категорично извод, че са уредени две категории български служители, както твърди вносителят, които са на различен правен режим за времето, през което изпълняват длъжност в международна институция. Поради това цитираните текстове следва да се прецизират при разглеждането на законопроекта за второ гласуване от водещата комисия, като се направи ясно разграничение както на видовете служители, така и на техния статут. Гаранция за интересите на служителите се създава със записването на изрична норма в закона, че след изтичане на мандата лицето са възстановява на предишната си длъжност. Такъв подход се използва и на други места в българското законодателство.
- С оглед на предлаганото разширяване на правомощията на инспекторите, които подпомагат министъра на държавната администрация и административната реформа Мая Манолова постави въпроса относно съотношението между проверките, които те осъществяват и тези, които са в компетентността на инспекторатите в различните министерства, както и могат ли вътрешните инспекторати да се позоват на процедурата за извършване на проверките, предвидена в Закона за държавния служител. От името на вносителя се изказа категорично уверение, че двата вида инспекторати подчиняват дейността си на различна правна уредба и няма покриване на функциите им. Четин Казак постави въпроса относно възможноста инспектор към Министерството на държавната администрация и административната реформа да издава задължителни указания на орган по назначение, който не съответства на ранга му, тъй като законопроектът не предвижда съответствие на ранговете на проверяващ и проверяван орган. Аргументите на вносителя, че като модел за предложението е възприет принципът на работа на Държавната инспекция по труда не може да се подкрепи, защото дейността на двете звена е съществено различна с оглед на лицата, които подлежат на проверка.
- Действащата редакция на текста на чл.133, ал.1 предвижда като състав на административно нарушение поведение, което се изразява в неизпълнение на дадени задължителни предписания. В § 21, т.2 се предлага в състава на административното нарушение да се добави кумулативен признак “наруши законодателството за държавния служител”. Възприемането на предложението ще създаде затруднения за прилагането на текста, тъй като кумулативният признак не съдържа конкретно посочване на поведението, в което се изразява нарушението, нито кое точно законодателство за държавния служител се нарушава.
В края на дискусията Комисията по правните въпроси единодушно подкрепи предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 802-01-2, внесен на 02.01.2008 г. от Министерския съвет и предлага на народните представители да го приемат.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА :
(Янаки Стоилов)