Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
28/02/2008


    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ

    № 853-03- 21 /28.2.08
    Д О К Л А Д
    на Комисията по правни въпроси


    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 802-01-27, внесен от Министерски съвет на 14.02.2008 г.

    На заседание, проведено на 28 февруари 2008 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 802-01-27, внесен от Министерски съвет на 14.02.2008 г.
    На заседанието присъстваха от Министерството на отбраната – Тоня Тодорова, юридически съветник на министъра на отбраната, Георгица Стоянова, директор на Дирекция “Правно – нормативна дейност” и Милена Петрова, главен експерт.
    От името на вносителите законопроектът бе представен от г-жа Георгица Стоянова.
    Мотивите на законопроекта обосновават подробно предложените промени. Предложенията за изменения и допълнения на закона са в следните насоки:
    - С предлаганата отмяна на чл. 85, чл. 119, ал. 2-4 и § 40 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (обн. ДВ, бр. 93 от 2004 г.) се регулира по нов начин участието на кадровите военнослужещи в мисии и операции зад граница. Предвижда се отказът от изпълнение на кадрова военна служба извън страната да е нарушение на военната дисциплина, несъвместимо с оставането на служба по смисъла на чл. 283 във връзка с чл. 281 от закона, което е основание за налагане на дисциплинарно наказание “уволнение”. Със създаването на преходна разпоредба в § 13 от законопроекта се регламентира механизмът за довършване на започналите процедури по освобождаване от кадрова военна служба на военнослужещите, които са отказали участие в подобни мисии и операции.
    - § 2 от законопроекта предлага уставите на въоръжените сили да се обнародват в “Държавен вестник", тъй като представляват нормативни административни актове на министъра на отбраната по смисъла на чл. 75, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс.
    - В § 5 се предлага отмяната на чл. 191, в който е уреден режима на предварително задържане на кадровите военнослужещи. Основание за предлаганата отмяна е премахването на института на предварително задържане от Наказателно-процесуалния кодекс.
    - Законопроектът предлага и създаването на особен ред за учредяване на право на строеж върху незастроени имоти, частна държавна собственост, които са предоставени на Министерство на отбраната или на изпълнителните агенции към министъра на отбраната. С новата редакция на чл. 240а, ал. 1 се разширява кръгът на имотите, за които може да се прилага този особен ред, както и се предлага правото на строеж да може да се учредява срочно или безсрочно за изграждане на сгради, които да задоволяват жилищни, общественообслужващи и спортни нужди на Българската армия, Министерството на отбраната и структурите, подчинени на министъра на отбраната. Във връзка с предлагания особен ред за правото на строеж и в съответствие с вариантите за неговото възмездяване, посочени в чл. 58, ал. 2 от Закона за държавната собственост, законопроектът предвижда заплащането на право на строеж да се извършва и чрез равностойно имотно обезщетение, а за новопридобитите като обезщетение жилищни имоти да се включват във ведомствения жилищен фонд на Министерството на отбраната.
    В обсъждането на законопроекта взеха участие народните представители Янаки Стоилов, Валентин Милтенов, Борислав Ралчев, Филип Димитров и Павел Шопов. Те поставиха следните дискусионни въпроси:
    - Действащата уредба в чл. 85 във връзка с чл. 119, ал. 2 предвижда принцип на доброволност за участие на военнослужещите в мисии и операции зад граница. Предложението за отпадане на тези текстове на практика ще доведе до създаване на задължение за участие, включително по отношение на заварените случаи, което ще се извежда по тълкувателен път, а не въз основа на изрично формулиране. Янаки Стоилов обърна внимание, че с предвиждането на основание за дисциплинарно уволнение в случаите на отказ за участие в мисии и операции зад граница, възникват неблагоприятни правни последици за поведение, което не е предвидено изрично като задължение. В подкрепа на тази теза Борислав Ралчев и Филип Димитров изразиха мнение, че е необходимо да се запише изрично в закона задължението за такова участие и неговото неизпълнение да се посочи като основание за освобождаване от служба. Във връзка с това би следвало законът и да предвижда като условие за постъпване на кадрова военна служба даването на предварително съгласие за участие в мисии зад граница.
    - С оглед предложената нова редакция на чл.240а относно режима на имотите – частна държавна собственост, които се предоставени на Министерството на отбраната или на изпълнителните агенции към министъра на отбраната, законопроектът предлага разширяване на възможностите за строеж на обекти, които по действащата уредба са само за задоволяване на жилищни нужди. Използването на формулировката “общественообслужващи и спортни обекти” налага извода, че може да се учредява право на строеж за търговски обекти с аргумента, че обслужват нуждите на военнослужещи и граждански лица от Министреството на отбраната и Българската армия. Систематичното тълкуване на предложената ал.1 в тази й част и ал.5 води до заключението, че по отношение на тези обекти (общественообслужващи и спортни обекти) след построяването им министерството и армията няма да имат никакви права върху тях и произтичащите от това ограничения за разпореждане с тях. Борислав Ралчев и Янаки Стоилов изразиха мнение, че трябва да се даде определение на понятието „общественообслужващи обекти” в смисъл на обекти със социално предназначение.
    - По § 9 от законопроекта г-н Стоилов посочи, че няма аргументи всички договори с граждански лица в рамките на Министерство на отбраната да се сключват единствено от министъра на отбраната в качеството му на работодател.
    От името на вносителя г-жа Георгица Стоянова изрази принципно съгласие с направените бележки и увери народните представители, че те ще бъдат съобразени при обсъждането на законопроекта за второ гласуване във водещата комисия.

    В края на дискусията Комисията по правните въпроси с 12 гласа “за”, 1 “против” и 1 “въздържал се” подкрепи предложения законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА:

    (Янаки Стоилов)

    Форма за търсене
    Ключова дума