Комисия по правни въпроси
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по правни въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 36
Днес, 13.09.2007 г., четвъртък, от 14:30 часа се проведе заседание на Комисията по правни въпроси.
На заседанието присъстват от Министерството на правосъдието – Димитър Бонгалов, заместник-министър и Нанчо Нанчев, експерт и от Министерството на финансите – Любомир Дацов, заместник-министър.
Към протокола се прилага списък на присъстващите членове на комисията.
Заседанието се ръководи от Янаки Стоилов, председател на Комисията по правни въпроси.
Янаки Стоилов:
Уважаеми колеги, откривам заседанието при следния дневен ред:
1. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Договора за екстрадиция между Република България и Кралство Мароко, № 702-02-31 от 09.07.2007 г., внесен от Министерския съвет.
2. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Договора за правна помощ по наказателни дела между Република България и Кралство Мароко, № 702-02-35 от 06.08.2007 г., внесен от Министерския съвет.
3. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за правна взаимопомощ между Европейския съюз и Съединените американски щати и на Споразумението за екстрадиция между Европейския съюз и Съединените американски щати, № 702-02-39 от 27.08.2007 г., внесен от Министерския съвет.
4. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Договора между Република България и Република Беларус за правна помощ по граждански дела, № 702-02-36 от 06.08.2007 г., внесен от Министерския съвет.
5. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Република България и Европейската комисия за усвояване на помощта по Преходния финансов инструмент, № 702.02.34 от 02.08.2007 г., внесен от Министерския съвет.
Съгласно дневния ред имаме да обсъдим няколко законопроекта за ратификация. По първите четири от тях вносител е Министерския съвет.
Давам думата на г-н Бонгалов, заместник-министър на правосъдието да каже това, което смята по първия от тях.
По първа точка - Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Договора за екстрадиция между Република България и Кралство Мароко.
Димитър Бонгалов:
Благодаря, г-н Стоилов.
Договорът за екстрадиция между Република България и Кралство Мароко е подписан на 15 март 2005 г. С него се уреждат задължението за екстрадиране, деянията, даващи основание за екстрадиране, условия за отказ, пределите на наказателното преследване спрямо екстрадираното лице, необходимите документи, които се прилагат към молбата за екстрадиция, принудително задържане под стража с цел екстрадиция, вземане на решение за екстрадиция и нейното осъществяване, временно екстрадиране и отлагане на екстрадицията, когато лицето изтърпява наказание на територията на замолената страна, предаването на вещи, свързани с престъплението, за което е поискана екстрадицията.
Съдържат се също така и разпоредби относно връзките между централните органи на договарящите се страни.
По втора точка - Законопроект за ратифициране на Договора за правна помощ по наказателни дела между Република България и Кралство Мароко.
Законопроектът за ратифициране на Договора за правна помощ по наказателни дела между Република България и Кралство Мароко урежда задължението за предпоставките за оказване на правна помощ, формите на правна помощ, случаи на отказване на правна помощ.
От договора са изключени екстрадициите и трансферите на осъдените лица, изпълнение на присъди на едната страна и другата и трансферите на наказателни производства, които са предмет на отделно договаряне. Благодаря.
Янаки Стоилов:
Имате ли някакви въпроси или изказвания по първия законопроект? Не виждам.
Приемаме го с положително становище и с предложение на две четения да бъде разгледан от Народното събрание.
Следващият законопроект е също за ратифициране на Договор за правна помощ по наказателни дела отново между Република България и Кралство Мароко.
Тук има ли други мнения? Няма. Приема се. Благодаря ви.
По трета точка - Законопроект за ратифициране на Споразумението за правна взаимопомощ между Европейския съюз и Съединените американски щати и на Споразумението за екстрадиция между Европейския съюз и Съединените американски щати.
Димитър Бонгалов:
На 6 юни 2003 Съветът на Европейския съюз прие решение относно подписване на Споразумение за правна помощ и Споразумение за екстрадиция между Европейския съюз и Съединените американски щати.
Република България депозира декларация по смисъла на чл. 24 от Договора за Европейския съюз, че ще се счита обвързана с двете споразумения след приключване на вътрешната си конституционна процедура за влизането им в сила. В изпълнение на тази декларация е направено и настоящото предложение за ратифициране на споразуменията.
Споразумението за правна помощ между Европейския съюз и Съединените американски щати урежда начините за осъществяване на правна помощ по наказателни дела, като разкриването на банкова информация за целите на проследяването на средствата, придобити от престъпна дейност и от изпиране на пари, създаването на съвместни екипи за разследване на трансгранични престъпления и разпити чрез видео конферентна връзка.
Споразумението съдържа разпоредби относно защитата на личните данни, предаване при изпълнение на молби за правна помощ, както и за запазване на поверителността на предаваната информация.
Споразумението за екстрадиция между Европейския съюз и Съединените американски щати урежда видовете престъпления, които могат да доведат до екстрадиция и основанията за отказ, правилата за временно задържане на лицата с цел последваща екстрадиция, начините за разрешаване на конкурентни молби за екстрадиция от няколко държави, условията за транзитно преминаване през територията на докладващите държави на предаваното лице.
И в двете споразумения е предвидено, че за целите на тяхното прилагане се сключват двустранни договори, които детайлизират уредбата на взаимоотношенията между държавите в областта на правната помощ по наказателни дела и екстрадиция.
Янаки Стоилов:
Аз имам един въпрос, г-н заместник министър.
Тъй като ние имаме договорно правни отношения със Съединените щати. Сега се сключва такъв като страна от Европейския съюз. Как те се съотнасят и има ли някъде различие и това налага ли последващо съобразяване, ако приемем ратификацията на това Споразумение между Съединените щати и Европейския съюз.
Димитър Бонгалов:
Предвижда се изменение на това споразумение, т.е. неговото осъвременяване в съответствие със спогодбата между Европейския съюз и Съединените американски щати. Дадена е възможност на всяка от държавите да има отделно такова, така че вече се работи и ще се представи ново споразумение между Съединените щати и България.
Янаки Стоилов:
Значи ново двустранно споразумение впоследствие ще се наложи. (Да.)
Други въпроси и становища има ли?
Тези, които са “за”, моля да гласуват. Благодаря ви. Единодушно се приема.
По четвърта точка - Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Договора между Република България и Република Беларус за правна помощ по граждански дела.
Заповядайте, г-н Бонгалов.
Димитър Бонгалов:
Договорът за правна помощ по граждански дела между Република България и Република Беларус е подписан на 15 март 2005. Договорът съдържа разпоредби относно обхвата на правната помощ, реда за изпълнение на молбите за правна помощ, правилата за връчване на документи по граждански дела, събиране на доказателства и признаване на документи.
Детайлно са уредени, също така, и признаването и изпълнението на съдебните решения.
Считаме, че договорът е добра нормативна основа за правно сътрудничество и правна помощ по граждански дела и ще има положителен ефект за развитието на отношенията между гражданите и институциите на двете страни. Благодаря.
Янаки Стоилов:
Въпроси и изказвания имате ли? Няма.
Които са “за”, моля да гласуват. Благодаря ви. Приема се единодушно.
Благодаря Ви, господин заместник-министър.
По пета точка - Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Република България и Европейската комисия за усвояване на помощта по Преходния финансов инструмент.
Министерството на финансите е вносител.
Има думата заместник-министър Любомир Дацов. Заповядайте да представите законопроекта.
Любомир Дацов:
Благодаря, г-н Председател.
Ще бъда много кратък. Предлаганият на вашето внимание Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Република България и Европейската комисия за усвояване на помощта по Преходния финансов инструмент по същество е наследника на програма ФАР, която действаше до 2006 г. Той е създаден на основание чл. 31 от Договора за присъединяване на Република България и Румъния към Европейския съюз и предвижда подкрепа за институционално изграждане в секторите “Правосъдие и вътрешни работи”, “Земеделие”, “Финанси”, “Вътрешен пазар”, “Заетост” и “Специална закрила”.
Финансовата подкрепа се предоставя за изграждане и укрепване на административния и съдебен капацитет в областите, които не могат да бъдат финансирани със средства от структурните и кохезионните фондове. Същевременно това са области, които бяха идентифицирани като проблемни или посочени конкретни пропуски в мониторинговия доклад от 2006 г.
Инструментът ще се изпълнява за периода 2007 г. – 2010 г., съответно с разпоредбите на националното законодателство. За всички проекти краният срок за договаряне ще бъде до 15 декември 2009 г., а краният срок за изпълнение на договорите ще бъде до 15 декември 2010 г.
Стойността на помощта – на гранда от Европейския съюз е в размер на 31.5 млн. евро, а националното финансиране е приблизително 1.6 млн. евро. Финансовата помощ се предоставя на новите страни членки чрез приемане на решение на Комисията, а окончателната сума ще бъде уточнена на заседанието на Комисията на 4 и 5 октомври 2007 г.
Меморандумът за разбирателство беше подписан на 21 юни 2007 г. от г-н Майкъл Лий, генерален директор на Главна дирекция “Разширяване” при условия за последваща ратификация.
Това е накратко. Ако имате въпроси, с удоволствие ще отговоря.
Янаки Стоилов:
Благодаря. Заповядайте, г-н Казак.
Четин Казак:
Аз имам един кратък въпрос.
По Ваша информация има ли вече поне начална проектна готовност на съответните институции и структури на изпълнителната власт за участие за финансиране по този преходен инструмент. В смисъл да не закъснеем.
Любомир Дацов:
Няма да закъснеем. Едновременно след подписването от моя страна и на г-н Майкъл Лий на меморандума тече процедура на съгласуване на проектите с Европейската комисия. На първия етап бяха изпратени около 5-6 пъти повече проекти. В момента от Европейската комисия са одобрени индикативно около 39 проекта в тези 7 основни области, които изброих в началото. Договарят се в момента фишовете с Европейската комисия и фактически на заседанието на 4 и 5 октомври 2007 г. Европейската комисия окончателно ще одобри сумата и съответно проектите със съответните дейности, които ще бъдат финансирани. Фишовете са подготвени от отделните министерства – земеделие, финанси, администрация, съдебна власт, правосъдие и вътрешна сигурност. Така че може да се каже, че фишовете и готовността е в много напреднал стадий.
Янаки Стоилов:
Не сте длъжен по памет да отговорите, но ако знаете в областта на правосъдието какви проекти са предложени в момента.
Любомир Дацов:
Аз имам пред мен един списък, но ми е малко трудно в момента да ги цитирам. Преди малко ги изброих в другата комисия. Общо взето това са проекти, които са насочени основно за обучение и квалификация на служителите, съответно в съдебната власт и в Министерството на правосъдието. Има един проект, който е за затворите. Има проект, който е в подкрепа на изработване на ново процедурно законодателство, който е може би един от най-големите.
Освен това, има един доста голям проект, който е близо 1.8 млн. евро, който е за подобряване на управлението на съдебната администрация. Общо в областта “Правосъдие и вътрешна сигурност” са 13 проекта и фактически те взимат най-съществената част от тези 32 млн. евро, които са предвидени.
Янаки Стоилов:
Това са предложенията от българска страна?
Любомир Дацов:
Това са предложенията, които Европейската комисия индикативно одобри. Бяха изпратени между 150-200 проекта бяха изпратени първоначално и на базата на пропуските, които бяха в мониторинговия доклад, Европейската комисия избра тези проекти като най-приоритетни.
Елиана Масева:
Хубаво е към тези меморандуми, които подлежат на ратификация да има един пълен списък на инициативите на министерствата. По този начин постоянните комисии на Народното събрание не само ще бъдат информирани, но ще може да се осъществява и тематичен контрол във връзка с инициативата на Народното събрание да има специална комисия, която да следи усвояването на тези средства. Но за нас тематичното участие е много важно.
Аз и на другото заседание казах, че липсват два големи проекта, които бяха започнати по линия на ФАР.
Единият от тях е Единната система за борба с престъпността. Тя беше фараджийска програма и сега в преходния инструмент да липсва, макар че се говори още за средства от страна на МВР и на Прокуратурата, не ми се вижда въобще оправдано. Въпросът ми е дали фигурира в първоначалното предложение на българското правителство. Защото няма никакъв разум да бъде отказан един такъв проект, който е започнат преди 7-8 години.
Освен това, по отношение на търговския регистър. Убеждаваха ни, че са нужни суми и че по линия на ФАР ще бъдат набавени във връзка с охранителната система – системата за съхранение.
Всички тези въпроси няма да получат отговор днес, но когато се внасят такива законопроекти, е хубаво да има по-пълна информация.
Любомир Дацов:
В момента едва ли бих могъл да реагирам. Не мога по памет да си спомня дали колегите от Министерството на правосъдието и от Министерството на вътрешните работи са подготвили и са изпратили такъв фиш. Не ми е възможно в момента. Но тези два проекта не фигурират в одобрените от Европейската комисия.
Единствената система, която ще бъде финансирана е тази за управление на човешките ресурси в Министерството на вътрешните работи.
Янаки Стоилов:
Аз предполагам, че в общата формулировка за усъвършенстване на процесуалното законодателство, може би се има предвид Административно наказателен процесуален кодекс, защото други не останаха, освен ако не ни карат да пренаписваме някой от вече приетите, за да оправдаят проектите.
Любомир Дацов:
Подобряване на единната форма и представяне на процесуалното законодателство.
Янаки Стоилов:
Това много неясно звучи за нас, а за Вас предполагам съвсем.
Колеги, аз ви предлагам, тъй като тук Министерството на финансите не може да бъде институцията, която да даде по-специализирана информация. Ако смятате за необходимо, по-нататък може в рамките на комисията или пък по линия на парламентарния контрол към ресорните министри да се отправят конкретно въпросите за това какви са били мотивите за предлагане и одобряване на тези проекти или какво се очаква да се постигне след тяхната реализация.
Елиана Масева:
Координаторът трябва да знае – Министерството на финансите.
Янаки Стоилов:
Те списъкът го имат, но едва ли могат да дадат аргументи за съдържанието на проектите извън тяхната област. Списъкът не е проблем да ни го предоставят. Това, което можем ад искаме от тях е да ни предоставят списъка в пълен обем, а по конкретните проекти, които засягат специализираните комисии и дейности, там трябва да се осъществява и специализиран контрол.
Други въпроси имате ли, колеги.
Ако нямате, да пристъпим към одобряване на Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Република България и Европейската комисия за усвояване на помощта по Преходния финансов инструмент.
Които са съгласни, моля да гласуват. Благодаря ви. Против? Няма. Въздържали се? Няма. Приема си.
Благодаря Ви, г-н Дацов.
С това приключваме за днес работата на Комисията.
Председател:
(Янаки Стоилов)
Стенограф-протоколчик:
Д. Христова
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по правни въпроси
П Р О Т О К О Л
№....
Днес, 13.09.2007 г., четвъртък, от 14:30 часа се проведе заседание на Комисията по правни въпроси.
Към протокола се прилага списъкът на присъстващите членове на комисията.
На заседанието присъстват още: от Министерството на правосъдието – Димитър Бонгалов, заместник-министър и Нанчо Нанчев, експерт и от Министерството на финансите – Любомир Дацов, заместник-министър.
Заседанието се ръководи от Янаки Стоилов, председател на Комисията по правни въпроси.
Янаки Стоилов:
Уважаеми колеги, откривам заседанието при следния дневен ред:
1. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Договора за екстрадиция между Република България и Кралство Мароко, № 702-02-31 от 09.07.2007 г., внесен от Министерския съвет.
2. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Договора за правна помощ по наказателни дела между Република България и Кралство Мароко, № 702-02-35 от 06.08.2007 г., внесен от Министерския съвет.
3. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за правна взаимопомощ между Европейския съюз и Съединените американски щати и на Споразумението за екстрадиция между Европейския съюз и Съединените американски щати, № 702-02-39 от 27.08.2007 г., внесен от Министерския съвет.
4. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Договора между Република България и Република Беларус за правна помощ по граждански дела, № 702-02-36 от 06.08.2007 г., внесен от Министерския съвет.
5. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Република България и Европейската комисия за усвояване на помощта по Преходния финансов инструмент, № 702.02.34 от 02.08.2007 г., внесен от Министерския съвет.
Съгласно дневния ред имаме да обсъдим няколко законопроекта за ратификация. По първите четири от тях вносител е Министерския съвет.
Давам думата на г-н Бонгалов, заместник-министър на правосъдието да каже това, което смята по първия от тях.
По първа точка - Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Договора за екстрадиция между Република България и Кралство Мароко.
Димитър Бонгалов:
Благодаря, г-н Стоилов.
Договорът за екстрадиция между Република България и Кралство Мароко е подписан на 15 март 2005 г. С него се уреждат задължението за екстрадиране, деянията, даващи основание за екстрадиране, условия за отказ, пределите на наказателното преследване спрямо екстрадираното лице, необходимите документи, които се прилагат към молбата за екстрадиция, принудително задържане под стража с цел екстрадиция, вземане на решение за екстрадиция и нейното осъществяване, временно екстрадиране и отлагане на екстрадицията, когато лицето изтърпява наказание на територията на замолената страна, предаването на вещи, свързани с престъплението, за което е поискана екстрадицията.
Съдържат се също така и разпоредби относно връзките между централните органи на договарящите се страни.
По втора точка - Законопроект за ратифициране на Договора за правна помощ по наказателни дела между Република България и Кралство Мароко.
Законопроектът за ратифициране на Договора за правна помощ по наказателни дела между Република България и Кралство Мароко урежда задължението за предпоставките за оказване на правна помощ, формите на правна помощ, случаи на отказване на правна помощ.
От договора са изключени екстрадициите и трансферите на осъдените лица, изпълнение на присъди на едната страна и другата и трансферите на наказателни производства, които са предмет на отделно договаряне. Благодаря.
Янаки Стоилов:
Имате ли някакви въпроси или изказвания по първия законопроект? Не виждам.
Приемаме го с положително становище и с предложение на две четения да бъде разгледан от Народното събрание.
Следващият законопроект е също за ратифициране на Договор за правна помощ по наказателни дела отново между Република България и Кралство Мароко.
Тук има ли други мнения? Няма. Приема се. Благодаря ви.
По трета точка - Законопроект за ратифициране на Споразумението за правна взаимопомощ между Европейския съюз и Съединените американски щати и на Споразумението за екстрадиция между Европейския съюз и Съединените американски щати.
Димитър Бонгалов:
На 6 юни 2003 Съветът на Европейския съюз прие решение относно подписване на Споразумение за правна помощ и Споразумение за екстрадиция между Европейския съюз и Съединените американски щати.
Република България депозира декларация по смисъла на чл. 24 от Договора за Европейския съюз, че ще се счита обвързана с двете споразумения след приключване на вътрешната си конституционна процедура за влизането им в сила. В изпълнение на тази декларация е направено и настоящото предложение за ратифициране на споразуменията.
Споразумението за правна помощ между Европейския съюз и Съединените американски щати урежда начините за осъществяване на правна помощ по наказателни дела, като разкриването на банкова информация за целите на проследяването на средствата, придобити от престъпна дейност и от изпиране на пари, създаването на съвместни екипи за разследване на трансгранични престъпления и разпити чрез видео конферентна връзка.
Споразумението съдържа разпоредби относно защитата на личните данни, предаване при изпълнение на молби за правна помощ, както и за запазване на поверителността на предаваната информация.
Споразумението за екстрадиция между Европейския съюз и Съединените американски щати урежда видовете престъпления, които могат да доведат до екстрадиция и основанията за отказ, правилата за временно задържане на лицата с цел последваща екстрадиция, начините за разрешаване на конкурентни молби за екстрадиция от няколко държави, условията за транзитно преминаване през територията на докладващите държави на предаваното лице.
И в двете споразумения е предвидено, че за целите на тяхното прилагане се сключват двустранни договори, които детайлизират уредбата на взаимоотношенията между държавите в областта на правната помощ по наказателни дела и екстрадиция.
Янаки Стоилов:
Аз имам един въпрос, г-н заместник министър.
Тъй като ние имаме договорно правни отношения със Съединените щати. Сега се сключва такъв като страна от Европейския съюз. Как те се съотнасят и има ли някъде различие и това налага ли последващо съобразяване, ако приемем ратификацията на това Споразумение между Съединените щати и Европейския съюз.
Димитър Бонгалов:
Предвижда се изменение на това споразумение, т.е. неговото осъвременяване в съответствие със спогодбата между Европейския съюз и Съединените американски щати. Дадена е възможност на всяка от държавите да има отделно такова, така че вече се работи и ще се представи ново споразумение между Съединените щати и България.
Янаки Стоилов:
Значи ново двустранно споразумение впоследствие ще се наложи. (Да.)
Други въпроси и становища има ли?
Тези, които са “за”, моля да гласуват. Благодаря ви. Единодушно се приема.
По четвърта точка - Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Договора между Република България и Република Беларус за правна помощ по граждански дела.
Заповядайте, г-н Бонгалов.
Димитър Бонгалов:
Договорът за правна помощ по граждански дела между Република България и Република Беларус е подписан на 15 март 2005. Договорът съдържа разпоредби относно обхвата на правната помощ, реда за изпълнение на молбите за правна помощ, правилата за връчване на документи по граждански дела, събиране на доказателства и признаване на документи.
Детайлно са уредени, също така, и признаването и изпълнението на съдебните решения.
Считаме, че договорът е добра нормативна основа за правно сътрудничество и правна помощ по граждански дела и ще има положителен ефект за развитието на отношенията между гражданите и институциите на двете страни. Благодаря.
Янаки Стоилов:
Въпроси и изказвания имате ли? Няма.
Които са “за”, моля да гласуват. Благодаря ви. Приема се единодушно.
Благодаря Ви, господин заместник-министър.
По пета точка - Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Република България и Европейската комисия за усвояване на помощта по Преходния финансов инструмент.
Министерството на финансите е вносител.
Има думата заместник-министър Любомир Дацов. Заповядайте да представите законопроекта.
Любомир Дацов:
Благодаря, г-н Председател.
Ще бъда много кратък. Предлаганият на вашето внимание Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Република България и Европейската комисия за усвояване на помощта по Преходния финансов инструмент по същество е наследника на програма ФАР, която действаше до 2006 г. Той е създаден на основание чл. 31 от Договора за присъединяване на Република България и Румъния към Европейския съюз и предвижда подкрепа за институционално изграждане в секторите “Правосъдие и вътрешни работи”, “Земеделие”, “Финанси”, “Вътрешен пазар”, “Заетост” и “Специална закрила”.
Финансовата подкрепа се предоставя за изграждане и укрепване на административния и съдебен капацитет в областите, които не могат да бъдат финансирани със средства от структурните и кохезионните фондове. Същевременно това са области, които бяха идентифицирани като проблемни или посочени конкретни пропуски в мониторинговия доклад от 2006 г.
Инструментът ще се изпълнява за периода 2007 г. – 2010 г., съответно с разпоредбите на националното законодателство. За всички проекти краният срок за договаряне ще бъде до 15 декември 2009 г., а краният срок за изпълнение на договорите ще бъде до 15 декември 2010 г.
Стойността на помощта – на гранда от Европейския съюз е в размер на 31.5 млн. евро, а националното финансиране е приблизително 1.6 млн. евро. Финансовата помощ се предоставя на новите страни членки чрез приемане на решение на Комисията, а окончателната сума ще бъде уточнена на заседанието на Комисията на 4 и 5 октомври 2007 г.
Меморандумът за разбирателство беше подписан на 21 юни 2007 г. от г-н Майкъл Лий, генерален директор на Главна дирекция “Разширяване” при условия за последваща ратификация.
Това е накратко. Ако имате въпроси, с удоволствие ще отговоря.
Янаки Стоилов:
Благодаря. Заповядайте, г-н Казак.
Четин Казак:
Аз имам един кратък въпрос.
По Ваша информация има ли вече поне начална проектна готовност на съответните институции и структури на изпълнителната власт за участие за финансиране по този преходен инструмент. В смисъл да не закъснеем.
Любомир Дацов:
Няма да закъснеем. Едновременно след подписването от моя страна и на г-н Майкъл Лий на меморандума тече процедура на съгласуване на проектите с Европейската комисия. На първия етап бяха изпратени около 5-6 пъти повече проекти. В момента от Европейската комисия са одобрени индикативно около 39 проекта в тези 7 основни области, които изброих в началото. Договарят се в момента фишовете с Европейската комисия и фактически на заседанието на 4 и 5 октомври 2007 г. Европейската комисия окончателно ще одобри сумата и съответно проектите със съответните дейности, които ще бъдат финансирани. Фишовете са подготвени от отделните министерства – земеделие, финанси, администрация, съдебна власт, правосъдие и вътрешна сигурност. Така че може да се каже, че фишовете и готовността е в много напреднал стадий.
Янаки Стоилов:
Не сте длъжен по памет да отговорите, но ако знаете в областта на правосъдието какви проекти са предложени в момента.
Любомир Дацов:
Аз имам пред мен един списък, но ми е малко трудно в момента да ги цитирам. Преди малко ги изброих в другата комисия. Общо взето това са проекти, които са насочени основно за обучение и квалификация на служителите, съответно в съдебната власт и в Министерството на правосъдието. Има един проект, който е за затворите. Има проект, който е в подкрепа на изработване на ново процедурно законодателство, който е може би един от най-големите.
Освен това, има един доста голям проект, който е близо 1.8 млн. евро, който е за подобряване на управлението на съдебната администрация. Общо в областта “Правосъдие и вътрешна сигурност” са 13 проекта и фактически те взимат най-съществената част от тези 32 млн. евро, които са предвидени.
Янаки Стоилов:
Това са предложенията от българска страна?
Любомир Дацов:
Това са предложенията, които Европейската комисия индикативно одобри. Бяха изпратени между 150-200 проекта бяха изпратени първоначално и на базата на пропуските, които бяха в мониторинговия доклад, Европейската комисия избра тези проекти като най-приоритетни.
Елиана Масева:
Хубаво е към тези меморандуми, които подлежат на ратификация да има един пълен списък на инициативите на министерствата. По този начин постоянните комисии на Народното събрание не само ще бъдат информирани, но ще може да се осъществява и тематичен контрол във връзка с инициативата на Народното събрание да има специална комисия, която да следи усвояването на тези средства. Но за нас тематичното участие е много важно.
Аз и на другото заседание казах, че липсват два големи проекта, които бяха започнати по линия на ФАР.
Единият от тях е Единната система за борба с престъпността. Тя беше фараджийска програма и сега в преходния инструмент да липсва, макар че се говори още за средства от страна на МВР и на Прокуратурата, не ми се вижда въобще оправдано. Въпросът ми е дали фигурира в първоначалното предложение на българското правителство. Защото няма никакъв разум да бъде отказан един такъв проект, който е започнат преди 7-8 години.
Освен това, по отношение на търговския регистър. Убеждаваха ни, че са нужни суми и че по линия на ФАР ще бъдат набавени във връзка с охранителната система – системата за съхранение.
Всички тези въпроси няма да получат отговор днес, но когато се внасят такива законопроекти, е хубаво да има по-пълна информация.
Любомир Дацов:
В момента едва ли бих могъл да реагирам. Не мога по памет да си спомня дали колегите от Министерството на правосъдието и от Министерството на вътрешните работи са подготвили и са изпратили такъв фиш. Не ми е възможно в момента. Но тези два проекта не фигурират в одобрените от Европейската комисия.
Единствената система, която ще бъде финансирана е тази за управление на човешките ресурси в Министерството на вътрешните работи.
Янаки Стоилов:
Аз предполагам, че в общата формулировка за усъвършенстване на процесуалното законодателство, може би се има предвид Административно наказателен процесуален кодекс, защото други не останаха, освен ако не ни карат да пренаписваме някой от вече приетите, за да оправдаят проектите.
Любомир Дацов:
Подобряване на единната форма и представяне на процесуалното законодателство.
Янаки Стоилов:
Това много неясно звучи за нас, а за Вас предполагам съвсем.
Колеги, аз ви предлагам, тъй като тук Министерството на финансите не може да бъде институцията, която да даде по-специализирана информация. Ако смятате за необходимо, по-нататък може в рамките на комисията или пък по линия на парламентарния контрол към ресорните министри да се отправят конкретно въпросите за това какви са били мотивите за предлагане и одобряване на тези проекти или какво се очаква да се постигне след тяхната реализация.
Елиана Масева:
Координаторът трябва да знае – Министерството на финансите.
Янаки Стоилов:
Те списъкът го имат, но едва ли могат да дадат аргументи за съдържанието на проектите извън тяхната област. Списъкът не е проблем да ни го предоставят. Това, което можем ад искаме от тях е да ни предоставят списъка в пълен обем, а по конкретните проекти, които засягат специализираните комисии и дейности, там трябва да се осъществява и специализиран контрол.
Други въпроси имате ли, колеги.
Ако нямате, да пристъпим към одобряване на Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Република България и Европейската комисия за усвояване на помощта по Преходния финансов инструмент.
Които са съгласни, моля да гласуват. Благодаря ви. Против? Няма. Въздържали се? Няма. Приема си.
Благодаря Ви, г-н Дацов.
С това приключваме за днес работата на Комисията.
Председател:
(Янаки Стоилов)
Стенограф-протоколчик: