Комисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
18/02/2009
Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, изготвен въз основа на приетите на първо гласуване на 16.01.2009г. законопроекти за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията:
- № 854-01-82, внесен от Борислав Владимиров;
- № 854-01-119, внесен от Христо Кирчев и група народни представители;
- № 802-01-103, внесен от Министерски съвет
Проект!
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията
(Обн., ДВ, бр. 1 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 41 и 111 от 2001 г., бр. 43 от 2002 г.,
бр. 20, 65 и 107 от 2003 г., бр. 36 и 65 от 2004 г., бр. 28, 76, 77, 88, 94, 95, 103 и
105 от 2005 г., бр. 29, 30, 34, 37, 65, 76, 79, 80, 82, 106 и 108 от 2006 г., бр. 41, 53
и 61 от 2007 г. и бр. 33, 43, 54, 69, 98 и 102 от 2008 г., бр.6 от 2009г.)
Комисията подкрепя предложението на вносителя за наименованието на законопроекта.
§ 1. В чл. 9 се създават ал. 4 и 5:
„(4) Промяна на предназначението на поземлени имоти или на части от поземлени имоти, които са отредени съгласно действащ подробен устройствен план за обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата, може да се извършва само след съгласие съответно на министъра на образованието и науката, министъра на здравеопазването или на министъра на културата.
(5) Преди да вземе решение по ал. 4, съответният министър изисква становище от ръководителя на обществения обект на образованието, здравеопазването или културата.”
Предложение от н.п. Атанаска Тенева, Марко Мечев и Пламен Славов:
В чл.9, ал.4 и 5 след думите „обект/и на образованието” се добавя „науката”.
Предложение от н.п.Силвия Алексиева:
В чл.9, ал.4 и 5 след думите „обект/и на образованието” се добавя „науката”.
Предложение от Захари Георгиев и група народни представители:
В чл.9 се създава ал.6:
„ (6) Поземлени имоти или части от поземлени имоти публична или частна държавна собственост, които са отредени съгласно действащ подробен устройствен план за обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата, предоставени за ползване и управление на друго министерство или ведомство, се прехвърлят в съответното министерство по предназначението на територията в съответния подробен устройствен план. ”
Комисията подкрепя по принцип предложенията.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, който е отразен на систематичното му място, поради което предлага §1 да отпадне.
§ 2. Създава се чл. 39а:
„Чл. 39а. Промяна на предназначението на сграда или на част от сграда - обществен обект на образованието, здравеопазването или културата, за други нужди може да се извършва само след съгласие съответно на министъра на образованието и науката, министъра на здравеопазването или на министъра на културата.”
Предложение от н.п. Атанаска Тенева, Марко Мечев и Пламен Славов:
В чл.39а след думите „обект на образованието” се добавя „науката”.
Предложение от н.п.Силвия Алексиева:
В чл.39а след думите „обект на образованието” се добавя „науката”.
Комисията подкрепя по принцип предложенията.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на §2, който става §1:
§ 1. В чл.39 се правят следните изменения и допълнения:
1.Създава се нова ал.3:
„(3) Промяна на предназначението на сграда или на част от сграда - обект на образованието, науката, здравеопазването или културата, може да се извърши при условията и по реда на този закон само след писмено съгласие на съответния министър. Отказът се мотивира. Непроизнасянето в едномесечен срок от постъпване на искането се смята за мълчаливо съгласие.”
2.Досегашната ал.3 става ал.4 и в нея след думите „по ал.2” се добавя „и 3”.
3.Досегашната ал.4 става ал.5 и в нея думите „ал.3” се заменят с „ал.4”.
§ 3. В чл. 62а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 3 т. 2 се изменя така:
„2. общинския съвет с решение, прието с мнозинство две трети от общия брой на съветниците, след съгласието на министъра на околната среда и водите - в останалите случаи.”
2. В ал. 5 се създава изречение второ:
„В тези случаи се прилага разпоредбата на ал. 3.”
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 3 да отпадне.
Комисията предлага да се създаде нов § 3, който става §2:
§ 2. В чл.63, ал.4 след думите „устройствени планове” се добавя „с изключение на проектите за парцеларни планове за обектите на техническата инфраструктура извън границите на урбанизираните територии”.
§ 4. В чл. 124 се правят следните изменения и допълнения:
1.В ал. 2 изречение второ се заличава.
2.Алинея 3 се изменя така:
„(3) Изработването на проекти на подробни устройствени планове в обхват до един квартал в урбанизираните територии и до 5ха извън урбанизираните територии може да се възлага и от заинтересовани лица след разрешение от кмета на общината, а в случаите по ал.4 – след разрешение от областния управител, съответно - от министъра на регионалното развитие и благоустройството”.
3. В ал.4 думите „или разрешава” се заличават.
4.Създава се нова ал. 5:
„(5) Когато в обхвата на разрешенията по ал. 3 и 4 за възлагане на изработването на проекти на подробни устройствени планове попадат и имоти, които не са собственост на
заинтересованите лица и е необходимо да бъде изработен и план за регулация на улици и на поземлени имоти за обекти на публичната собственост или парцеларен план, общината, съответно държавата, дължи обезщетение на възложителя за средствата, инвестирани за изработване на тази част от плана. Размерът на обезщетението се определя съобразно методиката по чл.6, т.7 от Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране и се заплаща в едномесечен срок от влизането в сила на плана.”
5. Досегашната ал. 5 става ал. 6.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 3:
§ 3. В чл. 124 се правят следните изменения и допълнения:
1.В ал. 2 в изречение първо думата „или” се заменя със запетая и накрая се добавя „или от други лица, определени в закон”, а изречение второ се заличава.
2.Алинея 3 се изменя така:
„(3) Изработването на подробни устройствени планове може да се възлага и от заинтересовани лица след разрешение от кмета на общината, а в случаите по ал.4 – след разрешение от областния управител, съответно - от министъра на регионалното развитие и благоустройството”.
3. Създава се ал. 7:
„(7) Разрешенията за възлагане изработването на подробни устройствени планове от заинтересовани лица се издават въз основа на задание, одобрено от органите по ал.3 или 4.”
§ 5. В чл. 126 се създава ал. 7:
„(7) Изпълнителят на обществената поръчка по ал. 1 не може да сключва договори с други възложители за извършване на проучване и проектиране в територии или поземлени имоти, попадащи в обхвата на поръчката, влияещи върху нейното изпълнение. При извършване на проектантски услуги от страна на изпълнителя или членове на неговия екип, влияещи върху изпълнението на поръчката, възложителят може да развали договора по вина на изпълнителя и да открие нова процедура по реда на Закона за обществените поръчки.”
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 5 да отпадне.
§ 6. В чл.128, ал.1 и 3 думата „три” се заменя с „един”.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6, който става § 4:
§ 4. В чл.128 се правят следните изменения и допълнения:
1.Алинея 1 се изменя така:
„(1) Заповедта на кмета на общината за изработване на подробен устройствен план се съобщава с обявление, което се поставя на определените за това места в сградата на общината, района или кметството, както и на други подходящи места в съответната територия, предмет на плана и се публикува на интернет страницата на общината и в поне един местен вестник.”
2. В ал. 2 думата „обектите” се заменя с „линейните обекти”.
3. В ал. 3 думите „три квартала включително” се заменят с „един квартал”.
4. В ал. 5 думите „и в 14-дневен срок” се заменят с „или” и се създава изречение второ: „Проектите за подробни устройствени планове по ал.2 подлежат на обществено обсъждане по реда на чл.121, ал.1 преди внасянето им в експертните съвети по устройство на територията, освен в случаите по ал.13.”
Комисията предлага да се създаде нов § 6а, който става § 5:
§ 5. В чл.129 се правят следните изменения:
1. В ал.1 думите „с изключение на плана по чл.128, ал.3” се заличават.
2. В ал. 2 думите „по чл.128, ал.3” се заменят с „в обхват до един квартал, а в Столичната община и в градовете с районно деление – в обхват до три квартала”.
§ 7. В чл. 133 се правят следните изменения и допълнения:
1.Създават се нови ал. 7 и 8 и ал.9:
„(7) Съгласуването от проектанта на подробния устройствен план се извършва чрез писмено становище в едномесечен срок от постъпването на искането на възложителя за съгласуване в общината и подпис върху проекта за план-извадка или чрез участие на проектанта в заседанието на експертния съвет по устройство на територията. Отказите за съгласуване трябва да бъдат мотивирани. Ако проектантът не представи писмено становище в срок и не подпише плана-извадка, не присъства на заседанието на експертния съвет или в 14-дневен срок след заседанието не подпише протокола на съвета, счита се, че проектът на план-извадка е съгласуван.
(8) Проектът на план-извадка се одобрява от компетентния орган по реда на чл.129.
(9) Когато изработването на проекта на подробен устройствен план е възложено от заинтересовани лица и в неговия обхват попадат и имоти, които не са собственост на възложителя на плана, собствениците на тези имоти дължат обезщетение на възложителя за средствата, инвестирани за изработване на тази част от плана, ако се възползват от план-извадка за техните имоти. Размерът на обезщетението се определя съобразно методиката по чл.6, т.7 от Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране и се заплаща на възложителя на плана от собствениците на имотите чрез органа, издал разрешението по ал.1. В тези случаи общината, съответно държавата, се освобождават от задължението си по чл.124, ал.5.”
2.Досегашната ал.7 става ал.10.
3.Досегашната ал.8 става ал.11 и в нея думите „ал.7” се заменят с „ал.10”.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на §7, който става §6:
§ 6. В чл. 133, ал. 6, в изречение второ думите „която се съгласува от проектанта на новия устройствен план” се заличават.
§ 8. В чл. 134, ал. 4 се създава т. 3:
„3. промяна на предназначението на поземлени имоти или на части от поземлени имоти, на сгради или на части от сгради, които са отредени съгласно действащи подробни устройствени планове за обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата, освен в случаите по чл. 9, ал. 4 и по чл. 39а.”
Предложение от н.п. Атанаска Тенева, Марко Мечев и Пламен Славов:
В чл.134, ал.4,т.3 след думите „обекти на образованието” се добавя „науката”.
Предложение от н.п.Силвия Алексиева:
В чл.134, ал.4,т.3 след думите „обекти на образованието” се добавя „науката”.
Комисията подкрепя по принцип предложенията.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 8, който става § 7:
§ 7. В чл.134 се създава ал.7:
„(7) С изключение на случаите по ал.2, т.1, изменение на подробните устройствени планове за промяна на предназначението на урегулирани поземлени имоти, отредени за обекти на образованието, науката, здравеопазването или културата, може да се извърши при условията и по реда на този закон само след писмено съгласие на съответния министър по реда на чл.39, ал.3.”
§ 9. Създава се чл. 136а:
„Чл. 136а. Изменения на подробните устройствени планове относно поземлени имоти или части от поземлени имоти, сгради или части от сгради, отредени за обществени обекти на образованието, здравеопазването и културата, се приемат по предвидения в този закон ред след съгласие съответно на министъра на образованието и науката, министъра на здравеопазването или на министъра на културата.”
Предложение от н.п. Атанаска Тенева, Марко Мечев и Пламен Славов:
В чл.136а след думите „обекти на образованието” се добавя „науката”.
Предложение от н.п.Силвия Алексиева:
В чл.136а след думите „обекти на образованието” се добавя „науката”.
Комисията подкрепя по принцип предложенията.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, който е отразен на систематичното му място, поради което предлага § 9 да отпадне.
§10. В чл.149, ал.2, в т. 1 и 3 думите „и носителите на ограничени вещни права” се заличават.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 10, който става § 8:
§ 8. В чл.149, ал.2, в т. 1 накрая се добавя „ а в случаите на строежи в квартали и имоти по чл.22, ал.1 – възложителя и собственика на земята”.
Комисията предлага да се създаде нов § 10а, който става § 9:
§ 9. В чл. 150 се създават ал. 6 и 7:
“(6) Комплексен проект за инвестиционна инициатива се изработва за линейните обекти на техническата инфраструктура, като съставните му части се съгласуват, одобряват и съобщават едновременно. Срокът по чл. 145, ал. 4 за издаване на разрешение за строеж започва да тече след приключването на отчуждителните производства или уреждането на други отношения, свързани със собствеността. Разрешението за строеж се съобщава само по реда на чл. 149, ал. 5.
(7) Алинеи 4 и 5 не се прилагат за комплексните проекти за инвестиционна инициатива за обекти по ал.6.”
§11. В чл.183, ал.2 в края на текста се добавя „непосредствени съседи на обекта”.
Предложение от н.п.Силвия Алексиева:
В чл.183 се създава ал.4:
„(4) Не се изисква съгласие на останалите съсобственици за нов строеж, надстрояване или пристрояване по ал.1, които са допустими съобразно предвижданията на влязъл в сила подробен устройствен план в случаите, когато някой от съсобствениците е реализирал или е започнал съответното строителство в съсобствения имот.”
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага следната редакция на §11, който става § 10:
§10. В чл.183 се създава ал.4:
„(4) За издаване на разрешение за нов строеж, съответно за надстрояване или за пристрояване в съсобствен имот, предназначен за ниско етажно жилищно или вилно застрояване, не се изисква съгласие от останалите съсобственици в случаите, когато те са реализирали, започнали са или имат права за съответното строителство в имота.
Предложение от н.п.Силвия Алексиева:
Създава се нов чл.184:
„Чл.184. (1) Съоръжения за достъпна среда на лица с увреждания се изграждат въз основа на одобрен проект в съответствие с изискванията на наредбата по чл.169, ал.4 и издадено разрешение за строеж.
(2) Съоръжения по ал.1 могат да се изграждат и в имоти – публична собственост на държавата и общините.
(3) За изграждането на съоръжения по ал.1 в съсобствен имот или в сгради в режим на етажна собственост, не се изисква съгласието на останалите съсобственици в имота, съответно на собствениците на обекти в етажната собственост.”
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде нов §11а, който става § 11:
§ 11. Създава се нов чл. 184:
„Чл.184. (1) Съоръженията за достъпна среда на хората с увреждания в съществуващи сгради се изграждат или поставят въз основа на одобрен проект в съответствие с изискванията на наредбата по чл. 169, ал. 2 и издадено разрешение за строеж или разрешение за поставяне.
(2) При необходимост, съоръжения по ал. 1 могат да се изграждат или поставят и извън границите на урегулирания поземлен имот на съответната сграда върху част от имот – публична собственост на държавата или общините, ако това не препятства установения му траен начин на ползване.
(3) За изграждането или поставянето на съоръжения по ал.1 в съсобствен имот или в общите части на сгради в режим на етажна собственост, не се изисква съгласието на останалите съсобственици в имота, съответно на собствениците на самостоятелни обекти в етажната собственост.
(4) За издаване на разрешенията по ал.1 не се събират такси. ”
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя предложението на вносителя за създаване на преходни и заключителни разпоредби.
Комисията предлага да се създаде нов § 14а, който става § 12:
§ 12. Имотите или части от имоти - държавна собственост, които съгласно действащите подробни устройствени планове са отредени или предназначени за нужди на образованието, науката, здравеопазването или културата, се предоставят от Министерския съвет за управление на съответното министерство, съобразно предназначението им в подробния устройствен план, в тримесечен срок от влизането в сила на този закон.
§ 12. (1) За срок 3 години от влизането в сила на този закон се спира прилагането на действащите подробни устройствени планове в частите им за имоти, собствеността върху които е възстановена, ако собствеността е възстановена върху обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата и с последващ подробен устройствен план това предназначение е било променено за други нужди.
(2) Алинея 1 не се прилага, когато за тези имоти е налице влязъл в сила подробен устройствен план, предвиждащ застрояване на обекти, чието предназначение е за нуждите на обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата, като въз основа на този план към момента на влизането в сила на този закон са съгласувани и одобрени инвестиционни проекти, издадено е разрешение за строеж и са започнали строителни работи.
Предложение от н.п. Атанаска Тенева, Марко Мечев и Пламен Славов:
В § 12, ал.1 и 2 след думите „обекти на образованието” се добавя „науката”.
Предложение от н.п.Силвия Алексиева:
В § 12, ал.1 и 2 след думите „обекти на образованието” се добавя „науката”.
Комисията подкрепя по принцип предложенията.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 12, който става § 13 :
§ 13. (1) С влизането в сила на този закон се спира прилагането на действащите подробни устройствени планове в частите им за имоти, чиято собственост е възстановена върху обекти на образованието, науката, здравеопазването или културата и с тези планове предназначението им е променено за други нужди.
(2) При наличие на държавна или общинска нужда, в едногодишен срок от влизане в сила на този закон компетентните органи по чл.135, ал.1 издават заповед по чл.135, ал.5 за изменение на подробните устройствени планове по ал.1. Държавната или общинска нужда за изменение на плановете е налице, ако в същия срок съответният министър или общински съвет са направили предложение до компетентния орган за изменение на плановете по ал.1.
(3) В едногодишен срок от влизане в сила на изменените подробни устройствени планове по ал.2, държавата или общината отчуждават съответните имоти или части от тях по реда на Закона за държавната собственост, съответно по реда на Закона за общинската собственост.
(4) Алинея 1 не се прилага, ако в срока по ал.2 не е издадена заповед за изменение на съответния подробен устройствен план.
(5) Собствениците на имоти или части от тях, предмет на плана по ал.2, които не са отчуждени в срока по ал.3, имат правата по чл.135, ал.1.
§ 13. В Закона за държавната собственост (обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 104 от 1996 г., бр. 55, 61 и 117 от 1997 г., бр. 93 и 124 от 1998 г., бр. 67 от 1999 г., бр. 9, 12, 26 и 57 от 2000 г., бр. 1 от 2001 г.; Решение № 7 на Конституционния съд от 2001 г. - бр. 38 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 45 от 2002 г., бр. 63 от 2003 г., бр. 24 и 93 от 2004 г., бр. 32 от 2005 г., бр. 17, 30, 36, 64 и 105 от 2006 г., бр. 41, 59, 92 и 113 от 2007 г. и бр. 52 и 54 от 2008 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 7 се създава ал. 4:
„(4) Собствеността върху имоти - държавна собственост, които са обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата по смисъла на Закона за устройство на територията, не може да бъде възстановявана на лицата, от които те са били отнети, или на техните наследници и правоприемници.”
2. В чл. 32 се създава ал. 4:
„(4) Държавна нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, по ал. 1 е винаги налице, когато имот или част от имот се отчуждава за нуждите на обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата.”
3. В чл. 33:
а) създава се нова ал. 3:
„(3) Подробният устройствен план - основание за отчуждаване, се приема от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионална политика и се утвърждава със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството.”;
б) досегашната ал. 3 става ал. 4.
Предложение от н.п. Атанаска Тенева,Марко Мечев и Пламен Славов:
В § 13,т.1 и 2 след думите „обекти на образованието” се добавя „науката”.
Предложение от н.п.Силвия Алексиева:
В § 13, т.1 и 2 след думите „обекти на образованието” се добавя „науката”.
Комисията подкрепя по принцип предложенията.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 13, който става § 14:
§ 14. В Закона за държавната собственост (обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 104 от 1996 г., бр. 55, 61 и 117 от 1997 г., бр. 93 и 124 от 1998 г., бр. 67 от 1999 г., бр. 9, 12, 26 и 57 от 2000 г., бр. 1 от 2001 г.; Решение № 7 на Конституционния съд от 2001 г. - бр. 38 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 45 от 2002 г., бр. 63 от 2003 г., бр. 24 и 93 от 2004 г., бр. 32 от 2005 г., бр. 17, 30, 36, 64 и 105 от 2006 г., бр. 41, 59, 92 и 113 от 2007 г., бр. 52 и 54 от 2008 г. и бр.10 от 2009г.) в чл. 7 се създава ал. 4:
„(4) Собствеността върху имоти - публична държавна собственост, не подлежи на възстановяване.”
§ 14. В Закона за общинската собственост (обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 104 от 1996 г., бр. 55 от 1997 г., бр. 22 и 93 от 1998 г., бр. 23, 56, 64, 67, 69 и 96 от 1999 г., бр. 26 от 2000 г., бр. 34 от 2001 г., бр. 120 от 2002 г., бр. 101 от 2004 г., бр. 29, 30 и 36 от 2006 г., бр. 59, 63 и 92 от 2007 г., бр. 54, 70 и 100 от 2008 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 7 се създава ал. 4:
„(4) Собствеността върху имоти - общинска собственост, които са обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата по смисъла на Закона за устройство на територията, не може да бъде възстановявана на лицата, от които те са били отнети, или на техните наследници и правоприемници.”
2. В чл. 21:
а) алинея 6 се изменя така:
„(6) Подробният устройствен план - основание за отчуждаване, се приема от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионална политика и се утвърждава със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството.”;
б) създава се ал. 7:
„(7) Общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, по ал. 1 е винаги налице, когато имот или част от имот се отчуждава за нуждите на обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 14, който става § 15:
§ 15. В Закона за общинската собственост (обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 104 от 1996 г., бр. 55 от 1997 г., бр. 22 и 93 от 1998 г., бр. 23, 56, 64, 67, 69 и 96 от 1999 г., бр. 26 от 2000 г., бр. 34 от 2001 г., бр. 120 от 2002 г., бр. 101 от 2004 г., бр. 29, 30 и 36 от 2006 г., бр. 59, 63 и 92 от 2007 г., бр. 54, 70 и 100 от 2008 г. и бр.10 от 2009г.) в чл. 7 се създава ал. 4:
„(4) Собствеността върху имоти - публична общинска собственост, не подлежи на възстановяване.”
Комисията предлага да се създаде нов § 14а, който става § 16:
§ 16. Неприключилите до влизане в сила на този закон производства по възстановяване на собствеността върху имоти по § 14 и § 15 се прекратяват.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО МЕСТНО
САМОУПРАВЛЕНИЕ, РЕГИОНАЛНА
ПОЛИТИКА И БЛАГОУСТРОЙСТВО :
Ремзи Осман