Комисия по отбраната
18/05/2006
Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати за сътрудничество в областта на отбраната, № 602-02-19, внесен от Министерския съвет на 12 май 2006 г.
На съвместно заседание, проведено на 18 май 2006 г., Комисията по отбрана и Комисията по външна политика разгледаха Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати за сътрудничество в областта на отбраната, внесен от Министерския съвет.
Мотивите на вносителя бяха представени от министъра на отбраната Веселин Близнаков. В заседанието взеха участие и заместник министърът на външните работи Гергана Грънчарова, заместник министърът на отбраната Соня Янкулова и началникът на Генералния щаб на Българската армия генерал Никола Колев.
Споразумението, което е резултат на четири кръга от преговори между правителствата на Република България и Съединените американски щати в периода октомври 2005 – март 2006 г., бе подписано в София на 28 април 2006 г. То урежда рамката на засиленото отбранително сътрудничество между България и САЩ, основната част от което е свързана с разполагането на сили и съоръжения на САЩ на българска територия и съвместното използване на военни обекти. Споразумението съдържа две приложения. Анекс А описва съгласуваните обекти и съоръжения, които могат да бъдат използвани от американската страна за целите на споразумението, а именно: учебният полигон в Ново село заедно със складовите съоръжения в Айтос като поддържаща структура, както и военновъздушните бази Безмер и Граф Игнатиево. Анекс Б изброява възможните видове логистична подкрепа, които българската страна ще оказва на американските въоръжени сили при поискване срещу заплащане.
Използването на обектите, които ще са под българско командване, ще се осъществява при пълно зачитане на суверенитета и законите на Република България, чрез консултации и при отчитане вижданията на двете страни. Изрично са посочени целите на използването, а именно: провеждане на учения по сътрудничество в областта на сигурността, смесена/съвместна подготовка, хуманитарни дейности и дейности при оказване на помощ при бедствия, многовариантни операции и други мисии, включително такива, предприемани в рамките на Северноатлантическия договор.
Размерът на силите и цивилния компонент, които САЩ могат да разполагат на територията на Република България, се определя на 2500 души. Тази численост може временно да бъде увеличавана с не повече от 2500 души за периоди не повече от 90 дни.
Във връзка с предвидената в споразумението възможност американската страна да разполага военно оборудване, припаси и материали в обектите, в които са разположени силите, по време на преговорите бе постигнато общо разбиране, че тази възможност не се отнася до разполагане на територията на България на ядрено оръжие и боеприпаси, което формално бе закрепено и чрез размяна на ноти между Посолствата на САЩ в София и Министерството на външните работи.
По отношение на наказателната юрисдикция споразумението предвижда отказ от страна на България от приоритетно право за упражняване на наказателна юрисдикция по искане на американската страна в съответствие с разпоредбите на чл. VІІ, параграф 3/с/ от ССВС на НАТО. Същевременно налице е задължение на САЩ да уведомяват българската страна за всички отделни случаи, попадащи в обхвата на този отказ, и да уважават безусловно искането на България да оттегли отказа си, когато конкретни нейни интереси налагат това. По този начин българската страна си запазва възможността да упражнява наказателна юрисдикция в случаи от особена важност за нея.
По отношение на финансовите параметри споразумението предвижда САЩ да не заплащат наем за използването на обектите, но да покриват всички разходи по използването и поддръжката им. Всички обекти и недвижими постройки, включително новопостроените от САЩ, са собственост на България.
За детайлизиране на редица разпоредби от споразумението и за създаване на ред и процедури за тяхното прилагане е предвидено страните да приемат допълнителни споразумения в някои конкретно визирани области.
Като цяло, споразумението за сътрудничество в областта на отбраната със САЩ е естествено продължение на постоянно развиващите се отношения между двете страни в дух на засилено сътрудничество и стратегическо партньорство. То ще допринесе за сигурността на страната и на региона и ще утвърди и разшири позициите на България като надежден и близък партньор на САЩ в борбата срещу тероризма. Съюзническото присъствие в България ще има и положително икономическо влияние. Очаква се то да повлияе благоприятно върху сигурността на чуждестранните инвестиции в нашата страна. Разполагането на американските сили и съоръжения на българска територия ще подпомогне модернизацията на българските въоръжени сили. Възможността за съвместна работа, съвместни тренировки и учения ще способстват в най-голяма степен за постигането на пълна оперативна съвместимост, а като резултат на това ще увеличат способностите за действие в рамките на НАТО и възможностите за противодействие на новите рискове и заплахи.
Съгласно клаузите на споразумението то следва да се ратифицира със закон от Народното събрание.
В резултат на проведените разисквания Комисия по отбрана и Комисията по външна политика приеха следното
Становище:
Приемат за основателни мотивите на правителството и предлагат на Народното събрание, на основание чл. 85, ал. 1, т. 1 и 7 от Конституцията на Република България да ратифицира със закон Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати за сътрудничество в областта на отбраната.
Становището е прието на 18 май 2006 г. със десет гласа „за” и двама „против” в Комисията по отбрана и с дванадесет гласа „за” и двама „против” в Комисията по външна политика.