Комисия по отбраната
15/11/2007
Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2008 г., № 702-01-47, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2007 г.
На редовно заседание, проведено на 15 ноември 2007 г., Комисията по отбрана обсъди Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2008 г., в частта му за Министерството на отбраната.
В заседанието взеха участие представители на Министерствата на отбраната, Министерството на финансите, както и на Генералния щаб на Българската армия.
Приоритетите в областта на отбраната и сигурността произтичат от общополитическите цели на правителството и се базират на реалностите на международната среда. Основните насоки при изпълнението на отбранителната политика за 2008 г. включват:
- трансформация на силите и способностите за отбрана;
- ефективен принос към евроатлантическата сигурност и отбрана, международния мир, стабилност и просперитет.
С проектобюджета на Министерството на отбраната за 2008 г. се предвиждат средства за финансирането на основни дейности и задачи на Министерството, възложени му със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и за изпълнението на поети ангажименти във връзка с пълноправното членство на Република България в ООН, НАТО, ЕС и ОССЕ.
С чл. 6, ал. 1 на проекта за Закон за държавния бюджет на Република България са определени приходите, разходите, трансферите и субсидиите от централния бюджет за Министерството на отбраната.
В сравнение с бюджета за 2007 година, основните показатели в проекта да бюджет за 2008 година, в частта му за Министерството на отбраната са следните:
в хил. лв. 2007 г. 2008 г. Увеличение в %
Приходи 48 700,0 48 700,0 0 %
Разходи 1 007 104,0 1 119 395,0 11,15 %
Субсидия 985 604,0 1 099 138,0 11, 52 %
Трансфери -27 200,0 -28 443,0 4, 57 %
Средствата по разходната част са разпределени както следва:
Разходи за заплати и социално-осигурителни плащания – 45, 25 %;
Разходи за текуща издръжка – 28, 62 %;
Капиталови разходи – 26, 13 %.
За реализирането на дейността на Министерството на отбраната през 2007 г. са определени няколко основни програмни цели, разпределени в три функционални сфери: “Отбрана и сигурност”, “Здравеопазване” и “Социално осигуряване, подпомагане и грижи”.
В централния бюджет за 2007 г. са предвидени 69,5 млн.лв. за финансовото осигуряване на задълженията, произтичащи от членството на Република България в НАТО и 90,0 млн.лв. за изпълнението на задълженията на Република България по участието в международни операции и мисии.
В своето изложение, представителите на Министерството на финансите, посочиха, че за пръв път през 2008, при преизпълнение на собствените приходи от страна на Министерството на отбраната, съществува възможност да бъде завишен лимита на разходите с до 50 % от това преизпълнение.
В рамките на провелата се дискусия, господин Илко Димитров изтъкна своето безпокойство, породено от неспазването на ангажимент, поет при приемането на страната ни в НАТО, за отбрана да бъдат заделяни 2,6 % от БВП на страната. Според г-н Димитров, ако бъдат намалени средствата за отбрана, възниква необходимост да се коригира Решението на Народното събрание за приемане на Дългосрочната визия за развитие на войските и силите до 2015 г. Яснота около размера на разходите за отбрана по бюджетна прогноза е необходима за нуждите на отбранителното планиране не само в Българската армия, но и в НАТО.
Г-н Димитър Дъбов изрази препоръка да бъдат отделени повече средства за нуждите на военната образователна система.
Г-н Христо Кирчев заяви че няма да подкрепи проекта за бюджет. Посочвайки че средствата, заделяни за армията се намаляват, изказа тревога относно възможността да изпълнява международните задължения към колективната отбрана. Г-н Кирчев постави въпрос, по силата на чие решение се намалява числеността на Българската армия.
В изказването си г-н Асен Агов, анализирайки параметрите на бюджета за 2008 г., заключи че България не е в състояние да постигне национални цели, поети пред съюзниците. Г-н Агов подчерта че програмите за превъоръжаването, модернизацията на армията на практика са орязани с предложения бюджет. Необходимо е при второто четене на законопроекта да се търсят възможности за осигуряване на допълнителни финансови ресурси за да се постигне дял от 2,6 % от БВП за отбрана.
Заявявайки неодобрението си за бюджета за отбрана за 2008 г., г-н Станчо Тодоров постави акцент върху въпроса за отчетността на средствата, изразходвани за нуждите на Министерството на отбраната, Българската армия и Въоръжените сили.
Г-н Янко Янков декларира подкрепа за законопроекта, като посочи някои критични бележки, които да се предмет на предложения за второто четене. Необходимо е да се потърсят възможности за по осигуряване на допълнителни ресурси или по-прецизно разпределение на наличните.
Въз основа на анализа си, г-н Станимир Илчев подчерта тенденция за намаляване на средствата за отбрана. Промяната, въз основа на изрично решение, на съотношението на военния бюджет спрямо величината на БВП, би могла да се тълкува като намек за спиране на реформите. Г-н Илчев препоръча ръководството на Министерството на отбраната и ГЩ на БА да посочат абсолютните приоритети в модернизацията на БА. Аргументираното им представяне ще ограничи възможностите за спекулации и преподреждане.
Г-н Неджми Али отбеляза необходимостта от преразглеждане на ангажимента за поддържане на разходи за отбрана в размер на 2,6 % от БВП. Изрази и препоръка да се използват резервите, съдържащи се в преизпълнението на собствените приходи.
Г- Марио Тагарински изтъкна наличието на значителни резерви в целия бюджет. По отношение Министерството на отбраната, следва да се търсят възможности за по-добро управление на собствеността, особено на недвижимата собственост.
В хода на обсъждането беше отбелязано и че:
- се изразява безпокойство относно малкия размер на средствата, предвидени за бойна подготовка на Въоръжените сили;
- необходимо е увеличение на средствата за повишаване на мотивацията и качеството на живота;
- отново се подчертава необходимостта, контингентите, участващи в мисии зад граница да бъдат снабдявани приоритетно с оборудване, въоръжение и бойна техника;
- необходимо е да се търси решение за намаляване на средствата за охрана на имоти и имущество с отпаднала необходимост, с оглед освобождаване на допълнителни финансови ресурси;
- средствата, постъпващи в Министерството на отбраната, в резултат на преизпълнение на собствените приходи, следва да се насочват към модернизация и изграждане на необходимите оперативни способности.
Въз основа на проведеното обсъждане, като подкрепя проекта за бюджет за отбрана на Република България, Комисията по отбрана прие следното
СТАНОВИЩЕ:
предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2008 г;
Становището е прието с девет гласа „за” и четири „против”.