Комисия по отбраната
12/03/2008
Изслушване на ръководството на Министерство на отбраната и Генералния щаб на Българската армия относно актуализирания План за организационно изграждане и модернизация на въоръжените сили.
На две заседания, проведени на 12 и 13 март 2008 г., Комисията по отбрана изслуша информация относно актуализирания План за организационно изграждане и модернизация на въоръжените сили. Докладваха министъра на отбраната господин Веселин Близнаков, заместник-министъра на отбраната госпожа Соня Янкулова и началника на Генералния щаб на Българската армия генерал Златан Стойков.
След изложенията на представителите на Министерството на отбраната се пристъпи към дискусия, в която народните представители зададоха редица въпроси и изразиха становища по предложения план.
Господин Станимир Илчев постави въпроси свързани с комплектоването с въоръжение и техника на някои от родовете войски в Българската армия, мобилизационния резерв, дислокацията на Сухопътните войски.
В изказването на господин Илко Димитров постави на първо място въпроса дали има поет ангажимент от страна на правителството, освободеният в резултат на реформите ресурс да се използва приоритетно за придобиване на способности. Г-н Димитров зададе и въпроси относно интегрирания модел за управление на системата за отбрана, относно системата за Необходимите оперативни способности, както и относно освобождаването на Генералния щаб на Българската армия от функциите по извършване на оперативни логистични дейности.
Г-н Христо Кирчев, задавайки въпрос, изрази подкрепата си за поддържане на по-голям дял на разходите в отбрана – 2,2 % от Брутния вътрешен продукт на страната.
Господин Димитър Дъбов поиска допълнителна информация относно перспективите за развитие на военно-образователната система и относно вижданията на Министерството на отбраната за подготовката и обучението на резервистите. Г-н Дъбов предложи в ЗОВС да бъде въведено изискване началниците на военните академии и на висшите военни училища да са хабилитирани лица.
В изказването на господин Станчо Тодоров бяха изразени редица съображения в подкрепа на твърдението че въоръжените сили няма да бъдат способни да изпълняват вменените им от Конституцията задължения. Зададен бе въпрос относно съкращенията сред служителите на Министерството на отбраната – граждански лица.
Въпросите, зададени от господин Минчо Спасов бяха свързани предимно с предложенията за реформи във Военновъздушните сили. Изрази се препоръка за обмисляне на съотношенията в проценти на съкращения във видовете въоръжени сили.
Г-н Съби Давидов изказа подкрепа за намеренията, средствата, освободени в резултат на реформите, да бъдат използвани за повишаване на социалния статус на военнослужещите.
Господин Ангел Найденов поиска информация относно съотношението между отделяните средства за личен състав, за издръжка и за капитални вложения, което ще се получи в резултат на актуализацията на плана. Председателят на Комисията зададе също въпрос колко реално ще бъдат хората, които ще бъдат засегнати в резултат от намаляването числеността. Конкретен интерес представляват очакванията за съкращенията сред младите офицери и предоставянето на възможности пред тях за алтернативна професионална реализация, която да съответства на тяхната квалификация и професионална подготовка.
Господин Янко Янков подкрепи изпълнителната власт, в лицето на Министерството на отбраната за проявената воля да се актуализира Плана за организационно изграждане и модернизация на въоръжените сили, с оглед повишаването на отбранителните способности на страната. При извършването на реформите, според господин Янков, трябва да бъде отдаден приоритет, от една страна на мерките за повишаване на социалния статус на военнослужещите и от друга, на ефективното използване на средствата на данъкоплатците за осъществяването на модернизацията на въоръжените сили.
В своето изказване, господин Атанас Мерджанов даде положителна оценка за корекцията на Плана по отношение авиобаза „Безмер”.
Господин Асен Агов поздрави Министерството на отбраната и Генералния щаб на Българската армия за изключително мотивирания и добре аргументиран доклад пред Комисията. Изказана беше подкрепа за усилията за реформи във въоръжените сили, което е от значителна важност за сигурността на България и на всеки български гражданин. Г-н Агов поддържа предложението, Комисията по отбрана да препоръча размер на разходите за отбрана минимум 2,2 % от БВП на страната, тъй като в държавния бюджет има резерви за поддържането на това ниво. С оглед на постигането на консенсус между основните политически сили по този въпрос, г-н Агов предложи да бъде отнесен към Консултативния съвет по национална сигурност. Следващата препоръка, изразена от г-н Агов, се отнася до предоставянето на повече оперативна свобода за Министерството на отбраната при разпореждането със собственост и имущество.
След приключването на изказванията, в резултат на проведената дискусия, Комисията по отбрана прие следното
СТАНОВИЩЕ:
Комисията отчита че ускоряването на процеса на професионализация на Българската аармия налага промени в сроковете и графиците за реализиране на мерките, заложени в Плана за организационно изграждане и модернизация на въоръжените сили. Същевременно изразява своето безпокойство от направения в доклада извод за наличие на дисбаланс между задачите на въоръжените сили, тяхната численост и разполагаемия ресурс. Установения дефицит на способности, създава напрежение относно изпълнението на основните цели на отбранителната политика – да гарантира сигурността на страната и гражданите и да изпълнява съюзническите ангажименти. Във връзка с преодоляването на тези проблеми Комисията по отбрана:
1. изразява принципната си подкрепа за предложението на Министерството на отбраната за актуализация на Плана за организационно изграждане и модернизация на въоръжените сили;
2. препоръчва средствата, които ще бъдат освободени в резултат на проведеното преструктуриране да бъдат насочени към реализацията на двата основни приоритета – мерки за повишаване на социалния статус на военнослужещите и привлекателността на военната служба, и за повишаване на отбранителните способности;
3. счита за целесъобразно бюджетните разходи за Министерството на отбраната да бъдат поддържани в размер не по-малък от поставената политическа цел пред страните-членки на Северноатлантическия договор – 2 %, като се полагат усилия за максимално ефективно изразходване на финансовия ресурс;
4. препоръчва да се подложи на обстоен анализ въпроса за промяна в системата на военното образование, като се изготви цялостна концепция за развитието на военно-образователната система, като елемент от трансформацията и развитието на въоръжените сили;
5. отбелязва като недостатъчно решителни предложенията за реализация на интегриран модел за управление на системата за отбрана. Необходими са допълнителни реформи за да се постигне рационалност на управленския процес, оптималност и ефективност на административните практики;
6. намира за необходимо предложението за актуализиране на плана да бъде допълнено с програма за модернизацията на въоръжените сили, с ясно посочени цели, срокове за реализация и финансови източници. Програмата следва да отчита сроковете за постигане на необходимите оперативни способности, финансовите възможности на страната и ресурсната осигуреност на Министерството на отбраната;
7. предлага да се прецизира процента на съкращения във видовете въоръжени сили, с оглед гарантиране на ефективното изпълнение на поставените задачи.
Становището е прието с 11 гласа „за”, и 5 „против”.