Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
28/09/2005

    Законопроект за Министерството на вътрешните работи, № 502-01-31, внесен от Министерския съвет на 07.09.2005 год.

    Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред разгледа внесения законопроект на две свои заседания, проведени на 20 и 28 септември 2005 г.

    В заседанията взеха участие представители на Министерството на вътрешните работи.

    Законопроектът бе представен от министъра на вътрешните работи г-н Румен Петков. Подчертано бе, че проектът е изработен в изпълнение на поетите ангажименти в процеса на присъединяване към Европейския съюз и преодолява основните критики, отправени към България в последния Редовен доклад по напредъка на страната по Глава 24 “Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи”.

    В така предложения проект министърът на вътрешните работи открои три основни групи промени – организационно-функционални, такива, свързани с девоенизацията на служителите и с въвеждането на съвременна система за управление на човешките ресурси в МВР.

    Законопроектът предвижда създаването на единна структура на полицията, включваща сегашните национални служби с полицейски функции. Според вносителите по този начин ще се премахне дублирането в дейността на структурите на МВР, което, от своя страна, ще доведе до подобряване на управлението и повишаване ефективността на противодействието срещу престъпността. В състава на Национална служба “Полиция” ще бъдат включени досегашните национални служби “Полиция”, “Борба с организираната престъпност”, “Жандармерия” и “Гранична полиция”, както и Дирекция “Миграция”, Специализираният отряд за борба с тероризма и Националното бюро “Интерпол”.

    Според мотивите към законопроекта се предвижда създаването на Главна дирекция “Криминална полиция” в Национална служба “Полиция”, която ще обедини усилията на разследващите полицаи и на полицейските служители - оперативни работници, които извършват оперативно-издирвателните дейности по предотвратяване и разкриване на престъпления. Тази промяна заедно с приемането на новия Наказателно-процесуален кодекс си поставя за цел преодоляване на съществуващите пропуски в досъдебното производство.

    В структурата на новата Генерална дирекция “Полиция” се предвижда да бъде създадена и Централна служба за борба с организираната престъпност, чийто основни задачи ще са свързани с противодействието на тежката организирана престъпност на национално ниво и борбата с различните форми на трансгранична организирана престъпност.

    Национална служба “Сигурност” и Национална служба ”Пожарна и аварийна безопасност” съгласно предложения законопроект се обособяват в самостоятелни централизирани структури в рамките на МВР с увеличени оперативни възможности. Национална служба “Сигурност” се изгражда като национална система за сигурност, включваща Генерална дирекция ”Сигурност” и регионални управления “Сигурност”.

    На следващо място бе посочено, че със законопроекта се създава единна система за подбор, назначаване и обучение на служителите, както и за развитие на кариерата им, което ще се основава на тяхната квалификация, професионализъм и постигнатите резултати в работата.

    Целта е да бъде оптимизирано управлението на човешките ресурси в МВР, като се създаде ясна и стабилна нормативна основа. Прилагането на модела на развитие на професионалната кариера и въвеждането на съвременни концепции и практики за управление на човешките ресурси според вносителите ще доведат до подобряване на условията на държавната служба в МВР, до отваряне на системата към гражданското общество и до създаване на организационна среда за подбор на най-добрите кадри с висока професионална подготовка и мотивация.

    Със законопроекта се въвежда и нов модел за назначаване в МВР - задължителен конкурс при назначаване на държавна служба, който ще се управлява на централно ниво. Държавните служители вече ще бъдат разпределени в 6 категории, които ще отразяват професионалните им знания и умения. Заемането на работни места в рамките на притежаваната категория е предвидено също да се извършва чрез конкурси. Предоставят се и равни възможности на всеки служител за развитие в кариерата.

    Нов момент в законопроекта е и задължаването на администрацията да осигури професионално обучение за израстващите в категория служители. Предлагат се нова система за формиране на основното възнаграждение и ново допълнително възнаграждение за постигнати резултати в служебната дейност.

    В проекта е усъвършенстван режимът за търсене и реализиране на дисциплинарната отговорност – въведени са нови състави на нарушения и нови наказания, удължени са сроковете за реализиране на дисциплинарната отговорност.

    В заключение министър Петков още веднъж подчерта, че с приемането на закона ще се постигне, от една страна, привеждане структурите на МВР в съответствие с най-добрите практики на ЕС и ефективно управление на системата на МВР, а, от друга, повишаване на способността на отделните структури на министерството за адекватна реакция при противодействието на престъпността.

    В хода на дебатите бе поставен въпросът за мястото на Национална служба “Пожарна и аварийна безопасност” в контекста на изграждането на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии. Министър Петков изрази становище, че решението за изваждането или оставането на службата в МВР трябва да се обвърже с разработването на цялостна визия за държавната политика по управление при кризи, която да отговаря на реалните потребности и възможности.

    В рамките на дискусията по предложения законопроект народните представители се обединиха около становището, че между първо и второ гласуване се налага да бъдат прецизирани следните групи въпроси, отнасящи се до:

    - степента на конкретизация на структурата на националните служби в МВР, както и обособяването на относително самостоятелно звено, което ще извършва разследването по наказателни дела;

    - статута на извънщатните служители на МВР и отграничаването на техните правомощия от тези на държавните служители в министерството;

    - бюджета на отделните национални служби в МВР. С цел осъществяване на ефективен парламентарен контрол и постигане на прозрачност и отчетност на работата на министерството, е необходимо да се предвиди, че отделните национални служби ще имат свой бюджет по пера, част от консолидирания бюджет на МВР.

    В резултат на проведените разисквания и като приема за основателни мотивите на вносителя, Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за Министерството на вътрешните работи, № 502-01-31, внесен от Министерския съвет на 07.09.2005 год.

    Становището на Комисията е прието на 28.09.2005 год. с 15 гласа "за", 1 глас "против" и 2 гласа "въздържал се".
    Форма за търсене
    Ключова дума