Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
09/07/2008

    Доклад за първо четене на Законопроект за инспектиране по труда, № 802-01-52, внесен от Министерски съвет на 30.6.2008г.


    XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Комисия по труда и социалната политика

    ДО
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    Д О К Л А Д
    за първо четене на
    Законопроект за инспектиране по труда, № 802-01-52, внесен от Министерски съвет на 30.6.2008г.

    Комисията по труда и социалната политика, на редовно заседание, проведено на 09.07.2008г., разгледа и обсъди Законопроект за инспектиране по труда, № 802-01-52, внесен от Министерски съвет на 30.6.2008г.
    В заседанието участваха г-н Лазар Лазаров – зам.министър на труда и социалната политика, г-н Емил Мирославов – директор на Дирекция “Трудово право и обществено осигуряване” в МТСП, г-жа Калина Петкова – началник на отдел “Условия на труд” в МТСП, г-н Олег Чулев и г-н Александър Загоров от КТ “Подкрепа”, д-р Иван Кокалов от КНСБ и др.
    Законопроектът беше представен от зам.министър Лазар Лазаров. В мотивите към законопроекта вносителите посочват, че целите на законопроекта са свързани с усъвършенстване на законодателството в областта на контрола по труда, уреждайки функционирането на националната система за инспектиране по труда. Със законопроекта се определят видовете контролни дейности, както и взаимодействието между държавните контролни органи, които ги осъществяват. Приложното поле на закона обхваща всички органи на изпълнителната власт или техни административни структури от специализираната администрация, на които е възложено със закон да извършват дейности по инспектиране по труда.
    Анализът на вносителите по отношение на съществуващото до момента законодателство показва, че нормативно не са уредени въпросите, свързани с координацията, взаимодействието, предоставяне на информация и т. н., между органите за контрол. Над 12 контролни институции осъществяват контрол от името на държавата в определени сфери на дейност, като част от функциите по контрол и надзор са в областта на труда. Функциите и задачите на тези контролни органи са регламентирани в различни нормативни актове. Проблеми, породени от непълнотата в правната уредба, се решават с методите на диалога и споразумения за сътрудничество. Това обаче не е достатъчно и създава предпоставки за пропуски в провеждането на държавната политика в областта на инспектирането по труда. Необходимо е инспектирането по труда да се определи като дейност, която да се осъществява от държавни контролни органи и да се развива съгласно обща Национална програма за инспектиране по труда.
    Към момента с нормативни актове се регламентират конкретни задължения, права и отговорности на всички участници в трудовия процес. Вносителите на законопроекта припомниха, от няколко години протичат реформи в много сфери на обществените отношения. Либерализирането на отношенията между труда и капитала и развитието на социалния диалог формират ново качество на индустриалните отношения. Променя се ролята и мястото на държавата в тези отношения. Въвеждането на правото и принципите на Европейския съюз в националното законодателство води до формиране на нов тип взаимоотношения между работодателите, работещите и държавата. Разглеждания законопроект е израз на всички настъпили промени. Законопроектът дава нова, обща рамка на инспектирането на труда като процес, стандарти, отговорности и кординация.
    Вносителите са убедени, че законопроекта ще постигне основната си цел, а именно създаване на оптимални условия на труд на работниците и служителите, с оглед опозване на живота и здравето им, през механизмите на институционалното инспектиране на труда.
    Представителите на синдикалните организации подкрепиха по принцип законопроекта за инспектиране на по труда. Те намериха за положително, че той е бил консултиран и в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Намират за необходимо да предложат на народните представители онези предложения, които не са намерили място в предложения законопроект. Синдикалните организации са убедени, че те имат място в целия инструментариум по инспектирането и контролирането на труда.
    В хода на обсъждането някои от народните представители изразиха становища, че законопроектът е формален и не особено гъвкав. Според тях в рамката на координацията и инспектирането са изпуснати няколко института и ведомства. Освен това с Кодекса на труда и Закона за здравословни и безопасни условия на труд голяма част от европейските директиви и регламенти са намерили подходящ израз, а чрез тях и не лоша регламентация на политиката по безопастност и здраве при работа. Като цяло народните представители намират за принципни повечето от постановките на законопроекта, с които на институциите се вменяват отговорности. Има текстове обаче, които трябва да претърпят съществена промяна във фазата на второ четене на законопроекта.
    В състоялата се дискусия повечето от народните представители намериха за основателни мотивите на вносителите на законопроекта. Те одобриха идеята да се създаде нова рамка на процесите на инспектирането на труда, а по този начин да се преформулират и развият индустриалните отношения. Намират за навременно намерението на вносителите чрез законови норми да определят инспектирането по труда като дейност, осъществявана от държавни контролни органи по установяване и налагане на съответствие между законовите изисквания и приложението му в предприятията, обектите и местата, където се осъществява трудова дейност или се провежда обучение.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 10 гласа, без гласове “Против” и “Въздържали се”- 6 гласа, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за инспектиране по труда, № 802-01-52, внесен от Министерски съвет.
    Д-р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика

    Форма за търсене
    Ключова дума