Комисия по труда и социалната политика
16/07/2008
Д оклад за първо четене на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 854-01-37, внесен от Деница Стоилова Гаджева и Митко Иванов Димитров на 10.4.2008г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
за първо четене на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 854-01-37, внесен от Деница Стоилова Гаджева и Митко Иванов Димитров на 10.4.2008г.
Комисията по труда и социалната политика, на редовно заседание, проведено на 16.07.2008., разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Кодекс за социално осигуряване № 854-01-37, внесен от Деница Гаджева и Митко Иванов.
В заседанието участваха г-н Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт, г-жа Весела Караиванова – подуправител на Националния осигурителен институт, г-н Емил Мирославов, директор на Дирекция в Министерство на труда и социалната политика, г-н Владислав Горанов – директор на Дирекция в Министерство на финанси и др..
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-жа Деница Гаджева. Според вносителите правителствените решения за спиране на блокове 1, 2, 3 и 4 на “АЕЦ Козлодуй” са довели до социален проблем, свързан с невъзможността на висококвалифицирани специалисти от този икономически сектор да продължат да се реализират. Според вносителите единственият начин, чрез който могат да се решат тези проблеми е ранното пенсиониране на специалистите от Атомната централа. Промяната, която се предлага е свързана с обстоятелството, че една част от работниците, които ще бъдат съкратени имат стаж 15 и повече години, но няма да могат да се пенсионират поради факта, че нямат изискуемата възраст за пенсиониране. Законопроектът има за цел да уреди по нов начин превръщането на осигурителния стаж на работещите в атомната енергетика, който е от първа категория труд – като една година се зачита за две години осигурителен стаж, при трета категория труд. Друга цел на законопроекта е свързана с удължаване на срока за ранно пенсиониране до 31 декември 2014г., с мотива, че все още няма решение по финансирането на приетата програма за отстраняване на социалните аспекти от спирането на блоковете на “АЕЦ Козлодуй” ЕАД.
На народните представители от Комисията по труда и социалната политика бяха предоставени становищата по законопроекта на Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите, Националния осигурителен институт, Конфедерацията на независимите синдикати в България, Конфедерацията на труда “Подкрепа”, Българската стопанска камара и Консултативния съвет по законодателство към Председателя на Народното събрание. Оценките на предлаганите промени в цитираните становища не са еднозначни и повечето от тях не са подкрепящи. Като цяло извода във всички партньорски становища е, че мотивите на вносителите не са основателни и предложенията за промяна на КСО са далеч от принципите, върху, които е построена осигурителната система. По време на дискусията от народните представители бяха изказани становища, свързани с това, че неблагоприятните последици от взети политически решения не бива да се решават чрез промени на осигурителното законодателство. В конкретния случай, удължаването на сроковете по § 4 от Преходните и заключителни разпоредби на КСО не решава проблемите със заетостта на работещите в “АЕЦ Козлодуй” ЕАД. Трудно е да се приеме за целесъобразно удължаването на срока за ранно пенсиониране от работещите в отделни професии и отрасли. Далеч от принципите на придобиването на право на ранно пенсиониране е включването на нови категории лица с право на ранно пенсиониране. За съжаление досегашната практика показва, че почти всички пенсионирали се по този раздел от социалния кодекс продължават да работят и често и без трудови договори. Компенсирането на работата във вредна среда с възможност за ранно пенсиониране е далеч и от европейските практики, които са ориентирани главно към подобряване на условията на труд и намаляване на риска в професионалната среда. В дебатите бе припомнено, че съгласно разпоредбите на КСО, ранното пенсиониране се прехвърля във втория стълб – професионалните пенсионни фондове. В НОИ са правени разчети на базата на средната брутна работна заплата за работещите енергетици в АЕЦ за периода до 2015г., която заплата към момента е приблизително три пъти по-висока от средната брутна работна заплата за страната. При 10 години осигуряване в професионалните пенсионни фондове – от 2000г. до 2010г.вкл., при годишна доходност 9,4 на сто за целия период и 4,25% удръжка за управление, разчетите показват, че средния месечен размер на срочната пенсия от професионалния пенсионен фонд ще бъде по-голям от пенсията, която би се получавала от държавното обществено осигуряване. Този аргумент е бил силно подценен от вносителите на законопроекта, които са допуснали само ранното пенсиониране като възможен изход от предстоящите съкращения в Атомната централа.
Независимо от социалната загриженост на вносителите на законопроекта, народните представители от Комисията по труда и социалната политика намират, че със законопроекта се генерират и някои несправедливи положения по отношение на всички работещи във тази категория труд. Създаването на нова ал.4 в чл.104 от КСО, с която се предлага на работещите в атомната енергетика да се зачита една година осигурителен стаж за две години осигурителен стаж за трета категория труд е в противоречие с общия принцип на чл.104, който регламентира превръщането на осигурителния стаж на лицата, които работят под земята, под водата и във въздуха. По сега действащите разпоредби осигурителният стаж на работещите в атомната енергетика е от първа категория труд , като при пенсиониране три години осигурителен стаж първа категория се зачитат за пет години осигурителен стаж от трета категория. С внесения законопроект ще се оформи една нова категория ранно пенсиониращи се лица, с нов вид превърнат осигурителен стаж. Регламентирането на нов начин за изчисляването на осигурителния стаж на лицата, които работят в атомната енергетика ще постави в неравностойно положение работниците, на които вече са отпуснати пенсии за осигурителен стаж и възраст, което би предизвикало нови искания за преизчисляване на вече отпуснати пенсии.
Според народните представители не е особено достоверно твърдението на вносителите на законопроекта, че атомните специалисти и работници трудно могат да се преквалифицират и да намерят друго професионално приложение на високите си умения, опит и образование. Вярно е обаче, че все още държавните институции не са направили онези компенсиращи програми, с които социално да бъдат облекчени не само тези, които ще напуснат тази сфера на икономиката, но и работещите във всички икономически структури, на които предстои закриване или преструктуриране.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 6 гласа, “Против” – няма, “Въздържали се” – 9, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Кодексa за социално осигуряване, № 854-01-37, внесен от Деница Стоилова Гаджева и Митко Иванов Димитров на 10.4.2008г.
Д-р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика