Комисия по труда и социалната политика
24/07/2008
Д О К Л А Д за първо четене на законопроект за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система, № 802-01-59, внесен от Министерски съвет на 22.7.2008г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
за първо четене на
законопроект за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система, № 802-01-59, внесен от Министерски съвет на 22.7.2008г.
Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 24.07.2008., разгледа и обсъди законопроект за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система, внесен от Министерски съвет
В заседанието участваха г-н Кирил Желев – зам.министър на финансите, г-н Лазар Лазаров – зам.министър на труда и социалната политика, г-н Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт, г-жа Весела Караиванова – подуправител на Националния осигурителен институт, , г-жа Асиа Гонева – секретар на КНСБ, г-н Димитър Манолов – вицепрезидент на КТ “Подкрепа” и др.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-н Кирил Желев – зам.министър на финансите. В мотивите към законопроекта се посочва, че основната цел на законопроекта е да се регламентира статута и дейността на създадения Държавен фонд за гарантиране на устойчивост на държавната пенсионна система.
Според вносителите в законопроекта е предвидено средствата за фонда да са самостоятелно обособена част от държавния бюджет. Заложени са основните принципи и ограничителни условия за управлението и структурирането в инвестиционните профили, които са свързани и се възлагат за управление на финансови институции.
Във фонда ще се натрупват средства от следните източници – 50 на сто от касовите постъпления от приватизацията, отчетени от републиканския бюджет; 25 на сто от излишъка на републиканския бюджет за съответната бюджетна година; приходите от концесии. Ще постъпват и други средства, които ще са обвързани със закон или акт на Министерския съвет. Средствата по фонда ще са самостоятелно обособена част от централния бюджет и ще се структурират в инвестиционни портфейли. Законопроекта регламентира подробно правилата, ограниченията и изискванията за структуриране на тези инвестиционни портфейли, с цел осигуряване на относително висока доходност при възможно най-нисък риск. В тази връзка са следвани разпоредбите на Директива 2004/39/ЕИО на Европейския парламент и на Съвета за пазарите на финансови инструменти. С оглед постигане на добри инвестиционни практики са ползвани още Директива 2006/48/ЕС на Европейския парламент и на Съвета, относно предприемането и осъществяването на дейност от кредитните институции и Директива 2006/49/ЕС на Европейския парламент и на Съвета за капиталовата адекватност на инвестиционните посредници и на кредитните институции. С цел възможност за натрупване на средства във фонда, те ще се акумулират в него с 10-годишна продължителност. Натрупаните във фонда средства ще служат само за покриване на недостиг от средства за фонд “Пенсии” в бюджета на държавното обществено осигуряване. Конкретните размери на трансферите ще се определят със закона за държавния бюджет за съответната година. Фонда ще се ръководи от Управителен съвет, състоящ се от девет члена, като председател ще е министърът на финансите, а министърът на труда и социалната политика – заместник председател.
В отделна част от законопроекта е посочена несъвместимостта за членовете на Управителния съвет. Уредени са правомощията на Управителния съвет, който трябва да одобрява дългосрочната инвестиционна политика, средно-срочната стратегия, критериите за избор на банки, изискванията, на които трябва да отговарят кредитните портфейли, вземането на решения за процедури и правила за организация и управление и възлагане управлението на тези инвестиционни портфейли. Тук са посочени също прогнозите, разчетите, очакваната доходност, планирането в средносрочен и дългосрочен период. Уредени са правомощията на председателя на Управителния съвет, с цел яснота на отговорностите. Уредени са и принципите, които са свързани преди всичко с разкриване на конфликт на интереси и доверителност.
В помощ на Управителния съвет ще бъде създадена специализирана структура, административно и оперативно подчинена на министъра на финансите.
В състоялите се дебати беше отбелязано, че с предлагания законопроект ще се изпълнят основните му цели, а именно фонда да играе ролята на резерв на държавния бюджет в определени моменти и под формата на субсидии да попълва пенсионния фонд. Това ще бъде един фискален резерв, управляван по всички правила на управлението на фискалния резерв. По отношение на приходите във фонда бяха изказани и мнения, че те биха могли да бъдат от повече източници, за да изиграят ролята на по-мощни агрегати в самото начало на съществуването на фонда. Това е възможност за наваксване на пропуснатото време. По отношение на регулацията е ясно, че вносителите са заложили на силното държавно присъствие и оттам до гаранции за регулиране, с цел предотвратяване на всякакви измами.
По време на дискусията народните представители намериха, че със законопроекта се залага на професионалното начало, на професионалното управление. От една страна, се постановява експертното начало в операционалната дейност, и от друга страна, се дава възможност да се избегне конфликта на интереси и в управлението на фонда да участват хора, които познават тази материя.
Според повечето становища, изказани по време на дискусията, България има нужда от демографски фонд, който да пренесе солидарната пенсионна система в периода, когато тя ще има допълнителен демографски натиск от увеличения брой пенсионери, или с други думи, това трябва да е фонд за демографски резерв, за подкрепа на пенсионната система при извънредна ситуация. Що се касае до управлението на фонда би могло да се дадат повече права на Министерството на труда и социалната политика. Ролята и отговорността на министъра на труда е равна с тази на министъра на финансите, тъй като това е социален проблем, който има финансови измерения, а не обратното.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” –10 гласа, “Против” – 1, “Въздържали се” – 3 гласа, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система, № 802-01-59, внесен от Министерски съвет на 22.7.2008г.
Д-р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика