Комисия по труда и социалната политика
11/11/2008
Д О К Л А Д за първо четене на законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2009г., № 802-01-84, внесен от Министерски съвет на 31.10.2008г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
за първо четене на
законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2009г.,
№ 802-01-84, внесен от Министерски съвет на 31.10.2008г.
Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 11.11.2008г., разгледа и обсъди законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2009г., № 802-01-84, внесен от Министерски съвет на 31.10.2008г.
В заседанието взеха участие г-жа Емилия Масларова - Министър на труда и социалната политика, г-н Йордан Христосков – Управител на Националния осигурителен институт, г-жа Весела Караиванова – Подуправител на Националния осигурителен институт, г-жа Христина Митрева – главен актюер на НОИ, представители на синдикални организации и др.
Законопроектът беше представен от г-н Йордан Христосков – Управител на Националния осигурителен институт. В мотивите към законопроекта е посочено, че консолидираният проектобюджет за 2009г. е разработен съобразно Решение № 142 на Министерски съвет от 2008г. за бюджетната процедура за 2009г., Решение № 337 на Министерски съвет от 2008г. за одобряване на средносрочната фискална рамка и основните допускания за периода 2009-2011г. и Указанията на Министерството на финансите за подготовка на тригодишната бюджетна прогноза. Най-важното политическо решение, намерило израз в бюджета на ДОО за 2009г. е участието на държавата в приходите на фонд “Пенсии” с трансфер, равен на 12 на сто върху сбора на осигурителните доходи на всички осигурени лица. Друга съществена особеност в този законопроект е и преструктурирането на приходите и разходите, които включват трансферите и предоставянето на здравно-осигурителните вноски на НЗОК директно от републиканския бюджет, а не от бюджета на ДОО. Както във всички бюджетни закони и тук са посочени основните макроикономически параметри, които са заложени при разработването на приходната и разходната част на проекта на консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване. Те са: брутен вътрешен продукт – 73 485,0 млн.лв.; среден месечен осигурителен доход – 587, 41 лв.; средногодишна хармонизирана инфлация – 6,7%; минимална работна заплата – 240 лв.
Социално - осигурителните показатели, които са заложени в проекта на бюджета на ДОО са следните:
- размер на осигурителната вноска за фонд “Пенсии” от 1 януари 2009г. – 18 на сто за лицата, родени преди 1 януари 1960г. и 13 на сто за лицата, родени след 31 декември 1959г. Новите размери на вноските за фонд “Пенсии” се разпределят между работодателите и осигурените лица в съотношение 10:8 на сто за лицата, родени преди 1 януари 1960г. (при общ размер 18 на сто) и 7,2:5,8 на сто за лицата, родени след 31 декември 1959г. (при общ размер 13 на сто). Вноската за самоосигуряващите се лица е съответно 18 на сто и 13 на сто;
- запазване размера на осигурителната вноска за ДЗПО – 5 на сто и прилагане на същото съотношение, както при фонд “Пенсии” на ДОО, т.е. от работодателите – 2,8 на сто, от осигурените лица – 2,2 на сто;
- запазване на размерите на осигурителните вноски за фонд “Общо заболяване и майчинство” и фонд “Безработица” съответно 3,5 на сто и 1,0 на сто при същото съотношение между работодател и осигурено лице от 2008г., т.е. 60:40;
- средногодишен брой осигурени лица – 2 883 106;
- средногодишен брой пенсионери – 2 197 347;
- средногодишен брой осигурени лица, включени в програмите “От социални помощи към осигуряване на заетост” и “В подкрепа на майчинството” – 25 121, в т.ч. 5 000 по втората програма;
- средногодишен брой безработни лица с право на обезщетение – 54 830;
- минимален осигурителен доход за самоосигуряващи се лица – 260 лв.;
- максимален осигурителен доход за всички осигурени лица – 2 000 лв.;
- обезщетения при безработица в граници: 110 лв. минимален и 220 лв. максимален размер;
- запазване продължителността на отпуска за бременност и раждане от 315 дни;
- размер на обезщетението за отглеждане на малко дете от 10-месечна до 2-годишна възраст – 240 лв. месечно;
- вноски във фонд “ГВРС” – 0,1 на сто.
Освен политиките и ефектите от тях, заложени в приходите и разходите на проекта за бюджета на ДОО, вносителите представиха и числата, които ги съпътстват:
- Общо по приходите и трансферите – в резултат на преструктурирането на приходите и включването в тях и на получените трансфери за 2009г. се предвижда да постъпят 7 530 432,8 хил. лв., в т.ч. осигурителни вноски – 4 293 618,7 хил.лв., неданъчни приходи – 22 586,1 хил.лв., и трансфери от републиканския бюджет – 3 214 228,0 хил.лв. В трансферите са включени средствата от Републиканския бюджет за фонд “Пенсии” в размер 12 на сто върху сбора на осигурителните доходи на всички осигурени лица – 2 069 619,9 хил.лв., трансфер от Републиканския бюджет за пенсии, несвързани с трудова дейност, добавки и резерва за реформата – 352 322,9 хил. лв., и трансфер за покриване на недостига от средства – 792 285,2 хил.лв.
- Общо по разходите и трансферите – за 2009г. се предвиждат по разходите и предоставените трансфери средствата да бъдат 7 527 844,1 хил.лв. В тях са включени разходи за пенсии – 6 564 371,9 хил. лв., социални помощи и обезщетения – 797 790,2 хил. лв., разходите за издръжка на службите за социално осигуряване – 93 102,0 хил. лв., други разходи – 62 580,0 хил. лв. и предоставените трансфери – 10 000,0 хил. лв., в т.ч. за Агенцията за социално подпомагане – 3 500,0 хил. лв., за фонд “Условия на труд” – 6 000,0 хил. лв. и за Държавната агенция за информационни технологии и съобщения – 500,0 хил. лв.
Най-голям относителен дял – 87,20 на сто от всички разходи имат разходите за пенсии. За 2009г. са предвидени 6 564 371,9 хил. лв. (без резерва за пенсионната реформа). В тази сума са включени разходите за пенсии от държавното обществено осигуряване и републиканския бюджет, добавките към пенсиите на ветераните от войните, добавките към пенсиите на репресираните лица, пенсиите по международни спогодби и за пощенска такса и ДДС и други финансови услуги. Относителният дял на разходите за пенсии от БВП за 2009г. е 8,87 на сто.
Разходите за социални обезщетения и помощи през 2009г. се предвижда да бъдат в размер 797 790,2 хил.лв., или 10,60 на сто от общите разходи. Към тази група се включват разходите за парични обезщетения при временна неработоспособност поради общо заболяване – 257 653 хил.лв. за обезщетения за бременност и раждане – 187 807,5 хил.лв., обезщетенията за отглеждане на малко дете до двегодишна възраст – 164 114,0 хил.лв., и паричните обезщетения за безработица – 101 083,9 хил.лв.
През 2009г. държавното обществено осигуряване предвижда общо 25 954,1 хил. лв. за финансиране на профилактика и рехабилитация на осигурените лица. Сумата ще позволи на 63 425 лица да се възползват от това свое право при среден разход на едно лице 409,21лв.
Разходите за обезщетенията при безработица за 2009г. са предвидени да бъдат в размер на 101 083,9 хил. лв. В тях са включени парични обезщетения в размер 100 783,9 хил. лв. за 54 830 безработни лица, на които ще се плаща обезщетение със среден месечен размер 153,18 лв. Останалите 300,0 хил.лв. са обезщетения по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
Разходите за службите за социално осигуряване са в размер 93 102,0 хил. лв., което е 1,24 на сто от общите разходи.
Консолидираният проектобюджет на държавното обществено осигуряване за 2009г. се очаква да приключи с недостиг в размер на 792, 285,2 хил.лв. За да се приведе проектът на нула, този дефицит следва да се финансира от централния републикански бюджет под формата на допълнителна субсидия за покриване на недостига на средства.
Министърът на труда и социалната политика, г-жа Масларова, заяви в своето изказване, че в бюджета на държавното обществено осигуряване са заложени политики, които могат да бъдат оценени положително. Тя акцентира върху продължаващата тенденция на увеличаване на процента за пенсии от брутния вътрешен продукт, върху увеличаването на приноса на трудовия стаж във формулата за изчисление на пенсиите, върху увеличаването на реалния ръст на пенсиите. През 2009г. два пъти ще нарасне минималната пенсия, също два пъти ще се увеличи размера на средната пенсия за осигурителен стаж и възраст. Според г-жа Масларова, трябва да бъде оценена като положителна практиката на завишения контрол върху отпускането на пенсии за инвалидност. Тази мярка е довела до намаляване на нереално високия брой на тези пенсии. В проекта за бюджет проличава още една много важна тенденция - тази на промененото съотношение между работещи и пенсионери. Макар и бавно това съотношение за поредна година се променя в полза на работещите. Изразено в числа то е 100 към 76.
След представянето на основните приходи и разходи, както и на макроикономическите и социално – осигурителните параметри на проекта за бюджет на държавното обществено осигуряване, народните представители дебатираха върху новите политики, които ще се осъществяват чрез него. Въпросите на народните представители и отговорите на вносителите бяха свързани с това, че от 1 април 2009г. ще се увеличи тежестта на всяка година осигурителен стаж от 1 на сто на 1,1 на сто. От същата дата ще се увеличи минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст – от 113,49 лв. на 124,84 лв. и на свързаните с нея гарантирани минимални размери на пенсиите, свързани с трудова дейност, с 10 на сто. След като две години беше задържан размера на т.н. “максимални” пенсии, пак от 1 април 2009г. се увеличава и максималния размер на пенсията, без добавките към нея, от 490 лв. на 700 лв. От същата дата се увеличава и социалната пенсия за старост с 10 на сто – от 84,12 лв. на 92,53 лв. Сериозно обсъждане предизвика индексирането на всички пенсии от 1 юли с 9,7 на сто. С този процент ще се увеличи и минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст – на 136,95 лв. и свързаните с нея гарантирани минимални размери на пенсиите, както и социалната пенсия за старост – на 101, 51 лв. Бяха обсъдени и ефектите от договорените по-високи осигурителни прагове по икономически дейности и основни квалификационни групи. Средното нарастване на минималните осигурителни прагове през 2009г. в сравнение с 2008г. е 26,6 на сто, като са съобразени следните фактори – повишаването на минималната работна заплата от 220 лв. на 240 лв., намаляването на разходите за труд на работодателите поради намаляване на осигурителната вноска за фонд “Пенсии” за тяхна сметка, по-високите инфлационни очаквания за 2009г. и др. Ефектът от нарастването на минималните осигурителни прагове върху приходите на осигурителните вноски е около 500 млн. лв. По-високите осигурителни прагове ще окажат положително влияние и върху нарастването на средния осигурителен доход. Това нарастване е заложено в размерите на 16,13 на сто, което в числа означава, че от 505,82 лв. той ще стане 587,41 лв. Ефект върху приходите на държавното обществено осигуряване в размер на 9,8 млн. лв. ще доведе увеличаването на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 240 на 260 лв. Широко обсъждане предизвика и новата роля на държавата като особен осигурител. Финансово това участие ще се изразява в 2 069,6 млн. лв. през 2009г., като в сумата ще се включат трансферите и за всички осигурени лица, и за самоосигуряващите се лица.
Други теми, които бяха обсъдени от народните представители поставиха акценти върху евентуалното увеличение на максималната и минималната пенсия от 1 януари и колко милиона допълнително ще струва това на бюджета на държавното обществено осигуряване. Във връзка с очакваната проекция на финансовата криза у нас може би не трябва да се променят вноските в различните осигурителни фондове. Във връзка с демографската криза би трябвало да се подходи по-радикално в мерките за обезщетяване на майките за раждане и майчинство, както и да се замени диферинцирания подход на получаване на детските добавки с универсалния. Народните представители обсъдиха и философията на промяната на осигурителния модел във връзка с участието на държавата в осигурителния процес и тенденциите, които се очертават пред нашата осигурителна система.
Структурно законопроектът е организиран в 16 члена и 6 параграфа в Преходните и заключителни разпоредби, както и три приложения, отнасящи се до минималния осигурителен доход по основни икономически дейности и класове професии за 2009г., диференцирани осигурителни вноски за фонд”ТЗПБ” за 2009г. и план-сметка на фонд “Гарантирани вземания на работниците и служителите” за 2009г. Сериозна дискусия предизвика § 4 от ПЗР, с който се изменят 34 норми от Кодекса за социално осигуряване. Тази сериозна промяна на КСО е свързана с новите политики, които се предлагат с законопроекта за бюджет на ДОО и необходимостта от по-лекото прилагане на новите норми.
Народните представители се обединиха около становището, че законопроектът за бюджета на държавното обществено осигуряване е добре подготвен, параметритрите в него са реалистични и съобразени със социалните, икономически и финансови особености на 2009г.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 10 гласа, “Против” – без гласове, “Въздържали се” – 3 гласа, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2009г., № 802-01-84, внесен от Министерски съвет на 31.10.2007г.
Д-р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика