Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
12/11/2008

    Д О К Л А Д за първо четене на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2009г., № 802-01-82 , внесен от Министерски съвет на 31.10.2009 г.

    XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Комисия по труда и социалната политика

    ДО
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    Д О К Л А Д
    за първо четене на
    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2009г., № 802-01-82 , внесен от Министерски съвет на 31.10.2009 г.

    Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 12.11.2008г., разгледа и обсъди Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2009г., № 802-01-82 , внесен от Министерски съвет на 31.10.2009 г.
    В заседанието взеха участие г-жа Емилия Масларова – министър на труда и социалната политика, г-н Димитър Димитров – зам.министър на труда и социалната политика, г-н Кирил Ананиев – зам.министър на финансите, г-н Владимир Горанов и г-н Владимир Петров – директори на дирекции в Министерството на финансите, г-н Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт, г-жа Весела Караиванова – подуправител на НОИ, г-жа Христина Митрева – главен актюер и директор на дирекция в НОИ, представители на синдикални и други заинтересовани организации.
    Законопроектът беше представен от министърът на труда и социалната политика и зам.министърът на финансите г-н Кирил Ананиев. В началото министър Масларова акцентира върху общите макроикономически параметри, заложени в проекта и социалната политика, която ще бъде провеждана чрез инструментите на бюджета на държавата през 2009г. При разработването на на програмния бюджет за 2009г е заложен ръст на брутния вътрешен продукт от 4,7 процента на фона на 6,5 през 2008 г. Тази корекция е наложена в резултат на допускането, че световната финансова и икономическа криза ще има проекция и нас. Дефицитът по текущата сметка е 22,2 на сто, което е намаление с 1,8 в сравнение с тази година. Заложен е 14,3% ръст на преките чуждестранни инвестиции като дял от брутния вътрешен продукт. През 2009г. консолидираните разходи ще бъдат не повече от 40 процента от брутния вътрешен продукт, а бюджетния излишък ще бъде 3 процента от него.
    И министър Масларова, и зам.министър Ананиев подробно се спряха на мерките, заложени в бюджета, които трябва да се превърнат в буфери за противодействие на неблагоприятните последици от финансовата криза. Един от тези буфери е пакета “Инвестиционна активност”. В него са предвидени като капиталовложения да се използват 5,2 млрд. лв., което е с около 900 млн. лв. повече спрямо тази година. Друг буфер е възможността излишъкът от брутния вътрешен продукт да бъде намален от 3 на 2 процента. Като трети буфер може да бъде очертан и пакета “Гъвкавост на социалната мрежа”, и не на последно място може да се пристъпи до намаление със 7 на сто на разходите и трансферите по републиканския бюджет, с изключение на инвестиционните разходи. В последвалата дискусия бяха дискутирани и други предохраняващи кризата мерки.
    При представянето на проекта за държавния бюджет министър Масларова представи обстойно социалните политики и програми, които ще бъдат финансирани през 2009г., с възможностите на държавния бюджет. Министерството на труда и социалната политика ще провежда следните политики: политика по заетостта, политика по социалното подпомагане и социални услуги и политика на трудовите отношения. За реализация на активните мерки на пазара на труда са осигурени средства в размер общо на 190 000 хил. лв., с които се осигурява запазването и развитието на политиката по намаляване на безработицата, съхраняване и поддържане на работната сила. За реализация на политиката в областта на социалното подпомагане са осигурени средства, в това число: помощи по Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане – 89 900 хил.лв.; целеви помощи за отопление по Закона за социалното подпомагане – 110 000 хил. лв.; целеви средства за диагностика и лечение в лечебни заведения за болнична помощ на български граждани, които нямат доходи и/или лично имущество, което да осигури лично участие в здравно осигурителния процес – 5 000 хил.лв.; разходите за помощи, изплащани по Закона за интеграция на хората с увреждания са в размер на 141 960 хил. лв. Осигурени са 6 000 хил. лв. за покриване разходите за данък върху добавената стойност върху помощно-техническите средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания; Осигурени са допълнителни средства за 2009г. спрямо 2008г. в размер на 3 360 хил. лв. за месечни добавки за деца с увреждания; за реализация на мерки и програми по Закона за закрила на детето са предвидени 6 655 хил. лв., във връзка с изпълнение на Интегрирания план “Закрила на детето”, за изграждане на гореща телефонна линия за деца; разходите по Закона за семейни помощи за деца са в размер на 481 785,6 хил. лв. и са планирани при увеличаване на дохода на член от семейството по чл. 4 от ЗСПД от 300 лв. на 350 лв. и увеличение на месечните помощи за дете до завършване на средно образование от 25 на 35 лв.
    Във връзка с измененията на Кодекса на труда по отношение на засилване на контрола по спазване на трудовото законодателство, осъществяван от органите на Инспекцията по труда е предвидено приходите от глоби да нараснат с 7 000 хил. лв. Част от тях ще бъдат използвани от Изпълнителната агенция “Главна инспекция по труда” – за подобряване на материално техническата база, повишаване квалификацията и финансовото стимулиране на служителите, за фонд “Условия на труд” – за дейностите, определени в чл. 46, ал.1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд – за реализиране на проекти и програми за подобряване условията на труд. За тези дейности са предвидени допълнителни разходи в общ размер на 7 600 хил. лв.
    От началото на 2009г. с оглед оптимизирането на бюджетните потоци се предвижда трансферите за здравно осигуряване на лицата по чл. 40, ал.2, т.1, 4 и 8 от Закона за здравното осигуряване, да се планират в централния бюджет и да бъдат трансферирани директно към НЗОК, а не по бюджета на МТСП. За 2009г. трансфера към Националната здравно осигурителна каса за тези категории лица е в размер на 17 500 хил. лв.
    По Централния бюджет са заложени разходи за усвояване на заемите от Световната банка за реализирането на проект “Реформа за подпомагане на децата”, проект “Социални инвестиции и насърчаване на заетостта”, проект “Фонд за регионални инициативи” и проект “Социално включване” общо в размер на 58 253 хил. лв.
    Вносителите на законопроекта обстойно представиха приходите на общественото и здравното осигуряване. Политиката, която е заложена в този сектор е насочена към излизане на заетите лица и техните доходи извън сивата икономика, както и към увеличаване на реалния разполагаем доход на домакинствата. През 2009г. очаквания размер на приходите от общественото и здравно осигуряване е 6 002,6 млн. лв., като при тази прогноза са взети предвид основните промени в осигурителното законодателство, които ще се реализират през следващата година. Основните промени са свързани с осигурителната тежест за фонд “Пенсии” и увеличаване размера на здравноосигурителната вноска от 6% на 8%. От 1 януари 2009г. се предвижда намаление на осигурителната вноска за Фонд “Пенсии” от 22 на 18 на сто, като вноската за работодателите е 10 на сто, а за осигурените лица е 8 на сто. Освен това от 1 януари държавата ще подпомага фонд “Пенсии” на ДОО с трансфер в размер на 12 на сто върху от сбора от осигурителните доходи на всички осигурени лица за календарната година. Предвижда се осигурителната вноска за фонд “Гарантирани вземания на работниците и служителите”, плащана от работодателя от 0,5 да стане 0,1 на сто. Осигурителната политика е разработена върху следните параметри: запазване размера на осигурителната вноска за допълнително задължително пенсионно осигуряване – 5 на сто, като разпределението между осигурителите и осигурените лица следва това за фонд “Пенсии” – 10:8; запазване размерите на осигурителните вноски за Фонд “Общо заболяване и майчинство” и Фонд “Безработица” съответно 3,5 на сто и 1,0 на сто, както и съотношението между работодател и работник – 60:40; увеличаване на здравно осигурителната вноска от 1 януари от 6 на 8 на сто, при съотношение 60:40; не се предвижда промяна на размерите на осигурителните вноски за останалите фондове от консолидирания бюджет на ДОО; през 2009г. се предвижда да се събират минимални вноски за Фонд “Гарантирани вземания на работниците и служителите” в размер на 0,1 на сто; увеличение на минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващи се лица от 240 на 260 лв.; запазване на максималния месечен размер на осигурителния доход на 2 000 лв. По отношение на данъка върху доходите на физическите лица прогнозните постъпления от данъка на наетите лица по трудови и приравнени на тях правоотношения са в размер на 1 850,3 млн. лв. Заложеният ръст на приходите спрямо очакваното изпълнение за 2008г. е в размер на 259 млн. лв. (16,3% ръст спрямо 2008г.). Разчетите за 2009г. са направени при прогнозиран средногодишен ръст на заетите с около 38 000 през 2009г. спрямо този за 2008г. и ръст на средната работна заплата около 20% също спрямо очакваната за 2008г. средна работна заплата. Очаквания размер на приходите по извънтрудови правоотношения през 2009г.- се прогнозира в размер на 342,9 млн. лв.(ръст 12.7%). Тези разчети са направени при запазване на единната данъчна ставка за всички данъкоплатци – 10%, без необлагаем минимум, с изключение на доходите от стопанска дейност на едноличните търговци, за които ставката е в размер на 15%.
    В хода на дискусията, след представянето на основните “социални” измерения на бюджета на държавата за 2009г. сериозно обсъждане се състоя по неговата функция за социалното осигуряване, подпомагане и грижи. Разходите по тази функция нарастват с 20,8 на сто и достигат 9,2 млн.лв.Това е 12,5 на сто от брутния вътрешен продукт при 11,5 на сто през 2008г. При обсъждането на отделните програми народните представители акцентираха върху броя на хората, които ще получават престации от бюджета и социалния ефект за всяка една социална група. По програмата за интеграция на хората с увреждания са предвидени 199 милиона лв., което е нарастване с 38,2 на сто. За сравнение през настоящата година са били ползвани 144 милиона, в това число 36 милиона лв. за покупка и ремонт на помощни средства, пособия, съоръжения и медицински изделия. Важен запис в държавния бюджет е този свързан с повишаването на гарантирания минимален доход с 18,2 на сто. Свързани с това увеличение са всички разходи, които се предвиждат като плащания за хората с увреждания. Тези разходи се увеличават също с 18,2 на сто. Около 110 хиляди лица с увреждания ще получат целева помощ, в среден годишен размер от 330 лв. за медицински изделия и помощни средства. Над 30% от лицата, които получават енергийни помощи са лица с увреждания. Заради този факт около 100 000 човека ще получават едновременно и енергийни помощи и допълнителни инфлационни компенсации към тях. За 2009г. комулативно средномесечната за едно лице с увреждания ще бъде с размер 103,5 лв. За сравнение през 2008г. тя е била 87,5 лв. За децата с увреждания месечната добавка ще бъде 70% от минималната работна заплата, т.е 168 лв. Те ще получават и удвоения размер на детските добавки, т.е. 70 лв. Заедно с други социални плащания средномесечната добавка, която ще получават децата с увреждания през 2009г. ще бъде около 309 лв. Обобщено 433 000 лица с трайни увреждания ще получават месечни добавки за социална интеграция, а средномесечно бюджета се обвързва със около 64 млн. лв.
    Друга подробно обсъдена политика, която ще бъде финансирана с ресурси от държавния бюджет е политиката на пазара на труда. За трета поредна година държавният бюджет заделя 190 милиона лв., независимо, че минималната работна заплата в тези три години се движи от 180 лв., през 220 до 240 лв. Народните представители акцентираха върху този факт, тъй като всички политики на пазара на труда, свързани с изплащания са съотнесени към минималната работна заплата. През изминаващата година равнището на заетостта се е повишавало и към момента то 63,9 на сто. Въпреки този процент около 100 000 безработни лица все още не са квалифицирани и оформят групата на трайно безработните лица. В относителните условия на криза през 2009г. ще се изпълнява програмата “Развитие на гъвкавост и сигурност на пазара на труда”. Очаква се равнището на заетостта да бъде около 63,5 на сто, а безработицата да е между 6 и 6,5%. Субсидираната заетост ще обхване 62 000 лица. Обучени ще бъдат около 30 000 души. В дискусията стана ясно, че тук не са включени средствата от оперативната програма “Развитие на човешките ресурси”. В националния план за действие по заетостта отново е заложена програмата “От социални помощи към осигуряване на заетост”, която ще обхване 22 700 лица и ще струва 58 милиона лв. Националната програма “Асистенти за хора с увреждания” ще обхване 9 500 участника. Националната програма “Помощ за пенсиониране” с 4 250 участника срещу ресурс от 13 милиона лв., които са предвидени в бюджета. Програмата “Подкрепа на майчинството” ще бъде с два пъти и половина увеличен обем и ще поеме около 5 000 лица, за което са осигурени 8 000 лв.За проект “Красива България” са заделени 8 милиона лв. Вносителите на законопроекта подчертаха, че Националният план за действия по заетостта и програмите в него са достатъчно гъвкави и при необходимост могат да бъдат пренастроени да действат и в условия на криза, ако тя се случи в някои от социалните сектори.
    Народните представители обсъдиха и политиката на социалното подпомагане, заложена от Министерството на труда и социалната политика. Предвижда се да бъдат предоставени месечни помощи на 95 хиляди лица и семейства на стойност 85 милиона и 350 хиляди лв. и еднократни помощи на 6 000 лица и семейства на стойност 600 хиляди лв. Целеви помощи ще бъдат предоставени на 125 625 лица, за което държавният бюджет ще осигури 3,950 хил. лв. Пред 2009г. бенефициентите на месечни социални помощи ще бъдат с 15,5 на сто по-малко от тези през 2008г. Този намален брой получатели на месечни социални помощи се дължи на усъвършенствания контрол от страна на социалните инспектори и недопускане на злоупотреби от кандидатите за социално подпомагане, както и на някои законодателни промени, които бяха извършени през настоящата година. Целево енергийно подпомагане през 2009г. ще получат 330 000 семейства. Този брой е с около 9,1% по-малък от миналогодишния. Една от причините е излизането на някои семейства от рамките на подоходния критерий, т.е. част от подпомаганите до сега семейства ще влязат в друга доходна група. В проектобюджета е предвидено да се увеличи и размера на месечните помощи за деца от 25лв. на 35 лв. Този вид семейно подпомагане ще обхване около 920 000 деца и ученици. Разходите за месечните помощи за деца до завършване на средното им образование, заедно с административните по тях ще бъдат 95 415 600 лв. Обсъден бе и запазеният размер на еднократните помощи за раждане. Те остават 250 лв. за първо дете, 600 лв. за второ и по 200 лв. за трето и всяко следващо дете. Допълнителната еднократна помощ за раждане на дете е 100 лв. Месечните помощи за деца с увреждания се увеличават двойно и помощите за близнаци стават на 52,50 лв. за всяко дете. Трябва да бъде отбелязано, че всички видове помощи за деца с увреждания ще бъдат отпускани без доходен критерии, а за всички останали деца ще има доходен критерий. Размерът на еднократните помощи за първокласници остава 150 лв.
    Освен за политиките, доказали своята своя социален ефект народните представители поставиха и много въпроси, свързани с предвиждането на допълнителни мерки, които да противостоят на евентуална икономическа и финансова криза. По отношение на пазара на труда от Министерството на труда и социалната политика отговориха, че се готви отделна, специфична програма, която предвижда действия и мерки за предотвратяване евентуални сътресения на пазара на труда. Това е един резервен вариант, който може да се задейства, ако има необходимост и определени ресурси да бъдат насочени към други програми в Националния план за действия по заетостта. Отделно от това в него е засилено присъствието на регионалните програми. Това се налага заради голямата диференциация на пазара на труда в отделните географски райони на страната.
    Народните представители, в края на дискусията обсъдиха и ефективността от усвояването на т.н съпътстващи ресурси, които са различни от ресурсите на националния бюджет, или тези от структурните, или от предсъединителните фондове. Стана ясно, че може да има допълняемост на действия, мерки и програми, да има надграждане, но не може да се очаква да има дублирано финансиране на едни и същи проекти. В отделни операции по оперативната програма “Развитие на човешките ресурси” има елементи на съфинансиране на съответните бенефициенти, но това е по-скоро изключение.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 10 гласа, “Против” – 5 гласа, “Въздържали се” – няма, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2009г., № 802-01-82 , внесен от Министерски съвет на 31.10.2009 г за 2009г., № 802-01-82 , внесен от Министерски съвет на 31.10.2009 г.
    Д- р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика


    Форма за търсене
    Ключова дума