Комисия по труда и социалната политика
14/01/2009
Д ОК Л А Д
по Законопроект за равенството на половете № 854-01-143, внесен от Трифон Митев и Атанаска Тенева на 21. 11. 2008 г.
за първо гласуване
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г- Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д ОК Л А Д
по Законопроект за равенството на половете № 854-01-143, внесен от Трифон Митев и Атанаска Тенева на 21. 11. 2008 г.
за първо гласуване
На свое заседание, проведено на 14 януари 2009 г., Комисията по труда и социалната политика разгледа и обсъди Законопроект за равенството на половете № 854-01-143, внесен от Трифон Митев и Атанаска Тенева на 21. 11. 2008 г.
На заседанието присъстваха г- н Трифон Митев, един от вносителите на законопроекта, г- жа Лилия Абаджиева от дирекция “Демографска политика” на Министерството на труда и социалната политика, г- жа Ирина Мулешкова, член на Комисията за защита от дискриминация и др.
Като откри представянето на законопроекта, Председателят на Комисията по труда и социалната политика д- р Хасан Адемов припомни, че комисията е подкрепила на първо гласуване Законопроект за равните възможности на жените и мъжете № 602-01-70, внесен от Министерски съвет на 02.08.2006 г.
Законопроектът и мотивите към него бе представен от народния представител Трифон Митев. Той подчерта, че въпросите за равнопоставеност и равенство на половете не възникват с единствено с този законопроект и че гражданските структури и неправителствените организации поставят нееднократно, активно и настойчиво регламентирането на равенството. Подчерта, че подобни законопроекти са намерили място в законодателството на повечето страни- членки на Европейския съюз, както и в съседни държави, с което са решени проблемите за координиране дейността по равнопоставеност на половете. Беше изразено уважение и признание към работата на Министерството на труда и социалната политика, Комисията за защита от дискриминация и на други институции, които в приетите отделни закони и кодекси защитават равенството на правата на жените и мъжете. Беше подчертана необходимостта от закон за равнопоставеността на половете, който да координира дейността на ведомствата и институциите и да изразява цялостна държавна политика както на ниво Министерския съвет, Народното събрание, отделни министерства, така и на ниво общини и областни управи. Предложеният законопроект не противоречи на Закона за защита от дискриминация, нито измества дейността на самата комисия, чиято дейност има предимно последващ характер. Бе приета възможността за продължаване на обсъжданията както с неправителствени организации, така и с другите органи, при евентуалното обединяване на законопроектите за равните права на жените и мъжете, което би довело до осмисляне на цялостната идея и нейното реализиране.
Госпожа Лилия Абаджиева от МТСП представи аргументираната подкрепа на Министерството труда и социалната политика на предложения законопроект. Той бе определен като нов закон от гледна точка на съществуващата у нас система на законодателство; нетрадиционен от гледна точка на философията и съдържанието си; засягащ проблем, който досега не е бил в обсега на правното регулиране и израз на политическа воля за следване на стандартите на европейската общност. Приемането на отделен Закон за равните възможности би допринесло за по-пълно законодателство и практика с изискванията на Европейския съюз, тъй като в България все още няма изграден цялостен механизъм за равните възможности на жените и мъжете. Бе подчертано, че въпрос на политическа воля е държавата да възприеме формален или реален подход на това условие, както и фактът, че израз на реалния подход е законопроектът, внесен от Министерски съвет през 2006 г. за равните възможности.
Становището на Комисията за защита от дискриминация бе представено от г- жа Ирина Мулешкова. Тя подчерта, че действително в българското законодателство са транспонирани редица поети международни задължения както по универсални международни договори, така и в рамките на нашето членство в Европейския съюз. Специално в Закона за защита от дискриминация са транспонирани абсолютно всички директиви, касаещи равенството на половете, включително и Народното събрание през 2007 г. прие Закон за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация с оглед транспониране на Директива 13 от 2004 г., както изрично е посочено в закона. Законопроектът, според становището на комисията, надхвърля изискването на правото на европейската общност, тъй като предвижда създаване на специален функционален орган към Министерския съвет. Счита се, че това би дублирало дейността на Комисията за защита от дискриминация. Като бе прието, че действително във всички европейски държави има законодателство, касаещо равенството на половете, бе обърнато внимание за окрупняване понастоящем на такива органи в някои страни от ЕС. Бяха отправени конкретни забележки по текстове от законопроекта. В заключение бе отбелязано, че според комисията, ако Народното събрание приеме, че има празнота в материята за равнопоставеност на половете, се препоръчва не чрез закона да се създава механизъм, а Министерският съвет като орган по вътрешната политика да осъществява тази политика чрез нарочно създаден орган.
Народният представител Весела Драганова припомни дейността по създаването на Закона за защита от дискриминация, като подчерта адмирациите от страна на Европейския съюз по посока напредъка на българското законодателство относно обединяване на всички дискриминационни мерки в един закон при всеобхватно изпълнение на всички Европейски директиви. Тя посочи, че с отделянето на закон за равните възможности между жените и мъжете е възможно да се създаде прецедент за сегментиране на други дискриминационни признаци в отделни закони. Бе защитен принципът на развитието и обогатяването с определени тези в общия антидискриминационен закон, с което да бъде запазено и развито достижението на националното ни законодателство пред Европейския съюз.
Народният представител Донка Михайлова изрази аргументирано подкрепата на законопроекта от името на членовете на Комисията от ПГ на Коалиция за България. Тя изрази становището, че проблемите за равнопоставеността на половете и дискриминацията са два отделни проблема- въпросите, свързани с дискриминацията, не изчерпват проблемите на равнопоставеността. Предложеният законопроект бе определен като добър сигнал и предпоставка за решаване на въпроси, пренебрегвани традиционно от българското общество. Като пример бе поставен проблемът със сериозното различие в нивото на възнаграждение, което получават българските жени и българските мъже, който няма как да бъде регулиран от Комисията за защита от дискриминация. Бе посочено, че е необходима една дългосрочна визия за развитие и взаимодействие между институциите, обединяване на усилията на обществото за бавното и постепенно преодоляване на едно толкова сериозно различие, поставящо жените и мъжете на практика в неравнопоставено положение. Като друг много важен въпрос, поставен в законопроекта, бе подчертано взаимодействието между различните институции. Като положително в законопроекта бе подчертано и изясняването на отговорностите на различните институции- Народно събрание, Министерски съвет, областна администрация, местни власти и органи на изпълнителната власт.
Народният представител Стела Банкова изрази своето становище по законопроекта, като се обяви против създаването на агенция, което няма да накара българските политици да погледнат този проблем директно в очите, макар и чрез създаването на още един бюрократичен административен апарат. Тя призова за уплътняване и окрупняване на досегашните структури, за натоварване на държавните служители с ангажиментите по равенството на правата на жените и мъжете и изрази мнението, че проблемите на неравнопоставеността много рядко се разглеждат в съответните комисии и на парламентарната трибуна. Призова всички народни представители за по- висока активност за решаване на проблемите с равенството на правата.
Народният представител Христина Христова изрази своето уважение към идеята за законово уреждане равнопоставеността на половете в България и аргументирано защити тезата, че разглеждания законопроект не може да направи това. Подчерта, че не е посочено как ще се регулират обществените отношения, както и липсата на дефиниция за равенство на половете. За първи път в закон се уреждат функции на Народното събрание, относно спазването принципа на балансирано участие на жените и мъжете- народни представители, което всъщност се извършва по волята на избирателите. Бе посочено недостатъчното систематизиране на Глава трета за специалните мерки за насърчаване на равенството на половете; наличието на много пожелателни текстове и др. Тя определи, че най-добре би било възползването от препоръката, дадена от Европейския съюз, за интегриране на усилията по посока на развитие на едно мощно антидискриминационно законодателство.
Бяха поставени и други въпроси и изказани мнения и становища по законопроекта, на които вносителят г- н Митев даде изчерпателни отговори. Той отново подчерта важността за наличието на обща идея и обща позиция в осъществяването на цялостната политика по равнопоставеността на половете, както и създаването на държавна структура, която да координира дейността по нейното провеждане и осъществяване.
След приключване на разискванията и проведено гласуване с резултати “За”- 6 гласа, “Против”- няма, “Въздържали се”- 7 гласа, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за равенството на половете № 854-01-143, внесен от Трифон Митев и Атанаска Тенева на 21.11. 2008 г.
Д- р Хасан Адемов, Председател на Комисията по
труда и социалната политика