Комисия по труда и социалната политика
04/02/2009
Д ОК Л А Д по законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване № 854-01-115, внесен от Владимир Кузов на 16.10.2008 г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г- Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д ОК Л А Д
по законопроект за изменение и допълнение
на Кодекса за социално осигуряване № 854-01-115,
внесен от Владимир Кузов на 16.10.2008 г.
за първо гласуване
Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 4 февруари 2009 г., разгледа и обсъди за първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване № 854-01-115, внесен от Владимир Кузов на 16.10.2008 г.
На заседанието присъстваха г-н Лазар Лазаров, заместник- министър на труда и социалната политика, г-н Йордан Христосков, управител на НОИ, г- жа Весела Караиванова, зам.-управител на НОИ, г- н Владимир Горанов от Министерство на финансите, г- жа Асия Гонева, изпълнителен секретар в КНСБ, г- жа Кети Койнакова от КТ “Подкрепа”, г- жа Йорданка Велинова от БСК и др.
Законопроектът и мотивите към него бе представен от вносителя народния представител г- н Владимир Кузов който изясни, че основната идея е пенсионерите да получават като добавка 50 на сто от пенсията или сбора от пенсиите, които е получавал починалия съпруг или съпруга. Той изтъкна като неоснователно становището на МТСП, с което не се приема като аргумент за подкрепа на законопроекта наличието в някои европейски страни на такава добавка и в такъв размер, поради липсата на общностно право по отношение вида и размера на получаваните пенсии. Вносителят мотивира предложеното изменение в чл. 91 за отпускане на пенсии за особени заслуги, с което се предлага това да става по предложение на народни представители и с решение на Народното събрание, с което се цели възстановяване на отнетата от КСО възможност на конституционно възведения орган- Народното събрание- да бъде законодател.
От Комисията бяха изискани и получени становища на основание чл. 66, ал.2 ПОДНС от Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите, Националният осигурителен институт и КТ “Подкрепа”.
Становището на Министерството на труда и социалната политика, което не подкрепя законопроекта, бе представено от зам.- министър Лазар Лазаров. Той подчерта, че България като страна- членка няма задължение да синхронизира законодателството си с която и да било друга страна- членка, това е спрямо общностните регламенти и директиви. В областта на пенсионната политика съществува Регламент 1408, който е за координация на системите за социална сигурност и в неговите рамки е дадено право на всяка една държава- членка сама да определя размера на получаваните пенсии. Беше изяснено, че става дума за цялостната система на наследствената пенсия, която има определени традиции и че предлаганото увеличение размера на добавката ще доведе до трайна деформация в нея, както и по отношение получаването на повече от една пенсия. Добавката по чл. 84 е възможна, ако не се получава наследствена пенсия на същото основание. Бе изяснено, че когато е налице правото на такава пенсия, тя се определя в размер на 50 на сто, когато се получава пенсия за осигурителен стаж и възраст. Увеличаването на добавката на 50 на сто ще обезмисли този регламент. По отношение повишаване на жизнения стандарт бе подчертано, че в системата на социалното подпомагане и в системата на социалното включване се предлагат точно такива мерки, които отчитат отделните потребности на гражданите и когато тези лица са на определена възраст, когато имат определено материално състояние и когато живеят сами, получават по- голям достъп до системата на социалното подпомагане.
Министерството на труда и социалната политика не подкрепя законопроекта и по т.2, що се отнася до отпадане инициативата на Министерски съвет за отпускане на пенсиите за особени заслуги по чл. 91 КСО. Съществуващият текст се отнася до това, че в съответната сфера и област на обществения живот, съответният министър има възможността да прецени и внесе в Министерски съвет за решение на Народното събрание, съгласувано и по предложение на съответните гилдии и представители на гражданското общество, кои български граждани да бъдат предлагани за отпускането на такива пенсии.
В разискванията беше изяснено, че липсва финансова обосновка към предложения законопроект. Беше изразено несъгласие с онази част от мотивите на вносителя, според която с предлаганите изменения не би се нарушил финансовия баланс и финансово положение на НОИ, а в представеното си становище НОИ посочва, че пенсии по чл. 84 получават близо 700 хиляди пенсионери и при евентуалното увеличение на 90 лв., необходимите допълнителни средства биха нараснали на 37.5 млн. лв. месечно или 450 млн. лв. годишно, които не са предвидени в ЗБДОО.
Управителят на НОИ г- н Йордан Христосков представи становището на Националния осигурителен институт., като изрази съгласие с казаното по- горе, в това число и в становището на МТСП по отношение възможността за подмяна или дублиране на наследствената пенсия с добавката по чл. 84. Той подчерта, че това са два отделни инструмента в социалната политика на държавата, които изпълняват различно предназначение. В българското законодателство и още в Закона за пенсиите е създадена тази нова институция наречена “вдовишка добавка” да се наследяват при смърт на единия съпруг 20 процента, като бе подчертано, че оттук нататък е въпрос на политическо решение, дали ще останат 20, 30 или 40 процента. Бяха изтъкнати аргументи и в двете посоки, които включваха финансовото осигуряване, наличието на втора защитна мрежа за пенсионерите чрез подоходен тест, аргументи за стъпково повишаване на добавката на 30 и след това 40 процента, но не и на 50 на сто за неподмяна на наследствената пенсия. Бе посочено, че се отнася до хора, които са работили и които трябва да бъдат откроени от онези, които получават социални пенсии и социална защита, за да бъдат обект на по- особено внимание, като това би могло да стане от следващата година.
Становището на Министерството на финансите, според което не се подкрепя обсъждания законопроект, бе представено от г- н Владислав Горанов. Бе подчертано негативното очакване за развитието на икономиката, което не дава основание да се мисли, че бюджетът при съществуващите ограничения и високата вероятност той да бъде изпълнен с ограничението, с което е приет по чл. 17 от Закона за държавния бюджет, дават възможността да бъде възприета една подобна мярка и законодателно предложение, което е за сметка на държавния бюджет.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати “За”- 4 гласа, “Против”- няма, “ “Въздържали се”- 10, Комисията по труда и социалната политика прие становище:
Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване № 854-01-115, внесен от Владимир Кузов на 16.10.2008 г.
Д- р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика