Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
18/02/2009

    Доклад
    на Комисията по труда и социалната политика по т. 19 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.)- Директива, изменяща Директива 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работнички- родилки или кърмачки и рамкова позиция на Министерски съвет № 903-01-15, внесена на 06.02.2009 г.

    XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Комисия по труда и социалната политика

    ЧРЕЗ
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    ДО
    Г-Н МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИ ВЪПРОСИ

    Доклад
    на Комисията по труда и социалната политика по т. 19 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.)- Директива, изменяща Директива 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работаXL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Комисия по труда и социалната политика

    ЧРЕЗ
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    ДО
    Г-Н МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИ ВЪПРОСИ

    Доклад
    на Комисията по труда и социалната политика по т. 19 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.)- Директива, изменяща Директива 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работнички- родилки или кърмачки и рамкова позиция на Министерски съвет № 903-01-15, внесена на 06.02.2009 г.

    Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 18.02.2009 г., разгледа и обсъди т. 19 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.)- предложение за Директива, изменяща Директива 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работнички- родилки или кърмачки № 903-01-15, внесена на 06.02.2009 г.
    Рамковата позиция на правителството относно Директивата, изменяща Директива на Съвета 92/85/ЕИО беше представена от г- н Лазар Лазаров, зам.- министър на труда и социалната политика. Бяха подчертани основните части на позицията, както следва:
    В проекта за Директива се предвижда увеличаване на минималната продължителност на отпуска при бременност и раждане от 14 на 18 седмици, най-малко 6 от които следва да бъдат взети след раждането. Целта на промяната е подпомагане възстановяването на майката след раждане и улесняване на завръщането й на пазара на труда след ползването на отпуска. Предвиждат се и различни защити на продължителността на отпуска: ако раждането се забави, удължаването на отпуска преди него не следва да се отрази на отпуска след него.
    В чл. 8 се предвижда отпускът по болест, свързан с бременността, по-рано от 4 седмици преди раждането, не следва да води до съкращаване на отпуска при бременност и раждане.
    В чл. 10 се дават мерки за подобряване на трудовите права на бременните работнички, работничките- родилки или кърмачки. Предвижда се забрана на подготовката на уволнение на бременна работничка от началото на бременността до края на отпуска при бременност и раждане, в това число даване на обяснение от работодателя, уволнил такава работничка. Приема се обявяване на по-неблагоприятното третиране на жена, във връзка с бременност или отпуск по майчинство за дискриминация по смисъла на директива 2002/73/EО. При завръщане на работа се предвижда връщане на същата позиция, заедно с възползване от всички подобрения в условията на труд, на които би имала право през периода на отсъствие. Плащанията по време на отпуска не следва да са по-малки от получаваната заплата или от определен от държавите членки таван, не по-нисък от обезщетенията при болест. Предвижда се промяна на работните часове по искане на работничката поради новата семейна ситуация.
    С измененията на директива 92/85/ЕИО за подобрения на безопасността и здравето при работа, от държавите членки се изисква да осигурят еднакво третиране на работещите, без оглед на пол, чрез органите, създадени по смисъла на чл. 20 от директива 2002/73/ЕО и ревизирана с директива 2006/54/ЕО. Държавите членки трябва да въведат в сила разпоредби за съответствие с Директивата (чл. 3) до 2 години от одобряването на предлаганите промени.
    Беше подчертана важността на оценката на въздействието на Директивата, с която въвеждането на мерки за повишаването на безопасността и здравето при работа на бременни работнички, работнички-родилки или кърмачки ще доведе до повишаване на закрилата на майките и до изменение в положителна посока на демографските характеристики в европейските страни. От друга страна промените ще насърчат съвместяването на семейните с професионалните задължения. Тези промени ще рефлектират положително върху заетостта на жените и ще създадат условия за нейното увеличаване.
    С предложението за директива няма да се наложат промени в българското законодателство. В националното трудово законодателство на Република България има действащи разпоредби за защита на бременни работнички, работнички-родилки или кърмачки, които в момента надхвърлят в значителна степен тези предложения.
    Предлаганите промени ще доведат до повишаване на закрилата на майките и ще насърчат съвместяването на семейните с професионалните задължения. В светлината на предизвикателствата на застаряващото население на Европа, предлаганите промени са съществен елемент за справяне с демографските предизвикателства в Общността.
    Република България има постижения по отношение на оценката на демографската ситуация, изразени в стратегически документи с хоризонт 2020 г. за подобряване на демографските показатели.
    По отношение на предлаганите минимални стандарти в проекта за промени на директивата, България има действащи разпоредби за защита на бременни работнички, работнички-родилки или кърмачки в националното трудово законодателство, които в момента надхвърлят в значителна степен тези предложения. В проекта на директива са налице отделни предложения, които се различават от съществуващата в Република България законодателна уредба. В тази връзка при разглеждането на промените в директивата следва да бъдат отстоявани принципните положения, които нашето законодателство последователно прилага.
    С предложението за директива няма да се наложат промени в българското законодателство. В националното трудово законодателство на Република България има действащи разпоредби за защита на бременни работнички, работнички-родилки или кърмачки, които в момента надхвърлят в значителна степен тези предложения.
    След приключване на представянето и обсъждането беше проведено гласуване. С резултати 15 гласа “За” ( “Против” и “Въздържали се”- няма), беше прието следното становище:
    Комисията по труда и социалната политика подкрепя предложението на ЕК за Директива, изменяща Директива 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работнички- родилки или кърмачки (т. 19 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.)
    Одобрява рамковата позиция на Министерски съвет № 903-01-15/06.02.2009 г.

    Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 18.02.2009 г., разгледа и обсъди т. 19 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.)- предложение за Директива, изменяща Директива 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работнички- родилки или кърмачки № 903-01-15, внесена на 06.02.2009 г.
    Рамковата позиция на правителството относно Директивата, изменяща Директива на Съвета 92/85/ЕИО беше представена от г- н Лазар Лазаров, зам.- министър на труда и социалната политика. Бяха подчертани основните части на позицията, както следва:
    В проекта за Директива се предвижда увеличаване на минималната продължителност на отпуска при бременност и раждане от 14 на 18 седмици, най-малко 6 от които следва да бъдат взети след раждането. Целта на промяната е подпомагане възстановяването на майката след раждане и улесняване на завръщането й на пазара на труда след ползването на отпуска. Предвиждат се и различни защити на продължителността на отпуска: ако раждането се забави, удължаването на отпуска преди него не следва да се отрази на отпуска след него.
    В чл. 8 се предвижда отпускът по болест, свързан с бременността, по-рано от 4 седмици преди раждането, не следва да води до съкращаване на отпуска при бременност и раждане.
    В чл. 10 се дават мерки за подобряване на трудовите права на бременните работнички, работничките- родилки или кърмачки. Предвижда се забрана на подготовката на уволнение на бременна работничка от началото на бременността до края на отпуска при бременност и раждане, в това число даване на обяснение от работодателя, уволнил такава работничка. Приема се обявяване на по-неблагоприятното третиране на жена, във връзка с бременност или отпуск по майчинство за дискриминация по смисъла на директива 2002/73/EО. При завръщане на работа се предвижда връщане на същата позиция, заедно с възползване от всички подобрения в условията на труд, на които би имала право през периода на отсъствие. Плащанията по време на отпуска не следва да са по-малки от получаваната заплата или от определен от държавите членки таван, не по-нисък от обезщетенията при болест. Предвижда се промяна на работните часове по искане на работничката поради новата семейна ситуация.
    С измененията на директива 92/85/ЕИО за подобрения на безопасността и здравето при работа, от държавите членки се изисква да осигурят еднакво третиране на работещите, без оглед на пол, чрез органите, създадени по смисъла на чл. 20 от директива 2002/73/ЕО и ревизирана с директива 2006/54/ЕО. Държавите членки трябва да въведат в сила разпоредби за съответствие с Директивата (чл. 3) до 2 години от одобряването на предлаганите промени.
    Беше подчертана важността на оценката на въздействието на Директивата, с която въвеждането на мерки за повишаването на безопасността и здравето при работа на бременни работнички, работнички-родилки или кърмачки ще доведе до повишаване на закрилата на майките и до изменение в положителна посока на демографските характеристики в европейските страни. От друга страна промените ще насърчат съвместяването на семейните с професионалните задължения. Тези промени ще рефлектират положително върху заетостта на жените и ще създадат условия за нейното увеличаване.
    С предложението за директива няма да се наложат промени в българското законодателство. В националното трудово законодателство на Република България има действащи разпоредби за защита на бременни работнички, работнички-родилки или кърмачки, които в момента надхвърлят в значителна степен тези предложения.
    Предлаганите промени ще доведат до повишаване на закрилата на майките и ще насърчат съвместяването на семейните с професионалните задължения. В светлината на предизвикателствата на застаряващото население на Европа, предлаганите промени са съществен елемент за справяне с демографските предизвикателства в Общността.
    Република България има постижения по отношение на оценката на демографската ситуация, изразени в стратегически документи с хоризонт 2020 г. за подобряване на демографските показатели.
    По отношение на предлаганите минимални стандарти в проекта за промени на директивата, България има действащи разпоредби за защита на бременни работнички, работнички-родилки или кърмачки в националното трудово законодателство, които в момента надхвърлят в значителна степен тези предложения. В проекта на директива са налице отделни предложения, които се различават от съществуващата в Република България законодателна уредба. В тази връзка при разглеждането на промените в директивата следва да бъдат отстоявани принципните положения, които нашето законодателство последователно прилага.
    С предложението за директива няма да се наложат промени в българското законодателство. В националното трудово законодателство на Република България има действащи разпоредби за защита на бременни работнички, работнички-родилки или кърмачки, които в момента надхвърлят в значителна степен тези предложения.
    След приключване на представянето и обсъждането беше проведено гласуване. С резултати 15 гласа “За” ( “Против” и “Въздържали се”- няма), беше прието следното становище:
    Комисията по труда и социалната политика подкрепя предложението на ЕК за Директива, изменяща Директива 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работнички- родилки или кърмачки (т. 19 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.)
    Одобрява рамковата позиция на Министерски съвет № 903-01-15/06.02.2009 г.
    Д- р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика

    Форма за търсене
    Ключова дума