Комисия по труда и социалната политика
21/05/2009
Доклад за първо и второ четене на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване №954-01-96, внесен от Йордан Цонев и Румен Овчаров
на 18.05.2009 г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г- Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д ОК Л А Д
по законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване №954-01-96, внесен от Йордан Цонев и Румен Овчаров
на 18.05.2009 г.
Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 21 май 2009 г., разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване №954-01-96, внесен от Йордан Цонев и Румен Овчаров на 18.05.2009 г. На заседанието присъстваха г- жа Весела Караиванова, зам.- управител на НОИ, г- н Емил Мирославов от МТСП, г- н Димитър Димитров, изпълнителен директор и председател на УС на Българска банка за развитие, г- н Никола Абаджиев, председател на БАДДПО и др.
Законопроектът бе представен от вносителя г- н Йордан Цонев, който подчерта, че предложените изменения и допълнения са насочени към разширяване възможностите за инвестиции на пенсионните фондове в икономиката на страната. По- специално това се отнася до инфраструктурни и инвестиционни проекти, различни по значимост. Предлаганите промени целят осъществяването на ефективни и навременни мерки за снижаване и преодоляване на последствията от глобалната финансова криза за икономиката на страната и в частност за дейността по допълнителното пенсионно осигуряване. Въвеждат се регулаторни механизми, с които се регламентират нови и по- големи възможности на пенсионните фондове за инвестиране, с цел финансиране на инфраструктурни проекти. В условията на финансова криза се увеличават възможностите на задължителните пенсионни фондове за инвестиране в по- нискорискови ценни книжа за стабилен доход на дружествата. Със законопроекта се постига икономически ефект за запазване и увеличаване на работните места при реализиране на инфраструктурни проекти с местно, регионално и национално значение. Разширява се кръгът на допустимите финансови инструменти на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване с акции, предлагани при условията на първично публично предлагане, като са въведени количествени ограничения за инвестициите. Социалният ефект е също значителен и се отнася до стабилна доходност от инвестициите с последващ по- висок размер на средствата по индивидуалните партиди на осигурените лица и др.
В проведеното обсъждане бе разгледано становището на Министерството на труда и социалната политика, с което законопроектът категорично се подкрепя. От страна на Комисията за финансов надзор положително отношение беше изразено от г- жа Валентина Динкова, директор в Управление “Осигурителен надзор”. Председателят на БАДДПО г- н Никола Абаджиев също изрази становище на подкрепа на законопроекта. Изказвания за подкрепа бяха направени и от г- жа Весела Караиванова, зам.- управител на НОИ, от г- н Димитър Димитров от Българска банка за развитие и др.
След приключване на разискванията и проведено гласуване с резултати “За”- 14 гласа, “Против” и “Въздържал се”- няма, Комисията прие следното становище:
1. Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване №954-01-96, внесен от Йордан Цонев и Румен Овчаров на 18.05.2009 г.
2. Предлага на Народното събрание на основание на чл. 67, ал. 2 от ПОДНС, да приеме законопроекта и на второ гласуване в същото пленарно заседание.
Доклад Второ гласуване
З А К О Н
ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА ЗА СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ
(Обн. ДВ, бр. 110 от 1999 г., изм., бр. 55 и 64 от 2000 г., изм. и доп., бр. 1, 35 и 41 от 2001 г., изм., бр. 1, 10, 45, 74, 112, 119 и 120 от 2002 г., изм. и доп., бр. 8, 42, 67, 95, 112 и 114 от 2003 г., изм. и доп., бр. 12, 21, 38, 52, 53, 69, 70, 112 и 115 от 2004 г., изм., бр. 38, 39, 76, 102, 103, 104 и 105 от 2005 г., изм. бр. 17, 30, 34, 56, 57, 59 и 68 от 2006 г., попр., бр. 76 от 2006 г., изм., бр. 82, 95, 102 и 105 от 2006 г., изм., бр.41, 52, 64, 77, 97, 100, 109 и 113 от 2007 г., изм., бр. 33, 43, 67, 69, 89, 102 и 109 от 2008 г., изм., бр. 23, 25 и 35 от 2009 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителите за наименование на закона.
§ 1. В чл. 123в, ал. 1 думите „чл. 176, ал. 1, т. 1 и 10” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 1 и 11”.
Комисията подкрепя текста на вносителите за §1.
§ 2. В чл. 176, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т. 7:
„7. корпоративни облигации, издадени или гарантирани от банки с над 50 на сто държавно участие, получили разрешение за извършване на банкова дейност съгласно законодателството на Република България или друга държава членка, с цел финансиране на дългосрочни и средносрочни инфраструктурни и инвестиционни проекти, за които в решението на общото събрание на акционерите и в предложението за сключване на облигационен заем е поето задължение да се иска приемане и да бъдат приети за търговия на регулиран пазар в срок не по-дълъг от 6 месеца от издаването им;”
2. Досегашната т. 7 става т. 8 със следната редакция:
„8. корпоративни облигации, извън посочените в т. 6 и 7, приети за търговия на български регулиран пазар;”
3. Досегашната т. 8 става т. 9 със следната редакция:
„9. обезпезпечени корпоративни облигации, за които в решението на общото събрание на акционерите и в предложението за сключване на облигационен заем е поето задължение да се иска приемане и да бъдат приети за търговия на регулиран пазар в срок не по-дълъг от 6 месеца от издаването им и за които е предвидено да бъдат съответно прилагани разпоредбите на Закона за публичното предлагане на ценни книжа относно довереника на облигационерите и обезпечаване на публична емисия облигации;”
4. Досегашните точки от 7 до 15 стават съответно от 8 до 16.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите за §2 и предлага следната редакция:
“§ 2. В чл. 176 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.1:
а) създава се нова т. 7:
„7. корпоративни облигации, издадени или гарантирани от банки с над 50 на сто държавно участие, получили разрешение за извършване на банкова дейност съгласно законодателството на Република България или друга държава членка, с цел финансиране на дългосрочни и средносрочни инфраструктурни и инвестиционни проекти, за които в решението на общото събрание на акционерите и в предложението за сключване на облигационен заем е поето задължение да се иска приемане и да бъдат приети за търговия на регулиран пазар в срок не по-дълъг от 6 месеца от издаването им;”
б) досегашната т. 7 става т. 8 и се изменя така:
„8. корпоративни облигации, извън посочените в т. 6 и 7, приети за търговия на български регулиран пазар;”
в) досегашната т. 8 става т. 9 и се изменя така:
„9. обезпезпечени корпоративни облигации, за които в решението на общото събрание на акционерите и в предложението за сключване на облигационен заем е поето задължение да се иска приемане и да бъдат приети за търговия на регулиран пазар в срок не по-дълъг от 6 месеца от издаването им и за които е предвидено да бъдат съответно прилагани разпоредбите на Закона за публичното предлагане на ценни книжа относно довереника на облигационерите и обезпечаване на публична емисия облигации;”
г) досегашните т.9 и 10 стават съответно т. 10 и 11;
д) досегашната т.11 става т.12 и в нея в буква “б” думите “т.10” се заменят с “т.11”;
е) досегашната т.12 става т.13 и в нея в буква “б” думите “т.10” се заменят с “т.11”;
ж) досегашната т.13 става т.14 и в нея думите “т.1-8, 10, 11, 12 и 14” се заменят с “ т. 1-9, 11, 12, 13 и 15”;
з) досегашните т. 14 и 15 стават съответно т.15 и 16.
2. В ал.2:
а) в т.1 думите “ и 14” се заменят с “и 15”;
б) точка 2 се изменя така:
“2. държавите по ал.1, т.11, буква “б”, т.13, 14 и 15 и регулираните пазари в тези държави, на които се търгуват ценните книжа по ал.1, т.13”;
в) точка 3 се изменя така:
“3. индексите по ал.1, т.12, буква “в” и т.13, буква “в”.”
§ 3. В чл. 178 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Общата стойност на инвестициите на фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване във финансови инструменти, издадени от един емитент, с изключение на тези по чл. 176, ал. 1, т. 1, т. 7 и т.11 букви „а” и „в” не може да надвишава 5 на сто от активите на фонда, като общата стойност на инвестираните средства на фонда във финансови инструменти, издадени от един емитент и свързаните с него лица не може да надвишава 10 на сто от активите на фонда. Когато емитентът е банка, в ограничението по предходното изречение се включват и банковите депозити на фонда в тази банка, форуърдните валутни договори, договорите за лихвен суап, репо сделките и обратните репо сделки с нея.”
2. В ал. 2 думите „чл. 176, ал. 1, т. 2, т. 11, буква "в" и т. 12, буква "в"” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 2, т. 12, буква "в" и т. 13, буква "в"”.
3. В ал. 4 думите „чл. 176, ал. 1, т. 4, т. 11, буква "а" и т. 12, буква "а"” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 4, т. 12, буква "а" и т. 13, буква "а"”.
4. В ал. 5 думите „чл. 176, ал. 1, т. 5 и 14” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 5 и 15”.
5. Създава се нова ал. 7:
„(7) Не повече от 10 на сто от активите на фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване могат да бъдат инвестирани в ценни книжа по чл. 176, ал. 1, т. 7.”
6. Досегашната ал. 7 става ал. 8 и в нея думите „чл. 176, ал. 1, т. 7, т. 11, буква "б" и т. 12, буква "б"” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 8, т. 12, буква "б" и т. 13, буква "б"”.
7. Досегашната ал. 8 става ал. 9 и в нея думите „чл. 176, ал. 1, т. 8” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 9”.
8. Досегашната ал. 9 става ал. 10 и в нея думите „чл. 176, ал. 1, т. 9 и 13” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 10 и 14”.
9. Досегашната ал.10 става ал.11.
10. Досегашната ал.11 става ал. 12 и в нея думите „чл. 176, ал. 1, т. 15” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 16”.
Комисията подкрепя текста на вносителите за §3.
§ 4. В чл. 251 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите „чл. 176, ал. 1, т. 1 и 10” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 1 и 11”;
2. В ал. 5 думите „чл. 176, ал. 1, т. 8” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 9”;
3. В ал. 7 думите „чл. 176, ал. 1, т. 15” се заменят с „чл. 176, ал. 1, т. 16”.
Комисията подкрепя текста на вносителите за §4.
§ 5. В § 1, ал.2 от допълнителната разпоредба се създава т. 29:
„29. „Инфраструктурни проекти” са проекти за изграждане и строителство на магистрална и първокласна автотранспортна и железопътна инфраструктура, летища, пристанища, системи за комуникация, съоръжения за производство и пренос на енергия и енергийни ресурси, водоснабдяване, канализация и пречиствателни станции, съоръжения за съхранение и преработка на битови и строителни отпадъци, както и други проекти, имащи за цел създаването на нова и подобряването на съществуваща национална, регионална или общинска инфраструктура в страната или в държава членка.
Комисията подкрепя текста на вносителите за §5.
Комисията предлага да се създадат нови параграфи 6 и 7. Следващият параграф се преномерира съответно:
“§6. В §21 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване (ДВ, бр. 17 от 2006 г.) думите “т.14” се заменят с “т.15”.
§7. В §22 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване (ДВ, бр. 17 от 2006 г.) думите “т.15” се заменят с “т.16”.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
Комисията подкрепя това наименование.
§ 6. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.
Комисията подкрепя текста на вносителите за §6, който става §8.
Д- р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика: