Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
01/04/2009

    Д О К Л А Д

    ОТНОСНО: Обсъждане на Отчет за дейността на Икономическия и социален съвет за 2008 г. № 930-00-6, внесен на 26.03.2009 г.

    XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Комисия по труда и социалната политика

    ДО
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    Д О К Л А Д

    ОТНОСНО: Обсъждане на Отчет за дейността на Икономическия и социален съвет за 2008 г. № 930-00-6, внесен на 26.03.2009 г.

    Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 01.04.2009 г., обсъди Отчета за дейността на Икономическия и социален съвет за 2008 г. № 930-00-6, внесен на 26.03.2009 г., от неговия председател доц. Лалко Дулевски. В заседанието участваха г- н Димитър Димитров, заместник- министър на труда и социалната политика, г- н Йордан Христосков, управител на НОИ, доц. д-р Лалко Дулевски, председател на Икономическия и социален съвет, д- р Константин Тренчев, президент на КТ “Подкрепа” и зам.- председател на ИСС, г- н Пламен Захариев, зам.- председател на ИСС, г- жа Валентина Зартова, председател на Комисията по регионална политика в ИСС и др.
    Отчетът бе представен от г- н Лалко Дулевски, председател на ИСС. В началото на своето изложение той подчерта своето и от името на Икономическия и социален съвет удовлетворение, че ще представи отчета именно пред Комисията по труда и социалната политика, тъй като именно това е комисията, с която съветът е работил най- непосредствено. Именно с подкрепата на комисията са факт измененията и допълненията на Закона за Икономическия и социален съвет, поради които той е бил своевременно сформиран през миналата година и успешно е осъществявал своята дейност. Беше изтъкната важността на 2008 г. като година на преход от един мандат в друг, както и сполучливото формиране на състава на съвета според изискванията на закона. Преодолени са трудностите с консенсуса за членство в трета група- по чл. 7, ал.5 от ЗИИС, като понастоящем съветът работи с 35 члена от 36 възможни. През 2008 г. с установяването на законодателните промени са се утвърдили в по- качествен и съдържателен план публичните консултации, като нова типична българска форма на развитие на гражданския диалог. Такава форма липсва в останалите страни от Европейския съюз, което е предизвикало оправдан огромен интерес към България за новото постижение, което се проучва от Европейския икономически и социален комитет. Консултациите, които се организират, са с участието на представители на изпълнителна, законодателна власт и президентство, като няколко от тях са с присъствие на делегации на много високи равнища от страни- членки и от Европейски комитет. Като пример бе посочена консултацията „Децата и семейството”, в която са взели участие президентът на Република България, министри, народни представители, в присъствието на 12-членна делегация на Френския икономически и социален съвет, който е най- големият в Европа. В проведената голяма конференция по Лисабонската стратегия са взели участие г-н Георги Пирински, Председател на Народното събрание, министри, народни представители, настоящият президент на Европейския комитет Марио Сепи, авторката на Лисабонската стратегия професор Мария Родригес и др. Беше подчертано, че са налице определени ефекти от становищата на Икономическия и социален съвет. Като пример бе посочено сериозното и доста критично становище по проблемите на усвояването на еврофондовете в България. След консултацията, направена с вицепремиера Плугчиева определено има постигнати резултати, които са благодарение на установения диалог, на предложенията на членове на Икономическия и социален съвет, в това число и създаването на обществения съвет към вицепремиера.
    Като особено важно бе посочено постигането на консенсус при приемането на документите на ИСС. Този консенсус се дължи преди всичко на разбирането и възприемането на модела от всички участници. Като предпоставка бе изтъкнато, че членовете на Икономическия и социален съвет, независимо от институционалните и личностните различия, са обединени около изповядването на единни национални ценности. Това е изключително достойната, изключително единна национална позиция, поддържана на участието на членовете от Икономическия и социален съвет на национални и на международни форуми. Бе изтъкнат като безспорно установен авторитетът на Икономическия и социален съвет в рамките на Европейския съюз и в системата на съветите от Европейския съюз. Предстоящо е провеждането на съвместни форуми по предложение на тези съвети и сключването на споразумения с Испания, Люксембург, Гърция, Босна и Херцеговина, Сърбия Македония и др., Обществената палата на Русия е изявила желание за съвместна дейност и т.н.
    Като проблем за дейността бе определен въпросът, че по принцип дейността на икономическите и социални съвети е да консултират изпращаните проекти за решения от страна на изпълнителната и законодателната власт и да получават в отговор мнения, становища и позиции, приети консолидирано от трите групи, събрани заедно. Като пример бе посочено, че на европейско ниво в Европейския икономически и социален комитет над 70 % от становищата, които разработва Европейският комитет, са по искане и предложение на Европейската комисия и Европейски парламент. За разлика от тях, над 90 % от становищата на българския Икономическия и социален съвет и приетите резолюции са разработени по негова инициатива. За почти шест години ИСС се е произнесъл по почти всички основни стратегически, икономически и социални проблеми, между които въпросите, свързани с образованието, с намаляване на административните пречки, с облекчаване на бизнеса в процеса на предстояща криза и т.н. Съветът не би трябвало и не се занимава с въпроси, предмет на социалния диалог, на трипартизма и на бипартизма. Беше изяснено, че на основа на активността на Икономическия и социален съвет се е създало обществено впечатление, че той трябва да бъде институцията, която да генерира идеи и решения относно решаване на проблемите в общественото. Беше изразено съжаление относно несъвпадането на мандатите на Съвета и на Народното събрание, в частност на Комисията по труда и социалната политика в този неин състав. Като чудесно бе определено и взаимодействието с другите партньори и министерства, Националния осигурителен институт и др., с което са постигнати неща, които остават трайни резултати в обществения живот.
    Председателят на Икономическия и социален съвет г- н Лалко Дулевски заяви категорично, че:
    - българският Икономически и социален съвет е първият от 12-те нови страни членки, който се изгради, функционира и работи по модела на Европейския икономически и социален комитет;
    - Няма друга страна в Европейския съюз, в която Икономическият и социален съвет може да събере заедно по ключови проблеми народни представители, в това число и председателя на парламента, президента на републиката, министри и т. н.
    Като силна подкрепа и потвърждение за отношението към България и българския Икономическия и социален съвет, от страна на Европейския икономически и социален комитет бе изтъкнат факта, че е получено потвърждението през 2009 г. българският Икономически и социален съвет да председателства цялата мрежа. През месец юни тази година в България ще бъде годишната среща на генералните секретари и генералния секретар на Европейския икономически и социален комитет, а в края на ноември е годишната среща на президентите и главните секретари. Всяка година икономическите и социални съвети в мрежата на страните- членки, избират с консенсус по предложение на Европейския икономически и социален комитет съветът, който ще ръководи мрежата и буквално ще председателства Европейския съюз по линия на икономическите и социални съвети. Прието е поставеното като условие пред участниците, тази година мрежата да работи по проблема на намаляване на отрицателните ефекти на световната криза върху трудовите пазари. Предстои след проведените форуми да се излезе през ноември с един заключителен документ от всички 27 съвета, заедно с Марио Сепи, президент на Европейския икономически и социален комитет. Този документ ще бъде отправен към Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета на Европейския съюз, по общи съгласувани мерки за намаляване негативите от разширението върху трудовите пазари в Европа.
    Получено е потвърждение от страна на президента на Европейския икономически и социален комитет провеждането на конференция на високо ниво, където да се дискутира какво се случва с Лисабонската стратегия в частта предизвикателствата на трудовия пазар. Нейната организация е възложена на българския Икономически и социален съвет и на Европейския икономически и социален комитет и ще се състои в София на 5 и 6 октомври тази година. Очаква се Министерски съвет официално да изрази подкрепата от правителството за включване в комуникационната стратегия на това мероприятие.
    В края на своето изложение г- н Дулевски изрази своето дълбоко убеждение за огромния потенциал на Съвета и за предизвикателствата, които го очакват в дейността му през настоящата година. Беше изразена благодарност към Народното събрание и към Комисията по труда и социалната политика, както и към членовете на ИСС, които работят в името на общите ценности в различните формати на диалог.
    Отношение към поставените въпроси изрази и президентът на КТ “Подкрепа” д- р Константин Тренчев. Като подкрепи казаното от г- н Дулевски той подчерта, че дейността на ИСС заслужава висока оценка по отношение на консенсуса, с който се приемат становищата. Той определи този факт като закономерен, тъй като водещите фигури в този съвет са от дълго време на обществената сцена, разбрали са същността на нещата и философията за промените. Когато се изповядват общи ценности в името на държавата, подчерта д- р Тренчев, това води до търсенето и намирането на компромиси, а не до налагане на всяка цена на мнения и становища. Президентът на КТ “Подкрепа” обърна внимание на практиката в съвета като подчерта, че той не е институция, създадена сама за себе си и сама по себе си, защото така правят европейците. Той изтъкна, че европейския и националните съвети са изключително достижение на западната демокрация, защото западните политици са прозрели необходимостта да дадат форма и начин на хората да дискутират по проблеми, по които те взимат решения и колкото повече тези дискусии се провеждат, толкова по-голяма е вероятността, след като разберат резултата от тази дискусия, да бъдат взети максимално правилни решения. Това е приложението на политическия принцип за споделяне на отговорността за управлението на държавата, а не претоварването с такава. Когато определено становище на институция от този тип като Икономическия и социален съвет се вземе предвид от политиците, над 70 % от мненията и становищата се приемат от Европейската комисия, като по този начин възможността за напрежение в обществото е сведена до минимум и др.
    Народният представител Донка Михайлова изказа своето удовлетворение от работата на Икономическия и социален съвет като изрази разбирането, че Комисията по труда и социалната политика в най-голяма степен реално е участвала в дейността и е част от усилията на Икономическия и социален съвет. Тя аргументира своето удовлетворение с три неща. На първо място изрази убеждението си, че през целия четиригодишен мандат е била свидетел на това, как Икономическият и социален съвет трупа все по-голямо и широко обществено доверие. Като пример бе посочен диалогът с протестиращите майки и студенти, като Икономическия и социален съвет е бил своеобразен медиатор в този диалог, което само по себе си е признание за неговата дейност. Тя изясни, че становищата и позициите на Икономическия и социален съвет са ценен източник на информация за подготовката за дискусиите по особено важни и същностни проблеми, в това число по стратегията за здравеопазване, по проблемите на семейството, по проблемите за училищните лекари и др.
    Г- жа Михайлова подчерта своето удовлетворение от това, че Икономическият и социален съвет е сред първите и най-добрите в Европа и има своето заслужено признание. Особено важен е и фактът, че в последната година Икономическия и социален съвет е навлязъл в сравнително новата сфера на публични консултации, които провежда по своя инициатива със структурите на гражданското общество. Беше изразено разбирането относно посоките на действие на Съвета занапред, след като Икономическия и социален съвет е достигнал зрелостта, която му позволява по един много по-различен начин да оценява собствената си ефективност. Като особено положително бе определено това, че съветът приема своите решения с консенсус, като е възможно занапред той да измерва резултатите от своята работа по това, в каква степен неговите становища и консултации са довели до промени в решението на органите на законодателната и изпълнителна власт и по отношение на особено важни обществени проблеми. Това зависи от зрелостта на политиците и на институциите, но като цяло този критерий би могъл да бъде изведен като оценка за дейността. В България вече има един потенциал от граждански организации и при многото контакти с тях се поставят въпроси относно тяхното представителство. Като изрази своето убеждение, че съветът трябва да се отвори и към този тип организации, които са много чувствителен барометър за обществените очаквания тя изрази мнение, че това широко участие на неправителствените организации ще бъде само от полза за дейността на съвета.
    Своето мнение и препоръки изказаха народните представители д- р Ива Станкова, г- н Иван Илчев и др.
    Народният представител г- жа Христина Христова акцентира своето изказване върху няколко неща. Тя изтъкна, че Икономическият и социален съвет е част от европейската практика, като всички трябва да търсят начин, по който гражданското общество да бъде въвлечено да участва в процеса на взимането на важни решения за държавата. Именно Икономическият и социален съвет функционира на този принцип, представяйки различни компоненти на гражданското общество. Това беше оценено като много добра позиция в дейността и би било желателно, ако се възприеме и на високо политическо ниво, да се търсят взаимно полезни аргументи и компромиси, което е по-лесно и да се търсят консенсуси – което е по-трудно, но е задължително да се взимат решения. Тя наблегна на това, че 2008 г. за Икономическия и социален съвет е най-много характерна с навлизането като нова практика на широките публични консултации, на откритите пленарни сесии за по-широко гражданско общество не само за представителните организации, които членуват в Икономическия и социален съвет. Той дава добър пример с това, че взима мнение и от организациите, които не са представени в него самия. Много важни становища през 2008 г. са посветени на миграцията, на еврофондовете, на обновената Лисабонска стратегия, конференцията за Хартата на човешките права, здравната реформа и други фундаментално важни теми и документи за нашата държава, по които е взимано становище в ИСС. Ако той продължава да работи в тази посока, което е изключително позитивно, в следващия отчет на Икономическия и социален съвет българският Парламент ще види засилени още повече най-върховните консултативни функции на българския Икономическия и социален съвет.
    Председателят на Комисията по труда и социалната политика д- р Хасан Адемов обобщи в своето изказване мненията, становищата и препоръките като подчерта, че още в началото при възникването на идеята за създаване на Икономическия и социален съвет в България, са били налице определени притеснения от начина, по който той ще се структурира и от начина, по който той ще функционира. Понастоящем, няколко години след създаването на Икономическия и социален съвет всички със задоволство отбелязват, че той се е наложил като една от сериозните институции в България, която непрекъснато се развива през годините и печели доверие. Д- р Адемов наблегна на фактора доверие като подчерта, че Икономическият и социален съвет е наложил себе си като граждански парламент, като институция, на която вече имат доверие по-голяма част от останалите институции в България. Бяха дадени поредица от примери, един от които с приемането на Националната здравна стратегия. След като тя е получила легитимация от Икономическия и социален съвет, много бързо бива приета от Министерски съвет и от Народното събрание. Това бе определено като поредното доказателство, че Икономическият и социален съвет разширява своята територия на съгласие, разширява своето сериозно присъствие в българския институционален живот. Беше даден пример с републиканския бюджет, за който в края на всяка година се иска и се получава становище от ИСС. В този смисъл Икономическия и социален съвет има още какво да развива в дейността си, за да може всички предложени стратегически документи да намерят място в решенията, които вземат отделните власти. Като особено важен бе определен въпросът, каква част от предложенията, които се правят в становищата на ИСС, намират място в нормативните актове, приемани от отделните власти. Международната дейност на Икономическия и социален съвет ще продължи да се разширява и да се утвърждава, което е още едно доказателство, че тази институция в България се радва на достатъчно доверие и на достатъчна международна признателност. На всички от ИСС беше пожелано продължаване на дейността в утвърдената насока и изразена надеждата, че ще има и други институции, които да положат усилия за постигането на такъв консенсус, за постигането на подобен вид диалог и др.
    Управителят на НОИ г- н Йордан Христосков потвърди, че Националният осигурителен институт е една от институциите, които години наред много добре си партнира с Икономическия и социален съвет. Това партньорство се изразява както в предоставяне на експертен потенциал от страна на НОИ за разработване на становища и участие в публичните дискусии, така и информационно обезпечаване на някои от становищата. Представеният отчет бе оценен като един много добър и изключително успешен старт във втория мандат на Икономическия и социален съвет, като естествена заслуга имат хората, които са в съвета и сътрудничеството им ще продължи и занапред. Беше изразено съгласие с позицията на председателя на ИСС, че съветът не бива да се превръща в институция, която разработва стратегии и която подготвя решения за провеждане на политики. Бе отбелязано, че на базата на опита, който е натрупан в досегашните становища, на базата на потенциала, с който съветът разполага, занапред би трябвало той да навлезе по-дълбоко по посока към по-тясно обвързване на тези предложения с реалното им реализиране в практиката. Вземането на становищата на Икономическия и социален съвет от страна на политическите партии, от страна на политическите коалиции в законопроектите в техните платформи, бе определено като мерило за самите партии, доколко те ползват този съвет. Би могло и е възможно на базата на опита, да се потърсят не просто отделни становища, а връзката между тях, за което бе изразено увереност, че съветът има потенциала да направи точно тази връзка между отделните стратегии в своите становища и те ще станат много по-богати по-полезни и др.
    В заключение г- н Дулевски запозна народните представители с някои идеи за развитие дейността на съвета, относно създаването на платформи или алианси. Като пример бе посочена платформа за защита на децата и семейството. В нея ще участват всички организации, които са извън съвета, като определят свой представител, който да контактува с представител от трета група при наличието и за решаването на определен проблем. По този начин този проблем трябва чрез Икономическия и социален съвет да стигне до Народното събрание или до правителството, след като е приет с консенсус три четвърти. Всъщност това е смисъла на институцията Икономически и социален съвет, както и договора от Ница и всички основни принципи на Европейския съюз казват – демокрация с участие на организираното гражданско общество. Би трябвало да се създаде известен ред в обществото относно участието на неправителствените организации. В заключение г-н Дулевски благодари за препоръките и изрази желанието от името на ИСС направените предложения за разработване на становища да бъдат резултат на постигнатия взаимен диалог, за по-нататъшното развитие и организиране на гражданското общество.
    Народните представители приеха, че постиженията на Икономическия и социален съвет за 2008 година са значителни и са от изключителна важност за обществото. Неговата дейност продължава да бъде все така актуална, обществено значима и необходима.
    Сред приключване на дискусията народните представители се обединиха около становището, че представеният Отчет за дейността на Икономическия и социален съвет за 2008 г. № 930-00-6, внесен на 26.03.2009 г. от неговия председател доц. Лалко Дулевски, на основание чл. 23 от Закона за икономическия и социален съвет, отразява разностранно и подробно дейността на Съвета и се приема и подкрепя с консенсус от Комисията по труда и социалната политика.
    Д- р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика






    Форма за търсене
    Ключова дума