Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
18/01/2006

    Първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, № 502-01-68, внесен от Министерския съвет на 13 декември 2005 г
    ДОКЛАД
    за първо четене на Законопроекта за изменение и
    допълнение на Закона за семейни помощи за деца,
    внесен от Министерския съвет на 13.12.2005 г.
    Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 11 януари 2006 г., разгледа и обсъди Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, внесен от Министерския съвет.
    В заседанието участваха госпожа Иванка Христова – заместник-министър на труда и социалната политика, господин Явор Димитров – заместник-министър на труда и социалната политика, госпожа Мария Томова – директор на дирекция в Министерството на труда и социалната политика, и експерти от същото министерство.
    Законопроектът беше представен от господин Явор Димитров – заместник-министър. Според вносителите основната причина, довела до предлаганите изменения и допълнения, е стремежът да се промени философията на закона чрез по-гъвкави начини и форми за семейно подпомагане. Промените произтичат от необходимостта за създаване на равни възможности за отглеждане, възпитание, обучение, образование и социализация на всички деца – български граждани, с цел да се подпомогне тяхното социално развитие и личностно изграждане.
    Една от основните промени на закона е свързана с правното регламентиране на възможността семейните помощи да бъдат предоставяни под формата на социални инвестиции. С тази промяна се цели и гарантиране на целевото разходване на отпуснатите помощи по този закон от страна на бенефициентите, превенция на изпадането на децата в риск по смисъла на Закона за закрила на детето, насърчаване на предучилищната подготовка и училищното включване на децата и отглеждането им в социализираща среда. Условията и редът за предоставяне на социални инвестиции ще бъдат подробно регламентирани чрез съответни нормативни изменения и в правилника за прилагане на Закона за семейни помощи за деца.
    С въвеждането на новия термин “социална инвестиция” и отпадането на “помощите в натура” се цели промяна в нагласите на обществото към начините за социално подпомагане на семействата, които отглеждат деца. Според вносителите, с новото понятие се въвежда алтернативна непарична форма на семейно подпомагане за деца, като например: заплащане на такси за детски ясли и детски градини, заплащане на столово училищно хранене, закупуване и предоставяне на учебни пособия и принадлежности за училище и други.
    Едновременно с това, като се имат предвид негативните демографски тенденции, отрицателните стойности на естествения прираст на населението и спада в раждаемостта, с предлаганите нормативни промени се цели насърчаване на раждаемостта и увеличаване коефициента на възпроизводство на населението в страната. Нарушен е и традиционният за страната ни двудетен семеен модел.
    Заради тези констатации с предлаганите изменения в начина на определяне размерите на семейните помощи за деца се създава правна възможност на прилагане на по-гъвкав механизъм за актуализиране на техните размери. Въвеждането на възможността за ежегодно определяне размерите на помощите цели съобразяването им с динамиката на основните макроикономически показатели, което ще доведе до положителен социален ефект предвид позитивните тенденции в тази динамика за последните години.
    Въвеждането на диференцирани размери на помощите по чл. 2, т. 2, 3 и 4 според поредността на отглежданите деца със съответните изменения в разпоредбите на чл. 6, 7 и 8 е насочено към стимулиране раждането и отглеждането на повече от едно дете. Акцентът е поставен върху насърчаване на раждаемостта и отглеждане на второ дете, поради което се предвижда и най-висок размер на помощта за него. С предложените изменения в разпоредбите на чл. 6, 7 и 8 се предвижда еднократната помощ при раждане на близнаци, месечните помощи за отглеждане на близнаци, един от които е второ дете на майката, за всеки близнак да се изплащат в размера, определен за второ дете, а месечните помощи за отглеждане на близнаци до навършване на една година, един от които е второ дете на майката – в размера, определен за второ дете.
    С промените се цели да се улесни и процесът на администриране на процеса по отпускане и получаване на помощите, подобряване на контрола по отношение на декларираните от лицата доходи, както и прецизиране на срока за подаване на молбите-декларации за отпускане на семейните помощи за деца и други.
    В проведеното задълбочено и съдържателно обсъждане бяха поставени въпроси относно мотивите, с които е внесен законопроектът, и конкретиката на определени текстове по предложените промени. Народните представители отбелязаха, че е доста претенциозно да се твърди, че направените предложения изменят философията на закона. На практика се продължава политиката на социално подпомагане на семействата, които отглеждат деца и отговорят на определени със закона условия. Това, че държавата разширява инструментариума на социалното подпомагане на семействата с деца, както и увеличеното финансиране, все още не означава, че се променя философията на закона. Относно твърдението на вносителите, че с измененията на закона ще се насърчи раждаемостта, народните представители изказаха становището, че демографската криза няма да се преодолее с направените предложения. Сериозна дискусия предизвика и определението на “социални инвестиции”, което според членовете на комисията трябва да претърпи сериозни корекции, още повече, че става въпрос за закон изцяло финансиран и обезпечен от Закона за държавния бюджет.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати: “за” – 8, “против” – 2, “въздържали се” – 4, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, № 502-01-68, внесен от Министерския съвет на 13 декември 2005 г.”



    Форма за търсене
    Ключова дума