Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
22/11/2006

    Д О К Л А Д
    за първо четене на Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007г.

    Д О К Л А Д
    за първо четене на
    законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007г.,
    № 602-01-99, внесен от Министерски съвет на 15.11.2006г.

    Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 22.11.2006г., съвместно с Комисията по бюджет и финанси разгледа и обсъди законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007г., № 602-01-99, внесен от Министерски съвет на 15.11.2006г.
    В заседанието взеха участие г-жа Емилия Масларова – министър на труда и социалната политика, г-н Георги Кадиев – зам.министър на финансите, г-н Кирил Ананиев – зам.министър на финансите, г-н Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт, г-жа Весела Караиванова – подуправител на Националния осигурителен институт и др.
    Рамката на законопроекта и политиките, заложени в него бяха представени от министър Емилия Масларова. В изложението си тя акцентира върху обстоятелството, че основните числа по приходната и разходната част на бюджета са съобразени с макроикономическите параметри, заложени и в законопроекта за държавния бюджет. Най-определящите числа са тези на брутния вътрешен продукт – 51 млрд. и 141 млн. лв., средната месечна брутна работна заплата за страната през следващата година – 396,34 лв., средния месечен осигурителен доход 391,68 лв., средногодишна инфлация – 4,4%. Заслужават внимание още два параметъра – този на средногодишният брой осигурени лица, които през следващата година ще бъдат 2 млн. 762 хил. 234 и средногодишният брой пенсионери, които прогнозно се определят като 2 млн. 270 хил. 197души. Социалният митистър смята, че съотношението осигурени лица към пенсионери има положителна тенденция, заради увеличаване броя на заетите лица. През 2000 г., т.е. през годината на старта на пенсионната реформа, това съотношение е било 100 работещи лица към 102 пенсионери, сега през 2007г. съотношението се очертава като 100 работещи лица към 82 пенсионери.
    Друт основен параметър е средногодишния брой на безработни лица с право на обезщетение. През 2007г. те ще бъдат 74 хил. 353 лица. Минималният осигурителен доход за самоосигуряващи се лица е заложен в размер на 220 лв., и максималният осигурителен доход е в размер на 1400 лв.
    През 2007г. съотношението на вноските между работодател и осигурен остава на равнището на 2006 г. – 65 към 35. Очаква се през 2007г. да се усети в по-голяма степен ефекта от миналогодишното намаляване на осигуретелната вноска с шест процента.
    Във връзка с провежданата политика относно безработицата, министър Масларова съобщи, че обезщетението за безработица е в границата 90лв. минимален размер и 160 максимален размер. Становището на министерството на труда и социалната политика е, че трябва да се преосмисли размера на горната граница на обезщетението при безработица, ако минималната работна заплата стане 180 лв. Не би било социално справедливо лица, без каквато и да е квалификация, работещи в програмите за заетост да получават 180 лв.заплата, а хора, които са станали безработни, но са се осигурявали в продължение на 25-30 или 35 години, и то на много по-висок доход да получават 160 лв. обезщетение за безработица. Има още една нова политика, която ще бъде финансирана от осигурителния фонд “Безработица”. Предвижда се мъже, които са навършили 60 години и половина и жени, които са навършили 57 години и половина и през последните 12 месеца са били регистрирани в бюрата по труда като трайно безработни, да имат право в рамките на 60 месеца, което се равнява на 5 осигурителни точки или на 2 години и половина осигурително време да получават обезщетение за безработица преди пенсиониране, в размера на ниската граница на обезщетението за безработица – 90 лв.
    В изложението си министър Масларова акцентира върху още една политика, която ще бъде финансирана чрез боджета на държавното обществено осигуряване – тази за осигурените майки и техните деца. Законово е регламентирано увеличението на отпуска за бременност и раждане на майките от 135 на 315 дни, тоест до навършване 9-месечна възраст на детето. За финансиране на това ново право са осигурени средства по програмата „Помощ за майчинството”. За майките, които се върнат на работа, са осигурени средства в размер на минималната работна заплата, когато те наемат чрез бюрата по труда човек, който би гледал децата им. Размера на обезщетение за гледане на малко дете също е с размера на минималната работна заплата – 170 лв Ако тя бъде увеличена на 180 лв. , осигурителните плащания за майките също ще бъдат увеличени.
    Законопроектът беше представен и от г-н Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт. В началото той заяви, че проектът на бюджета на държавното обществено осигуряване се основава на тригодишната бюджетна прогноза и е разработен съобразно бюджетните насоки на Министерството на финансите за съставяне на проектобюджетите за 2007г. Законопроектът за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 г. е разработен при спазване на всички процедури, предвидени в законите и подзаконовите актове. Той е утвърден от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, одобрен е от Министерския съвет и е внесен по съответния ред и срокове в Народното събрание. Копие от законопроекта е предоставен и на Сметната палата за становище.
    В началото на представането управителят на НОИ направи кратко обобщение на постигнатото с бюджета на държавното обществено осигуряване за 2006г. От осигурителни вноски от работодатели се очаква да постъпят с 3,8% повече средства, отколкото е предвидено по Закона за бюджета за 2006 г. От осигурителни вноски от работници и служители със 6,2% по-висок приход. От осигурителни вноски от самоосигуряващи се – 21,8%, като основното високо преизпълнение на този план се дължи както на по-добрата събираемост, така и на все по-масовото участие на земеделските производители и тютюнопроизводителите в системата на общественото осигуряване, включително и поради изискването за достъп до европейските субсидии, до европейските фондове.
    По главници по ревизионни актове за начет от Агенцията по приходите и Агенцията за държавни вземания са събрани 80% спрямо очакваното изпълнение и предвиденото в закона за бюджета за 2006 г., като в последните месеци има подобрение. От глоби, санкции и наказателни лихви обаче са събрани само 37%, тоест това е очакваното изпълнение спрямо плана.
    По отношение на разходите, изпълнението но бюджета е близо до 100-те процента, което означава, че много прецизно са определени разходите, които са били утвърдени. 99,2% е общо очакване, в това число за пенсии – 99,4 на сто, и обезщетение по Кодекса за социално осигуряване – 99 на сто.
    Може да се направи извода, че очакваният остатък или икономия в бюджета на държавното обществено осигуряване в резултат на по-доброто изпълнение на приходите и по-ниското изпълнение на разходите, е 216,7 млн. лв. Тук влиза и предвиденият резерв от 60 млн. лв. за реформата в пенсионната система.
    В проекта на бюджета са заложени следните макроикономически параметри: брутен вътрешен продукт – 51 141 млн.лв.; средна месечна брутна работна заплата – 396,34 лв.; среден месечен осигурителен доход – 391,68лв.; средногодишна инфлация – 4,4%; минимална работна заплата – 170лв. Други социалноосигурителни показатели и норми заложени в проекта на бюджета на държавното обществено осигуряване са: средногодишен брой осигурени лица – 2 762 234; средногодишен брой пенсионери – 2 270 197; средноосигурителен брой осигурени лица, включени в програмите “От социални помощи към осигуряване на заетост” и “Подкрепа на майчинството” – 35 000, в т.ч. 2000 по новата програма; средногодишен брой безработни лица с право на обезщетение – 74 353; минимален осигурителен доход за самоосигуряващи се лица – 220лв.; осигурителните вноски по отделните осигурителни рискове са в размерите за 2006г., с увеличаване на вноската за допълнително задължително пенсионно осигуряване на 5% от 1 януари 2007г.; увеличаване на отпуска за бременност и раждане от 135 на 315 дни, т.е до навършване на 9 месечна възраст на детето; размер на обезщетението за отглеждане на малко дете от 10 месечна до 2 годишна възраст 170 лв. месечно.
    От мотивите към законопроекта става ясно, че очакваните ефекти в областта на приходите са в няколко посоки. На първо място това е договарянето на по-високи осигурителни прагове по икономически дейности и основни квалификационни групи професии. Те са в резултат на повишаване на минималната работна заплата от 160 на 170 лв. Средното нарастване на минималните осигурителни прагове през 2007г. в сравнение с 2006г. е 12,6 на сто, а ефектът от него е 196 млн.лв.. Предвидено е и нарастване на средната работна заплата с 8,8 на сто спрямо плана за 2006г. В проектобюджета на ДОО за 2007г. средният осигурителен доход е 391,68 лв., т.е. заложено е увеличение с 8,06 на сто спрямо очакваното му равнище за 2006г. ( 362,46 лв. ). Друг очакван ефект е свързан с увеличаване броя на осигурените лица през 2007г. ( 2 762 234 ) с над 112 000 спрямо очакваното изпълнение на Закона за бюджета на ДОО за 2006г. То е в резултат на продължаване на политиката на контрол върху неформалната заетост чрез регистрация на трудовите договори, чрез проверки на осигурителния стаж и доход на всяко осигурено лице чрез информационната система на НОИ и др.
    В областта на разходите спрямо действащото законодателство вносителите считат, че е необходимо да се заложат следните политики:
    - Поемане на практическата дейност по изчисляване и изплащане на обезщетенията при временна неработоспособност от НОИ и освобождаване на работодателите от тази дейност;
    - Запазване задължението на работодателя за изплащане на първия ден от временната нетрудоспособност за негова сметка в рамките на дължимото, но не по-малко от договореното трудово възнаграждение;
    -Запазване на нормативите на обезщетенията при временна неработоспособност поради общо заболяване и злополуки и механизма на тяхното изчисляване;
    - Разширяване правата на майките при бременност и раждане;
    - Запазване на нормативите при обезщетенията при безработица;
    - Увеличаване на размерите на пенсиите чрез индиксирането им по т.н. “златно швейцарско правило”;
    - Намаляване общия брой на пенсионерите през 2007г. ( 2 270 197 ) с 16 419 спрямо очаквания брой за 2006г. ( 2 286 616 ), в т.ч. намаляване броя на пенсионерите за осигурителен стаж и възраст с около 16 000 в резултат на продължаващото нарастване на пенсионната възраст и ограничаване на политиките за ранно пенсиониране;
    - Подобряване в още по-голяма степен на организацията и контрола върху органите на лекарската експертиза чрез участието на доверени лекари на НОИ в ТЕЛК и НЕЛК от началото на 2005г. с цел намаляване броя на новите експертни решения за трайно намалена работоспособност;
    - Прецизиране работата на специалните комисии на НОИ за препотвърждаване на експертните решения за степента на загубена работоспособност с цел намаляване броя на незаслужено отпуснатите пенсии за инвалидност поради общо заболяване;
    - Подобрен и по-ефективен контрол върху общопрактикуващите лекари от контролните органи на НОИ и НЗОК с цел ограничаване необоснованото нарастване на разходите за краткосрочни обезщетения.
    Със заложените параметри в проектобюджета на държавното обществено осигуряване се очакват следните резултати: 1. По приходите за 2007г. се предвижда да постъпят 3 400 639,4 хил.лв., в т.ч. приходи от осигурителни вноски от работодатели за работници и служители – 2 172 849,3 хил.лв.; лични осигурителни вноски от работници и служители – 932 108,5 хил.лв. 2. По разходите за 2007г. се предвижда средствата да бъдат 5 374 633,9 хил.лв. В тях са включени социалноосигурителните разходи за издръжка на службите за социално осигуряване и други разходи.
    Структурно законопроектът е организиран в 16 члена и 9 параграфа в Преходните и заключителни разпоредби, както и три приложения, отнасящи се до минималния осигурителен доход по основни икономически дейности и класове професии за 2007г., диференцирани осигурителни вноски за фонд”ТЗПБ” за 2007г. и план-сметка на фонд “Гарантирани вземания на работниците и служителите” за 2007г.
    С член първи се предлага да се приеме консолидирания проект на държавното обществено осигуряване по приходите, както беше споменато вече на обща сума 3 400 639,4 хил. лв., по разходите на обща сума 5 374 633,9 хил. лв., трансфери (субсидии и вноски) между централния/републиканския бюджет и други бюджети в размер на 1 986 569,4 хил. лв., както и транфери между бюджетни сметки в размер на 10 300,0 лв. Подробно са описани в раздели първи, втори и трети приходите, разходите и трансферите. С член 2 се предлага да се приеме бюджета на фонд”Пенсии” по приходите на обща сума 2 577 079,2 хил.лв., разходи на обща сума 4 486 668,5 хил.лв., трансфери между републиканския бюджет и бюджета на фонд”Пенсии” в размер на 306 231,3 лв., както и дефицит по бюджета на фонд “Пенсии” в размер на 1 603 358,0 хил.лв. С член 3 се предлага за обсъждане бюджета на фонд “Пенсии, несвързани с трудова дейност” като в него разходите са 210 621,1 хил.лв., основани на прием на трансфери в размер на същата сума. С член 4 се разписва бюджета на фонд “Трудова злополука и професионална болест”както следва – приходи на обща сума 71 371,1 хил.лв., разходи на обща сума 37 466,2 хил. лв., трансфери между бюджета на фонд “Трудова злополука и професионална болест” и фонд “Условия на труд” 6 000,0 хил.лв. и дефицит от 27 904,9 хил.лв. В член 5 се предлага да се приеме бюджета на фонд “Общо заболяване и майчинство”като в него приходите са на обща сума 392 420,3 хил.лв., разходите са на обща сума 427 311,0 хил.лв., трансферите са на сума от 3 500,0 хил.лв. и дефицита е от 38 390,7 хил.лв. В член 6 са зададени параметрите на фонд “Безработица” с прогнозирана сума за приходи 326 369,2 хил.лв., разходи в размер на 105 041,8 хил.лв., очаквани трансфери в размер на 300,0 хил.лв. и дефицит от 221 627,4 хил.лв. В член 7 се предлага в бюджета на Националния осигурителен институт да се заложат приходи в размер на 33 399,6хил.лв., разходи в размер на 107 525,3 хил.лв., трансфери между този бюджет и други бюджети в размер на 1 469 417,0 млн. лв. и дефицит в размер на 1 394 491,3 млн.лв. В чл.8 се определят следните размери на месечния осигурителен доход за 2007г. – минимален месечен размер на осигурителния доход през календарната година по основни икономически дейности и квалификационни групи професии, съгласно приложение 1; минимален месечен размер за самоосигуряващи се лица – 220лв.; минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители – 110лв.; минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители, които упражняват само земеделска дейност – 55лв.; максимален месечен размер на осигурителния доход – 1400лв. С член 9 се определя минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст, както следва – от 1 януари до 30 юни – 85лв., от 1 юли до 31 декември – 85лв. плюс размера на осъвременяването по чл. 100 от КСО. В член 10 е посочен минималния размер на обезщетението за безработица, който е 90 лв. и максималния, който е 160лв. В член 11 от проекта на закона се определя размера на паричното обезщетение за отглеждане на малко дете – 170лв. В член 12 е посочено разпределението на осигурителните вноски по фондовете на държавното обществено осигуряване. В преходните и заключителни разпоредби на законопроекта се предлагат множество изменения на действащи закони. Над четиридесет са измененията в Кодекса за социално осигуряване, повечето от тях свързани с подобрено фукнциониране на осигурителната система. Измененията в начините на осигуряване по професинални схеми предизвикаха сериозно обсъждане в дискусията по законопроекта.
    Народните представители поставиха много въпроси, както относно съществуващи социални програми, за чието финансиране се грижи бюджета на държавното обществено осигуряване, така и по отношение на новите програми, които изискват сериозно финансиране. Най-сериозни становища бяха изказани във връзка с бъдещето на осигурителния модел, начините на неговото финансиране и възможностите за неговото развитие. Ще бъде ли съхранена триксълбовата система със всичките й особености и дали разходопокривния и капиталовия принцип ще бъдат заменени с някакви други? Бяха дискутирани осигурителните вноски и за допълнителното осигуряване, както и тези за държавните служители, военните и работещите в съдебната система. Трябва да се подготви общественото мнение чрез широка обществена дискусия по тези въпроси, но такава все още няма. Това, което трябва да бъде изяснено съвсем скоро е дали българския осигурителен модел ще бъде с чисто осигурително финансиране или ще се прави смесен модел със осигурително и данъчно финансиране. Законопроектът на бюджета на държавното обществено осигуряване няма да даде отговорите на тези сложни въпроси, но може да се превърне в началото на широк публичен и експертен дебат. Следваща група въпроси, която се очерта при разискванията се отнася до размера на осигурителните вноски , вкл. и тези за здравно осигуряване. След като държавният бюджет внася 245-246 млн. годишно здравноосигурителни вноски на всички пенсионери в България, а това е със 100 млн. лв. по-малко от едно плащане на Националния осигурителен институт за един месец, което е около 350 млн. лв. и пак държавния бюджет внася здравноосигурителните вноски за 1 млн. 670 хил. деца до 18 години, и тези, които учат – до 24-25 години в размер на 1 лв. и 10 ст. на дете, тоест, половин процент от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, трябва ли размерът на дравноосигурителните вноски да остане в досегашния си порядък? Числата в проектозакона дадоха възможност на народните представители да започнат дискусия и за бъдещето на здравноосигурителния модел, както и необходимостта от провеждането на радикални реформи в тази сфера. Бяха обсъдени плащанията за всички видове осигурителни рискове и всички групи осигурени лица. Народните представители се обединиха около становището, че законопроектът за бюджета на държавното обществено осигуряване е добре подготвен, параметритрите в него са реалистични и очакваните социални ефекти са постижими.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 12 гласа, “Против” – 1 глас, “Въздържали се” – 2 гласа, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007г., № 602-01-99, внесен от Министерски съвет на 15.11.2006г.
    Д-р Хасан Адемов
    Председател на Комисията по
    труда и социалната политика
    Форма за търсене
    Ключова дума